Pesetkö kaikki ostamasi uudet vaatteet ennen käyttöönottoa?
Itse pesen kaikki muut, paitsi sukat (harvemmin kukaan niitä sovittanut) ja takkeja/ulkoiluhousuja.
Kommentit (69)
Ei ne toisten bakteerit pelota :D mutta ne haisevat kemikaalit pesen pois lasten vaatteista ja omista jos haisevat oudolta.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:07"]Ei ne toisten bakteerit pelota :D mutta ne haisevat kemikaalit pesen pois lasten vaatteista ja omista jos haisevat oudolta.
[/quote]
Joo toisten bakteerit ovat pieni haitta ftalaatteihin ym verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="21.09.2014 klo 12:06"]
Pesen. Niissä on ftalaatteja. Ne ovat ympäristömyrkkyjä, ja vaikuttavat hormonaaliseen toimintaan. Toisin sanoen, jos lapsi altistuu niille liikaa, hänellä voi tulevaisuudessa olla lapsettomuusongelmaa. Veikkaan että lisääntynyt tahdoton lapsettomuus johtuu juuri kaikista ruuan, lelujen ja vaatteiden kemikaaleista. Kemikaalien tuottamat ongelmat ei todellakaan näy juuri "tässä ja nyt" tai aiheuta syöpää. Minä yritän vähentää lasteni altistumista kemikaalikuormalle, jotta toivottavasti jonain päivänä saan itsekin olla mummo.
[/quote]
Olen tästä samaa mieltä. Jotkut sanovat, ettei kemikaaleille altistumista kannata vähentää, koska kuormitus on joka tapauksessa niin suuri ja sitä on mahdotonta poistaa kokonaan. Itse olen sitä mieltä, että juuri siksi siihen kannattaa yrittää vaikuttaa omien mahdollisuuksiensa mukaan, järkevässä määrin. Vaatteiden peseminen ennen käyttöä on aika pieni, helppo asia.
En ole koskaan pessyt vaatteita ennen käyttöön ottoa. Olen käyttänyt koko ikäni muiden vanhoja vaatteita, kavereiden ja kirppareilta ostettuja, joten minua ei pelota vieraiden ihmisten hiki. Vaatteita ostelen monesti matkoilta, ja laitan päälleni seuraavan päivänä. Olen kyllä kuullut kemikaaleista, mutta koska en ole koskaan saanut mitään oireita tms. en ole katsonut tarpeelliseksi pestä ennen käyttöä.
Uuden lakanani pesin ennen käyttöönottoa, koska pelkäsin että se päästäisi väriä vaaleaan patjaani.
Vain alusvaatteet. Lastenvaatteet pesen ennen käyttöä joskus, lähinnä jos niissä on joku voimakas haju.
Totta kai pesen! Ylimääräisiä kemikaaleja täynnä.. Hyi yök?!
Pesulassa pestävät takit yms jätän pesemättä
Väri- ja kemikaalijäämien pelossa pesen yleensä kaikki uudet vaatteet. Joitakin poikkeuksia on. Jos on oikein hyvännäköinen juhlavaate, haluan että se on juhlissa uuden näköinen, enkä silloin pese sitä. Myös talvitakit jätän pesemättä, sillä pelkään niiden aina hiukan menettävän lämpimyydestään jokaisella pesukerralla. Villakangasvaatteita en pese, koska niissä on vesipesu kielletty. En myöskään vie uutena pesulaan, koska niiden pesettäminen on kallista.
Pesen vain alusvaatteet ja lakanat ennen käyttöä.
En edes tiennyt ihmisten pesevän uusia vaatteitaan ennen kuin luin asiasta kesällä av-palstalta :-)
En tiedä pitäisikö sitä alkaa pesemään. Kun ei mitään oireita ym ole koskaan kuitenkaan tullut.. Ehkä mun pitäisi myös nähdä joku dokumentti niin saattaisi mieli muuttua!
Tottakai pesen, silitän ja desinfioin ettei vain vastustuskyky pääse kasvamaan. En myöskään sovita vaatteita ikinä kaupassa etteivät bakteerit pääse iholleni ja sitä kautta kotiini, sehän olisi ennenkuulumatonta! Ostan vaatteet sokkona tämän takia ja toisinaan tulee vääränkokoisia mutta se on pieni hinta siitä etteivät lapset pääse bakteerien kanssa olemaan tekemisissä.
Tässä muutama Ylen uutinen aiheesta kiinnostuneille. Näissä asiaa käsitellään erityisesti vaatekauppojen työntekijöiden näkökulmista, hehän altistuvat uusien vaatteiden kemikaaleille huomattavasti enemmän kuin tavallinen kuluttaja.
http://yle.fi/uutiset/vaatteiden_kemikaalit_voivat_tehda_arjesta_helvetin/7433938
http://yle.fi/uutiset/vaatteiden_kemikaalit_haittaavat_tyontekijoita_myos_suomessa/5666998
http://yle.fi/uutiset/myyjille_ihottumaa_ja_hengitysoireita_vaatteista/6875023
Pesen. En sen takia että muut ovat niitä kokeilleet, vaan kemikaalien takia. Kiinalaisissa tehtaissa voidaan käyttää niin ympäristölle kuin ihmisellekin vaarallisia aineita mm. tuholaisia torjumaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2014 klo 23:35"]No en kyllä koskaan. En omia enkä lasten. Mitään haittaa tästä pesemättömyydestä en tähänastisen elämäni aikana ole havainnut.
[/quote]
Minä olen pessyt lasten, mutta en omiani. Kunnes sain aivan kammottavan ihottuman kainaloihini eräästä uudesta paidasta. Juttelin asiasta tutun vaatekaupan myyjän kanssa ja hän totesi, että tottakai vaatteet pitää pestä ennen käyttöä mm. väriainejäämien vuoksi. Nykyään siis pesen.
Tuttuni muuten kertoi, että käyttävät myymälässä hanskoja jos purkavat vaatekuormaa ja joutuvat viikkaamaan vaatteita paljon juuri näiden jäämien vuoksi.
Pesen kemikaali- ja väriainejäämien takia kaikki uudet konepestävät vaatteen ennen käyttöä.
en pese. lakanat ja sellaiset pesen kyllä.
On paljon sellaisia edullisia eriä joita en voi edes harkita ostavani. Haisee homeet, myrkyt eli homeenestoaineet, torakkamyrkyt ja formaldehydit.
uudet vaatteet on todellakin pestävä. Monissa lasten vaatteissa nykyisin lukeekin että pese ennen käyttöä ja jos valmistaja jo vaivautuu laittamaan sellaisen merkinnän mistä se kertookaan.
myöskään lasten vaatteita suurilla muovisiila siirtokuvilla ei meille tule. Olen myös kertonut kummeille ja mummeille että meille ei sellaista roskaa tarvitse tuoda. Näistä on ollut kohu mitwn niistä imeytyy muovinpehmennintä flataattia, toisinaan tuöliin jää tällaisia eriäkin vaatteita koska pitoisuudet ylittyvät hello kitty, disney jne.
Melkein kaikki. En mitään ulkovaatteita toki...
En pese. Mun mielestä uudet vaatteet tuoksuu hyvältä!
Niihin on voinut jäädä jotain kemikaaleja myös. Pesen kakki lasten vaatteet paitsi ulkopuvut ominaisuuksien vuoksi. Omia en aina jaksa pestä.
Nettikaupoissa tavara on myyty, palautettu, siistitty ja myyty sulle uudelleen. On siis voinut pyöriä ihan missä vain.
sain nelly kaupan kautta turkiskuoriaiset meille että kiva kiitti vaan.
Pesen. Niissä on ftalaatteja. Ne ovat ympäristömyrkkyjä, ja vaikuttavat hormonaaliseen toimintaan. Toisin sanoen, jos lapsi altistuu niille liikaa, hänellä voi tulevaisuudessa olla lapsettomuusongelmaa.
Veikkaan että lisääntynyt tahdoton lapsettomuus johtuu juuri kaikista ruuan, lelujen ja vaatteiden kemikaaleista. Kemikaalien tuottamat ongelmat ei todellakaan näy juuri "tässä ja nyt" tai aiheuta syöpää. Minä yritän vähentää lasteni altistumista kemikaalikuormalle, jotta toivottavasti jonain päivänä saan itsekin olla mummo.