Lapsen huoltajuus takaisin äidille, miten onnistuu?
N. 2 vuotta sitten luovutin eron yhteydessä pojan isälleen hänen jättäessä minut tyhjän päälle, ilman asuntoa, työpaikkaa, autoa ja tuloja. Nyt kun asiat ovat korjaantuneet tahtoisin oikani takaisin itselleni. Ex-mies ei ole antanut minun tavata poikaani 1½v. Vaikka minulla on aoikeudet tapaamisiin. Täytyykö minun tehdä jotain? Lastenvalvojalla käynti ei tuottanut tulosta vaan ex-mieheni huusi vain pitävänsä pojan. Miten siis toimia?
Kommentit (3)
Isä on yksinhuoltaja. Asia tapeltiin näin, luovutin. Minut haukuttiin niin pahoin.
Minulla on tapaamisoikeus joka toinen viikonloppu ja lomat. Näistä hän ei ole pitänyt kiinni.
Jos oikeuteen tuon vie, kuinka suuret mahdollisuudet minulla on saada lapseni takaisin jos kaikki asiat ovat 100 % kunnossa?
mahdolisuutesi saada lapsi takaisin itsellesi asumaan noin pitkän ajan päästä ei ole kovin suuret,
tapaamissopimuksen saat kyllä toimimaan ajan kanssa uhkasakolla jos et muuten,
tai onko isän luona pojalla vaarallinen ja huono olla? Sinun luonasi olisi huomattavasti parempi? Pystyt sen todistamaan? Minkä ikäinen lapsi on?
Jos isän luona on hyvä koti, en valitettavasti usko että tulet voittamaan juttua oikeudessa vaikka sinunkin luonasi olisi nyt hyvä koti.
Mutta tapaamiset tosiaan saat toimimaan, ala ajaa sitä samassa oikeudenkäynnissä ellei isä sitä ennen anna lasta sinulle. Vai onko hänellä ollut joku lapsen turvallisuuteen liittyvä syy estää tapaamiset? Pystyykö hän todistamaan sen? Mihin toimepiteisiin olet itse ryhtynyt tässä sinä aikana kun isä ei ole antanut tavata lasta? Mitä on mustaa valkoisella?
Siis isä on yksinhuoltaja?
Sinulla on kuitenkin voimassa oleva tapaamissopimus? Tuota tapaamissopimustahan pitää noudattaa, oli isä mitä mieltä tahansa.
Suosittelen ottamaan yhteyttä vaikka kunnan oikeusaputoimistoon tai yksityiseen lakimieheen. Voi olla, että asia pitää viedä oikeuteen. Ilmeisesti myös poliisin kanssa voidaan hakea tapaamisiin, jos on tapaamissopimus.