Eikö velipuoli/siskopuoli ole väärä nimitys jos toinen vanhemmista on yhteinen?
Itse oon aina ajatellut että jos ollaan biologisesti sukua, esim sama isä, ollaan puolisiskoja tai puoliveljiä.
Jos taas vanhemmilla on edellisistä liitoista lapsia, jotka eivät ole sukua, he ovat keskenään velipuolia ja siskopuolia?
Tuli vaan mieleen Kaksplussan jutusta, jossa oli pikkutytöt, joilla oli yhteinen isä. Toisen tytön äiti sanoi, ettei nimitä tyttöjä siskopuoliksi vaan siskoiksi. Mutta eikö kyse kumminkin olisi puolisiskoista?
On taas liikaa aikaa, kun ehtii pohtia :D
Kommentit (42)
Minun äitini ja kaverini isä ovat menossa naimisiin. Tuleeko minusta ja kaveristani puolisiskoja tai siskopuolia?
Vierailija
En ole eläissäni kuullut kenenkään sanovan että puoliveli, se ei ole suomenkieltä ollenkaan. Suomessa käytetään virallisesti siskopuoli tai velipuoli, henkilöstä jolla on puolet samoja geenejä kuin itsellä. Se että uusperheessä sanotaan kaikkia sisaruksiksi ei taas muuta virallista asiaa miksikään, minäkin sanon isäpuolen poikaa veljekseni, vaikka oikeasti hän ei ole minulle mitään sukua. En ala sanomaan ketään sisaruksistani miksikään puoliksi, vaikka kukaan heistä ei ole minulle täyssisarus. Käytännössä ollaan sisaruksia, mutta virallisesti sisaruspuolia ja ei mitään sukua.
Jokurandom1234 kirjoitti:
Minun äitini ja kaverini isä ovat menossa naimisiin. Tuleeko minusta ja kaveristani puolisiskoja tai siskopuolia?
Ei tietenkään. Mutta toki voitte alkaa sanoa toisianne sisareksi jos haluatte.
Vierailija kirjoitti:
minun mielestä se menee niin että jos vanhemmat on eronnu niin jos vaikka äiti menee naimisiin jonkun toisen miehen kanssa niin silloin jos sillä miehellä on vaikka tytär niin siitä tytöstä tulee minun siskopuoli
Ei se ole sulle mitään sukua. Mutta voit kutsua häntä siskoksesi jos olette läheisiä, esim. asutte samassa taloudessa.
Virallisesti Sisko ja velipuoli. Lapsi voi puhua että on sisko ja veli.
Mulla on yksi lapsi mutta hänellä on 3 sisaruspuolta . Eli en sano että lapsellani on 3 sisarusta vaan nimeenonaan että sisaruspuolet.
Velipuoli ja sisarpuoli/siskopuoli -nimitystä käytetään sisaruksista, joilla on yksi yhteinen vanhempi (äiti tai isä). Kun puhutaan eläinten jalostuksesta esim. hevoset, niin voidaan suomeksikin puhua puoliveljestä tai puolisiskosta, jos siis hevosilla on yhteinen emä tai isä. Tätä nimitystä ei kuitenkaan käytetä ihmisistä puhuttaessa.
Ei voi olla mikää sisko-tai velipuoli, jos ei ole jompikumpi vanhemmista yhteinen. Uusperheissäkään ei ole mitään sisarpuolia, jos ei yhteista vanhempaa ole.
Mitään äiti- tai isäpuoliakaan ei ole ellei oikea vanhempi ole kuollut, ja isä/ äiti on mennyt uusiin naimisiin ja uusi puoliso tullut tämän edesmenneen tilalle. Näissä eronneiden uusperheissä on naurettavaa ja loukkaavaa käyttää näitä isä/äiti -nimityksiä.
En tiedä, mikä on oikea nimitys, mutta minulla on kaksi lasta.
Heidän isänsä on saanut vielä kolmannen lapsen. Hän on velipuoli. Isän uuden vaimon lapset ovat vain x:n lapsia.
Minäkin olen uudelleen naimisissa ja miehelläni on omia lapsia. Heitä en nimitä miksikään muuten kuin omilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mikä on oikea nimitys, mutta minulla on kaksi lasta.
Heidän isänsä on saanut vielä kolmannen lapsen. Hän on velipuoli. Isän uuden vaimon lapset ovat vain x:n lapsia.
Minäkin olen uudelleen naimisissa ja miehelläni on omia lapsia. Heitä en nimitä miksikään muuten kuin omilla nimillä.
Juuri näin menee nämä.
http://www.kysy.fi/kysymys/minua-kiinnostaa-kysymys-kasitteesta-velipuo…
Sisarussuhteilla on hyvin olennainen osa nyky-yhteiskunnan uusperheissä. Uusperheen sisarussuhteita eriteltäessä ne on jaettu kolmeen ryhmään:
1) täyssisarukset (molemmat biologiset vanhemmat ovat samat)
2) puolisisarukset (toinen biologinen vanhempi on yhteinen)
3) uussisarukset (kumpikaan biologinen vanhempi ei ole yhteinen).
Täyssisarukset ovat olleet olemassa jo ennen uusperhettä. Puolisisarukset ovat uusperheeseen syntyneitä yhteisiä lapsia. Uussisaruksia ovat vanhemman uuden kumppanin lapset.
Nämä sisarussuhteet ovat mahdollisia uusperheyksikön sisällä, mutta kaikkia näitä suhteita voi löytyä myös erossa asuvan vanhemman luona.
Höpö höpö juttuja. Hyvin, hyvin yksinkertaista. Jos on sama äiti, mutta eri isä, silloin on siskopuolia. Sama pätee velipuoliin. Jos sama isä, muuta eri äiti, silloin ollaan täys sisaruksia. Avioliiton kautta ei olla minkäänlaisia siskopuolia, ei edes neljännes-sisaruksia.
Ei ole. Siskopuoli on silloin jos on eri isä mutta sama äiti.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö juttuja. Hyvin, hyvin yksinkertaista. Jos on sama äiti, mutta eri isä, silloin on siskopuolia. Sama pätee velipuoliin. Jos sama isä, muuta eri äiti, silloin ollaan täys sisaruksia. Avioliiton kautta ei olla minkäänlaisia siskopuolia, ei edes neljännes-sisaruksia.
Ei pidä paikkaansa. Miten luulet geenien oikein jakautuvan? Geenit saadaan puolet isältä ja puolet äidiltä, ja kun on kaksi ihmistä joilla on vain toinen vanhempi sama, he eivät voi olla täyssisaruksia. Täyssisaruksia on vain ne, joiden molemmat vanhemmat ovat samat.
Tulette olemaan bonussisaruksia, mutta toki voitte kutsua toisianne miksi haluatte.
Suomessa ei avioliiton kautta tulleita bonussisaruksia kutsuta sisarpuoliksi eikä puolisisariksi tai lapsipuoliksi. Käytetään nimitystä puolison lapsi.
Jis on yhteinen vanhempi niin on suomeksi sisarpuoli ei puolisisar.
Ei minulle ainakaan isän kakkosliiton ä pärät merkitse mitään. Eikä "äitipuoli" ole mikään puoli vaan siittäjän pano. Isänä hän ei ole minulle toiminut
Ei tule. Jos haluaa jotakin termiä käyttää, niin "kasvattisisko" on varmaankin informatiivisin ja realistisin
minun mielestä se menee niin että jos vanhemmat on eronnu niin jos vaikka äiti menee naimisiin jonkun toisen miehen kanssa niin silloin jos sillä miehellä on vaikka tytär niin siitä tytöstä tulee minun siskopuoli