Olen akateeminen downshiftaaja ja säälin ruuhkavuosissa tarpovia!
Päätin keväällä ryhtyä downshiftaajaksi. Jätin palkkatyön ja aloin harrastaa itselleni tärkeitä ja iloa tuovia juttuja: lukemista, liikuntaa, matkailua ja ihan vaan oleilua. On kyllä ollut elämäni paras päätös. Kauhulla ajattelen ystäviäni, jotka juoksevat "työpaikka, päiväkoti, automarketti" -oravanpyörässä.
N35
Kommentit (71)
Minä olen 38-vuotias ei -akateeminen downshiftaaja. :) Jätimme mieheni kanssa vakituiset työmme viime vuoden lopulla ja päätimme myös matkustella, opiskella välillä, nauttia elämästä. Hetkeäkään en ole katunut. Koska olemme mieheni kanssa lapsettomia (omasta tahdostamme), perinteiseen oravanpyörään ei ole koskaan tarvinnut ryhtyä, mutta vapauttavaa tämä on silti. Tsemppiä sinulle ap, nautitaan! :)
Ehdottomasti kannatettavaa.
Täysin älytöntä hölmöilyä suurten ikäluokkien lanseeraama tehkää työtä 70v:ksi asti hullutus. Aivan täysin kahelia.
Suomi toki romahtaa taloudellisesti, kun yhä suurempi osa hyvin toimeentulevista downshiftaa, mutta se on hyvä. Romahduksen jälkeen, mikäli ei mennä kivikaudelle, alkaa uusi aika jolloin EK eikä ammattiyhdistysmulkut paljoa työpaikalla heilu.
Onnea sinulle.
Minä olen ihan tyytyväinen omaan "oravanpyörääni".
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:19"]
Sulla on ilmeisesti talous kunnossa, jotta kykenet säilyttämään elämäntyylisi.
[/quote]
Juu, paiskin töitä katkeamatta kymmenen vuotta ja maksoin tarkoituksella asuntolainani pois nopealla aikataululla. Viimeisen kahden vuoden aikana laitoin lyhennyksestä säästyneet rahat talteen. ap
Mä rakastan mun työtä. Nyt mä olen siinä tilanteessa, että mä voin valita millon mä teen töitä ja kuinka paljon mä teen töitä. Tänä kesänä mun viimenen varsinainen duunipäivä oli kesäkuun 20. Enkä mä tiedä millon mä seuraavan kerran innostun. Kunhan tulee tarpeeks mielenkiintonen tarjous. Ehkä syksyllä, ehkä ens vuonna :)
Hyvä jos niin voi tehdä. Ne jotka downshiftaa yhteiskunnan tuilla, ei mun mielestä oikein, mutta hyvä kun olet asiasi niin järjestänyt. Minä toki tykkää töitä tehdä, enkä koe sitä ruuhkavuosiksi tai oravanpyöräksi.
Ai siksikö työtöntä nykyään kutsutaan? Taidanpa tästä itsekin upliftata oman brändini akateemiseksi downshiftaajaksi.
Hyvähän se on downshiftailla kun toiset tekee työt ja pyörittää tätä yhteiskuntaa.
Nojaa, ollaan molemmat mieheni kanssa yrittäjiä ja on tehty 4 päiväistä työviikkoa jo vuosia. Lisäksi pidetään kesällä lomaa juhannuksesta elokuuhun ja joulun aikaan 3 viikkoa.
Hmm. Mukavaahan tuo varmasti on, mutta oletteko ihan varmoja, että rahanne riittävät loppuelämänne, eli vielä puoli vuosisataa? Mitä jos ette enää pääsekään tienaamaan, vaikka haluaisitte?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:31"]
Hmm. Mukavaahan tuo varmasti on, mutta oletteko ihan varmoja, että rahanne riittävät loppuelämänne, eli vielä puoli vuosisataa? Mitä jos ette enää pääsekään tienaamaan, vaikka haluaisitte?
[/quote]
Toki jossain vaiheessa täytyy taas tienatakin jotain, mutta ei ainakaan pariin vuoteen ole kiirettä urapolulle takaisin. Ehkäpä en koskaan enää palaa stressaavaan asiantuntijatyöhön, vaan pistän surffivuokraamon pystyyn Balille ja elän vaatimattomasti kookospähinöitä mutustellen :) ap
[/quote]
Kolmonen tässä. Meillä on kaksi asuntoa vuokralla ja uskon niistä saamamme tuoton (ja säästöjemme) riittävän ainakin joksikin aikaa. :) Jos jossain vaiheessa alkaa kukkaroa ahdistamaan niin sitten ei auta kuin mennä töihin. Miehelläni ja minulla on ammatit joita voi harjoittaa missä päin maailmaa tahansa, joten en ole tuosta niin huolissani.
Hyvähyvä.
En muutenkaan usko että eläkkeitä on olemassa 40v kuluttua.
Fiksuja ratkaisuja. Unelmia kannattaa toteuttaa, kun siihen vielä on mahdollisuus. Mikään ei ole surullisempaa,kuin elämätön elämä.
Saatohoitajana työskentelevä sh.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:30"]
Hyvähän se on downshiftailla kun toiset tekee työt ja pyörittää tätä yhteiskuntaa.
[/quote]
No niin, paitsi että mites me ikinä saatais tästä valtiosta sellaista, että täällä olisi jokaiselle työ?
Ei ikinä, koska oikeasti sitä ei haluta tapahtuvan. Valtio jopa tarvitsee työttömiä siihen, että:
-saadaan työssäkäyvät pitämään kiinni töistä huonommillakin ehdoilla ja muutenkin parempi niskalenkki
-voidaan pitää sellaista illuusiota yllä, että työ tekee ihmisen ja että me työläiset todella pyöritetään tätä yhteiskuntaa ja annetaan ymmärtää, että ilman työtä et merkitse mitään (miten täällä on ennen teollistumista pärjättykään, ilman työtä vain eletty elämää?)
-saadaan huomio pois muista hallituksen kusetuksista, kun pidetään työttömyyttä todellisena ongelmana
-voidaan luulotella kansalle, että työttömien takia valtiontalous on kusessa, ja työssäkäyvien pitää maksaa enemmän veroja siksi
-tehdään suomalaisista hitusen onnellisempia, kun saadaan prosentilla nostettua työllisyyttä (näyttää tavoitteeseen pääsemiseltä, lupausten täyttämiseltä ja onnistumiselta)
-vaikka se prosentti on vain lisää henkilökuntaa työvoimatoimistoon
-sekä kelaan ja sosiaalitoimistoon
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:35"]
[/quote]
Toki jossain vaiheessa täytyy taas tienatakin jotain, mutta ei ainakaan pariin vuoteen ole kiirettä urapolulle takaisin. Ehkäpä en koskaan enää palaa stressaavaan asiantuntijatyöhön, vaan pistän surffivuokraamon pystyyn Balille ja elän vaatimattomasti kookospähinöitä mutustellen :) ap
[/quote]
Niin, Balille kuten muihinkin ei-EU-maihin ei sitten ihan tuosta vain muutetakaan pysyvästi kuten niin kovin monet Suomessa nettikeskusteluissa heittävät ilmaan että hei, me muutetaan sitten sinne tai tuonne. Mikä se oli se lumenpudottajakin, joka myi omaisuutensa ja uhosi lähtevänsä vuokraamaan rantatuoleja. Unohti kokonaan, että pitää olla oleskelupa ja työlupa. Yrityksen perustaminenkin saattaa olla maasta riippuen vaikeampaa kuin Suomessa, esim. Thaimaassa on pakko olla paikallinen liikekumppani jne. Tietysti jos on tarpeeksi rahaa tilillä tai eläketuloa jolla pystyy osoittamaan että kykenee elättämään itsensä, oleskelulupa irtoaa helpommin. Mutta ei suomalainen todellakaan voi tuosta vain ilmoitusasiana muuttaa suurinpaan osaan maailman maista. Turistina voi toki käydä.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:46"]
[/quote]
No niin, paitsi että mites me ikinä saatais tästä valtiosta sellaista, että täällä olisi jokaiselle työ?
Ei ikinä, koska oikeasti sitä ei haluta tapahtuvan. Valtio jopa tarvitsee työttömiä siihen, että:
-saadaan työssäkäyvät pitämään kiinni töistä huonommillakin ehdoilla ja muutenkin parempi niskalenkki
-voidaan pitää sellaista illuusiota yllä, että työ tekee ihmisen ja että me työläiset todella pyöritetään tätä yhteiskuntaa ja annetaan ymmärtää, että ilman työtä et merkitse mitään (miten täällä on ennen teollistumista pärjättykään, ilman työtä vain eletty elämää?)
-saadaan huomio pois muista hallituksen kusetuksista, kun pidetään työttömyyttä todellisena ongelmana
-voidaan luulotella kansalle, että työttömien takia valtiontalous on kusessa, ja työssäkäyvien pitää maksaa enemmän veroja siksi
-tehdään suomalaisista hitusen onnellisempia, kun saadaan prosentilla nostettua työllisyyttä (näyttää tavoitteeseen pääsemiseltä, lupausten täyttämiseltä ja onnistumiselta)
[/quote]
Puhut aivan höpöjä. Ei tietenkään valtion tavoitteena ole ylläpitää työttömyyttä. Päinvastoin, tavoitteenahan on mahdollisimman korkea työllisyysaste. Kuinka muuten voisi ollakaan? Ei asiat siitä ainakaan auvoisammaksi muutu, että ihmiset sankoin joukoin lopettaa tuottavan työn tekemisen ja alkaa downshiftailla. Hohhoijjaa näitä teidän juttuja.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:46"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:30"]
[/quote]
[/quote]
sää veit sanat suustani! Kaikille ei edes haluta työtä. Miksi siis syyllistää työtöntä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 00:10"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:46"]
[/quote]
[/quote]
Puhut aivan höpöjä. Ei tietenkään valtion tavoitteena ole ylläpitää työttömyyttä. Päinvastoin, tavoitteenahan on mahdollisimman korkea työllisyysaste. Kuinka muuten voisi ollakaan? Ei asiat siitä ainakaan auvoisammaksi muutu, että ihmiset sankoin joukoin lopettaa tuottavan työn tekemisen ja alkaa downshiftailla. Hohhoijjaa näitä teidän juttuja.
[/quote]
Googleta NAIRU.
Sulla on ilmeisesti talous kunnossa, jotta kykenet säilyttämään elämäntyylisi.