Miten pahasti vatsanahan pitää olla venynyt (leikkaus julkisella?)
Mulla raskauden ja ylipainon seurauksena vatsanahka todella pahasti venynyt. Olen laihduttanut 5 vuotta sitten normaalipainoon ja nahka ei palautunut valitettavasti. Harrastan aktiivisesti liikuntaa, käyn juoksemassa 3-4 kertaa viikossa 10 km, lisäksi jumppaan kotona erityisesti vatsalihaksia. Tästä ei mitään hyötyä.
Ylimääräinen nahka roikkuu niin että iho sen alla hautuu, varsinkin kesäisin kun on kuuma. Huolellinen hygienia on auttanut ettei iho mene rikki poimun alta. Ylimääräistä nahkaa ei ole "metrikaupalla" vaan jonkinverran ja aiheuttaa ihoärsytystä. Olen katsonut kuvia joissa on näitä sairaalloisen lihavia ja heidän ylim. Nahkaa, tilanne ei ole sellainen. Laihdutan aikoinani 30 kg. Mietin että menisin yksityiselle hoidattamaan vaivan mutta leikkaus on tolkuttoman kallis. Siihen ei ole varaa.
Onko jollekin tehty kyseinen leikkaus julkisella ja mikä oli lähtötilanne?
T. Kenguru :)
Kommentit (50)
EIvät leikkaa, varsinkaan jos se on raskauden venyttämää. Läskeiltä jotka sittemmin laihtuneet esim vatsalaukun pienennyksen myötä voivat leikata kun nahkaa jää liikaa.
Suosittelen marssimaan yksityiselle, leikkaus maksanee jonkun 6000-7000 €
Voitte unohtaa julkisen puolen leikkaukset ihan kokonaan. Oikeastiko kuvittelitte, että sellaisia tehdään jonkun noin pienen asian takia? Säästäkää rahaa ja menkää vaikka Viroon leikkaukseen tai sitten vain opitte pärjäämään, siinä vaihtoehdot.
Kiinnostaisi myös, saiskohan tisseihin täytettä samalla keikalla? Imetys rupsautti ikävästi :(
Kyllä julkisella leikataan jos on ongelmia pitää iho ehjänä. Käy tk lääkärillä ja pyydä lähete plastiikkakirurgin arvioon. Ei tarvii porata. Sanot vaan et hygienia hankalaa ja vaatteet hankaa. Leikkauksen nimi on abdominoplastia. T. Sh
Jaaha, valtio on lisännyt alvin näihin tänä vuonna. Kiva...
http://www.lasertilkka.fi/sairaala-tilkka/esteettinen_kirurgia/hinnasto
Luulen, että jos se roikkuu polvissa asti niin sitten voit päästä leikkausjonoon. Katsos, meitä on täällä muitakin kaltaisiasi, ja yhteiskunnan varoja tarvitaan johonkin hieman tarpeellisempaan. Laita talkkia sinne nahan alle kuivattuasi ne poimut ensin huolellisesti.
Ihanko oikeesti sai julkiselta puolelta leikkauksen, vaikka synnytykset normi asia ja lihominen itse aiheutettua. Täällä Päijät-Hämeessä ei tunnu pääsevän edes iholuomileikkaukseen, ei edes poraamalla.
Epäreilua
Itse samaa miettinyt jo kolmen vuoden ajan.laihduin 40kg, jonka jälkeen pyöräyttänyt vielä neljä lasta, en lihonnut raskauksien aikana mutta tilanne siis aika toivoton. Liikunta ei auta ylimääräiseen nahkaan niin ikävää kuin se onkin. Itse olen ajatellut vielä kerran alkaa treenaamaan hullun lailla ja kiinteyttää kaiken muun mahdollisen. Muistaakseni nahkan venyvyyden julkisella puolella oleva kriteeri on 7 cm. Jeee jee.
Kokemuksia 2016 leikkaus kriteereistä?
Onko ketään joka julkisella leikattu, eikä olisi tehty lihavuusleikkausta?
Menossa julkiselle leikkaukseen huhtikuussa. Ei lihavuus leikkausta taustalla. Eikä kyllä hurjaa painon pudotustakaan. Useista raskauksista venynyt arpinen vatsanahka. Roikkuu jonkun sentin essu 😊.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.08.2014 klo 22:40"]
Kriteerit on tosi tiukat ja käytänössä vain lihavuusleikkauksia läpikäyneitä hoidetaan. Yrittää voi tk:n kautta, josta sitten tarv plastiikkakirurgin konsultaatio/lähete.
Tässäkin yhteiskuntamme paapoo läskejä! kumma että niitä ei auteta jotka tekevät lisää tulevaisuuden veronmaksajia
Mistäs tiedät niistä tulevan veronmaksajia? Voihan niistä sukeutua yhteiskunnan elättejä. Sitäpaitsi hoidetaanhan urheiluvammojakin, nekin ovat itseaiheutettuja.
Olen menossa julkiselle puolelle abdominoplastiaan. Ei ole lihavuusleikkausta taustalla. Jos kriteerit täyttyvät, pääsee. Muuten ei. Poraaminen vastaanotolla on aivan turhaa.
Oma essuni roikkuu häpyalueen päällä (kriteerien mukaan täytyy roikkua oliko 5 vai 10 cm?), iho hautuu rikki, hiivaihottumia, tulehduksia ihopoimussa.
Tk-lääkäriltä pyyntö arvioon.
Jos on laihduttanut, on vaatimuksena, että paino on pysynyt vakaana pitkään. Tuotakaan en muista oliko puoli vuotta vai peräti vuosi.
Googlatkaa postbariatrinen vartalonmuovaus, sieltä ainakin löytyy tietoja vaikkei olisi laihdutusleikkauksessa käynytkään.
Jos kompastelee siihen jatkuvasti.
Läskit maksakoot itse omat hommansa. Ei hteiskunnan kuulu kaikkea maksaa. Myykää vaikka kämppänne tai realisoimaan sijoitetut lapsilisät, siitä tulee rahaa.
Vaikka onkin jo vanha keskustelu niin kommentoin tänne jos joku sattuu vaikka etsimään aiheesta keskustelua, tai ap vielä lukee joskus ketjua. Itsekin mietin, riittääkö mulla kriteerit kun löysää nahkaa ei ollut ihan tolkuttomasti, toki iso alavatsapussi on mutta siinä on myös jonkunverran rasvaa jäljellä eli ei ole ihan pelkkää ihoa (toki rasvakudos siinä on tosi löysää). Mulla isoin ongelma on napa. Siihen päälle tulee sellainen nahkapoimu joka on ihan löysää ja rosoista ja peittää navan. Aiheuttaa punoitusta, hajuja (vaikka putsaan sen päivittäin) ja avohaavaumia navan reunoille. Menin navan takia TK lääkärille, joka ohjas heti lähetteen kera kirurgille. Olen pudottanut n. 60kg painoa, ilman laihdutusleikkausta, n.5 vuoden sisällä. Paino ollut reilun vuoden samassa lukemassa (BMI n. 26) ja vaikka olen treenannut vatsaa ja syönyt oikein niin se ei muutu mikiskään (ainoastaan huonompaan suuntaan).
No pääsin leikkausjonoon, ja leikkause tehdään julkisella puolelle alle 6kk aikana. Pelkäsin etä joudun kauheasti vaatimaan ja itkemään ja valittamaan että saan leikkauksen, mutta ei tarvinnut ollenkaan mitään sellaista. Lääkäri sanoi, että tuo painonpudotus ja samassa painossa pysyminen jo yksistään on iso puoltava kriteeri. Toki myös navan hautuminen ja haavautuminen vaikutti päätökseen positiivisesti. Myöskin koko vatsan alue on kipeä liikkuessa ja joudun käyttämään tosi tiukkoja spandex-tyyppisiä housuja aina jos liikun. Ihan normaali kävelykin tuntuu välillä ikävältä. Eli kyllä siitä ihosta on oikeasti oltava toiminnallista haittaa, että TK:lta leikkaukseen lähetteen saa. Mutta silloin kun on oikea syy, ei tarvitse kitistä tai vaatia mitään. Mutta jos epäilet täyttyykö kriteerit kohdallasi, niin käy näyttämässä lääkärille joka ohjaa tarvittaessa kirurgille. Mitäänhän ei siinä menetä :)
Itse olen mies ja aion hakea julkiselle kun olen laiduttanut normaalipainoiseksi. Aloitin laihduttamisen 140-150 kiloisena. Minulla oli isot arvet vatsassa, käsissä jne. jo teini ikäisenä. Voin sanoa omasta kokemuksestani että tämä masensi siihen tilanteeseen asti että melkein tein itsemurhan jo nuorena. Aikuisena nyt olen laiduttanut, mutta arvet ja iho ovat siellä viellä. Kaiken tuon hankalan laihduttamisen jälkeen näkee itsensä rumana ja se aiheittaa mielenterveydelle haittaa.
Minulla on vielä 20 kiloa laihdutettavissa. Teen kaikkeni että ihoa ei jäisi, kuten ihorasvoja, hierontaa ja laihduttamista hitaasti. Lisäksi kuntoilen että lihaksia tulisi tilalle. Tiedän siitä huolimatta että ihoa jää ja jos jatkan kuntoilemista se tulee eteen, hiertyy ja aiheuttaa verenvuotoa, varsinkin jalkojen välissä.
En ymmärrä miksi ihmiset täällä ajattelevat mielenterveyttä jotenkin huonoksi syyksi. Kela esimerkiksi antaa jo apua esimerkiksi terapeutin kuluihin. Terveyttä se mielenterveyskin on, mutta järjenjättiläiset veronmaksajat näillä foorumeilla näyttävät unohtavan tuon. Mutta olen joo samaa mieltä. Ei anneta kirurgista apua suomalaisille veronmaksajille. Annetaan se raha mielummin MaMuille jotka tarvitsevat uudet autot että heidät voidaan helposti työllistää R-Kioskeille.
kiinnostaisi myös miten paljon pitää vastaanotolla porata et leikkaavat julkisella