Mitäs teidän lapset sai kummeilta lahjaksi? Mä olen pöyristynyt..
yks kummi osti alennusleikkikaluja, kävin itse viime viikolla kaupassa..alekamaa.
Kommentit (118)
sai lahjaksi yhdeltä kummilta jarrusukat (tosi söpöt), kahdet sukkahousut (äidin toive) ja poliisiauton jonka valot vilkkuu ja ujeltaa ja menee eteenpäin (kummin mielestä vaatelahjat on " niin tylsiä" ) Toisilta kummeilta sai neuletakin, tumput ja disneyn mukin, kolmansilta FP:n joku palolaitoshommeli. Kummit vastaavasti saivat kaikki suklaata sekä sitten jonkun henk.kohtaisemman lahjan, dvd:n, kauko-ohjattavan auton ja teetetyn t-paidan ja - mukin.... Anoppi yritti kyllä opastaa meitä, ettei kummeille mitään lahjoja kuulu antaa, maksimissaan se yks valokuva tai piirustus. Hohhoijaa.
En ole allapäin siksi kun eivät lahjaa antaneet, joulupukkihan ne sitä paitsi tuo, mutta olisihan se ollut lapselle tärkeää jos edes kortin, tekstarin tai pienen puhelun olisivat kummilapselleen suoneet.
se oli molemmista lapsista huisin hauskaa :)
kaikilla lapsilla on kaksi kummipariskuntaa, tai isoimmalla tällä hetkellä kummisetä ja täti jotka eivät ole yhdessä. Jokainen kummitäti kysyi, että mitähän voisi joulupakettiin laittaa, eikä mulla ainakaan ollut pokkaa sanoa että " sitä ja tätä" vaikka kaikenlaista toki tarvitsisi...
(tosi tiukoilla kun ollaan rahallisesti nyt). Sanoin, että jos vaikka pusero tai pikkuhousuja tai jotain sellaista.
Jokainen lapsi sai kummeiltaan aivan ihanat lahjat, keskimmäinen neuletakin, sukkia, sukkahousut, isoin suuren nukkesetin kummisedältäänm tädiltään vaatetta. Kaiken huipuksi toisten lasten kummit olivat ostaneet myös muille lapsille paketit, vaikka nimenomaan sanoin, että EI missään nimessä tarvitse eikä pidä ostaa.
Olemme kyllä kiitollisia näistä lahjoista, mutta vielä enemmän siitä, että käyvät lapsiamme katsomassa, soittelevat ja lähettävät kortteja ym. se on sitä kummiutta parhaimmillaan :)
Ja jos ostavat alennuksesta, sitä parempi! Ei minusta pidä jouluna laittaa rahaa palamaan vain siksi, että on Joulu. Itsekin ostin alesta omalle kummitytöllemme vaatteita ja leluja, koska siten saimme ostettua paljon enemmän kuin normaalihintaisina olisimme voineet.
Ja sitten kun jäi kun jäikin " budjetista" lahjojen oston jälkeen yli, annoimme kummitytölle vielä kaksikymppisen kun kävimme kylässä, että saa ostaa jotain mitä tahtoo. (uskoo kyllä vielä joulupukkiin :) )
Ihana oli nähdä tytön ilme kun sai ISON rahan...ei hänen yksinhuoltajaäidillään liikoja ylimääräistä ole.
Eniten minua harmittaa se, että tiedän heidän ostaneen kalliita lahjoja, eikä meillä todellakaan ole antaa samanarvoista takaisin.
Eivät he sitä tietty odotakaan, mutta kuitenkin...
T kolmen lapsen äiti ja yhden lapsen kummitäti
Eli " lunttaan" joulupukille tehdystä kirjeestä, mitä lapset oikeasti tahtovat ja valitsen sieltä jotain edullista. Kummit saavat toki ostaa mitä haluavat, mutta yleensä kysyvät ideoita. Ei tulisi mieleenkään miettiä jotain kummin varallisuutta - tai joo, jos tiedän jonkun vaikka opiskelevan, niin ehdotan mahdollisimman halpaa. Mutta en siis pyydä kalliimpaa lahjaa lapsettomalta työssäkäyvältä jne.
Olen yrittänyt katsoa lahjatoiveet niin, että eivät maksaisi yli kymmentä euroa. Joskus on jokin toive maksanut euron (superpallo), joskus lähemmäs kympin. Ja ikinä ei tulisi mieleenkään, että jonkun kummi muistaisi myös muita meidän lapsia jouluna.
Tänä jouluna kummi" listalla" oli lahjoina hama-helmiä, tehtäväkirja, siivet, pikkulaukku, alevideo ja lippis. (Meillä neljä lasta, joista pienin alle vuoden - hänen kummeilleen sanoin, ettei tarvitse ostaa yhtään mitään)
Itse toivon, että jos kummi haluaa muistaa isommin tai vaikka vain kerran vuodessa, niin ennemmin synttäreinä. Ja ilomielin lahja saa olla reissu uimahalliin tms. yhteistä aikaa! Niin ja muille kuin omalle kummilapselle ei tarvitse synttäreinäkään ostaa " oikeaa" lahjaa, jokin pieni namipussi tms. on ihan ok, jos ei tyhjin käsin halua tulla (meillä kaikkien kummit ovat yleensä käyneet ei-oman-kummilapsenkin synttäreillä)
Meillä lapsille on muutenkin sanottu, että yhden ison toivelahjan voi saada (ja saakin), mutta muuten sitten vähän pienempiä juttuja. Ja nuo isoimmat toiveet ostamme itse, emme ostata kellään.
ja yhtä kalliita. Me esimerkiksi ostamme normaalisti kummilapsille n. 10-15 euron lahjoja, mutta sitten saatamme joskus ostaa jotain reilusti kalliimpaa (esim. nyt ostimme kummitytölle 5-kielisen kanteleen). Jos ostaisimme joka vuosi 30 euron lahjan, emme taatusti koskaan ostaisi 50-100 euron lahjaa.
Meidän lapset sai kummeiltaan (joita on monta) paljon vaatteita (varmaan alesta nekin :)), Miina- ja Manu-kirjoja, Katto Kassinen-videon, askartelutarvikkeita ja tarroja. Leluja ei tullut kuin pari ja hyvä niin, ne ei jaksa kauan kiinnostaa.
Mun mielestä kummit ei ole mitään tavara-automaatteja, arvostan enemmän lapsen kanssa vietettyä aikaa. En itsekään aikanaan lahjonut kummityttöäni (nyt 16-v.), milläs opiskelijan budjetista...vaan vein retkille ja kävin kylässä. Nyt on kiva jutella lukiolaisen kanssa, sellaisistakin asioista mistä hän ei äidille puhu.
Eli lasten kanssa askarrellaan jotakin kummeille ja lisäksi annetaan valokuvat, yhteensä lasten lahjat kummeilleen tuon saman n. 10e /kummi. Ja lisäksi annamme kummeille lahjat, joitten hinnat vaihtelevat muutaman euron lyhdystä johonkin pariinkymppiin, omasta rahatilanteesta riippuen. Niin ja isoimmat lapset ostivat tänä vuonna kummeilleen pienet lahjat myös omilla rahoillaan.
Mutta meiltä vanhemmilta menee rahaa kummien " askartelulahjoihin" 60-80 e ja kaikkiin kummeille annettaviin lahjoihin yhteensä 100-200 e. Synttäreinä harvemmin muistamme kummeja muuten kuin kortilla. Tasavuosina sitten enemmän - kuten muitakin aikuisia.
Niin ja lapset kiittävät kummejaan lahjoista, vaikka eivät tiedäkään, mitä ovat keneltäkin saaneet.
Vaikka lapsi on pieni ja ei tiedä, keneltä lahja on, niin voi sitä iloa ja riemua, kun paketin saa avata.
Lahjalla et kummiutta paranna, mutta tuohan se kuitenkin toiselle iloa. Siksihän lahjoja ostetaan!
Ja onhan se kohtelias tapa. Onko todella niin suuri vaiva ostaa se yksi lahja?
vaikka etukäteen kun kysyivät mitkä lahjat olisivat mieluisia saivat kohtuuhintaisia vaihtoehtoja. Tyttö sai leikkikeittiön, keinuhevosen, vaatteita, kirjoja, cd-levyjä, pehmoleluja. Isovanhemmilta ja muilta sukulaisilta tuli niin paljon tavaraa, että onneksi on iso auto. Niin ja tyttö on vasta 1 v 9 kk.
kuluttaa mielestäni huomattavasti vähemmänkin lahjoihin... mutta lapset oli ylenpalttisen onnellisia...
mutta edes kummilapsen valokuvaa ei olla muutamaan vuoteen saatu. Tänä vuonna joululahjoja vaihdettaessa huomautin asiasta että " olisi kiva saada xxx:n vähän uudempi, esim. päiväkodissa otettu, valokuva."
Ei kummien tehtävä ole ostaa kummilapsilleen mahdollisimman kalliita lahjoja joka joulu ja syntymäpäivä! Kummien tehtävä on olla lapsen tukena ja ystävänä.
Minua ällöttävät kommentit tyyliin " Lapseni sai vain sitä ja tätä vaikka tiedä, että vanhemmilla on hyvät tulot" . Ihan kun kummit olisivat jotenkin velvollisia käyttämään työllään ansaitsemiaan rahoja kummilastensa ökylahjoihin. Minusta ainakin on paljon tärkeämpää millainen suhde kummilla on kummilapseensa ja että hänen asioistaan ka kasvustaan ja kehityksestään ollaan kiinnostuneita.
Ehkä teidän ahneiden vanhempien olisi pitänyt kysyä kummia valitessanne ihmisiltä, että oletteko sitten valmiit ostamaan joka joulu vähintään sillä ja sillä summalla lahjoja kummilapselle?
pienet lapset eivät itse osaa odottaa mitään ihmeitä joululahjoiltaan, vaan vanhemmat itse luovat nämä liian suuret odotukset ylläpitäessään kulutusjuhlaa jouluna. Pieni lapsi on varmasti aivan tyytyväinen vaikka saisi vaan yhden lahja jouluna, kyse on siitä mihin lapsi opetetaan.
Paljon tärkeämpää on yhdessä vietetty laatuaika ja tunnelma kodissa joulunakin kun joku krääsä! Itse aion ainakin tätä viestiä opettaa lapsilleni.
Meidän lapsellamme on kolme kummia, joiden kanssa tästä kummiudesta on paljon keskusteltu. Emme toivo kummeilta valtavia lahjavuoria, vaan muistamista vaikkapa kortilla.
Valitsimme kummit siksi, että he ovat meille tärkeitä ihmisiä, ja haluamme heidän olevan sitä myös lapsellemme. Kummiuden myötä toivomme heidän olevan iso osa elämäämme ja tukevan meitä lapsemme kasvatuksessa.
Te kaikki, jotka täällä purnaatte lahjoista tai kisailette, kuka sai kalleinta, olette lienee unohtaneet kummiuden merkityksen. Se ei ole raha.
Tarkoitan, että joidenkin ystävien kanssa vaihdetaan oikeasti niitä symbolisia lahjoja joiden rahallinen arvo ei ole kuin muutamia euroja - ja joillakin on tapana hankkia kalliimpia. Ei ole kiva antaa huomattavasti halvempaa lahjaa.
Kummit antoivat kivoja lahjoja, kaikki kummit eivät muistaneet mutta jokainen muksu sai ainakin toiselta kummiltaan ihan oman lahjan. Tärkeintä lapsille oli se muistaminen, että juuri hänelle on laitettu oma joulutervehdys.
emme ole nykyään juurikaan yhteydessä perheeseen ja tuntuu teennäiseltä laittaa lahja postissa.
meillä kolme omaa lasta ja kummilapsemme vanhemmat(rikkaat)voivottelevat aina kun heidän esikoista ja ainokaista ei tarpeeksi huomioida(lue liian halvat lahjat),