Onko 650 euroa loppukuuksi paljon rahaa kolmihenkiselle perheelle?
Kommentit (43)
Vierailija - 02.01. 22:51 vastaa tähän viestiin (48/50)
21 täällä
Joku sai siis varmasti väärän kuvan epäilyistäni, siis huolen aiheeni oliki kun ymmärsin erään äidin kirjoituksesta että ovat kasvissyöjiä ja syövät soijalesettä ja riisiä. Sitä mietin että onko se myös lapselle terveellistä ja ravitsevaa, entä riittääkö 60e viikko summasta mehuun vai mitä te kaikki muut perheet juotte niikun päivittäin, ruuan kanssa, ja välissä sekä iltapalalla? t:21
Nimen omaan on lapselle terveellistä, eihän tuo alle vuoden ikäinen muutenkaan tarvitse lihaa. Lihaa ei siis alle vuoden vanhana edes korvata mitenkään, lisäämme vain ruokaan rypsiöljyä, myöhemmin soijajauhoja hieman. Ja olemme tosiaan käyneet ravitsemusterapeutin kanssa läpi suunnitelmat ja harvinaisen hyvät eväät on lapselle luvassa jatkossakin:)
Mehuun? Mitä sä nyt meinaat? Lapsellako sitä mehua pitäisi olla? Vai meillä? Me saadaan vitamiinit hedelmistä, marjoista ja nyt kyllä myös vitamiinpillereistä näin talvella. Meillä on janojuomana käytössä ihan vesi. Teetä myös juodaan, maitoakin. Taitaa meillä olla mehuakin nyt.
Mun alkaa olla vaikea käsittää, että mitä ihmeellistä tässä ruokavaliossa oikein on?? Köyhiä ollaan ja sen mukaan syödään, mutta ei me puutteessa sentään eletä, eikä huonolla ruoalla. Olen aivan varma, että useimpien muiden perheiden päivittäinen ruokavalio ei ole täysin ihanteellinen ravitsemussuositusten mukaan kuten meidän on!
Siis mä en ole mikään sanomaan teidän ruokavalioonne mitään, ihmettelin vaan että onhan terveellistä. Sanoit ettei alle 1v tarvitse lihaa, kyllä meidän tyttö syö lihaa, kanaa ja kalaakin, siis nyt ikää 1v.
Ja mehuja meinasin vanhemmille lapsille taikka aikuisille. Päivitit kovasti sitä, että olette köyhiä. en siis minäkään ole mikään rikas, yh olen ja töissä käyn, mutta ruokaa/kauppa menoihin meillä silti uppoaa lähes tuo 450e/kk ( siis kuten aikasemmin sanoin sis apteekki jne menot )
mutta meillä onkin paljon ilmaa ruokamenoissa:
-ostetaan vain kallista paistilihaa, kanan rintafileitä, fileerattua lohta
-mehuina juodaan kalliita gefilusmehuja, joita menee ainakin kolme litraa päivässä.
-eineksiä ja herkkuja ostetaan myös
-aamiaisella syödään muromyslejä (vanhin poika vetää paketin päivässä)
-aika usein ostetaan kaupan paistopisteestä kallista valmisruokaa.
varmaan saatais puolitettua menot, kun paneuduttais asiaan, leivottais itse, ostettais halvempaa vaihtoehtoa.
Vierailija:
Siis oikeasti mistä ostatte ja mitä? Onko summassa siis pelkkä ruoka, ei pesuaineita? En mitenkään usko, että jollain meniki niin vähän (en tarkoita yksinasuvia )
Pyykkiä pesen 4 koneellista viikossa. Pesuaineena käytän s-ketjun coop xtra coloria, maksaa sellanen kilon pussi alle 2¿:a, sillä pesee 3-4kk pyykit. Huuhteluaineena tiivistämätöntä huuhteluainetta, maksaa 1-2¿ sellanen 1,5-2 litran tönkkä kaupasta riippuen, sekin kestää useamman kuukauden.
Hiustenpesuaineet yms. vastaavat Tarjoustalosta tai Eurokaupasta. Lattioiden yms pesuun käytän mäntysuopaa. Astianpesukoneeseen ostan Pirkan apk-jauhetta, alle 3¿ maksaa ja liki 80 pesukertaa.
Meillä 3 henkeä. Ruokaan ei paljoa kulu, etenkään nyt kun molemmat lapset tarhassa. Meillä " salaattina" kaalia, on halpaa ja hyvää. Porkkana on halpaa ja sitä lisätään ruokiin tai syödään raasteena, käytetään soseena jne.
Kananmunia, kaurapuuroa, itse tehtyä leipää jne. Peruna on edullista. Lihapuolelta pakasteseiti, tarjousjauheliha, broileri.
Banaania meillä näkee harvemmin, kenties sitten vain jugurtissa (s-kaupassa 17snt perinteiset jugurtit) jne. Voi kun ois omia marjapensaita! Onneksi isoveljeltä sekä iskältä sain syksyllä omppoja ja pakastimeen keitin sosetta. Siitä sitten riisin kanssa omenariisipuuroa herkutteluun. Pannari toinen herkku.
Cassasta haen halvimmalla maidot 49snt/litra. Kananmunat maksaa 69snt/10kpl. Vehnäjauhot 99snt/5kg. Elämästä voi tehä kallista tai sitten halpaa.
Mutta JOS olisi pakko, toki sillä selviää. Vaatii vaan suunnittelua eikä jokapäiväistä kaupassakäyntiä.
Aika vähän, meillä kahellä hengellä pyörii kone joka tai joka toinen päivä ja sillonkin yleensä vaalee ja tumma :O
Joku sanoi aikasemmin, että eivät säästä juuri ruuassa, eli ostavat muroja ja mehua jne. Meillä sama, mehua ja limua kuluu viikossa useampian pulloja/tölkkejä ( ei nyt välttämättä sitä gefilusmehua ) Ja jauhelihana paisti versio, muroja ja viiliä menee meillä kummallekkin (siis mulle ja tyttö 1v) sekä jogurtteja (yksittäispakatut on kalliimpia, mutta litra menis vanhaksi) Eli oisko jollain vinkkei missä säästäis, mutta ei silti menis kitulinjalle, muutama kymppi kuussa säästöö ois kiva, sen vois käyttää kesällä johonkin kivaan =) Käykö joku muuten täällä leipomossa? onko edullinen leipäpaikka? mulla ei ole aikaa töitten jälkeen tehdä itse leipää ja pullaan, vaikka osaankin :/
Monesti näissä 2-luokan leivissä ei edes näytä olevan mitään vikaa, joskus ovat hieman muotopuolia, mutta eihän sekään makuun vaikuta. Nämä kiloleivät vain hupenevat aamuisin aika nopeasti, mutta jos ne on jo lopussa, ostan eilistä leipää puoleen hintaan :-) Ostan yleensä kerrallaan muovikassillisen ja laitan osan pakastimeen ja sulattelen sitten tarpeen mukaan mikrossa.
Meillä syödään paljon leipää, joten näin säästän ruokamenoissa!
Meidän perheeltä menee rahaa joka kk aika tasan 500 e kauppaan ja meillä on kuusi henkinen perhe + kaksi isoa koiraa. Ja tuolla summalla meidän perhe syö hyvin ja sillä ostetaan myös kahelle vaippaikäselle vaipat ja yhdelle korvikkeet + koirille ruoat. Mutta kait se on tottumus kysynys paljon sitä rahaa saa kulumaan. mä saisin varmaan riittämään pienemmänkin summan, jos ei olisi enempää varaa käyttää. joten mun mielestä toi 650 euroa on kyllä ihan mieletön summa rahaa loppukuuksi pienelle perheelle. Meillä ei edes jää ton vertaa kaupparahaa kuussa.
Ja meitä on perheessä enemmän kuin teitä...
Meillä menee n.500e kuussa ruokaan ja vaippoihin eli siis kaikkiin pakollisiin päivittäisiin. Vaatetta jos pitää ostaa niin 150e on aika niukasti tai jos tulee muuta yllättävää (lääkärireissuja, taksikyytiä jne). Tietysti jos vieraitakin paljon kyläilee niin sekin maksaa. Tuolla summalla kyllä pitäisi elellä jos ei polta eikä juoda lipittele (tai käy ravintoloissa).
Ei meillä ole varmaan ollut loppukuuksi laskujen maksun jälkeen koskaan noin paljon ruokarahaa.
Meitä neljä.
Vierailija:
Kyllä tolla rahalla kyllä ostaa hedemiä/salaattia ja monipuolista ruokaa...Pitää vaan suunnitella vähän ja käydä kaupassa yhellä kerralla ostamassa enempi
Kuudelle hengellekö muka - anna mun nauraa...
Sitä paitsi perunasta ja jauhelihasta saa monenlaista purtavaa edullisesti!
Ne on nää einesten syöjät, jotka ei pärjää!
Siis kuudelle hengelle safkat reilulla 300 eurolla! Ei onnistu ainakaan Suomessa, ellei ole pakastin täynnä sieniä ja marjoja ja hirvenlihaa ja juurekset omasta maasta kellarista. Tosin se hirvenlihakaan ei kyllä niin halpaa ole, siinä vaan ei ole " kiinteetä" kilohintaa...
ma:makarooniltk+porkkanaraaste
ti:kalakeitto+hedelmä
ke:kanakastike+kiisseli
to:jauhenlihakeitto,sämpylä+rahka
pe:nakkikastike
la:jauhenlihamureke jollain täytteellä,muussi+vihreä salaatti
su:pitsa mieleisillä täytteillä
Ja välipalana hedelmäpaloja+leipää/karjalanpiirakoita/lihapiirakoita/vispipuuro
Aamulla muroja/puuroa
Paljonko teillä yleensä sitten menee? meillä kaksi henkeä, minä ja tyttöni 1v ja meillä menee n 450euroa/kk ruokaan. Mitä muilla muuten menee?
Joku sai siis varmasti väärän kuvan epäilyistäni, siis huolen aiheeni oliki kun ymmärsin erään äidin kirjoituksesta että ovat kasvissyöjiä ja syövät soijalesettä ja riisiä. Sitä mietin että onko se myös lapselle terveellistä ja ravitsevaa, entä riittääkö 60e viikko summasta mehuun vai mitä te kaikki muut perheet juotte niikun päivittäin, ruuan kanssa, ja välissä sekä iltapalalla? t:21