Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nousevatko korot?

Vierailija
17.06.2008 |

Alettiin juuri harkita korkokaton ottamista asuntolainaamme. Ap:n oraakkelit: kertokaa nousevatko korot, jos nousevat, niin miten paljon ja missä ajassa! Kiitos!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat nousta jopa 15 prosenttiin seuraavien vuosien aikana.

Vierailija
2/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

inflaatio on niin korkealla tasolla. Mun veikkaus on, että vuoden sisällä korot voivat nousta kuuteen prosenttiin, jatko riippuu siitä miten USA nousee taantumasta. Tuohon kakkosen esittämään 15 prosenttiin en kyllä jaksa uskoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattavat nousta jopa 15 prosenttiin seuraavien vuosien aikana.

Vierailija
4/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa ei ole, enkä uskalla ottaakaan. Säästän mieluummin.

Vierailija
5/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän vuoden lopussa markkinakorot voivat huidella 6%:n hujakoilla

Vierailija
6/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5,25 %:sta tasan kuuteen. Pankkina OP. Millaisia opintolainan korkoja muilla on?

Vierailija
7/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä OP:n sisäpiiritietoa. Nythän korot ovat jo korkealla- vuonna 2004 ne olivat 2,4%, nyt yli 5%.

Eikä se 15%:n korko mikään mahdottomuus joku päivä olisi, mikäli todellakin lama iskisi. Vuonna 1992 asuntolainojen korot olivat lähes 17%.

Vierailija
8/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, pankit tietty väittävät niin, jotta ihmiset saataisiin ottamaan isoja asuntolainoja, mutta maallikkokin ymmärtää, että jos inflaatio on tätä luokkaa, niin pakkohan korkoja on nostaa.

Vierailija
9/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos niillä kristallipallo siellä?

Vierailija
10/18 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas päästään vanhoihin hyviin aikoihin.

Vierailija
11/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä on aina ennen hoidettu korkojen laskulla. Tällaista tilannetta, jossa realismia on sekä inflaatio että taantuma, ei ole ennen ollut. Kukaan ei siis voi ennustaa millä keinoilla tästä yritetään päästä tai joskus päästään yli. Laskea vai nostaa - kas siinä pulma. Yhdelläkään talousgurulla ei ole tähän yhtälöön valmista oikeaa vastausta :-(

Okei, pankit tietty väittävät niin, jotta ihmiset saataisiin ottamaan isoja asuntolainoja, mutta maallikkokin ymmärtää, että jos inflaatio on tätä luokkaa, niin pakkohan korkoja on nostaa.

Vierailija
12/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaatko sanoa, saako koko lainalle kiinteän koron? Luulisin, että tämä ei välttämättä ole mahdollista, sillä jos korot nousevat tuntuvasti, voisi pankki jäädä "tappiolle" tässä. Olen saanut käsityksen, että osaan lainasta pitäisi ottaa vaihtuvakorkoisena, osan saa kiinteänä. Tietääkö kukaan tästä?

Ja olen samaa mieltä myös tuosta korkokatosta, että tarkkaan pitää sitäkin harkita, maksaako itsensä oikeasti takaisin...

Itse miettisin vakavammin kiinteää korkoa, tosin nyt niidenkin korot ovat sen verran korkealla, että ei sekään ehkä kannata. Itse en myöskään sen takia tykkää kiinteästä korosta, että jos löytyykin sitten jostain ylimääräistä rahaa, millä voisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, niin pankki saattaa vaatia korvauksia menetetyistä koroista.

Vierailija
13/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koko lainalle voi saada kiinteän koron. Mutta siinä sitten tosiaan sitoudutaan yleensä siihen molemminpuolisesti ja minä en tykkää siitä, kun ei saa lyhennettyä ylimääräistä. Jos vaikka palkka nousee, niin olisihan sitä lainaa kiva lyhentää vaikka 100-200 euroa kuussa enemmän, tai perii jotain tai tulee jotain bonareita jostain tai voittaa ässäarvassa.. No ehkä vähän kaukaa haettuja osa, mutta ehkä juuri tuosta syystä sitten useat jakavat lainan kahteen osaan ja ottavat puolet vaihtuvalla korolla ja puolet kiinteällä. Sitten sitä vaihtuvakorkoista voi lyhentää sentään ylimääräisiäkin ilman sanktioita. Yleensäkin hajauttaminen on minusta hyvä juttu, joten miksei tuossa lainassakin. Itse en ole koskaan lainaa hajautellut.

Vierailija
14/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 ta1 6 kuukauden euribor. Kaikista tyhmintä on ottaa kiinteä korko, tai korkokatto kun korot on ylhäällä. Siinä maksaa kyllä sitten ihan turhasta.

Vierailija
15/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otettiin juuri asuntolaina, ei mitään isoa, mutta eipä ne tulotkaan ole isot ja pankissa laskettiin että korkokatto (vaikka mielestäni aika kallis olikin) maksaa itsensä takaisin kun korot on niin kovassa nousussa. Itse otan mieluummin riskin niin päin että maksan vähän liikaa korkokattoa (jos nyt jotenkin sattuisi korot tippumaan kovasti) kuin että lainaerät nousee mahdottomiksi korkojen nousun myötä.

Vierailija
16/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut hyötyä. Nyt vaihdettiin isompaan asuntoon ja otettiin hieman lisää lainaa ja siihenkin otettiin korkokatto, vaikka pieni summa olikin vain, uskon korkojen nousuun muutaman vuoden ajan ainakin.

Vierailija
17/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhkäisyydessään voisin sanoa, että ei voi tietää.

Tällä hetkellä tilanne on se, että maailmalta tulee hyvin ristiriitaisia viestejä korkojen kehityksestä. Inflaatio on kova eikä se ole Suomesta itsestään tai edes Euroopasta lähtöisin, joten tämä viittaisi vahvasti siihen, että korkoja saatetaan tulla edelleen nostamaan. Sen sijaan lyhyet korot versus pitkät korot suhde taas antaisivat ymmärtää, että ehkä näin korkeaan (tai korkeaan ja korkeaan, sillä minun käsittääkseni korot ovat nyt paljon normaalimmalla tasolla kuin pitkään aikaan) ei oltaisi jäämässä. Jos korot ovat 2-3 prosenttia, niin ne varmasti poikkeuksellisen alhaisia, jos taas 8-10, niin harvinaista "herkkua" sekin. Jos jotain pitäisi arvata, niin veikkaisin, että jäädään nyt 5-7% tasolle vähäksi aikaa keikkumaan.

Mutta mutta. Itse ottaisin kuitenkin kantaa tuohon korkokattoon. On hyvin epätodennäköistä, että se olisi teille kannattavaa, jos nyt sen otatte. Pankit eivät ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia ja korkokatto on usein todella kallis tuote. Suosittelen mieluummin säästämään vaikka oman henkilökohtaisen "korkokaton" eli pistätte prosentin lainan pääomasta syrjään joka kuu. Eli jos lainaa on vaikka 150 t, niin 150 euroa syrjään. Mikäli kun korko seuraavan kerran vaihtuu (olettaen että teillä on 12kk euribor), niin katsotte tilanteen, että pitääkö niitä 150 euroisia käyttää vai pystyttekö vaikka tekemään ylimääräisen lyhennyksen tms.

Yksi hyvä kysymys, josta tosin pankin täti ei välttämättä tykkää, mutta kannattaa kysyä silti eli jos otatte vaikka 5000 eurolla korkokaton viideksi vuodeksi, niin miten korkealle niiden korkojen pitää nousta, että siitä on teille hyötyä?

Itse miettisin vakavammin kiinteää korkoa, tosin nyt niidenkin korot ovat sen verran korkealla, että ei sekään ehkä kannata. Itse en myöskään sen takia tykkää kiinteästä korosta, että jos löytyykin sitten jostain ylimääräistä rahaa, millä voisi tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä, niin pankki saattaa vaatia korvauksia menetetyistä koroista.

Eli suosittelisin turvallisuuden tunteen ostamista omalla säästämisellä, siinä on sekin hyvä puoli, että jos korot eivät nousekaan, niin teillä on kiva mahdollisuus tehdä ylimääräinen lyhennys tai jos tarvitsette rahat ihan johonkin muuhun, niin sekin onnistuu.

Vierailija
18/18 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 15!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi