Paljonko Ikean työntekijät saavat palkkaa? Entä muita etuja?
Kokemuksia hyviä tai huonoja työskentelystä Ikeassa?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
En suosittele... lähinnä Etelä Korea työpaikkana. Kaikkea kytätään ja jos sanoo oman mielipiteensä rehellisesti, voit olla varma että joudut silmätikuksi. Antavat kyllä ruusuisia mielikuvia ihmisille jotta saisivat sinne väkeä töihin. Todellisuus tulee äkkiä vastaan. Kaupan volyymit ovat valtavat, joten työ on raskasta joka paikassa. Minimi palkka, paitsi jos pääset pomojen suosioon. Kilpailu suosiosta on todella kovaa, ja peli ei ole reilua tai rehellistä. Mieti viisi kertaa ennenkuin menet sinne töihin.
Enpä ole koskaan kuullut kenenkään vertaavan työoloja Etelä-Koreaan! Tarkoitit vissiin Pohjois-Koreaa. Etelä-Koreassa on oikeastaan Aasian mittakaavalla hyvät oltavat! Esim Japanissa, Taiwanissa, Kiinassa, Singaporessa ja Malesiassa työkulttuuri ja työolot ovat paljon rankemmat ja raadollisemmat. Etelä-Korea vastaa työkulttuuriltaan Amerikkaa.
Itse en ole ollut Ikealla töissä, mutta kiinnostuneena luin ketjun. Nauratti, sillä negatiivisissa kommenteissa oli kaikissa mystisen samanlainen kirjoitustyyli ja kielenkäyttö, kun taas positiiviset kommentit erosivat paljonkin. Kaikki negatiiviset kommentit oli rönsyileviä, yliampuvia, ja sisälsivät samoja asiavirheitä. Taitaa olla joku yksinäinen Ikea-vihaaja liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Ikeastahan saisi hienon saippuasarjan... on valehtelua, juoruilua, alistamista, pettämistä, irtisanomisia, varoituksia, uhkailua, kyttäämistä, vakoilua, sähköpostien lukemista, kieroilua... Lista on loputon. Muistan jopa yhden tapauksen kun eräs työntekijä irtisanottiin sen vuoksi, että oli tehnyt liian vähän viikonloppuvuoroja. No koko tavaratalo teki ulosmarssin protestina johtoryhmää vastaan, koska kaveri oli suosittu muun henkilöstön keskuudessa... mutta ei johtoryhmän mieleen. Muutenkin varoituksia annetaan todella mielivaltaisesti, ja potkuja annetaan esim iäkkäämmille työntekijöille helposti. Tekisi mieli kertoa muutamia esimerkkejä IKEAN toiminnasta... mutta... mutta katsotaan nyt.
Suomessa ketään ei voi irtisanoa noin hepposin perustein. Ikealla ei ole minimimäärää viikonloppuvuoroissa, vaan niistä todellakin tapellaan, koska hyvät lisät. Eli viikonlopuille oli kyllä aina tekijöitä, joten jos joku ei halunnut niitä tehdä, se oli enemmän kuin ok. Myöskään vanhempia työntekijöitä ei noin vain potkita. Trollaus sujuisi paremmin jos keksisit uskottavaa kritiikkiä. Ikealla ei esim ole koskaan Suomessa ollut YTitä, joka on lainsäädännöllisesti ainoa mahdollisuus potkia ihmisiä "ilman syytä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin minäkin. Uusia paikkoja IKealle rupsahtaa S-postini Monsterin kautta jopa useampi viikossa.
Onko uusi myymälä tulossa? Paikat kuitenkin pääasiassa pääkaupunkiseudulla....
En ole huomannut avoimia paikkoja vaikkapa Prisman samassa mittakaavassa vaikka myymälöitä on huomattavasti enemmän.
Useat työpaikkailmoitukset saattavat olla mainoskikkakin jolla saadaan näkyvyyttä mutta toisaalta voi nähdä niinkin, että paikkoja on auki työntekijöiden vaihtuvuuden takiaIlmeisesti ikealla töissä olevia tai olleita ei juuri liiku tällä palstalla. Hain sinne töihin mutta haastatteluun en ole päässyt, mitä vähän ihmettelen, koska saman alan tehtävitä on kokemusta viitisen vuotta. Ehkä ikää liikaa, kun sitä on jo 30+. Henkilökunta kun näyttää aikakin Vantaalla olevat päsääntöisesti alle 30v.
Itse asiassa suurin osa Vantaan työntekijöistä on yli 30 esimerkiksi osastoilla, logistiikassa, ravintolassa ja Recoveryssa, eli ns. taustalla. Niissä on usein vähän enemmän tunteja tarjolla, joten niihin hakee enemmän kokopäiväiset työntekijät. Kassoilla, leikkihuoneessa ja aspassa taas harvalla on yli 10h/vk sopimuksessa, jonka takia niihin hakee oikeastaan vain opiskelijat, siksi ikä on niillä osastoilla alempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perhettä jos tulee, työajat ovat aika ikävät, Ikea kun on lähes aina auki.
Tätä ulinaa en ole vielä oppinut ymmärtämään. Vaikka kauppa olisi aina auki, eli 168 tuntia viikossa, niin yksittäinen työntekijä tekee kuitenkin maksimissaan 40 tuntia viikossa, kauppassa harvoin enempää kuin 30. Kyllä siinä sitä vapaa aikaa jää ihan yhtä paljon kuin missä tahansa muussakin työssä, mutta kaikki vapaa-aika ei ole kaikilla samaan aikaan.
Ja Ikeahan ei ole öisin auki...
Et ymmärrä varmaan siksi, että sinä puhut vapaa-ajan määrästä kun tuo toinen puhuu miten työajat ovat ikäviä perheellisen näkökulmasta katsottuna.
Hänellä ei ole tainnut olla perhettä ainakaan tuolloin 2018, siksi ei ymmärrä.
Onhan se nyt vaan syvältä tehdä iltavuoroa ja viikonloppua, eli olla poissa silloin, kun muu perhe on kotona.
Miksi sitten hakee kaupan alalle töihin, missä on aina vuorotyö? Hakisi muille aloille jossa toimistoajat. Ei kai se nyt Ikean syy ole, eikä kukaan hullukaan palkkaisi firmaan työntekijää, joka ei suostu tekemään kaikkia tarvittavia vuoroja. Se on epäreilua muita kohtaan (kyllä ne lapsettomatkin haluavat välillä viikonloppu-, ilta- ja jouluvapaita) ja miksi firma palkkaisi sellaisen jos on jonoksi asti sellaisia, jotka tekevät joustavasti kaikki vuoroja, koska tietää sen kuuluvan alaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ulinaa en ole vielä oppinut ymmärtämään. Vaikka kauppa olisi aina auki, eli 168 tuntia viikossa, niin yksittäinen työntekijä tekee kuitenkin maksimissaan 40 tuntia viikossa, kauppassa harvoin enempää kuin 30. Kyllä siinä sitä vapaa aikaa jää ihan yhtä paljon kuin missä tahansa muussakin työssä, mutta kaikki vapaa-aika ei ole kaikilla samaan aikaan.
Et ymmärrä varmaan siksi, että sinä puhut vapaa-ajan määrästä kun tuo toinen puhuu miten työajat ovat ikäviä perheellisen näkökulmasta katsottuna.
Onhan se nyt vaan syvältä tehdä iltavuoroa ja viikonloppua, eli olla poissa silloin, kun muu perhe on kotona.
Miksi sitten hakee kaupan alalle töihin, missä on aina vuorotyö? Hakisi muille aloille jossa toimistoajat. Ei kai se nyt Ikean syy ole, eikä kukaan hullukaan palkkaisi firmaan työntekijää, joka ei suostu tekemään kaikkia tarvittavia vuoroja. Se on epäreilua muita kohtaan (kyllä ne lapsettomatkin haluavat välillä viikonloppu-, ilta- ja jouluvapaita) ja miksi firma palkkaisi sellaisen jos on jonoksi asti sellaisia, jotka tekevät joustavasti kaikki vuoroja, koska tietää sen kuuluvan alaan.
Tämä!! En ole Ikealla töissä, mutta tunnistan todellakin tuon ajatustavan, että jos on lapsia niin pitäisi automaattisesti saada viikonloput, joulut, hiihtolomat ja illat vapaaksi. Yhdessä työpaikassa olin tiimin ainut lapseton, olin nuori 19v opiskelija kun siellä aloitin. Joka joulu olin työvuorossa "koska muiden lapset haluavat äitinsä jouluna kotiin". Kolmantena jouluna ilmoitin, että kyllä minunkin äitini haluaisi välillä lapsensa kotiin jouluksi, etenkin kun asuu kaukana eri paikkakunnalla. Oli aika hiljaista sakkia. Silti laitettiin työvuoro joululle. Päivää ennen ilmoitin olevani kipeä, lähdin äidin luo joulun viettoon ja irtisanouduin.
Viihdyin Ikealla 3 vuotta opintojen ohessa. Valmistuin tammikuussa ja sain oman alan töitä, mutta Ikeasta jäi paljon käteen. Suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä!! En ole Ikealla töissä, mutta tunnistan todellakin tuon ajatustavan, että jos on lapsia niin pitäisi automaattisesti saada viikonloput, joulut, hiihtolomat ja illat vapaaksi. Yhdessä työpaikassa olin tiimin ainut lapseton, olin nuori 19v opiskelija kun siellä aloitin. Joka joulu olin työvuorossa "koska muiden lapset haluavat äitinsä jouluna kotiin". Kolmantena jouluna ilmoitin, että kyllä minunkin äitini haluaisi välillä lapsensa kotiin jouluksi, etenkin kun asuu kaukana eri paikkakunnalla. Oli aika hiljaista sakkia. Silti laitettiin työvuoro joululle. Päivää ennen ilmoitin olevani kipeä, lähdin äidin luo joulun viettoon ja irtisanouduin.
Sama kokemus, miksi ihmeessä perheelliset luulevat että heillä on etuoikeus ilta ja viikonloppuvapaisiin?
Olen siellä koojatestaajana/suunnittelijana, saan 4500e/kk ja ne huonekalut jotka saan koottua.
Ei niitä ole kotona kuin yöpöytä laatikolla ja leikkuulauta johon tuli pienet jalat.
Edut on aika kivat, saan iltavuoron jälkeen syödä loput buffetista ja yöpyä jos haluan siellä näyttelymakkarissa.
Mutta kävelen mielelläni kotiin yöksi.
Vierailija kirjoitti:
Ikeasta on onnistuttu luomaan julkisuudessa sellainen kuva, että se olisi työpaikkana jonkin sortin paratiisi maan päällä. Todellisuudessa näin ei ole. Ihan suoraan sanottuna ihmettelen, miten se onnistuu sinnittelemään vuodesta toiseen kärkisijoilla siinä paras työpaikka -kilpailussa? Jonkin sortin vippaskonsteilla kai. Itsekin olin siellä aikoinaan töissä ja aluksi viihdyin ihan loistavasti. Oli tosi mukavat työkaverit, pomot ja työkin oli kaikin puolin tosi mukavaa. Homma vaan lähti menemään täydellisesti käsistä muutaman (käytännössä yhden) henkilövaihdoksen myötä. Tavaratalon johtoryhmään palkattiin eräs parikymppinen maisteri henkilöstöpäälliköksi ja siitä alkoi nillitys, kyttääminen ja epäluottamuksen osoittaminen läpi organisaation lähes kaikissa mahdollisissa asioissa. Jokaikinen teko määrättiin sen jälkeen aina ylemmältä tasolta ja pienintäkään poikkeusta siihen ei saanut tehdä oman harkinnan mukaan. Mitään omia toiveitakaan esim. työvuorojen suhteen oli sen jälkeen lähes turha esittää, ja jos niitä joskus otettiin huomioon, niin pitkin hampain ja vasta armottoman mussutuksen ja huokailujen jälkeen. Ironisintahan tässä on se, että julkisuudessahan mm. työnhakijoille mainostetaan jotain ihan päinvastaista. Sittemmin jopa työpisteellä istuminen kiellettiin, ja kiellon noudattaminen varmistettiin viemällä tuolit pois, vaikka työ olisi ollut paikallaan olemista koko työvuoron ajan. Piti seistä, koska pikku prinsessa päätti niin. Omia toiveita sai toki joskus läpi, jos pääsi mukaan prinsessan hoviin, mutta lellikiksi pääsi vain armottoman mielistelyn tai sopivan pärstän perusteella. Ei ollut yhtään vaikea päätös lähteä sieltä. Yksi harvoja hyviä puolia tuossa kokemuksessa oli loppupeleissä se, että sillä työkokemuksella sain helposti töitä nykyisestä työpaikastani.
Voi se olla nykyään ihan hyväkin työpaikka, enkä väitä, etteikö niin voisi olla, ja monelle se sitä varmasti onkin. Karu totuus on kuitenkin se, että niin paljon kuin Ikea omien sanojensa mukaan panostaakin henkilöstöönsä ja sen hyvinvointiin, niin valitettavasti sielläkin tehdään ihan täydellisiä virherekrytointeja, jotka pahimmillaan saavat narsistisilla sekoiluillaan koko työpaikan ja sen ilmapiirin täysin myrkytetyiksi. Jos olisin itse nyt hakemassa töitä, niin kiertäisin todella kaukaa ainakin sen tavaratalon, jossa itse olin, ainakin niin kauan kuin mainitsemani henkilö jatkaa tuhoaan siellä. En mainitse kyseistä paikkakuntaa nimeltä tässä.
Koska yhdessä tavaratalossa on ollut yksi maisteri joka vaatii henkilökuntaa tekemään töitä, mollaat koko ketjun. Ehkä päiväkoti oisi sulle parempi paikka, mutta ei työntekijänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että teit itse ratkaisun tuossa kohtaa. Onkohan tuo lomakäytäntö sama edelleen siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä että teit itse ratkaisun tuossa kohtaa. Onkohan tuo lomakäytäntö sama edelleen siellä?
Tämä kyseinen työpaikka ei siis ollut Ikea vaan pieni valaisinliike, jossa neljän hengen tiimi😊
Helvetti maanpäällä. Koskaan ei ole mulla ollut näin huonoa työpaikkaa.
Olin Ikeassa noin 8 v sitten. Kaupan alan tes, ravintolassa ravintola-alan tes mutta kaupan lisät, jotka oli huomattavasti ravintola-alaa paremmat. Joka vuosi kesätyöntekijät piti opettaa, ei näkynyt palkassa mitenkään vaikka lisäsi työmäärää joka kevät/kesä. Vakiosaikuttajia, joiden tilalle ei aina sijaisia, joten vajaalla työvoimalla tehtiin vuoroja paljon =kiire. Esimiehet välillä kävi raivoomassa milloin mistäkin, varsinkin uusille työntekijöille. Taas-arvo kaukana, mikä oli toisten kohdalla ok oli toisten kohdalla kielletty. Niin työntekijöissä kuin pomoissa paljon vaihtuvuutta. Kehityskeskusteluista ei mitään hyötyä. Soiteltiin kotiin vapaapäivinä että tuletko töihin, marttyyriasenne jos sanoit ei. Pitkiä työputkia, vapaapäiviä 1-4 putkeen. Lomatoive on todellakin toive. Itse lopetin, koska totesin että työnkuva ei muuttunut lupauksista huolimatta miksikään ja samat ongelmat toistuu vuodesta toiseen ja niiden korjaamiseksi ei tehty mitään. Osalla työkavereista ja pomoista selkeitä mielenterveysongelmia =työuupumusta. Oli omalla kohdalla parempi vaihtaa työpaikkaa kuin odottaa burn outia. Positiivista muutama luotettava työkaveri.
Kaikki vastaukset lähes tyhjänpäiväisiä, kun yhdessäkään ei sanota mikä Ikea kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vastaukset lähes tyhjänpäiväisiä, kun yhdessäkään ei sanota mikä Ikea kyseessä.
Ja toki osa vastauksista on 13v vanhoja, että eiköhän sielläkin nyt jotain ole muuttunut tässä matkalla? Mutta noin perusperiaatteena voisi sanoa, että henkilöstöpolitiikka ja - prosessit ovat samat kaikissa yksiköissä. Oli sitten Chennai tai Espoo lokaationa. Näin on kaikissa isoissa kansainvälisissä yrityksissä maailmassa.
Miten palkka voi olla huonompi suhteessa muihin vastaaviin töihin kun menee tasan tarkkaan kaupan alan TESin mukaan? Suomessa todella harva kauppa maksaa TESin palkaa paremmin. Ihan sama palkka se on S-Marketissa, Henkkamaukassa ja Mustissa ja Mirrissäkin (näissä olin itse Ikean lisäksi töissä teininä ja opintojen ohella).