Etelässä on ollut pakkasvaroitukset kun pakkasta melkein -20 astetta :)
Toista se on täällä Suomen sydänmailla. Vaikka lähemmäs -40 pakkasta, niin ei varoituksia tarvi. Ihmiset osaavat oikein pukeutua ja oikein käyttäytyä. Ihmetyttää etelän pelko paleltumisesta -20 asteessa
Kommentit (84)
mutta kannattaa muistaa, että täällä rannikolla pakkanen on erilaista kuin sisämaassa. Meren läheisyys ja ilmankosteus vaikuttavat paljon ja kylmyys on erilaista.
mutta kannattaa muistaa, että täällä rannikolla pakkanen on erilaista kuin sisämaassa. Meren läheisyys ja ilmankosteus vaikuttavat paljon ja kylmyys on erilaista.
Tuo on niin totta.
Mä en jaksa tätä änkyröintiä tyyliin "etelän ihmiset on tyhmiä, koska" ja "pohjoisen ihmiset ei tajua mitään, koska". Jos asuu muuallakin kuin samalla paikkakunnalla koko elämänsä, kenties vielä ulkomaillakin, ei tarvitse tehdä itsestään pelleä vain siksi, ettei ole koskaan kokenut, millaista toisella puolella Suomea (tai maailmaa) voi olla.
Nämä pakkasvaroitukset ovat Ilmatieteen laitoksen lanseeraama palvelu. Tällä hetkellä pakkasvaroitus on voimassa koko maassa. Että ihan on ap samat varoitukset päällä sielläkin.
että siellä sydänmailla -40 on ihan yhtä kylmä kuin etelärannikon -20?!
Pääkaupunkiseudulla -20 yhdistettynä avoimen meren merituuleen vastaa sydänmaan -40 astetta!
Ja tuuli tekee siitä vielä raaemman, kuin sisämaassa. Että revippä siitä. Paleltumatkin ovat pahempia tuulella. Että siksi varoitukset.
itsekin ihmettelen, taitaa olla vaan näitä ajankohtaan kuuluvia "täyteuutisia".
Ja pitäähän teillä pohjosen immeisillä edes jotain hupia elämässä olla ;)
Ja siksipä täällä asunkin, kun ei nappaa pakkaslukemat -10 huonommalla puolella. Silti niitäkin aina muutama vuoteen kohdalle osuu. Siis vielä etelämpään pitäisi lähteä..
että siellä sydänmailla -40 on ihan yhtä kylmä kuin etelärannikon -20?!
Pääkaupunkiseudulla -20 yhdistettynä avoimen meren merituuleen vastaa sydänmaan -40 astetta!
Ja tuuli tekee siitä vielä raaemman, kuin sisämaassa. Että revippä siitä. Paleltumatkin ovat pahempia tuulella. Että siksi varoitukset.
Ensinnäkin, se on REVIPÄ!!! revi+liitepartikkeli!! Toiseksi, tuulen purevuus vaikuttaa myös esim. Oulussa ja Kemissä eikä vain Etelä-Suomessa.
Olen muuttanut sieltä sisäsuomesta aikanani etelään, ja kyllähän täällä moni juttu huvittaa. Pakkasvaroituksen lisäksi lumisateessa autoilu saa aikaan aina kaaosta. Kyllä pohjoisempanakin on kaupunkien keskustoja ja muita sumppuja, jossa liikennettä riittää. Silti sähläykset ovat etelää harvinaisempia.
Olen muuttanut sieltä sisäsuomesta aikanani etelään, ja kyllähän täällä moni juttu huvittaa. Pakkasvaroituksen lisäksi lumisateessa autoilu saa aikaan aina kaaosta. Kyllä pohjoisempanakin on kaupunkien keskustoja ja muita sumppuja, jossa liikennettä riittää. Silti sähläykset ovat etelää harvinaisempia.
väkilukuun suhteutettuna on sähläykset taatusti yhtä yleisiä kuin etelässä. ota huomioon, että pääkaupunkiseudulla on miljoona ihmistä.
Liikenneonnettomuustilastoissa pk-seutu ei ole kärjessä. Ja liikennemäärät kertakaikkisesti ovat suurempia kuin missään muualla Suomessa.
Etkö tosiaankaan keksi itse, miksi vilkkaasti liikennöidyllä ja erittäin tiuhaan asutulla seudulla lumi aiheuttaa ongelmia liikenteessä? Mikään pohjoisen kaupunki ei kuitenkaan ole niin vilkkaasti liikennöity ja ahdas kuin Helsinki.
Mä ainakin käsitän, jopa täältä Etelä-Pohjanmaalta käsin.
aloitukset on poikkeuksetta maalaisen tekemiä, ärsyttääkö Etelä-Suomi ja eteläsuomalaiset niin paljon? En ymmärrä, itse en jaksa miettiä että mitähän ne Rovaniemellä nyt oikein tekevät, olsiko jotain josta voisi ärsyyntyä.
Muuta syytä en tällaiseen keksi kuin järjetön kateus kaupunkilaisia kohtaan, onhan meillä täällä Helsingissä ihan kaikki ja maaseudulla taas ei yhtään mitään.
Hankkikaa maalaiset ihan oikea elämä, niin ei tartte miettiä mitä muualla tapahtuu.
että melkein ensimmäistä kertaa meidän elinaikanamme Suomessa koetaan pakkaskausia? Onko pakkanen uusi ja tuntematon ilmiö suomalaisille? Miksi joskus tuntuu siltä, että nykyään pidetään ihmeellisenä ja outona jotain sellaista, mikä on aina ollut normaalia ja arkista? Minä olen luullut, että talvella on usein pakkasta, ja joskus lämpötila voi vaipua erittäin alas jopa täällä Pirkanmaalla, mutta kai tilanne on vasta nykyään muuttunut sellaiseksi, ja 70- ja 80-luvun pakkaset, usein yli 30-asteiset, ovat olleet jotain harhaa. :)
Entisenä turkulaisena eli etelän ihmeenä voin sanoa, että jopa Turun keskusta on säälittävän pieni ja helppokulkuinen verrattuna Helsinkiin. Helsingissä autoilu on tuskaa ihan hyvälläkin kelillä, lumisateella se on mahdotonta, koska tilaa lumen auraamiseen ei vain ole. Täällä ei ole peltoa silmänkantamattomiin toisin kuin siellä kuuluisassa pohjoisessa. Että varmaan on hirvittävä se sun 10 auton ruuhka.
olen kotoisin etelärannikolta, ja kokemuksesta sanon, että siellä -20 astetta on kutakuinkin sama kuin täällä pohjoisempana -30 astetta.
aloitukset on poikkeuksetta maalaisen tekemiä, ärsyttääkö Etelä-Suomi ja eteläsuomalaiset niin paljon? En ymmärrä, itse en jaksa miettiä että mitähän ne Rovaniemellä nyt oikein tekevät, olsiko jotain josta voisi ärsyyntyä.
Muuta syytä en tällaiseen keksi kuin järjetön kateus kaupunkilaisia kohtaan, onhan meillä täällä Helsingissä ihan kaikki ja maaseudulla taas ei yhtään mitään.
Hankkikaa maalaiset ihan oikea elämä, niin ei tartte miettiä mitä muualla tapahtuu.
kuin nuo PK-seutua haukkuvat avaukset. Sori vaan.
Itse olen asunut sekä Helsingissä että maaseudulla, ja mulla ei ole tarvetta yleistää etelän eikä pohjoisen ihmisiä tai haukkua kumpiakaan.
teinit tulevat kouluun tennareissa ja huppareissa.