Mitä monivitamiinivalmistetta käytätte raskaana?
Onko kenenkään käyttämässä valmisteessa sekä rautaa (hemppaa nostamaan) että magnesiumia (suonenvetoa ehkäisemään)?
Kommentit (12)
Neuvolantäti suositteli, vaikka ruokavalionikin pitäisi olla suht kunnossa. Olen itsekin kuullut että joidenkin suositusten mukaan lisävitamiineja ei tulisi syödä ollenkaan, paitsi just d-vitamiinia. Näköjään suositukset vaihtelevat! Lopetin Multitabsin kun aloitin raudan syönnin. Multitabsissa on rautaa, joten ajattelin ettei sais tuplasti syödä. No, mainitsin tästä neuvolassa, ja siellä käskettiinkin jatkamaan monivitamiinien syömistä (siinä on niin vähän rautaa ettei haittaa vaikka syökin rautatablettien lisänä). Mulla on hb laskenut aika paljon, ja etenkin c-vitamiini edesauttaa raudan imeytymistä.
joanna rv23
Ei kai niistä haittaa ole, paitsi A-vitamiinilisää ei saisi olla. Nykyisten suositusten mukaan vaan tulee mieluummin suositella monipuolista ruokavaliota kuin vitamiinilisiä. Itse olen käyttänyt Multivitaa, johon siirryin Multivita Plussasta siinä vaiheessa kun jätettiin ehkäisy pois; plussassa on A-vitamiinia. Multivitan lisäksi olen käyttänyt vielä TrioBe-tä, joka on siis b-vitamiinivalmiste. Lisärautaa en ole käyttänyt raskauden aikana, eikä sitä ole tuossa Multivitassakaan; hb on pysynyt hyvänä. Magnesiumista taas ei ole muistikuvaa, sitä kai saattaa siinä ollakin. Tämä kaikki on tehty sukuun kuuluvan neuvolalääkärin ohjeistuksella ja siunauksella...
-Aranja, rv 27+0-
ja siinä on kaikkea paitsi a-vitamiinia. Olen ottanut lisäksi rautaa sitten kun hemppa on laskenut,sitä voi kuulemma syödä kuuriluontoisesti isompiakin annoksia. Synnytyksen jälkeen ladyvita plussa on ollut myös tosi hyvä,kun on takki tyhjä-olo.. Suosittelen!
Multitabs special 2+ on mullakin käytössä ja meillä neuvola ainakin sen suitsutti niin kovin hyväksi valmisteeksi... =D Syön sitä kaksi tablettia päivässä. Lisäksi söin Retaferia (siis rautaa) yhden päivässä kun Hb oli alhaalla ja nytkin vielä otan joka toinen päivä Retaferin neuvolan suosituksesta vaikka Hb olikin jo ihan hyvä ja Multitabsissa on myös rautaa. Ja magnesiumia Multitabsissa on myös, mutta niin vähän, että tänään juuri kun soitin neuvolaan niin käskivät alkaa syödä Emgesania puoli tablettia iltaisin kun mulla on rytmihäiriöitä
Mä käytän Multivitaa -> 2xpvässä, siten siitä saa riittävän D-vitamiinin saannin.
Meilläkin neuvola suositteli tuota multitabs +, mutta lääkäri taas kielsi sen A-vitamiinin takia. Ja määräsi mulle siis multivitan lisäksi vain rautaa syötäväksi.
Raudan imeytymistä auttaa B12-vitamiini, ei niinkään C-vitamiini.
Siitä mulla on oikein vuooden mittaisen tutkimuksien jälkeen kirjallinen lääkärien lausunto ;) Ja maitotuotteita/kalkkia kannattaa välttää 2 tunia ennen ja jälkeen raudan syöntiä...
Erilaisia tuntuu tass olevan ohjeet ympäri Suomea :)
M
Multivita plussassa taas on, nuo nimet on vähän hämääviä! Kannattaa tarkistaa mikä purkki on nimenomaan raskaana oleville tarkoitettu.
joanna
täälläkin käytössä! Tarkoitettu tosiaan juuri raskaana oleville ja sisältää liudan vitamiineja (ei A:ta), mm. foolihappoa ja rautaa.
" Raudan imeytymistä tehostaa samanaikaisesti nautittu C-vitamiini, sillä se muuttaa raudan helpommin imeytyvään ferromuotoon. C-vitamiini voi lisätä kasvikunnan tuotteiden raudan imeytymistä 2-5 prosentista jopa kymmenkertaiseksi."
Multitabs Special 2+ pyysin nyt sitten miehen apteekista tuomaan.
Marieela: On nuo muksut sairastelleet niin lahjakkaasti talven, että tuntuu etten mä oo juuri pihalle päässyt, kun aina on joku kipeenä. Nyt vielä itelle tää tauti, niin hoh. Tuntuu että jotain lisäpotkua tarvii purkista, että jaksaa raskauden loppuun asti! Kokeillaas siis tuota...
Valitsin Multivitan hinnan takia, siinä on samat ainesosat rautaa lukuunottamatta kuin tossa Multitabs special 2+:ssa, mutta hintaa on puolet vähemmän. Muutenkin huomasin noita vertaillessani, että kaikki raskaana oleville tarkoitetut on heti tuplahintaisia. Mutta jos sillä ei ole väliä, niin varmaan ihan sama kumpaa käyttää, special 2+:ssa on ainakin söpömpi purkki ;)
-Aranja-
Multitabs Special 2+ sisältää myös kalsiumia, mitä ei Multivitassa ole. Itse valitsin vitamiini-lisän sen perusteella.
vain d-vitamiinilisää pimeimmän vuodenajan ajaksi. Olen tähän saakka käyttänyt multivita-valmistetta. Kiinnostaisi tietää onko muitakin infottu samoin jättämään monivitamiinit pois?
Olen tähän saakka ollut siinä uskossa, että niitä olisi hyvä käyttää, jotta turvattaisiin kaikki hiven ym. aineet, mutta nyt tulikin mieleen, onko niistä haittaa?