Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein:

Vierailija
09.11.2013 |

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Ärsyttää lukea, kun on kirjoitettu vaikka mitä "isänpäivä lounaita" tai "koulu kuvia""! Opetelkaa oikeasti!

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse pyrkiäkään täydelliseksi. Ihan sekin riittäisi, jos vaikka osaisi kirjoittaa sen oman ammattinimikkeensä oikein eikä olisi jatkuvasti joku "myymälä vastaava" tai "maatalous lomittaja". 

Vierailija
62/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olettaisin että lukihäiriö näkyy tekstissä muutenkin kuin vain yhdyssanavirheinä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua itseäni kielenkääntäjäopiskelijana huolestuttaa se, miten moni opiskelukavereista ei osaa suomeksi yhdyssanoja. Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihmisistä, jotka parin vuoden päästä pääsevät tuottamaan suomea suurenkin yleisön luettavaksi. Sopii toivoa, että oikolukijat sitten edes osaavat hommansa...

Vierailija
64/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 10:36"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 02:17"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:35"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:19"]

Helppo tapa tietää yhdyssanat on lisätä sanojen keskelle sana "-kin". Esimerkiksi kumpi on parempi: HerätysKINkello vai herätyskelloKIN? Se, minkä väliin ei sovi "kin", ei ole yhdyssana.

[/quote]

Mutta ei päde aina.

Esim. Jos sanot, että "navetan lisäksi koirankin koppi on korjattava", niin tuo ei ole yhtään virheellinen ilmaus, vaikka koirankoppi onkin yhdyssana. Ja tuossa tapauksessa se on kirjoitettava välilyönnin kanssa. :)

[/quote]

"Navetan lisäksi koirankin koppi.." jne. saattaa olla kieliopillisesti oikein, mutta lauseessa on looginen virhe. Ilmaisu "koirankin koppi" tarkoittaa että joku muukin koppi on korjattava. Koska navetta ei ole koppimainen rakennus, lause on virheellinen.

[/quote]

Mietipä uudestaan. "Tänään kohennamme eläintemme oloja. Lehmien niskaan vuotava navetan katto vaatii paikkaamista ja koirankin koppia on korjattava."

[/quote] Ei tarvitse, ihan itse mietit lauseesi uusiksi. 

Vierailija
65/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:15"]

Minä kirjoitan niin kuin ne sanat sanotaan, jos sanon esimerkiksi tuon yöelämää yhteen, enkä yö .... elämää, niin kyllä kirjoitankin sen yhdyssanaksi.

[/quote]

Kirjoitatko sä sitten esim. "erimieltä"? Tuo on kyllä ihan hyvä ohjenuora, mutta joskus näyttää siltä, että toiset noudattavat sitä liiankin tarkasti. Joskus meinaan erikseen kirjoitettavat sanat voivat puhuttaessa tulla ulos yhtenä pötkönä.

Vierailija
66/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärin kirjoittaminen antaa kirjoittajasta niin tyhmän ja kouluttamattoman kuvan...  

Vierailija
67/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:08"]

Mullakin lukihäiriö, tulot € 102000 viimevuonna

[/quote]

Miten tulosi liittyvät yhdyssanojen oikeinkirjoittamiseen? Ai niin, brassailuhalu, siinähän tuo tuli.

Myös viimevuonna kuuluisi kirjoittaa erikseen viime vuonna. Sinulla on todellakin lukihäiriö, onneksi olkoon.

Vierailija
68/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 10:57"]

Mua itseäni kielenkääntäjäopiskelijana huolestuttaa se, miten moni opiskelukavereista ei osaa suomeksi yhdyssanoja. Tässä nyt kuitenkin puhutaan ihmisistä, jotka parin vuoden päästä pääsevät tuottamaan suomea suurenkin yleisön luettavaksi. Sopii toivoa, että oikolukijat sitten edes osaavat hommansa...

[/quote]

Minua jotenkin ärsyttää kovasti se, että yo-kirjoitusten rajoja heikennetään jatkuvasti. Minun älläni tuli paljon paremmilla tiedoilla ja ihan oikeasti suomen kielen sääntöjen mukaan toisin kuin tämän vuosikymmenen abeilla. Jos kerran nuoret eivät osaa yhdyssanoja tai kirjoittavat yo-aineisiin kummallista meselyhennesuomea, niin arvosana on silloin korkeintaan C eikä mikään L tai E! Aarrgghh!

Vierailija
69/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muistaa se, että kieli muuttuu koko ajan. Ei täällä Suomessa enää puhuta samaa kieltä mitä vaikka 100 vuotta sitten puhuttiin.

Tällä hetkellä tietenkin on olemassa tietyt säännöt, mutta emme tiedä millainen tilanne on 100 vuoden kuluttua.

Yksi mikä voi vaikuttaa on muiden kielien osaaminen, esimerkiksi englanti tunkee joka paikasta esille, jo pikkulapset oppivat sitä ilman varsinaista opettamistakin. Jos on pienenä oppinut että fire truck on paloauto, niin ehkä se on siksi vaikeampi sitten kirjoittaa aikanaan "paloauto" kun ajattelee että se olisi "palo auto" vert. englanniksi.

Vierailija
70/85 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:45"]

Helppo tapa tietää yhdyssanat on lisätä sanojen keskelle sana "-kin". Esimerkiksi kumpi on parempi: HerätysKINkello vai herätyskelloKIN? Se, minkä väliin ei sovi "kin", ei ole yhdyssana.

[/quote]

Mutta ei päde aina.

Esim. Jos sanot, että "navetan lisäksi koirankin koppi on korjattava", niin tuo ei ole yhtään virheellinen ilmaus, vaikka koirankoppi onkin yhdyssana. Ja tuossa tapauksessa se on kirjoitettava välilyönnin kanssa. :)

[/quote]

Tuo koirankoppi taitaa olla sinänsä "poikkeuksellinen" yhdyssana, että se on yhdyssana ainoastaan vakiintuneen muotonsa takia. Esimerkiksi kananmuna on vakiintunut käytössä yhdyssanaksi, mutta esimerkiksi kilpikonnan muna on erikseen.

Meillä opetettiin taas koulussa tunnistamaan yhdyssanat lisäämällä adjektiivi, esim. kaunis linja-auto, ei linja kaunis auto.

[/quote]

Taas tullaan koirankoppiin; koiran hieno koppi! Hyvin passaa noinkin.. ;)

[/quote]

Paitsi että "hieno koirankoppi" on ihan eri asia kuin "koiran hieno koppi":

Ensimmäisestä tulee mieleen tietynlainen koiran asumus, joka on hieno. Jälkimmäinen taas tarkoittaa koppia, jonka koira ns omistaa. Jos koira ottaa pallon ilmasta kiinni hampaillaan, kyseessä on koiran hieno koppi. ;)

Vierailija
71/85 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minulle on aivan sama onko yhdyssana kirjoitettu yhteen, olen sen verran komea, että naiset ovat anyway minuun lääpällään. 

Vierailija
72/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi tulla pikku lapsus. "Se, minkä väliin ei sovi "kin", ei ole yhdyssana." Kun sehän juuri on se yhdyssana. :)

Vierailija
73/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luet teko te erik seen kirjo tetut yhdys sanat tällä tavalla katko naisesti, aivan kuin puhu jalla olisi än kytys on gelma? Minä luen. An teeksi.

Vierailija
74/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lukihäiriö ole tekosyy yhdys sana virheille, ne on ihan eri porukkaakin. Yhdyssanojen osaamattomuudessa täytyy olla myös jonkinlainen dissosiaatio puhutun ja kirjoitetun tekstin kokemisen välillä, sillä muutenhan yhdys sana virheilijöiden pitäisi myös lausua sanat erikseen. 

Vierailija
75/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vituttaa tollaset ap:n kaltaiset pissikset joille pilkkusäännöt on täytä hepreaa.

Vierailija
76/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mutta ei päde aina.

[/quote]

"Navetan lisäksi koirankin koppi.." jne. saattaa olla kieliopillisesti oikein, mutta lauseessa on looginen virhe. Ilmaisu "koirankin koppi" tarkoittaa että joku muukin koppi on korjattava. Koska navetta ei ole koppimainen rakennus, lause on virheellinen.

Vierailija
77/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ymmärrän niitä, jotka kirjoittavat yhdyssanoja erikseen. Sitä en voi ymmärtää, että joku voi puheessa lausua yhdyssanat väärin. Kuunnelkaapa joskus televisiokuuluttaja Anna-Liisa Tilusta tai paikallisradiojuontajia. Karmivaa! 

Itse "kuulen" helposti ja vaivattomasti mielessäni, onko sana yhdyssana vai ei. Voisiko kyse joissakin tapauksissa olla jonkunlaisesta puheen tuottamiseen tai kuulemiseen liittyvästä häiriöstä? 

Vierailija
78/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:26"]

[/quote]

Muuten ihan hyvä, mutta se on just toisin päin. Se minkä väliin sopii "kin" ei ole yhdyssana.

[/quote]

Niin tietysti, anteeksi, kirjoitusvirhe

Vierailija
79/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on lukihäiriö, enkä siltikään tee yhdyssanavirheitä, ainakaan kovin usein. Sama juttu myös muilla lukihäiriöisillä, jotka olen tavannut. Kuten aikaisemmat sanoivat, tekosyyltä vaikuttaa. 

Itse olen päässyt yli ärsytyksestä ihan puhtaalla "don't give a fuck"-asenteella. Jos jollain on vaikka niitä "koulu kuvia", ajattelen että hänellä on koulullinen kuvia. Jos sitäkään, jollei jaksa nähdä edes sen vertaa vaivaa kirjoitukseensa, ei asia voi olla kovinkaan tärkeä. Internetissä on niin paljon tekstiä, että jaksaisin tuhlata aikaani siihen mitä joku hieman yksinkertainen tallaaja koittaa viestittää. 

Vierailija
80/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 03:48"]

Minullakin on lukihäiriö, enkä siltikään tee yhdyssanavirheitä, ainakaan kovin usein. Sama juttu myös muilla lukihäiriöisillä, jotka olen tavannut. Kuten aikaisemmat sanoivat, tekosyyltä vaikuttaa. 

Itse olen päässyt yli ärsytyksestä ihan puhtaalla "don't give a fuck"-asenteella. Jos jollain on vaikka niitä "koulu kuvia", ajattelen että hänellä on koulullinen kuvia. Jos sitäkään, jollei jaksa nähdä edes sen vertaa vaivaa kirjoitukseensa, ei asia voi olla kovinkaan tärkeä. Internetissä on niin paljon tekstiä, että jaksaisin tuhlata aikaani siihen mitä joku hieman yksinkertainen tallaaja koittaa viestittää. 

[/quote]

jatkan vielä, että tekstistä tosiaan paistaa lukihäiriö ja väsymys puuttuvilla sanoilla. En jaksanut oikolukea, ja myös minua saa ihan vapaasti pitää yksinkertaisena idioottina. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kaksi