Millainen MIES ei halua lapsia?
Tunnetteko? Mitä on taustalla? Millaista elämää haluaa itselleen? Mitkä ovat syyt?
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:07"]
Kaikkia noita asioita voi tehdä isätkin. Taiteeseenkin saa lisää syvyyttä.
[/quote]
Olen ammatiltani taiteilija, ja minulle on itsestäänselvää, että lapsen hankkiminen tekisi tavattomasti haittaa taiteelliselle työlleni. Toki lapsen saaminen antaisi taas yhden aiheen, josta ammentaa, mutta vähentynyt aika ja lisääntynyt stressi pitäisivät kyllä huolen siitä, että sekä töiden määrä että laatu kokisivat kolauksen. Jostakusta toisesta työn, palkitsevan vapaa-ajan ja lapsiperhe-elämän yhdistäminen on helppoa. Minun pitää valita noista kaksi, mutta valintaa ei ole onneksi tarvinnut kauheasti miettiä.
Hmm. Kun tapasin oman mieheni, hän oli jo päälle 30-vuotias (minä muutaman vuoden nuorempi) ja ajatteli, ettei koskaan halua lapsia. Itse en ollut tästä tietoinen, en tullut sitä kysyneeksi kun suhde oli vielä alkutekijöissään ja itselläkään ei biologinen kello vielä tikittänyt. Yhdessäolomme aikana miehen mieli kuitenkin muuttui. Hän koki, että meidän suhteemme olisi sellainen, johon lapset sopisivat, mutta hänen aiemmat suhteensa eivät olleet. Kun sitten joskus ehdotin lapsia, mies suostui empimättä. Nyt meillä on kaksi lasta ja mies haikailee kyllä välillä entistä vapautta (kuten minäkin), mutta sanoo olevansa tyytyväinen siihen, että hankimme lapsia eikä vaihtaisi nykyistä entiseen elämäänsä. On myös hyvä ja omistautunut isä.
Vaan että joskus miehen mieli saattaa muuttua.
[quote author="Vierailija" time="19.11.2013 klo 19:04"]
Yleensä keskivertoa älykkäämmät miehet eivät halua lapsia.
[/quote]
Tarkoittanet: yleensä keskivertoa kylmemmät miehet eivät halua lapsia.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:39"]
Se joka väittää että lapsellinen voi elää samanlaista elämää kuin lapseton, joko valehtelee tai laiminlyö lapsensa todella pahasti. Lapsiperheessä ei millään voi elää samalla lailla kuin lapsettomana.
[/quote]
Minusta tuntuu, että aika moni vanhempi on joko unohtanut, millaista lapsettoman elämä on, tai sitten ei ole alun alkenkaan hyödyntänyt työssäkäyvän lapsettoman ihmisen kaikkia vapauksia ja mahdollisuuksia. Jos lapset on saatu opiskeluaikana tai jos harrastukset rajoittuvat kansalaisopiston jumppaan kerran viikossa, lapsen tulo ei välttämättä tunnu kovinkaan rajoittavalta. Mutta on tosiaan mahdotonta mahduttaa suht aktiiviseen elämään lasta ilman, että se aiheuttaa suuria muutoksia. Aika, jaksaminen ja raha ovat rajallisia resursseja. -40
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Mieheni ei halua lapsia (kuten en minäkään) ja hän ei todellakaan ole kylmä ihminen. Hän on sosiaalinen, aika empaattinen ja rakastaa luontoa ja eläimiä. Olemme molemmat mukavuudenhaluisia ja rakastamme omaa rauhaa ja riippumatonta aikataulua.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:25"]
Ei tämä ainaista ruusuilla tanssimista ole, mutta odotamme kovasti jo yhteistä kevättalvista etelänmatkaa.
[/quote]
Etelänmatkat ovat toki kivoja. Ne (ja kaikki muutkin asiat) ovat vain paljon kivampia, ilman lapsia. Niille pääsee myös huomattavasti edullisemmin ja helpommin, kun menee vain kahdestaan.
t. toinen mies
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:04"]
[/quote]
Älykkäiden ihmisten leimaaminen ja älykkyyden väheksyminen ovat ikiaikaisia ilmiöitä. Älykkyyden perusteeton yhdistäminen tunnekylmyyteen tai empatiakyvyn puuttumiseen tunnettiin jo ainakin keskiajalla. Mitään todellisuuspohjaa sillä ei tiettävästi ole.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:07"]
Se joka väittää että lapsellinen voi elää samanlaista elämää kuin lapseton, joko valehtelee tai laiminlyö lapsensa todella pahasti. Lapsiperheessä ei millään voi elää samalla lailla kuin lapsettomana.
[/quote]
Minusta tuntuu, että aika moni vanhempi on joko unohtanut, millaista lapsettoman elämä on, tai sitten ei ole alun alkenkaan hyödyntänyt työssäkäyvän lapsettoman ihmisen kaikkia vapauksia ja mahdollisuuksia. Jos lapset on saatu opiskeluaikana tai jos harrastukset rajoittuvat kansalaisopiston jumppaan kerran viikossa, lapsen tulo ei välttämättä tunnu kovinkaan rajoittavalta. Mutta on tosiaan mahdotonta mahduttaa suht aktiiviseen elämään lasta ilman, että se aiheuttaa suuria muutoksia. Aika, jaksaminen ja raha ovat rajallisia resursseja. -40
[/quote]
Nimenomaan. Jos tekee joka päivä kotiruokaa ja harrastukset rajoittuu siihen "kerta viikossa max 2 tuntia", ja matkustelu on kanarian matkoja matkatoimiston kautta, niin kyllä minä uskon että silloin lapsi ei hirveästi muuta mitään. Jos taas elää niinkuin minä, joka päivä harrastuksia pari tuntia, ei juuri koskaan kokkaamista, ja matkailu on esim. reppureissaamista ympäri itäeurooppaa niin ei se vaan onnistu lapsen kanssa. Ei millään. Se joutuisi olemaan hoidossa vähintään 10-12 tuntia per päivä ja eläisi kotona näkkärillä ja jogurtilla...
Minä, mies, haluan, ja tällä hetkellä meillä on neljä. Saan olla silti koulutettu, fiksu, empaattinen, ahkera, luova. Ja elän aktiivista elämää, ja teen kiinnostavia asioita. Paskapuhetta, että muksut lopettaa elämän. Siitä se vasta alkaa! Toki jos kutsuu joka viikonloppuista baari-iloittelua elämäksi, niin antaa mennä vain. Ei tämä ainaista ruusuilla tanssimista ole, mutta odotamme kovasti jo yhteistä kevättalvista etelänmatkaa. Viikko tai kaksi?
[/quote]
Miksi et ole fiksu ja empaattinen vaikka väität että saat olla? Huomasithan otsikon?
Millaista empatiaa osotat sillä, että morkkaat toisten valitsemaa elämäntyyliä, jossa viina ja meno ovat toivottavia juttuja ja lapset eivät?
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:21"]
Paskapuhetta, että muksut lopettaa elämän. Siitä se vasta alkaa! Toki jos kutsuu joka viikonloppuista baari-iloittelua elämäksi, niin antaa mennä vain. Ei tämä ainaista ruusuilla tanssimista ole, mutta odotamme kovasti jo yhteistä kevättalvista etelänmatkaa. Viikko tai kaksi?
[/quote]
Surullista, että joillekin ilmeisesti oikeasti "vapaa elämä" tarkoittaa vain ryyppäämistä. Et itse keksi mitään muuta vaihtoehtoa lapsiperhe-elämälle kuin ryyppäämisen?? Esim. itse käyn baarissa ehkä 1-2 kertaa vuodessa, samoin muut tuntemani lapsettomat. Suurimpia ryyppääjiä ovat itse asiassa ne joilla on lapsia, heti on kiire kaljakauppaan ja lähikuppilaan kun saadaan lapsi jonnekin hoitoon.. Varmaan samat ihmiset ovat sitten niitä jotka kuvittelevat että näin toimii lapsetonkin - aina kun on lapsivapaata aikaa ( = lapsettomalla aina) niin ryypätään?
Itse en kyllä laskisi jotain pakettietelänlomaa edes matkailuksi.. kerran kävin, toiste en lähde. Turistirysiä joissa ei oikeaa paikallista elämää näe kuin korkeintaan tuurilla hotellin aidan raoista.
-- Se aktiivinen harrastaja --
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:16"]
[/quote]
Tähän sitten ihan linkkejä tutkimustuloksiin, kiitos.
[/quote]
http://www.stat.fi/til/vaerak/2004/vaerak_2004_2005-11-25_kuv_007.html
https://www.unicef.fi/koulutus
http://en.wikipedia.org/wiki/Fertility_and_intelligence
Nuo kyllä käsittelevät enemmän naisten kuin miesten koulutusta ja lisääntymistä...
Mutta tässä hyvä exceli aiheesta: http://www.stat.fi/til/vaerak/2004/vaerak_2004_2005-11-25_tau_004.xls
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:34"]
Samaa mieltä myös. Vaikka ihminen ei haluaisi lapsia, niin samat oikeudet heilläkin on kuin muilla. Ei noin voi kohdella ketään ihmisiä, tuohan on suoraan sanoen ihan helvetin "junttia", typerää, sosiaalisesti kyvyttömän ja itserakkaan ihmisen merkki. Kertoo enemmänkin luotaantyöntävästä ja epämiellyttävästä ihmisestä, kuin mistään muusta.
[/quote]
Lapsilla on enemmän oikeuksia kuin muilla. Mikä on mielestäni ihan oikein. Ja olen siis mies joka ei halua lapsia eikä pidä lapsista.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:14"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:06"]
Veljeni. Oli pitkään vannoutunut "en ikinä halua lapsia" ihminen. Mutta olikin vain pyörinyt väärässä naisseurassa. löysi elämänsä rakkauden lähempänä kolmeakymppiä ja nyt heillä on kaksi ihanaa lasta. Veli haluaisi lisääkin. :)
[/quote]
Tätähän tässä kysyttiin.
Ja voi vee, oikein hymiöiden kanssa juhlitaan veljen parantumista!
[/quote]
Kirpasiko ;)
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:48"]
Veljeni. Oli pitkään vannoutunut "en ikinä halua lapsia" ihminen. Mutta olikin vain pyörinyt väärässä naisseurassa. löysi elämänsä rakkauden lähempänä kolmeakymppiä ja nyt heillä on kaksi ihanaa lasta. Veli haluaisi lisääkin. :)
[/quote]
Tätähän tässä kysyttiin.
[/quote]
Kirpasiko ;)
[/quote]
Tuollaiset vastaukset ihmetyttävät minua. En kylläkään ole aiempi kirjoittajista, mutta mikä pitäisi kirpaista? Siis onko mielestäsi suurin rakkauden osoitus mieheltä naiselle jos mies haluaa lapsen juuri tietyn naisen kanssa? Eikö tuo ole aika aivopestyä kioskikirjallisuusajattelua.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:32"]
Minä en ennen halunnut, koska luulin sen rajoittavan elämääni paljon. Kirjoitan tähän, koska aina käytetään samoja vanhoja argumentteja: ei pysty tekemään xxx ja xxx. Ei pidä paikkaansa, asioita voi tehdä ja paljon, erilaisella intohimolla toki.
[/quote]
Se joka väittää että lapsellinen voi elää samanlaista elämää kuin lapseton, joko valehtelee tai laiminlyö lapsensa todella pahasti. Lapsiperheessä ei millään voi elää samalla lailla kuin lapsettomana. Esim. oma tavallinen arkiaikatauluni on seuraava:
* Herätys 6:30
* vaatteet päälle, meikki, töissä klo 07. Siellä aamupala.
* Töiden jälkeen harrastuksiin
* kotona noin klo 18, jonka jälkeen suihkuun, iltapalaa, kirjojen lukemista tai elokuvien katselua.
Ankea elämä olisi lapsella jos joutuisi olemaan tarhassa 06:45 - 18:30, ja kotona istumaan hiljaa huoneessaan jotta saisin lukea rauhassa ja katsella elokuvia... Siihen ikään asti olisi nälissään kun osaisi itse tehdä ruokaa, kokkaan enintään viikonloppuisin. Kesäloman se sitten viettäisi jossain 24/7 hoidossa jotta saisin matkustella (ei onnistu lapsen kanssa samalla lailla) ja nukkua pitkään ja valvoa yöt.
Ihan paskapuhetta että lapsellinen voi tehdä samat asiat mitä lapseton. Ei vaan voi sillä lapsi vie PAKOSTI aikaa, rahaa ja estääkin monia asioita.
[/quote]
Kaikilla ei ole asiat samanlailla kuin sinulla. Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta:
Herätys klo 9.00, josksu harvoin saatamme herätä jo kahdeksalta. En usko, että nukkuisin juurikaan tämän pidempään jos olisin lapseton. Tai siis itseasiassa en varmasti nukkuisi, koska lähtisin aamulla töihin.
Ruokaa tekisin itsellenikin, samalla teen myös lapsille. Tykkään terveellisistä elämäntavoista jokatapauksessa. Urheilen noin4 kertaa viikossa, saatan käydä juoksemassa, puntilla tai uimassa, välillä lasten kanssa ja välillä ilman (isäkin osaa hoitaa).
Matkustamme mieheni kanssa kaksin kerran vuodessa, lasten kanssa kerran vuodessa ja satunnaisesti myös omien ystäviemme kanssa. Eli ihan samanlaista elämää elämme kuin ilmankin lapsia, paitsi sitten ei olisi noita mahtavia reissuja lasten kanssa, mutta ne on kivoja! Luultavasti raahaisin jonkun kummilapsen tai vastaavan reissuun jos omia ei olisi.
Kirjaa luen joka ilta minäkin, kylläkin klo 20 eteenpäin kun lapset on unilla. En usko,e ttä lapsettomanakaan lukisin aikaisemmin sillä treenaaan usein illalla enne sitä.
Oma elämäni ei oiekasti ole oikeastaan yhtään erilaista jos olisin lapseton. Olisin luultavasti vain yksinäisempi, se olisi ainoa ero.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:21"]
Paskapuhetta, että muksut lopettaa elämän. Siitä se vasta alkaa! Toki jos kutsuu joka viikonloppuista baari-iloittelua elämäksi, niin antaa mennä vain. Ei tämä ainaista ruusuilla tanssimista ole, mutta odotamme kovasti jo yhteistä kevättalvista etelänmatkaa. Viikko tai kaksi?
[/quote]
Surullista, että joillekin ilmeisesti oikeasti "vapaa elämä" tarkoittaa vain ryyppäämistä. Et itse keksi mitään muuta vaihtoehtoa lapsiperhe-elämälle kuin ryyppäämisen?? Esim. itse käyn baarissa ehkä 1-2 kertaa vuodessa, samoin muut tuntemani lapsettomat. Suurimpia ryyppääjiä ovat itse asiassa ne joilla on lapsia, heti on kiire kaljakauppaan ja lähikuppilaan kun saadaan lapsi jonnekin hoitoon.. Varmaan samat ihmiset ovat sitten niitä jotka kuvittelevat että näin toimii lapsetonkin - aina kun on lapsivapaata aikaa ( = lapsettomalla aina) niin ryypätään?
Itse en kyllä laskisi jotain pakettietelänlomaa edes matkailuksi.. kerran kävin, toiste en lähde. Turistirysiä joissa ei oikeaa paikallista elämää näe kuin korkeintaan tuurilla hotellin aidan raoista.
-- Se aktiivinen harrastaja --
[/quote]
Kerro sinä sitten mitä sellaista harrastat, jonka lapset estävät? Tuokin on hassua ajattelua, että lasten kanssa voisi lähteä vain pakettimatkalle. Me olemme jatkaneet pitkiä omatoimilomiamme eksoottisiin kohteisiin myös lasten syntymän jälkeen. Ainoa mikä on muuttunut, on matkustusmukavuus. Kaksistaan saatoimme ahtautua siihen romuisimpaan bussiin ja nukkua ties missä halvassa hökkelissä, nyt olemme sijoittaneet vähän enemmän nopeisiin ja mukaviin siirtymiin ja paremmin varustettuihin yöpymispakkoihin.
-ohis
Niinkuin sanottu, jos elää jo lapsettomana "keski-ikäisen elämää" niin eihän se tosiaan silloin muutu. Kyllä mulla mieskin harrastaa yhtä paljon, ei sekään olisi lapsia hoitamassa... Nimenomaan pointti on se, että ihmiset elää ERI LAILLA joten on absurdia väittää että lapset ei muuta mitään. Teilläkin on muuttunut vähintään se, että joudutte vuorottelemaan harrastuksia miehen kanssa, ja lapsettomien lomien ajaksi etsimään niille hoitajan.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:55"]
Kaikilla ei ole asiat samanlailla kuin sinulla. Meillä on neljä alle kouluikäistä lasta:
Herätys klo 9.00, josksu harvoin saatamme herätä jo kahdeksalta. En usko, että nukkuisin juurikaan tämän pidempään jos olisin lapseton. Tai siis itseasiassa en varmasti nukkuisi, koska lähtisin aamulla töihin.
Ruokaa tekisin itsellenikin, samalla teen myös lapsille. Tykkään terveellisistä elämäntavoista jokatapauksessa. Urheilen noin4 kertaa viikossa, saatan käydä juoksemassa, puntilla tai uimassa, välillä lasten kanssa ja välillä ilman (isäkin osaa hoitaa).
Matkustamme mieheni kanssa kaksin kerran vuodessa, lasten kanssa kerran vuodessa ja satunnaisesti myös omien ystäviemme kanssa. Eli ihan samanlaista elämää elämme kuin ilmankin lapsia, paitsi sitten ei olisi noita mahtavia reissuja lasten kanssa, mutta ne on kivoja! Luultavasti raahaisin jonkun kummilapsen tai vastaavan reissuun jos omia ei olisi.
Kirjaa luen joka ilta minäkin, kylläkin klo 20 eteenpäin kun lapset on unilla. En usko,e ttä lapsettomanakaan lukisin aikaisemmin sillä treenaaan usein illalla enne sitä.
Oma elämäni ei oiekasti ole oikeastaan yhtään erilaista jos olisin lapseton. Olisin luultavasti vain yksinäisempi, se olisi ainoa ero.
[/quote]
Eli olisit kotona ilman lapsiakin? Kyllä se näin lapsettomankin korvaan melko isolta erolta normaaliin kuulostaa. Normaalina pidän siis sitä, että käydään töissä tai että ollaan huoltamassa lapsia kotona.
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:53"]
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 11:48"]
[/quote]
Tätähän tässä kysyttiin.
[/quote]
Kirpasiko ;)
[/quote]
Tuollaiset vastaukset ihmetyttävät minua. En kylläkään ole aiempi kirjoittajista, mutta mikä pitäisi kirpaista? Siis onko mielestäsi suurin rakkauden osoitus mieheltä naiselle jos mies haluaa lapsen juuri tietyn naisen kanssa? Eikö tuo ole aika aivopestyä kioskikirjallisuusajattelua.
[/quote]
No mielestäni aikaisempi kirjoittaja kirjoitti hyvin paljon siihen tyyliin, että asia kosketti häntä pahalla tavalla. En kirjoittanut veljeni tarinaa mitenkään provosoivasti tai kääntyminen mielessäni. Kerroin vain, että hän oli 30 vuotta mies joka ei halunnut koskaan lapsia. Mieli kuitenkin muttui. Niin voi siis tapahtua ja tottakai se oli iloinen asia minusta koska olen kahden ihanan lapsen täti. Siksi hymiöitä. On outoa, että en saisi olla onnellinen siitä enkä siitä, että veljeni on selvästi erittäin onnellinen.
Miksi jotkut ihmiset eivät kestä sitä, että muut saattavt toimia erilailla kuin he? Sinä ehkä et halua koskaan lapsia. Eikä miehesi ehkä koskaan halua lapsia. Mutta,ette voi myöskään tietää tulevasta vaikka mieli jommalla kummalla vielä joskus muuttuisikin...
[quote author="Vierailija" time="20.11.2013 klo 10:38"]
Minä, mies, haluan, ja tällä hetkellä meillä on neljä. Saan olla silti koulutettu, fiksu, empaattinen, ahkera, luova. Ja elän aktiivista elämää, ja teen kiinnostavia asioita. Paskapuhetta, että muksut lopettaa elämän. Siitä se vasta alkaa! Toki jos kutsuu joka viikonloppuista baari-iloittelua elämäksi, niin antaa mennä vain. Ei tämä ainaista ruusuilla tanssimista ole, mutta odotamme kovasti jo yhteistä kevättalvista etelänmatkaa. Viikko tai kaksi?
[/quote]
Ei kukaan ole kieltänyt haluamasta. Joku toinen ei halua. Mikä on ongelma?
[/quote]
No ainakin luetun ymmärtämisessä on jotain häikkää.