Raskautta yrittävän terveys
Mua kiinnostaisi, minkä verran olette kiinnittäneet terveysasioihin huomiota ennen raskauden yrittämistä ja raskaaksi tuloa?
Vauvan terveyteen ja raskauden kulkuunhan vaikuttavat paljon myös se, missä kunnossa äiti on hedelmöityshetkellä, munasolun irrotessa ym. Mun käsityksen mukaan tarkempi terveyden tarkkailu, neuvolaopastus jne. alkaa monilla vasta kun lapsi on jo aluillaan. Mihin asioihin olette kiinnitäneet huomiota ennen raskautta - esim. veriarvot, verenpaine, verensokeri, vitamiinien saanti & ravinto yleensäkin?
Itse olen normaalipainoinen, liikunnallinen ja terve, mutta silti terveydentila mietityttää, onhan raskaus kuitenkin kropalle suuri mullistus ja mahdollisen lapsen terveyden eteen haluaa tehdä kaikkensa!
Oletteko käyneet lääkärintarkastuksessa ja kertoneet että perheenlisäyksen yritys on lähisuunnitelmissa? Entä oletteko käyneet perhesuunnitteluneuvolassa jo vauvaa yrittäessä (eikös tuo " suunnittelu" viittaa siihen..?) Minkälaisia koemuksia teillä on perhesuunnitteluneuvolasta yleensä?
Omassa kaveripiirissä kun ei perheellisiä pahemmin ole niin haluaisin kuulla teidän kokeneempien ja samassa tilanteessa olevien kokemuksia. :)
Kommentit (2)
Eka neuvolahan on yleensä vasta noin viikolla 8, jolloin raskauden kriittisintä aikaa on kulunut jo melko kauan. '
Munkin mielestä äidin terveyteen on tärkeää kiinnittää huomiota jo ennen raskautta. Itse olen aiemmassa raskaudessani ja nyt toista suunnitellessa yrittänyt pitää itseni hyvässä kunnossa, liikuntaa ja ulkoilua harrastan siis paljon. Koitan syödä terveellisesti, ja napsin minäkin noita Multitabs Special 2+ pillereitä, joista saa tarvittavan määrän mm. foolihappoa ja D-vitamiinia. Lisäksi ennen yrityksen alkua olen käynyt gynekologilla.
Ajattelen niin, että on hyvä olla jo valmiiksi hyvässä kunnossa ja syödä terveellisesti, siis jo ennen kuin tulee raskaaksi. Raskaana ollessa ei välttämättä pysty pitämään kunnostaan huolta niin paljoa kuin haluaisi (edell raskaudessa olin paljon saikulla jo vkosta 20 lähtien), väsytti oli oli pahoinvointia. ja se äitiys vasta kuntoa vaatiikin:) Toki kaikki on yksilöllistä, ja raskauden aikanakin ehtii tehdä paljon jos haluaa.
Itse olen napsinut enemmän ja vähemmän säännöllisesti nyt jonkun aikaa Multitabsin Special 2 tabletteja, jotka on suunnattu erityisesti raskaanaoleville, imettäville tai raskautta toivoville. Toistaiseksi tulosta ei ole syntynyt, mutta toivossa on hyvä elää. Lisäksi olen silloin tällöin juonut greippimehua, ja yrittänyt muutoinkin muistaa myös hedelmät ja mansikat tms. Mutta sen enempää en ole ruokavaliota muuttanut, eli aika paljon kuluu myös epäterveellisiä rasvoja :(
Liikuntaa en ole harrastanut sen enempää kuin muulloinkaan, tosin ei ole esim. ylipainoa koskaan mun riesana vielä ollut.