Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein:

Vierailija
09.11.2013 |

Mikä siinä on niin vaikeaa?

Ärsyttää lukea, kun on kirjoitettu vaikka mitä "isänpäivä lounaita" tai "koulu kuvia""! Opetelkaa oikeasti!

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin minäkin tulla tähän keskusteluun, kun olen joskus itsekin AV:lle avannut tällaisen ketjun. Minun kannaltani jotenkin käsittämättömintä on ihan minun tuntemieni ihmisten tekemät yhdyssanavirheet.

Facebookin kauttahan niitä nyt sitten näkee, ennen ei olisi edes tiennyt, että minun ihan fiksu tätini, serkkuni, lukuisat koulukaverit jne. eivät osaa kirjoittaa yksinkertaisimpiakaan yhdyssanoja. Nämä ovat ihan hyvissä ammateissa toimivia ihmisiä, yksikin on valmistunut amk:sta kirjastoalalta! Koulukavereistakin osa on istunut ihan sujuvasti ne kaksitoista vuotta samoilla äidinkielentunneilla huomiota herättämättä.

Minulle vain oli oikeasti iso yllätys, että nämä ihan tutut ja fiksuina pitämäni ihmiset eivät osaa suomen kielen perusasioita. Yhdyssanoissakin on isompia ja pienempiä virheitä, esimerkiksi sopimukseen perustuva "suomen kieli" yhteen kirjoitettuna ei ole niin paha virhe, mutta kyllä ihmettelen, kun ihmiset päivittävät jatkuvasti Facebookiin järjestäneensä "pitsa illan" lapsille tai päässeensä töissä "myymälä vastaavaksi".

Minä en edes ole mikään tiukkapipo vaan saatan ihan suvereenisti kirjoittaa puhekieltä palstoilla ja Facebookissa (tähän aiheeseen vähän terästäydyin). Mutta yhdyssanojen kirjoittaminen oikein ei liity puhekieleen eikä sitä pitäisi enää aikuisena joutua pohtimaankaan. Sen pitäisi tulla automaattisesti oikein kaikkien yhteisten kouluvuosien ja jopa kirjallisuuteen liittyvän ammatin hankkimisen jälkeen, varsinkin kun kyse ei todellakaan ole lukihäiriöisistä.

Minun vanhempani eivät ole mitenkään korkeasti koulutettuja, mutta yhdyssanansa hekin ovat aina osanneet. Olen nähnyt heidän kirjoittamiaan tekstejä sen verran jo ennen nykyisiä sosiaalisen median juttuja. Jotenkin ihan käsittämätöntä, että heitä pitemmälle opiskellut tätini ei osaakaan.

Vierailija
82/85 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jotenkin surullista ja samalla ärsyttävää, että suomalaiset eivät osaa kirjoittaa oikein omaa äidinkieltään. Eikä suomalaisia edes kiinnosta. Kunhan saa kirjoittaa. Samalla kuitenkin valitetaan maahnamuuttajien suomenkielen taidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki suomalaiset suinkaan ole lukihäiriöisiä. Heitä on vain muutama prosentti koko väestöstä Yhdyssanavirheet ovat kuitenkin todella harmittavan yleisiä nykyään. Eikö koulussa enää opeteta äidinkieltä kunnolla? Lulisin, että englannin vaikutus on suuri - siinähän ei ole yhdyssanoja vaan kaikki kirjoitetaan erikseen.

Vierailija
84/85 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä opiskellut suomea. Olen ihan sen varassa mitä äiti ja kirjat on opettaneet. Nyt opiskelen Suomessa, mutta englanniksi. Että anteeksi nyt vain, kun en osaa aina yhdyssanoja.

Vierailija
85/85 |
26.06.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun ei maa ilmassa eikä Lappeen Rannassa ole juhla päivää neuvosto liiton hajoamisen kunniaksi.

Se on lappeen Ranta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan