Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen akateeminen downshiftaaja ja säälin ruuhkavuosissa tarpovia!

Vierailija
29.07.2014 |

Päätin keväällä ryhtyä downshiftaajaksi. Jätin palkkatyön ja aloin harrastaa itselleni tärkeitä ja iloa tuovia juttuja: lukemista, liikuntaa, matkailua ja ihan vaan oleilua. On kyllä ollut elämäni paras päätös. Kauhulla ajattelen ystäviäni, jotka juoksevat "työpaikka, päiväkoti, automarketti" -oravanpyörässä.

N35

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 01:01"]

Loistavaa! Teen täällä esitystä huomiseen Ranskan preseen, aamulento. Me johtajanaiset ei valiteta vaan tehdään töitä sen jälkeen kun lapset nukkuu- mutta toki kaikkien pitää saada sama palkka- jos minä en tee töitä niin paikalla on heti tanskalainen/englantilainen/ranskalainen/etc. johtaja ottamassa paikan eikä yhtään veroeuroa tule Suomeen (Maksoin veroja viime vuonna kuusinumeroisen summan)

Otanko vastaan työtarjouksen muualta?

[/quote]

Mitä halusit sanoa?

Vierailija
42/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:56"]

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:51"]

Minäkään en usko kehitysyhteistyöhön sitten pätkääkään. Pidän sitä suorastaan haitallisena, enkä siksi, että se olisi minulta pois.

[/quote]

En minäkään sen vaikuttavuuteen kovin luottavaisesti suhtaudu, mutta se on joka tapauksessa valtiontalouden kannalta melko marginaalinen juttu.

[/quote]

Se on kumma juttu, että sen marginaalisen miljardin kasaamiseksi pitää leikata ja korotaa kaikenlaista oman kansan eloa kurjistavia juttua julmettu määrä. Tässä hiljan oli ehdotus opintotuen poistamiseksi toista korkeakoulututkintoa opiskelevilta. Se säästäisi valtion menoja 11 miljoonaa euroa 2018 mennessä. Siis vain 11 miljoonaa!

http://iltalehti.fi/uutiset/2014072118507106_uu.shtml

Kuinka paljon vastaavia leikkauksia tarvitaan, jotta saadaan kokoon se vuosittainen kehitysapumiljardi? Täytyy muistaa, että se raha on kaikki pois suomalaisilta. Ok, osa siitä jää suomalaisten kehitysyhteistyöbisneksessä työskentelevien taskuun, mutta valtaosa ei. Jotenkin tuntuu ettei enää ymmärretä, kuinka julmetun iso raha on se miljardi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 01:04"]

Eikun lopeta välittömästi työnteko ja ala downshiftaamaan. Palstan oraakkelien mukaan hyvinvointimme kasvaa kohisten valintasi seurauksena.

[/quote]

No ei nyt noinkaan tarvitse tätä kääntää. Ihan yhtälailla kuin kaikki eivät voi tehdä töitä, niin kaikki eivät myöskään voi olla tekemättä töitä.

Vierailija
44/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 01:01"]

Loistavaa! Teen täällä esitystä huomiseen Ranskan preseen, aamulento. Me johtajanaiset ei valiteta vaan tehdään töitä sen jälkeen kun lapset nukkuu- mutta toki kaikkien pitää saada sama palkka- jos minä en tee töitä niin paikalla on heti tanskalainen/englantilainen/ranskalainen/etc. johtaja ottamassa paikan eikä yhtään veroeuroa tule Suomeen (Maksoin veroja viime vuonna kuusinumeroisen summan)

Otanko vastaan työtarjouksen muualta?

[/quote]

Firman kannalta olis varmasti parempi jos lähtisit ja palkkaisivat tilallesi pätevämmän miesjohtajan.

Vierailija
45/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 01:05"]

Se on kumma juttu, että sen marginaalisen miljardin kasaamiseksi pitää leikata ja korotaa kaikenlaista oman kansan eloa kurjistavia juttua julmettu määrä. Tässä hiljan oli ehdotus opintotuen poistamiseksi toista korkeakoulututkintoa opiskelevilta. Se säästäisi valtion menoja 11 miljoonaa euroa 2018 mennessä. Siis vain 11 miljoonaa!

http://iltalehti.fi/uutiset/2014072118507106_uu.shtml

Kuinka paljon vastaavia leikkauksia tarvitaan, jotta saadaan kokoon se vuosittainen kehitysapumiljardi? Täytyy muistaa, että se raha on kaikki pois suomalaisilta. Ok, osa siitä jää suomalaisten kehitysyhteistyöbisneksessä työskentelevien taskuun, mutta valtaosa ei. Jotenkin tuntuu ettei enää ymmärretä, kuinka julmetun iso raha on se miljardi.

[/quote]

Pienistä puroista kasvaa iso virta - köyhien maiden rikkaille johtajille.

Vierailija
46/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen downsyndroomainen, onko se sama asia? Miten lisään sen shiftaamisen siihen?

Vierailija
47/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

total reps ^

Vierailija
48/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että nämä downshiftaajat eivät juuri koskaan kerro miten he rahoittavat elämänsä ja matkustelunsa downshiftauksen aikana. Normaalin perheellisen ihmisen ei ole juuri mahdollista downshiftata elämäänsä, jos ei tuloa tuottavaa omaisuutta ole riittävästi. Tietysti joku voi ajatella, että downshiftauksen aikana ja sen jälkeenkin yhteiskunta hoitaa asunnon ja elämisen rahoituksen.

Vierailija
49/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen downshiftaaja. Sain irtisanomispaketin, jolla elin 1,5 vuotta. Nyt opiskelen 1,5 vuotta työttömyysturvalla, minkä jälkeen aion hakea osa-aikatyön.

Vierailija
50/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös downshiftaan, en ole akateemisti koulutettu enkä työtön. Olen freelancer, ja teen töitä silloin kun siltä tuntuu. Kun ei tunnu, niin matkustelen ja teen mitä lystää. Suosittelen jos vain mahdollista! Ei olis itsestä enää töihin 8.00-16.00. Huh.. Toivottavasti ei ole koskaan pakko enää moiseen ryhtyä.

Vierailija
51/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota,  minulla on akateeminen työ, monta lasta ja harrastuksia. En minä missään juokse silti. Kivaa on, eikä liian kiireistä.

Vierailija
52/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:14"]

Minkä verran sulla ap siis on kaikkiaan omaisuutta, että uskalsit tuohon ryhtyä?

[/quote]

Velaton asunto, josta asumiskulut alle 200 euroa kuukaudessa. Käteistä parikymmentä tuhatta euroa ja jakamatonta perintöä vielä toistasataa tuhatta odottamassa. ap

Vierailija
53/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:51"]

Minkä verran sulla ap siis on kaikkiaan omaisuutta, että uskalsit tuohon ryhtyä?

[/quote]

Velaton asunto, josta asumiskulut alle 200 euroa kuukaudessa. Käteistä parikymmentä tuhatta euroa ja jakamatonta perintöä vielä toistasataa tuhatta odottamassa. ap

[/quote]

No noilla et pitkää downshiftaile :) Elämiseen menee pakollisesti toista tonnia, joten sun käteinen riittää vuodeksi. Jakamaton perintö pienenee huomattavasti kun maksat siitä perintöverot. Ja jos sulle satanen siitä jää, niin se ei loppuelämäksi riitä, ehkä 5 vuotta jos elät säästeliäästi.

Vierailija
54/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

No noilla et pitkää downshiftaile :) Elämiseen menee pakollisesti toista tonnia, joten sun käteinen riittää vuodeksi. Jakamaton perintö pienenee huomattavasti kun maksat siitä perintöverot. Ja jos sulle satanen siitä jää, niin se ei loppuelämäksi riitä, ehkä 5 vuotta jos elät säästeliäästi.

[/quote]

En ole ap. Mutta toista tonnia kuukaudessa..? Mihin käytätte niin paljon? :o 

T: Köyhä. 

Vierailija
55/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Arvasin, että tämä kommentti tulee heti kun kerron taloudestani. Olen laskenut, että 20000 riittä helposti 18 kuukaudeksi ilman, että täytyy vielä pihistellä. Pakollisiin asumiskuluihin menee kuukaudessa 200 euroa, päivittäistavarakauppaan 300 euroa ja harrastuksiin 100 euroa. Näin ollen minulle jää vielä 500 euroa ravintoloihin, shoppailuun ja muuhun kivaan joka kuukausi. Minun elämäntavallani tuokin on todella paljon puhtaasti tuhlattavaksi tarkoitettua rahaa. Toki jos teen jonkun pitkän reissun vaikkapa Etelä-Amerikkaan, niin sitten kassa tyhjenee nopeammin.

Selvästikään et tiedä perinnönsaannista yhtään mitään, sillä jakamattomastakin perinnöstä on jo maksettu perintövero silloin, kun perukirja tehtiin. Tämä siis vuonna 1996. Eli perintöni on vain odottamassa päivää, jolloin sen haluan. Tällä hetkellä perikunta hoitaa sitä, koska minulla ei ole ollut tarvetta vaatia osuuttani jaettavaksi.

En myöskään ole missään väittänyt, että loppuelämäksi downshiftaisin. Tilanne elää mielihalujenkin mukaan, mutta kyllä tässä nyt useammaksi vuodeksi on ainekset kasassa. ap

Vierailija
56/71 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun downshiftaamista on se, että en ole hankkinut lapsia (enkä tule koskaan hankkimaankaan). 8 tuntia päivässä töitä on aika pieni osa elämää, enkä koe sitä mitenkään niin uuvuttavaksi, että työnteosta täytyisi luopua. Ehdin hyvin harrastaa myös vapaa-ajallani, ja työssä käydessä jää niin paljon rahaa säästöön, että lomilla voi lähteä kaukomaille.

Lapsettomuus on työelämässä downshiftaamista siinäkin mielessä, että voin olla aina töissä heinä-elokuussa kun perheelliset lomailee. Silloin on ihanan hiljaista töissä, ja on aikaa vaikka lukea kirjaa. Sitten puolestani häviän keskellä talvea kiireisimpään aikaan kuukaudeksi reppureissulle, kun muut stressaa töissä...

Vierailija
57/71 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Downshiftaamista vauvapalastalla aamu viideltä. Onneksi huomenna ei tarvitse mennä töihin! Huomenta vaan kaikille muillekin downshiftaajille! :)

Vierailija
58/71 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:27"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 11:03"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Arvasin, että tämä kommentti tulee heti kun kerron taloudestani. Olen laskenut, että 20000 riittä helposti 18 kuukaudeksi ilman, että täytyy vielä pihistellä. Pakollisiin asumiskuluihin menee kuukaudessa 200 euroa, päivittäistavarakauppaan 300 euroa ja harrastuksiin 100 euroa. Näin ollen minulle jää vielä 500 euroa ravintoloihin, shoppailuun ja muuhun kivaan joka kuukausi. Minun elämäntavallani tuokin on todella paljon puhtaasti tuhlattavaksi tarkoitettua rahaa. Toki jos teen jonkun pitkän reissun vaikkapa Etelä-Amerikkaan, niin sitten kassa tyhjenee nopeammin.

Selvästikään et tiedä perinnönsaannista yhtään mitään, sillä jakamattomastakin perinnöstä on jo maksettu perintövero silloin, kun perukirja tehtiin. Tämä siis vuonna 1996. Eli perintöni on vain odottamassa päivää, jolloin sen haluan. Tällä hetkellä perikunta hoitaa sitä, koska minulla ei ole ollut tarvetta vaatia osuuttani jaettavaksi.

En myöskään ole missään väittänyt, että loppuelämäksi downshiftaisin. Tilanne elää mielihalujenkin mukaan, mutta kyllä tässä nyt useammaksi vuodeksi on ainekset kasassa. ap

[/quote]

Et sinä silloin downshiftaa, jos kulutat samoin kuin ennenkin. Huvittaa nämä perintörahoilla "downshiftaavat" shoppailemassa juoksevat.

Ps. 54:lle: perintöveroa ei makseta silloin kun perintö jaetaan. Se on voitu maksaa vaikka jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
59/71 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huvittaa nämä perintörahoilla "downshiftaavat" shoppailemassa juoksevat."

Voihan sitä perintörahat tyhmemminkin käyttää. Ja katua sitten eläkepäivillä, kun kaikki "kiva" jäi tekemättä, koska piti olla töissä ja ei muka ollut aikaa mihinkään. :-)

Vierailija
60/71 |
04.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2014 klo 06:41"]"Huvittaa nämä perintörahoilla "downshiftaavat" shoppailemassa juoksevat."

Voihan sitä perintörahat tyhmemminkin käyttää. Ja katua sitten eläkepäivillä, kun kaikki "kiva" jäi tekemättä, koska piti olla töissä ja ei muka ollut aikaa mihinkään. :-)

[/quote]

Juu. Mutta downshiftaamista kuvattu toiminta ei ole.