PITÄKÄÄ MULLE ENGLANNINKIELEN PIKAKURSSI! joudun viikonloppuna puhumaan englantia ja olen siinä kamalan huono :((
Tilanne on se, että meille tulee ulkomaalainen pariskunta kylään. He ovat asuneet suomessa vuosia, mutta puhuvat vain englantia. Mua ihan oikeesti pelottaa se vierailu niin paljon, että mietin jo miten pääsisin koko hommasta :( mulla tyhjenee pää ihan yksinkertaisimmistakin sanoista ja en saa sanaa suusta...En oo oikeestaan ikänä joutunut puhumaan aidoissa tilanteissa kieliä ja koulussakin olin TOSI HUONO.
Eli auttakaa mua! laittakaa ihan simppeleitä lauseita englanniksi, joita voin sitten yrittää käytää keskusteluissa.
Ja tilannetta ei varmaan helpota se, että he ovat todella tummaihoisia, enkä tiedä miten lapset reagoivat...(jos pienempi vaikka parahtaa itkuun, niin miten sen englanniksi selitän...)täällä tuppukylällähän ei ulkomaalaisia tavallisesti näe :D
Tämä on niin tyyppillistä suomalaista ajatusmaailmaa, että vierasta kieltä ei voi puhua jos ei ole kaikki lauseet kieliopillisesti oikein. TÄYSIN VÄÄRÄ ASENNE! Kommunikaatio on tärkeintä eli mitä väliä ap vaikka menisi täysin kieliopillisesti ja tyylilajillisesti päin honkia jos ihmiset ymmärtävät mitä sanot ja ylipäätänsä puhut heille.
Pahin virhe on olla hiljaa kun " mä en muista tuleeko siihen on vai at prepositio" tai kun ei muista jotain sanaa, jonka voisi ihan hyvin selittää helpommalla tavalla tai elekielellä.