Onko tervettä vetää 100g pähkinöitä päivässä?
Mulla on himo pähkinöihin ja syön niitä 100g päivässä (cashew, saksanpähkinä, pekaani ja maapähkinä jne). Onko terveellistä vai onko pähkinöistä jotain haittaa?
Kommentit (40)
Ei lihota. Tutkimuksetkin osoittaa sen. Itse olen syönyt muutaman vuoden pähkinöitä aikasta paljon, eli n. 1kg/kk ja eikä näy vaa'alla. 2-3 kertaa viikossa harrastan hikiliikuntaa.
Tuntuu, ettei kukaan älynnyt kysyjän ongelmaa. Itsekkään en osaa auttaa, kun en tunne lääketiedettä tarpeeksi. Itselläni myös ollut muutaman kuukauden pähkinän himo. Syön pelkästään maapähkinöitä, eikä kilon pussi riitä mulla kahta päivää. Usein ostan vain pienen pussin, etten söisi liikaa.
Kysymys kuuluu siis: Mistä tämä himo johtuu ja jos jonkin puutteesta, niin minkä. En oikeastaan liiku, mutta paino pysyy silti kurissa. Indeksin mukaan olen lievästi ylipainoinen. Olen saanut painoni laskemaan 3...7 kiloa puolessa vuodessa. Himo on tullut vasta laihduttuani, mutta pinooni se ei näyä vaikuttavan lähes ollenkaan
Varmaan mutta kyllä alkaa paino kertyä.
Syön kourallisen ennen nukkumaanmenoa niin kikkeli jöpöttää hyvin, kun testostrereoniinia syntyy kolesterolia vähän kohottamalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse syön vain pistaasipähkinöitä vähintäänkin tuon määrän tai paljon enemmän. En ole mitään haittaa huomannut, päinvastoin. Mun elämä on ainakin nyt parempaa, kun ei tee enää mieli karkkia juuri yhtään.
Lisä protskut tulee pistaasipähkinöiden sisällä asuvista eliöistä...
Naksu kirjoitti:
Ei lihota. Tutkimuksetkin osoittaa sen. Itse olen syönyt muutaman vuoden pähkinöitä aikasta paljon, eli n. 1kg/kk ja eikä näy vaa'alla. 2-3 kertaa viikossa harrastan hikiliikuntaa.
Ei kai lihota jos harrastat sitä hikiliikuntaas. Itse en lihoa millään vaikka kuinka ahmin pähkinöitä ja syön mitä syön... 40v.kohta taulussa. En harrasta hikiliikuntaa tai mitään liikuntaa. Paino indeksi 21.5
Juuri laitoin puurooni muutaman pähkinän. Kaloreita 730/. 100g eli tuhtia energiaa. Syön päivässä ehkä 20g. Manteleita nappaan useamman kerran päivässä .
Syön siemeniä ja pähkinöitä päivittäin, mutta punnitsen, että tulee vain max 30 g enintään.
Vierailija kirjoitti:
Juuri laitoin puurooni muutaman pähkinän. Kaloreita 730/. 100g eli tuhtia energiaa. Syön päivässä ehkä 20g. Manteleita nappaan useamman kerran päivässä .
Minä laitan illalla likoamaan veteen chian siemeniä sekä pellavansiemeniä ja sitten pähkinäsekoitusta. Yksi ruokalusikallinen kutakin aamupuuroon.
Riippuu ihan mitä muuta syöt ja minkä verran. Pähkinöissä on todella paljon energiaa, saat sadasta grammasta helposti neljänneksen koko päivän tarpeesta.
Ja ei kai ne sentään suolattuja ole mitä mätät? Jos ovat, niin sitten on kyllä todella epäterveellistä.
Liian paljon pähkinöitä ruokavaliossa päivittäin voi viedä tilaa muilta tärkeiltä rasvoilta ja ruualta. Suositus on se 30 grammaa ja ehkä siihen kannattaisi pyrkiä.
Kohtuus kaikessa on terveellisintä.
Ja suolapähkinöitä ei tietenkään pidä syödä muutenkaan.
Hyvä kun tuli puheeksi, löysin vanhenemassa olevan pussin cashew -pähkinöitä. Laitoin ne likoon ja blendaan ne sitten "maidoksi" tai kermaksi, jota voi käyttä ruuanlaitossa.
Mä syön melkein päivittäin 100g luokkaa maapähkinöitä, välillä ihan herkuksi suolapähkinöitäkin kaiken muun lisäksi. En ole lihonut yhtään, hyvin pysyy nälkä loitolla. Korkeasta kalorimäärästä ei ole mitään haittaa niin kauan kuin ei paino nouse, ja itse mieluummin maksan kaloreista kuin tyhjästä hötöstä.
Vierailija kirjoitti:
Mihin ne vedetään, ne pähkinät?
En tiedä mutta sua pitäis vetää turpaan.
Tuo parapähkinöiden seleeni kannattaa ottaa vakavasti.
Vedin noita 5-10 päivässä kun asustelin juurikin tuolla tuotantoalueella. Alkoi sormet omituisesti täristä.
Kun kerroin tästä paikallisille, sanoivat heti "et kai syö parapähkinöitä?"
En ollut ikinä kuullutkaan moisesta.
Sittemmin näin House M.D:n jakson samaisesta ongelmasta.
Tutkimusten mukaan pähkinöiden ja juustojen säännöllisellä käytöllä voi itse asiassa laskea painoa. Teoria perustuu siihen, että kummastakin löytyy proteiinia ja niillä on matala glykeeminen indeksi jolloin verensokerin nousu on hitaampi. Esimerkiksi maapähkinöissä on myös niin paljon kuitua, että myös se lisää kylläisyyden tunnetta. Harva myöskään tietää, että ruoansulatus ei pysty pilkkomaan pähkinöitä täydellisesti joten vähintään viidesosa niiden rasvasta tulee pois ulosteessa.
Ainoa pähkinöiden terveysriski liittyy raskasmetallien liikasaantiin sekä homemyrkkyihin. Runsas pähkinöiden ja siementen syönti voi kasvattaa merkittävästi nikkelin ja kadmiumin saantia. Vähänkään härskiintyneitä pähkinöitä ei saa syödä koska myrkylliset alfatoksiinit aiheuttaa syöpää!
Mitä väliä jos on muutenkin laiha ja urheilee.
Mikä suositus?