Minkä verran tuloja 4 lapsen perheissä?? Riittääkö vai onko tiukkaa?
Meillä 3 lasta, kovin mielelläni ottaisin vielä yhden, mutta mies sitä mieltä että raha ei riitä, perustelee sillä että kaikki hinnat nousussa. Meillä tuloja bruttona n.7000e/kk, talolainaa jäljellä 60 000 ja muita n.25 000, (muut maksettuna 3 vuoden sisällä). En mielelläni halua lasta reilusti yli 35 vuotiaana, joten nyt olisi niin sanotusti viimeiset mahdollisuudet. Pelkään, että myöhemmin harmittaa. Millaisia tuloja/lainoja teillä muilla 4 lapsisilla perheillä on? Onko elämä kovaa kitkutusta? Oletteko kovin miettineet raha-asioita lapsia toivoessanne vai enemmän luottaneet siihen, että kaikki sujuu? Olisi tosi kiva kuulla kommentteja :)
Kommentit (26)
mutta kannattaa pitää mielessä toki se, että vauvat ja pienet lapset ei kuluta oikeastaan mitään. Alle kouluikäinenkään ei juurikaan maksa. Mutta kun lapset ovat teini-iässä ja lukioiässä kulut ovat valtaisat, pelkkää ruokaa kuluu kauheasti ja harrastukset yms. tuovat paljon kuluja.
tosin se neljäs on jo tulossa, joten pakko sitä on sitten jotenkin pärjätä.
Meillä bruttotulot n. 7400 + auto + mahd. bonukset mutta tietysti nuo putoaa reilusti, kun jään kotiin, ehkä jopa pariksi tai melkein kolmeksi vuodeksi.
Ja enpä ole varma haluanko samaan työhön palata - toisen tyyppinen työ tarkoittaisi tod.näk. vähän huonompaa palkkaa - tai jos teen monta vuotta osittaisella hoitovapaalla, niin ei ne tulot silloinkaan mitkään hyvät ole.
Ja lainaa meillä on melkein 220t vielä jäljellä, asumiseen meneen n. 2t kuussa jo nyt, saati kun korot vaan nousee ja nousee....
(asp-tuki yhdelle osalainalle loppuu syksyllä, reilu vuoden päästä loppuu yhden lainan osan kiinteäkorkoinen jakso...)
Laina on kohtuullinen, ja palkatkin kohtuulliset. Neljännen lapsen lapsilisä on jo aika iso, ja yleensä pinnasängyt ja muut jo löytyy.
Meillä on neljä lasta, ja ihan kohtuullista elämää eletään. Miehen palkka on hieman yli 5000 euroa, oma 2500 sitten kun palaan töihin, ja lainaa ei juuri nyt ole, mutta olemme sitäkin ottamassa.
Ei neljäs lapsi meitä köyhdyttänyt ole. Työtä se kyllä tietysti lisää.
Lisäksi tietysti vielä lapsilisät + lapsen (sairaan) hoitotuki vajaa 200, mutta tulot jäävät siis alle 5000 €/kk, lainaa jäljellä alle 100 000 + autolainaa 1800 + mun opintolaina <4000. Ja mielestäni pärjätään ihan kohtuulisesti. Säästöön ei jää mitään kauheita summia (mutta jää kuitenkin) ja ostellaan toisinaan "turhiakin" juttuja, mitä ilmankin pärjäisi (siis lähinnä ehkä sisustusjuttuja, elektroniikkaa yms.) ei siis eletä mitenkään kituuttamalla... Tosin me ei asuta pääkaupunkiseudulla, mutta talo on iso, 215 m2, joten asumiskustannusten räjähdysmäinen kasvu hieman huolestuttaa..
Nyt meille tulossa viides lapsi...
ajatteleeko kukaan niitä lasten teinivuosia ollenkaan?
Reilussa 10 vuodessa ehtii tapahtua NIIIIN paljon, että se mikä on tilanne nyt, voi olla ihan toisenlainen sitten. Niin suuntaan kuin toiseenkin tilanne voi muuttua radikaalisti! Voi tulla lama, voi tulla ylennys, voi tulla mitä vaan. Vaikka kuinka olet varautunut tulevaan, säästänyt "sukanvarteen", mitä vaan voi käydä, esim. itse tai puoliso sairastuu ja tulot/säästöt hupenevat siihen!!!
Tietysti on hyvä pedata tulevaisuuteen kuitenkin ja harkita miten ja mihin varojaan käyttää, mutta aina pitää muistaa, että elämässä HARVOIN kaikki menee niinkuin suunnittelee!
Eli jos lapsia oikeasti haluaa, niin sitten niitä on tehtävä. Ei sitä pysty kuitenkaan elämää niin pitkälle suunnittelemaan niin varmaksi.
Tietty voi miettiä sitä, että jos rahatilanne nyt huono, on sitä mitään mahdollisuuksia ylipäänsä ikinä nostaa: onko ylennys ikinä mahdollinen, työpaikan vaihto parempaan, jatko-opiskelut, perintöä tulossa....?
4
Reilussa 10 vuodessa ehtii tapahtua NIIIIN paljon, että se mikä on tilanne nyt, voi olla ihan toisenlainen sitten. Niin suuntaan kuin toiseenkin tilanne voi muuttua radikaalisti! Voi tulla lama, voi tulla ylennys, voi tulla mitä vaan.
tuloilla onko varaa neljään lapseen????
Meillä nettotulot lapsilisät mukaan lukien on 2500 euroa kuussa, kolme lasta on ja ihan hyvin pärjätään.
Ja jos joskus neljäs tulee niin uskon että toimeen tultaisiin ihan hyvin silloinkin.
Vaikka vauva ei juurikaan tarvitse mitään, se maksaa perheelle menetettyjen tulojen muodossa, kun toinen vanhemmista on vanhempainvapaalla ja ehkä vielä hoitovapaalla. Tosin meillä vain kaksi lasta, joten en osaa ottaa kantaa, mitä em. asia merkitsee isommassa perheessä. ä-lomaan ja varsinkaan kolmanteen hoitovapaaseen meillä ei ole varaa. (eikä kyllä halutakaan kolmatta lasta)
sanoo vanha sananlasku. Noilla tuloilla ja lainamäärällä voisi elättää varmaan enempääkin kuin neljää lasta. Ei hätiä mitiä!
Neljäs tulossa, tosin ihan vahinkoraskautena. Tällä hetkellä olen kotihoidontuella ja puoliso opiskelee. Lainoja meillä ei ole.
Tulot ovat surkeat, kotihoidontuki+ kotihoidontuen kuntalisä + kotihoidontuen sisaruslisät + kotihoitoraha (se köyhien avustus) opintotuki+asumistuki+palkkatuloja 150-300e miinus verot + asumistuki + 3 lapsilisää = 2100e kuussa. Vuokran, sähkön ja internetin jälkeen jää käytettäväksi 1120e meille viidelle..
Tiukkaa on, mutta on katto pään päällä, kaikilla on yllään ehjät ja puhtaat vaatteet, emme näe nälkää vaan syömme kunnon ruokaa. Väliin jätämme lehtitilaukset, parturikäynnit, tupakat, meikkaamiset, lemmikit, kalliit harrastukset, kaljoittelut..
Ihmettelen, että epäröit noilla tuloilla. Me uskomme että pärjäämme, kunhan emme vaadi liikoja. Emme kitkuta, vaan nautimme elämästä muilla kuin rahallisilla tavoilla.
Meillä brutto 5000€ (+lapsilisät) kun menen töihin ja 3 lasta.
Uskon, että meilläkin olisi varaa neljänteen lapseen jos haluaisimme.
Asuntolainaa yli 150 000, asumiskuluihin ja autolainaan menee yhteensä noin 1500€.
Kyllä mä mielummin eläisin vaikka vähän alemmalla elintasolla kuin kaverit teini-iässä kuin että jäisin sen takia kokonaan syntymättä. Sitä paitsi opettaa ahkeruuteen ja vastuunkantoon, että ei saa kaikkea, vaan joutuu itsekin kesätöihin yms rahaa tienaamaan.
mutta hyvähän se on tietää, että ei tule yllätyksenä, että kulut kymmenkertaistuvat kun lapset kasvavat. Moni täällä kun kommentoi, että ei vaikka neljäs lapsi perheelle mitään maksa kun kaiken voi kierrättää ja vauvatarvikkeet on jo valmiina. Suurperheessä ei kaikkea todellakaan voi kierrättää. Alle kouluikäisten kanssa vielä varmaan aikalailla voi, mutta eipä sitten juuri enää. Itse en olisi jättänyt yhtään lapsistani hankkimatta rahan vuoksi, mutta pulassa tässä nyt ollaan kulujen vuoksi, kun lapsia on jo lukiossa ja yläasteellakin.
4 lasta ja viidennestä haaveillaan joskaan ei ihan vielä ajankohtaista kun kolmoset on vasta 2v. täyttäneet:) Ihan kiitettävästi tekemistä siis siinäkin.
Velkaa on 150 000€, maksettu tämän hetken korkotietojen mukaan 10 vuodessa pois.
Raha-asioita on pohdittu toki, mutta kolmoset oli todlelinen yllätys eli sitä ei oltu suunniteltu;) Mutta hyvin pärjätään, ei juurikaan reissailla mitään isoja matkoja, mutta kesällä perinteiset muumimaat yms. ja talvella ollaan viikko kylpylässä täysihoidossa. Isompi lapsi harrastaa, myös minulla ja miehellä maksulliset harrastukset, lisäksi liikutaan paljon koko perheen voimin luonnossa, retkeillään jne.
Tietenkin paljon riippuu perheen nettotuloista, muista kuukausittaisista menoista, kulutustottumuksista jne. että miten tiukkaa on:)
Meilläkin mies joskus stressaa, miten rahat riiittää viiden lapsen elättämiseen, mutta itse tiedän että pärjätään, ollaan pärjätty tähänkin asti.
Meillä tulot vaihtelee ihan hirmuisesti. Itse saan kyllä joka kuukausi saman 1600€ (brutto), mutta miehen tulot vaihtelee 0-6000€/kk. Nyt esim. tässä kuussa ei saa mitään, toukokuussa sai 1000, huhtikuussa 5500, maaliskuussa 3000 jne.
Meillä on asuntolainaa jälellä n. 70 000 ja muita velkoja alle 10 000.
että lapsella pitää olla kunnon varusteet, uudet (ei toisten vanhoja) ensikengät, terveellistä ruokaa ja hyvät haalarit, ettei kastu ulkona jne. Sitä pidetään itsestäänselvänä. Miten tämä ei enää koske teinejä, heillä ei tarvitse olla haluamiaan harrastuksia eikä kunnollisia vaatteitakaan, aina vaan sanotaan, että teini voi mennä töihin kattaakseen kulunsa.
melkein kaikki harrastukset ovat nykyisin kalliita. Minusta joku jalkapallo on aika tavallinen harrastus, ja joukkueessa pelaaminen maksaa monta sataa euroa vuodessa. Meidän lapset harrastavat musiikkia musiikkiopistossa. Minusta se on ihan tavallinen harrastus. Ilman nuotti-, soitin- ja muita kuluja pelkkä musiikkiopiston maksu on 700 euroa yhdeltä lapselta vuodessa. Tämä siis sivuhuomautuksena vain tähän harrastusasiaan.
Mutta eipä ole kauheasti kuluja tullut. Kitarat ja rummut on tilallu Saksasta edullisesti ja isä on opettanut alusta lähtien soittamaan. SItten, kun alkeet on opittu, lapsi, jolla on oikeasti intoa ja kiinnostusta, opettelee kyllä itse lisää!!
Teinien vaatteista.. Meillä ostetaan alesta ja ei olla merkkiuskollisia. Ja jos tyttö sattuu haluamaan kalliimmat farkut, saa säästää viikkorahoistaan. Kännykät on vanhat, mutta toimivat. Joillakin kavereilla känny vaihtuu n. 4kk välein uudempaan...
Ja ei, meillä ei ole ollut pienilläkään kalliita Reimatecejä vaan ihan edulliset puvut & kurahousut. Ja hengissä vielä ovat :D
tulee kuukaudessa nettona suunnilleen 300 euroa käteen sen lisäksi.
Velkaa täällä kalliissa kaupungissa asumisesta on ollut pakko ottaa (okei, haluttiin uusi iso talo =)) 170 000 e, ei muita velkoja. Meillä on kaksi uutta autoa + kesämökki. Elämme siis varmasti leveämmin kuin keskiverto suomalainen perhe, mutta se on oma valintamme (tai enemmän miehen).
Mutta tällä elintasolla ei meidän perhe kestä enää yhtään lisää vauvoja. Mä voisin vielä tehdä myös neljännen (ikää mulla 33), mutta se pitäisi myös tehdä nyt ettei mene kauhean pitkäksi. Mutta jos mies ei suostu tiputtamaan elintasoa niin ei mitään mahdollisuutta meillä.
Mä sanoisin, että kyllä teidän talouskestää, jos teette oikeat valinnat arjessa. Tarkoitan, että teillä ei ole paljoa tuloihin nähden lainaa (ettekä ota lisää). Ajatte käytetyillä isoilla autoilla, jotka maksaa max 20 000 e/kpl. Kierrätätte vaatteet/harrastusvälineet lapsilla ja harrastukset on halpoja. Ette tee kaukomatkoja vaan suositte pohjoismaita. Syötte edullista itse valmistettua ruokaa ettekä filettä ja ravintolaruokaa. Onko se sitten kitkutusta? Ei mun mielestäni, kaikki tarpeet täyttyvät mutta ei ökytasolla. Mutta ei kai se niin haittaa, ei materia tee lapsista onnellisia.
Mä olen sitä mieltä että jos tuntuu, että lapsiluku on vajaa, se vaivaa ikuisesti mieltä ja harmittaa että se viimeinen jäi tekemättä. Mä olen jo jotenkin alistunut siihen, että meidän lapsiluvuksi jää kolme, mutta toivon salaa, että kierukka pettäisi sen yhden kerran =)