Vaiettu totuus: pienillä yrityksillä menee surkeasti, asiakkaat kadonneet kevään aikana
Asiakaskato näkyy erityisesti erikoiskaupassa, hyvinvointialalla ja palvelualoilla, eli ns. ei-pakollisessa kulutuksessa. Asiakkaat myös venyttävät pakollisten palveluiden ostoa viime hetkeen saakka.
Tilanne on suoraan sanottuna karmea, kun kuluttajakauppa hiljentynyt tai paikoin loppunut kokonaan. Ihmisillä ei joko ole rahaa (koska kaikki menee mm. ruokaan) tai he panttaavat sitä pahan päivän varalle ja säästävät nyt kaikesta mistä voivat.
Tästä ei puhuta ääneen koska ei haluta lietsoa enempää kriisitietoisuutta ja pahentaa lamaa. Pienyrittäjänä on kuitenkin pakko todeta, että suuri konkurssiaalto on ihan nurkan takana, jos ei tapahdu ihmettä. Kohta on montakymmentä tuhatta pienyrittäjää työntekijöineen Kelan luukulla.
Oletteko muut huomanneet samaa?
Kommentit (247)
Olen koko täysi-ikäisyyteni noin 20 vuotta säästänyt kaiken minkä voin. Olen yllättynyt jos joku on tuona aikana tehnyt toisin ja nyt vasta alkanut säästämään. Tienaan yli 5000€/kk brutto.
Lama syvenee mikä ei yllätä kun kokoomus hoitaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, ripsiteknikoita, sisustuskauppoja ja energiavalmentajia on jo ennestään liikaa
Työtä se on sekin ja jos energiahoidoilla pysyy poissa sossun luukulta niin en tuomitse.
Vielä enemmän meitä yrittäjiä tulee jäämään eläkkeelle, yrittäjien keski-ikä on yli 55. Seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee arviolta 32000 yritystä myyntiin, joille pitäisi löytää paitsi käypä markkina-arvo, niin myös ostaja.
Kun samaan aikaan kärsimme vielä alenevasta syntyvyydestä, on meillä todennäköisesti edessämme tilanne, jossa myös yritysten määrä tulee laskemaan ja sitä myötä yrittäjyydestä syntyvät työpaikat sekä verotulot niin ikään tulevat vähenemään.
Vierailija kirjoitti:
Ahneella on paskainen loppu.
Mitä tarkoitat?
V'ttuakos äänestätte kokoomusta ja persuja.
Vierailija kirjoitti:
Olen koko täysi-ikäisyyteni noin 20 vuotta säästänyt kaiken minkä voin. Olen yllättynyt jos joku on tuona aikana tehnyt toisin ja nyt vasta alkanut säästämään. Tienaan yli 5000€/kk brutto.
Kehujako odotat?
Se on kyllä totta. Olen kuntosaliyrittäjä ja kevät 2024 oli vilkas huhtikuun loppuun asti, sen jälkeen pysähtyi. Loppuvuosi oli edes-takaisin, välillä myytiin hyvin ja välillä tosi hiljaista. Alkuvuosi 2025 on ollut tahmea. Hyvin harmillista kun mietitään investointien tekemistä mutta pelottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vielä enemmän meitä yrittäjiä tulee jäämään eläkkeelle, yrittäjien keski-ikä on yli 55. Seuraavan kymmenen vuoden aikana tulee arviolta 32000 yritystä myyntiin, joille pitäisi löytää paitsi käypä markkina-arvo, niin myös ostaja.
Kun samaan aikaan kärsimme vielä alenevasta syntyvyydestä, on meillä todennäköisesti edessämme tilanne, jossa myös yritysten määrä tulee laskemaan ja sitä myötä yrittäjyydestä syntyvät työpaikat sekä verotulot niin ikään tulevat vähenemään.
Ei tule nuo yritykset menemään kaupaksi ja tämä hallitus ajaa vähänkin yrittäjyydestä haaveilevat palkkatöihin.
Vierailija kirjoitti:
T. aivokuollut
Vierailija kirjoitti:
Eli alhainen syntyvyys on mahdollisuus, ei uhka.
Vierailija kirjoitti:
Käypää hintaa on vaikea saada kun pienyrittäjät kuvittelevat arvottomien yritystensä olevan arvokkaita.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä totta. Olen kuntosaliyrittäjä ja kevät 2024 oli vilkas huhtikuun loppuun asti, sen jälkeen pysähtyi. Loppuvuosi oli edes-takaisin, välillä myytiin hyvin ja välillä tosi hiljaista. Alkuvuosi 2025 on ollut tahmea. Hyvin harmillista kun mietitään investointien tekemistä mutta pelottaa...
Ja kun yritysten investoinnit on jäissä = B2B-kauppa hiljenee, talous supistuu ja koko kierre pahenee entisestään.
Samalla, kun muu Eurooppa elää talouskasvun aikaa.
Kattoremontteja, energiaremontteja, viherrakentamista jne. tehdään myös hyvin vaisusti. Myös autokorjaamoilla on hiljentynyt ja kuluttajat tekevät taas itse.
Maksamme nyt vihervasemmistohallituksen tyttöporukan toimien hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Kattoremontteja, energiaremontteja, viherrakentamista jne. tehdään myös hyvin vaisusti. Myös autokorjaamoilla on hiljentynyt ja kuluttajat tekevät taas itse.
Kyllä vähän joka alalla on nyt hiljaista. Ihmiset säästää ja venyttää hankintoja, osa tekee itse tai teettää työt pimeästi. Ei vaan näytä siltä, että mitään käännettä olisi luvassa parempaan.
Leikkaa ostovoimaa pienituloisilta.
Siilipuolustus, köyhyys.
Toimeentulomenot ennätykseen.
-100000 työllistä
-12000m lisää velkaa
....
Anna rikkaille miljardeja.
Hyvä Kockoomus, saat, mitä tilaat
Vierailija kirjoitti:
Ovat ainoita jotka kehtaavat edes ehdottaa valtion menojen supistamista. Tässä paskassa ollaan siksi, että menot ovat aivan liikaa tulopuoleen verrattuna, jolloin sekä yritykset että keskiluokka imetään kuiviin. Ei ole ketään joka jaksaa kasvaa vaikka vaivaisella 1% vuosivauhdilla saataisiin huikeasti lisää verovaroja vanhusten- ja köyhien käyttöön.
Hyvä, ripsiteknikoita, sisustuskauppoja ja energiavalmentajia on jo ennestään liikaa