'''HEINIKSET 25. VKO'''
Huomenta alkuviikkoon!
Enpäs ole tainnut viikkoon kirjoitellakaan, kun on ollut hurja väsymys. Melkein joka päivä on tullut nukuttua KAHDET päikkärit:0 No, johtunee luultavasti matalasta (113 viimeksi mitattuna) Hb:stä ja kun ei nuo rautalääkkeet ole pysyneet kun puolisen tuntia sisällä niin ei niistäkään ole apua:( Viikon olen nyt vetänyt c-vitamiinia ja rautapitoisia kasviksia ja pähkinöitä ihan urakalla ja tänään tuntui ekan kerran että pääsin melko helposti sängystä ylös. Jospas se tästä...
Keskiviikkona olisi lääkäri. Jännityksellä odotan, mutta epäilenp kuitenkin pahasti ettei kohdunsuulla ole mitään tapahtunut... Mulla kun nämä raskaudet tuppaavat venymään piiiitkiksi.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut ja pinnasänkykin odottaa kokoamista. Saa vielä vähän aikaa odottaakin, kun tuskin tämäkään ainakaan ennen laskettua aikaa syntyy!
Jouhi, mun mielestä kun on rv 34 täynnä niin voit ihan rauhassa odottaa synnytyksen alkamista. Toki jos kipeät supparit tulevat säännöllisesti, niin ainahan voit soittaa synnärille ja kysyä, että kuinka pian näytille lähdet.
Ja mä kyllä pistän liivit päälle sairaalassa, just senkin takia, että muuten olen maidossa nilkkoja myöten:) Ei muuten, mutta mulla ainakin tuntuu märkä paita tosi ikävältä rintoja vasten ja varmaankin kylmä kosteus altistaa myös rintatulehdukselle! Imetysliivit on kyllä ekoiksi päiviksi valittava huolella. Esim. kaarituet tuntuu ihan karmeilta jos on rinnat oikein pinkeenä!
Jees, mut nyt ulkoilemaan, kun aurinkokin pitkästä aikaa näyttäytyy!
Pricilla ja Muru 35+6
Kommentit (73)
onpas sulla riittänyt maitoa! Kun on kuppikokokin muuttunut noin paljon. Ei ole varmaan ihme jos liivit tuntuu ikäviltä. Mulla muuttui esikoisen imetysaikana kuppikoko yhdellä koolla ja kyllähän sitä maitoa silloinkin riitti. :)
Mulla oli esikoisen aikana imetysliiveinä sellaiset "toppimallin" liivit, mutta nyt ne ei enää mahdu, joten yritän selvitä tavallisilla imetysliiveillä. Voi olla että itsekin joutuu käyttämään sitten toppia jos liivit tuntuu pahalta.
Syy, miksi mä aion ottaa liivit ja liivinsuojat mukaan sairaalaan on nännien kipeytyminen. Viimeksi vauva imi nännit ihan verille, niin yöpaita tuntui tosi ikävältä kipeitä nännejä vasten. Ajattelin, että liivinsuojat tuntuis mukavammilta. :)
Raudan syönnistä: mä en ole ottanut rautaa ollenkaan, kun siitä taitaa vaan tulla sivuvaikutuksia mutta hemoblobiini ei nouse. Esikoisen odotusaikana hemppa laski mutta ei juuri noussut vaikka otin rautaa. Nyt kun en ole ottanut rautaa, mennään lähes samoissa lukemissa, eli ei taida siitä rautalisästä juuri hyötyä olla. Uskon, että ruokavaliolla pärjää ainakin yhtä hyvin. :)
Anne rv 35+4
Päätin nyt kirjoittaa, kun on sopiva hetki. Päivittäin koitan kyllä käydä lukemassa kuulumisia!
Täällä alkaa olo olla aika tukala, vauva on erittäin alhaalla lantiossa. Kohdunkaula on 2 cm ja kohdunsuu kiinni. Supistelee aika paljon, pääosin kivuttomia, mutta kipeitäkin tulee. Onneksi nyt viikot 35+3, joten ei enää trvitse olla koko aikaa levossa. Mutta heti kun enemmän touhuilee, niin pitää mennä hetkeksi pötkölleen.
Itse olen kahden edellisen synnytyksen jälkeen joutunut ehdottomasti käyttämään liivejä, koska liivinsuojat on olleet pakolliset.
Nyt alkaa taas selkää juimia tää koneella istuminen, joten on pakko mennä touhuamaan jotain! Mukavaa viikon jatkoa kaikille heiniksille!
Tiitus77 rv 35+3
Tänään kävin neuvolassa ja koin karvaan pettymyksen... Vauva ei ole vielä kiinnittynyt, pää liikkuu kuulemma vielä. Jotenkin on tuntunut, että pää olisi jo todella alhaalla.
Kyllä mäkin liivejä haluan ehdottomasti käyttää, mä en osaa olla ilman liivejä! Ja juuri se, että jos en käyttäisi mä olisin nillkkoihin asti maidossa...
Torstaina mulla on äitipolilla aika, sen takia kun narahdin sokeriarvoista. Kotona kun mittasin ne olivat kyllä kunnossa. Mutta kiva nähdä vauvan painoarvio kuitenkin. Viimeksi kun tekivät sen joskus viikolla 28 oli vauva paria päivää pienempi vastaavasti. Elättelen toiveita, että katsoisivat samalla kohdunsuun tilanteen. Olisi kiva tietää siitäkin päivitettyä tietoa.
Vaikka odotan jo joka päivä, että vauva syntyisi tuntuu hassulta että laskettuun aikaan on todella enää 5 viikkoa! Luotan siihen, että vauva syntyy ennen sitä kun kaikki muutkin lapset ovat. Tosin mun tuurilla tämä päättää jäädä asumaan sinne...
Meidän tilaamat vaunut vauvalle pitäisi tulla tänään tai viimeistään huomenna... Niitä tässä odottelen. Tilattiin Saksasta Quinnyn yhdistelmät vauvalle sittenkin (ajattelin ensin käyttää tuon kuopuksen vanhoja) ja tilasin samalla itselleni aventin rintapumpunkin sieltä.
Hankinnoista meillä on vielä hankkimatta itkuhälytin, ajateltiin hankkia doron radiopuhelimet, jotka toimivat myös itkuhälyttiminä.
Mieskään ei taida meillä oikein sisäistää vielä vauvan tuloa. Muutenkin tämän kolmannen odotus on mennyt jotenkin tässä sivussa. Tähän ei ole tullut keskityttyä yhtään niin paljon kuin esikoisen ja kuopuksen odotukseen.... Sen takia jopa minusta tuntuu välillä oudolta, että meille tosiaan tulee lähiviikkojen aikana VAUVA!?
Onko monella nimet jo valmiina?
Viivi ja vatsa 35+1
Maanantaita täältäkin! Jeps eli viime yönä valvoin pari tuntia supistusten takia ja tänään on tullut limatulppaa aika lailla. Neuvolasta juuri tulin ja sielläkin pissanäytteeseen päätyi kappaleita tulpasta. Muuten kaikki oli ihan ok. Hemppakin noussut hyvin.
Puhuin terkalle tästä mun pelosta perätilasynnytyksen suhteen ja hän lupasi laittaa Kättärille lähetteen menemään mun toiveesta saada sektio. Ei mua kuulemma voida pakottaa synnyttämään alateitse perätilavauvaa. Niin kyllä arvelinkin. Saapa tosin nähdä, että ehditäänkö tuosta sopia ajoissa, kun kerran näyttää nyt siltä ettei tässä enää kauaa mene. Tänäänkin on tullut supistuksia pitkin päivää kiitettävästi.
Saikullako oli tänään käynnistys? :-) Voi että., voipi olla jo nyytti kainalossa. Pian ainakin, jos ei ihan vielä.
myLove 36+5
Jouhi - mulle kävis varmaan samalla lailla kuin sulle eli jos ostaisin karkit synnärille mukaan hyvissä ajoin, ehtisin ne syödä ennen lähtöä ;-) Sen verran on makea maistunut tämän raskauden aikana...
Mulla ei onneksi ole ainakaan aikaisemmissa raskauksissa ollut "maidon ylitsevuotamisongelmaa" eli en ole juurikaan tarvinnut suojia liiveihin. Maitoa on kyllä tullut hyvin ja olen imettänyt 11-12 kk:tta molempia poikia (kakkosta täysimetin reilu 5kk:tta). Laitoksella en aio käyttää liivejä ollenkaan, kun ei ole tuota valumisongelmaa (tosin tässä raskaudessa tietty tulee, kun ei ole aikaisemmin tullut...) ja vauvan imettäminen ilman niitä kätevämpää.
Mites muuten teidän muiden jo äitiyslomalle jääneiden äitiyspäivärahapäätökset? Oletteko jo saaneet? Mulla ei ole näkynyt eikä kuulunut. Tänään yritin paikalliseen kelaan soitella, mutta eipä sieltäkään saanut ketään kiinni. Jo on hidasta tuo kelan touhu nykyään!
Huh, nyt on tullut viikonlopun aikana kilo lisää painoa: kaikki menee tosin viikonlopun juhlien piikkiin eli jos ei sama meno jatku, niin painokin tasoittuu taas järkeville lukemille. Se on vaan paha, kun pääsee syömisen makuun niin sama tahti tuppaa jatkumaan myös arkena.
Terkkusin,
Tinttis ja Pirpana 35+0
Olen ollut jo kaksi viikkoa äitiyslomalla, eikä päätöstä Kelasta ole tullut vieläkään. Hakemuksen jätin huhtikuussa.
Soitin sinne äitiyslomaa edeltävällä viikolla, silloin sanoivat että kaikki tarvittavat paperit ovat kylä saapuneet, mutta ruuhkan takia päätös on vasta tulossa. No, ei tullut päätöstä, tuli kirje että pankkiyhteystiedot puuttuvat.
Lähetin tilinumeron, ja sen jälkeen ei ole taas kuulunut mitään. Ei tässä sinänsä ongelmaa ole kun työnantaja maksaa palkkaa, mutta tuntuu oudolta olla äitiyslomalla ilman mitään päätöstä. Niin ja äitiysavustustakaan en ole tietenkään vielä saanut. Saa nähdä kumpi tulee ensin, vauva vai päätös :-)
Kvaak 36+6
mylove77:lla on jo jännät paikat,onnea koitokseen,jos lähtö piakkoin tulee!
tänään on ollut ihana ilma sentään,ei kuitenkaan liian kuuma turvotuksen suhteen :) käytiin pojan kanssa kauppoja kiertämässä ja siellä ollessa ajattelin,että ihan mukavaa oikeastaan,ettei vauva ole vielä syntynyt,nyt on niin helppo lähteä esikoisen kanssa liikkeelle,ei tarvitse miettiä pojan syömisiä,nukkumista jne,ainoastaan vessojen täytyy olla lähellä,kun ei enää vaippoja käytä.
tulikin muuten mieleen,että täällähän muillakin oli suht pieniä lapsia. onko teillä lapset olleet öitä ilman äitiä tai useamman päivän peräti? meillä esikoinen nyt sen 2,5vuotta eikä ole ollut yhtään kokonaista yötä minusta erossa,saati sitten pidempiä aikoja ja tuo oma sairaalaan lähtö jännittää nyt jo ihan vain esikoisen puolesta.. meillä poika on aina ollut huono nukkumaan,jos jotain arjesta poikkeavaa on päivässä ollut,vielä talvella hänellä oli yöllisiä kauhukohtauksia,jossa se kiljuvahuuto kesti pahimmillaan tunnin.. meille on mummi tulossa poikaa hoitamaan,kun lähtö koittaa ja onkin pojalle tosi tärkeä,mutta nuo yöt mietityttää kyllä.. noh.. jossain vaiheessa kai sitä on pojankin nukuttava,vaikka puoli yötä huutaisikin..? eikai tässä voi muuta ajatella? onneksi sentään mun äiti tietää noista kauhukohtauksista ja on ollut todistamassa niitä itsekin paikan päällä,joten ei varmasti säikähdä,jos sellainen tulisi vastaan..
huomenna saadaan parveke kokonaan laitettua! :) tänään toivat meille sen kattoon kiinnitettävän rottinkisen keinun,mikä tilattiin ja huomenna saadaan sinne pieni,rottinkinen sohva. tänään ostin sinne kaikkea pientä tilpehööriä,mitkä sopii sisustukseen :) ihanaa,sitten meillä onkin asunto laitettuna kokonaan kuntoon ja vauva pääsee valmiiseen kotiin :)
omassa voinnissa ei muutoksia.. tosin jotain ihmettä on tapahtunut,sillä olen jo viikon verran ollut aamuisin tosi pahoinvoiva.. aivan kuin aamupahoinvointi olisi alkanut uudestaan! tai vielä pahempaa,olo on kuin olisin juhlinut koko yön ja sekstaillut sen jälkeen vielä puolipäivää.. jos on pää kipeä ja olo vihainen,niin alapää se vasta turta onkin.. sukkapuikkopistot,lonkkien jäykkyys,vauvan pää oikein poraa tuolla alhaalla ja tuntuu kuin olisi appelsiini jalkojen välissä.. *huoh*
mutta en osaa vielä ajatella sitä vauvaa konkreettisesta tähän syliini,eilen ekaa kertaa pystyin kuvittelemaan vauvaa meidän kotiin ja syliin,mutta vaikeaa se oli. jännittää,miten vauva muuttaa meidän perhettä,esikoista ja parisuhdetta.. ehkä on ihan hyvä,että kaveri pysyy tuolla masussa vielä jonkin aikaa ja saan selvitettyä itselleni noita asioita..
mutta nyt hieman sohvalle lepäämään ennen saunaa,mies lukee esikoiselle juuri iltasatuja :)
hyvää alkanutta viikkoa kaikille!
-annu ja pikkukakkonen 37+6-
Saikulla on tosiaan jännät paikat meneillään, kukahan on seuraavana vuorossa?
Liiveistä sen verran että ekaan synnytykseen tuli lähtö niin aikaisin etten ollut ehtinyt imetysliivejä hommata ja ne sairaalan koppurat oli ihan kamalat mutta pakkohan niitä oli käyttää kun tissit oli kuin tiiliskivet! Liivinsuojia ei sairaalassa myöskään ollut vaan käskivät laittamaan harson suojaksi (tosi epämukavaa). Tällä kertaa olen varustautunut paremmin, parit ihanan pehmeät Carriwellit tulee mukaan (suositelen näitä myös muille lämpimästi) sekä läjä kestoliivinsuojia. Mulle maidonnousu oli yks inhottavin asia synnytyksessä, niin paisuneet ja kipeät oli rinnat, ja luulen että samanlainen maitokone musta taas tulee...
Täällä vauveli on jo laskeutunut ja painaa kyllä niin ikävästi tuonne alas että en oikeasti kestä jos vielä kuukausi tässä menee. Kivuttomia suppareita on kans alkanut tulemaan useammin. Mutta ei sitä tiedä koska lähtö tulee, se voi olla ens yönä tai 4 viikon päästä. Pääsis nyt juhannuksen yli niin sitten saa mun puolesta jo syntyäkin.
Ruokahalu on lisääntynyt viime päivinä ihan hurjasti, taitaa vauva kasvaa oikein urakalla. Vai enteileekö jo synnytystä? Pakko vaan ottaa rennosti ja koittaa asennoitua siihen että vielä saattaa mennä viikkojakin.
Vointeja ja jaksamista kaikille!
Lazo rv 34+4
Osallistunpa minäkin pitkästä aikaa keskusteluun. Ahkerasti olen lueskellut kuulumisianne, mutta viimeiset kaksi viikkoa on mennyt sen verran supistellen, että kirjoitukset ovat jääneet vähiin.
Vatsa kasvaa kovaa kyytiä. Keskiviikkona olisi sitten viimeinen lääkärikäynti, ja kokoarvio vähän jännittää. Kaksi viikkoa sitten painoarvioksi saatiin 2650g (tosin vähän epäilyttää, kun kasvua oli tullut 11 päivässä 650g). Kiinnostavaa myös nähdä kohdunsuun tilanne, kun on niin kovasti ja kipeästi supistellut jo muutaman viikon. Tosin sain antibiootin virtsatulehdukseen, joten ehkä tulehduskin on lisännyt supistuksia, vaikkei antibiootti niitä pois vienytkään.
Aika hurjalta tuntuu, että vauva voi periaatteessa syntyä milloin vain. Lauantaina alkoi virallisesti äitiysloma. Noin 1,5 kk:tta minäkin odottelin Kelan päätöstä (täällä pääkaupunkiseudulla). Kuukauden jälkeen soitin ja hoputin, niin lupasivat kiirehtiä sitä. Päätös tulikin hoputuksesta kahden viikon kuluttua eli noin pari viikkoa sitten.
Onko muilla ollut ongelmia kasvojen ihon kanssa? Mulla on kasvot niin täynnä näppyjä (ei varsinaisia finnejä), ettei tällaista ollut edes murrosiässä. Taitaa hormoonit hyrrätä eka kerran elämässä oikein kunnolla :).
Hauskaa juhannusta kaikille! Saattaa olla, että laittelen vielä painoarviokuulumisia keskiviikon jälkeen.
Milja ja vaavi 35+0
MY LOVE: meidän vauva kanssa tänään neuvolassa käydessä ilmeisesti perätilassa,torstaina ultraan aika ja varmistavat miten asia on. Mua kanssa hirvittää ajatus perätilasynnytksestä,vaikkakin esikoinen syntyi raivotarjonnasta nopeasti ja hyvin,ja mulla on kuulema hyvänmallinen lantio,mutta onhan tuo perätilasynnytys kuitenkin eri juttu kuin tavallinen. en tiedä yrittävätkö torstaina kääntää vauvaa,ja jatkotoimet ilmeisesti riippuvat siitä,miten mahdollinen kääntö onnistuu...? Sekavin miettein odotan torstaita,saa nähdä minkä "tuomion" antavat.
muuten neuvolassa kaikki oli hyvin,sf-mitan kasvusta en osaa sanoa,nyt oli 31cm,mutta kun vauva on välillä mitatessa ollut raivotarjonnassa,välillä poikittain ja nyt peppu edellä niin ei kai tuohon mittaan voi oikein luottaa.
jep,kai se on siirryttävä unten maille :)
Hyviä vointeja kaikille :)
paitaressu rv 35+2
Minulla on nyt sitten se kesäflunssa joka oli meidän Onnilla viikko sitten. :( Kuumetta ei tosin ainakaan vielä ole mutta muuten on tosi huono olo! Nenä ihan tukossa ja poskionteloita pakottaa. Tosi inhottavaa, kun ei tämän takia saa öisin nukuttua sitäkään vähää mitä aiemmin.
Jännityksellä myös odotan, että enteileekö tämä synnytystä, kun esikoisen aikaan olin just tässä kunnossa kun lapsivedet meni. Tosin silloin oli vielä kuumettakin... Olen kuullut muillakin synnytyksen alkaneen ennen laskettua aikaa, kun ovat olleet sairaana.
Mullakin on ollut kotona käytössä ne Carriwellin liivit öisin ja eivät kyllä puristaneet mistään. Mutta mullakin on ollut se ongelma, että liiveissä pitää olla kunnolla jotain toppausta ja pyyhettä pitkin sänkyä, kun muuten on joka paikka maidossa! En tiedä johtuuko se sit mun isoista rinnoista, että ne roikkuu milloin missäkin ja sitä maitoakin on sitten joka paikassa... ;-) Tavalliset liivinsuojat ei pysy yhtään paikoillaan nukkuessa. Kuppikoko on nyt jo kasvanut 80H asti, sen suurempia liivejä ei varmaan mistään enää edes saakkaan jos tästä vielä turpoavat! :-/
Mulla oli viime viikolla neuvolalääkäri. Kaikki paikat oli kiinni ja "ummessa"!! Mä olin kuvitellut, että onhan siellä täytynyt jotain tapahtua, kun esikoisestakin olin näillä viikoilla jo sentin auki ja paikat pehmenneet mutta nytpä ei.... Niin on erilainen kyllä tämä raskaus! Mulle tulikin vähän epätoivoinen olo, että mitä jos tämä jääkin asumaan tuonne mahaan eikä synny "ikinä"...
Vauva oli kyllä jo laskeutunut ja kiinnittynytkin mutta muuten ei mitään... Sitä ihmettelin, kun kohdun kaula on ollut tähän saakka 3,5 ja nyt se olikin 4! Eikö sen mitan kuuluis vähentyä eikä kasvaa tässä vaiheessa....
Painoarvio oli sillä hetkellä 3000g ja syntymäpainoksi veikkasi 3800g.
Rautalääkkeistä sen verran, että esikoisen aikana kokeilin useampaa eri merkkiä ennen kuin löysin itselle sopivan. Sitä olen käyttänyt nytkin koko ajan ja mitään ongelmia ei ole ollut. Ja Hb:kin on noussut/pysynyt sillä kurissa mitä taas jotkut toisen merkkiset lääkkeet ei tehneet. Muistaakseni ne on Spartocine merkkisiä mitä käytän...
Annu meillä on esikoinen suunnilleen samanikäinen kuin teillä. Hän on kyllä ollut useammankin yön meistä/minusta erossa ja ihan hyvin on mennyt. Mutta lapsethan on erilaisia! Meidän yksillä tuttavilla esikoinen oli niin kiinni äidissä, että olivat joutuneet tulemaan keskellä yötä äidin luo synnärille, kun isä ei ollut pärjännyt kotona... Olivat saaneet sitten siellä järjestettyä niin, että koko perhe oli nukkunut samassa huoneessa.
Meillä kyllä Onni on enemmän kiinni isässään kuin minussa, että sen suhteen ei tule ongelmia vaikka minä olisin kuukauden laitoksella! :)
Nyt kyllä pitää mennä niistämään nenää! Viime yönä oli pakko ottaa Panadol Fortet ja nenäsumutteet käyttöön, kun olin niin kipeä ja tukossa. Jospa ensi yö menisi paremmin...
kumppari rv37+1
Onnittelut ensiksi heille jotka jo nyyttinsä viekkuun saaneet <3
Kyllä me muutkin perässä tulemme, ennemmin tai myöhemmin!
Kelan asioista; itse sain päätöksen 2 viikossa ja siitä viikko niin pakkaus oli noudettavissa. Ja mun hakemus myöhästy vielä useamman päivän työnantajan töppäilyjen takia, silti nopea käsittely..
Oma napa myllää kovasti, nytkin semmoset jumpat käynnissä,että jo ihan hirvittää! No,tietääpä että siellä ollaan kunnossa. Viikkoja koossa nyt 37+6. Supistuksia ollut matkan varrella kovastikin, mutta nyt tuntuu, että ne on harventuneet, sanoivat kyllä neuvolassa että saattaa vaan olla ettei niihin kiinnitä enää niin paljon huomiota kun vauva on valmis syntymään, ei siis huolta mukana. Eipä ne aiemmatkaan mitään aikaan olleet saaneet, paikat tiukasti kiinni. Painoarvio nyt n.3000g ja jos la kohdilla syntyy niin n.3700g. Mulle arviot on tehnyt Th, lääkäri ei oo ottanut mitään kantaa kokoon tai mahdolliseen synnytystapaan. Ensimmäistä odotan ja hiukan tahtoo jännittää tuo lähestyvä synnytys.. Raivotarjonnassa ainakin pitäis olla.
On se vaan kumma mikä pakko on siivota ja järjestellä paikkoja! Tänäänkin järjestelin keittiönkaappeja urakalla, vaikkei vauvamme niihin muuta! Pitäs keskittyä enempi olennaiseen, kun tulokkaalle en oo sen kummemmin saanu vielä aikaseks laittaa tavaroita järjestykseen. .
Sairaalakassiakaan en ole pakannut, ajatuksissa sentään jo.
Kertokaas viisaammat, kun on kovasti kaikkea tavaraa mitä kehotetaan hankkimaan vauvalle tai äidille, kuinka tarpeelliseksi koette rintapumpun, entäs kantoliinat/-reput? Onko suosituksia? Itse pähkäilen kun on niin kovasti vaihtoehtoja.
Jospa sitä yrittäis käydä untenmaille, vaikeuksia siinä viimeaikoina. Mutta aamusta pitäs jaksaa pyöriä neuvolaan.. Jottei ihan nukkuneenrukous siellä olisi!
Mukavaa viikkoa meille kaikille, vaikka sataa sataa ropisee..
Onnekas82 rv37+6
ku ottaa päähän nää uniongelmat. Missään vaiheessa elämääni en ole niistä aiemmin kärsinyt, mut nyt on kyllä niin vaikea saada unta että hermo menee!!! Viime yönäkin venyttelin vielä kahden aikaan olkkarin lattialla särkeviä lonkkiani :( Ei ollut venyttelystä mitään apua ja aamulla tyttö poukkasi taas KUUDELTA viereen pölisemään. Eikä lohduta yhtään ajatus, että vielä ois kärsittävä 6 helkutin pitkää viikkoa.
Milja kyseli ihon voinnista. Mulla on joka raskaudessa ihan alussa tullut hirveästi näppyjä, vaikka niitä ei edes murkkuiässä ollut. Loppuraskaudessa kuitenkin mulla on iho voinut paremmin ku hyvin:) Samoin kynnet ja hiukset kasvaa huikeeta vauhtia ja hiukset on myös huomattavasti paksummat kun normaalisti saa melkein kaljua peitellä;)
Imetysliivit ei kyllä mulla ole samanlaista tuskaa aiheuttaneet kun Jouhilla. Vaikka kyllä mullakin on maitoa hyvin riittänyt ja kuppikoko kasvanut hurjasti. Mut toisaalta ei mulla ole rinnat kun pari päivää kipeät maidonnousun jälkeen ja sen jälkeen on tasoittunut.
Onnekas, mun mielestä kantoreput/liinat ja rintapumppu ei todellakaan ole välttämättömiä kaikille. Pumppu kannattaa ehdottomasti hankkia, jos joutuu olemaan vauvan luota esim. harrastusten takia erossa. Pakkautuneet rinnat ei ole hauska juttu. Ja sama jos maitoa tulee hirveästi ylimääräistä, mut totahan ei voi tietää ennen synnytystä....
Liina on mulle aika tärkeä, kun meinattiin ainakin kesä mennä ilman tuplarattaita. Nuorempi täyttää kohta vasta 2v. eikä kyllä kovin pitkään jaksa kävellä, joten vauva saa sitten matkustaa liinassa. Esikoisen aikaa ei meillä kantojuttuja ollut, eikä kyllä osattu sellaisia kaivatakaan...
Nyt täytyy lähteä sämpylänleivontaan ja huomenna sitten lääkäriin...
Pricilla ja Muru tasan 36
Jos minulla ei olisi ollut pumppua niin en tiedä mitä olisi tapahtunut. Kotiin kun pääsin niin jouduin pumpulla rueta HETI pumppaamaan rintoja tyhjemmäksi. Tyttö nukkui, joten hänestä ei ollut apua sillä hetkellä. Rinnat voivat
olla TODELLA tuskaiset ja jos niitä ei saa tyhjennettyä niin ne tulehtuvat helpommin.
Pumppasin monta kertaa päivässä sen pullon täyteen, itkun kanssa. Koski ihan kauheasti kun rinnat olivat niin täynnä ja vauva ei todellakaan jaksanut imeä niin paljon että minun olo olisi helpottanut. Jo sairaalassa lypsin täysiä pusseja ja kätilöt olivat ihmeissään :D Papereissa lukeekin, että maidon nousu todella runsas. Minun kokemus pumpun välttämättömyydestä on se, että ilman en olisi pärjännyt kotona edes ensimmäistä minuuttia. Tällä kertaa olen viisaampi ja otan sen pumpun kotimatkalle jo mukaan niin ei kerkeä puolessa tunnissa tulla sitä kauheaa tuskaa :/
Jouhi 34+6
Nukkuminen alkaa täälläkin olemaan ongelma... Pyörin usein vielä kolmenkin aikaan sängyssä, etsien hyvää asentoa yms.. Ja nyt lapset ovat jääneet lomalle tarhasta ja heräävätkin sitten seitsemältä!
Muutenkin voisin toivottaa nuo lapset johonkin hoitoon PITKÄKSI AIKAA!! Eilen todella koeteltiin hermoja... Mä en oikein jaksaisi enää mitään ja niillähän tuota energiaa riittää. Ja nyt kun ovat kotona niin ovat alkaneet ärsyttämään toisiaan, 6-vuotias tyttö ja 2,5 vuotias poika. Ennen eivät ikinä tapelleet... No jospa tämä tästä.
Eilen pamahdin sitten miehellekkin lopullisesti. Raivostuin kun tuntuu, että olen ihan yksin raskaana. Väitin ettei mies huomioi minua ja vatsaa tarpeeksi. Tuli kyllä huono mieli sen jälkeen, koska en ole aivan varma, että onko tuo asia noin. Vai purinko mieheen vain kaiken lasten kanssa hankitun stressin?
Eilen tuli ne meidän rattaatkin, koko perhe niitä tuolla ulkona kasattiin innostuneina. Odotan jo, että pääsen jota kuta niissä työntelemään!
Oliko se Onnekas joka kyseli kantovälineistä ja rintapumpusta. Eihän ne välttämättömiä ole ja voihan ne ostaa syntymän jälkeenkin jos sitten tuntuu siltä.
Itse tiedän haluavani rintapumpun siksi, etten ole ihan täysin kiinni vauvassa vaan voin välillä pumpatakkin maitoa varastoon. Ja helpottaahan se jos maitoa tuntuu alkuun tulevan kamalasti.
Itse olen myös miettinyt kantopussin ostamista. Liinat ei ole mun juttu ja Ergo meillä on, mutta sitä ei voi vastasyntyneellä käyttää.
Meillä tulee kuitenkin tilanteita varmaan tässä loppukesästä kun tuo poika (2,5) pitäisi saada rattaisiin välillä niin silloin olisi vauvaa helppo kantaa tuossa kantopussissa.
Mies tosin oli sitä mieltä, että hänhän ei mitän pussia voi käyttää joten täytyy nyt miettiä sen ja rintarepun välillä vielä.
Ja ajatella jollain meistä on jo viikkoja 38!! KADE OON!!
Viivi ja vatsa 35+2
Toivotaan, että kolmas kerta toden sanoo! Mä oon kirjoittanut jo kaksi kertaa ja kumpikaan ei oo lähtenyt... Aina sivut ilmoittaa, että keskustelut tilapäisesti pois käytöstä. Onkohan se jokin signaali, että voisin käyttää aikani johonkin muuhun;) Sinnikkäänä ihmisenä en varmasti anna tekniikalle periksi, vaan raapustan TAAS saman viestin uudelleen! Laitan sen nyt kahteen osaan ihan varulta, joten älkää ihmetelkö.
Mulla myös uupumus vaivaa. Nyt olo on ihmeen ihmeen pirteä ja kävin viileässä suihkussakin ihan varmuuden vuoksi. Eilinen päivä meni ihan hyväntekeväisyyteen. Olo oli kuin maratonin jäljiltä (en kyllä oikeasti tiedä miltä se tuntuu). Hyvä kun kättä jaksoin nostaa tai nousta sohvalta. Hengittämiseen piti oikein keskittyä, kun oli tunne kuin joku painaisi rintakehää. Yöt on tosi vaihtelevia. Pääsääntöisesti nukun ihan ok, mutta eilenkin kun yritin nukkua päikkäreitä uni ei vain tullut, vaikka olin ihan poikki. Kummallista, mutta ehkä kuuluu tähän loppurutistukseen. Ajattelin kuitenkin torstaina neuvolassa mittauttaa hbn pitkästä aikaa.
Imetysliiveistä on ollut puhetta. Mulla ei vielä sairaalassa ollut liivejä sairaalassa ja hyvä niin. Mitenkään en oisi voinut osata arvioida etukäteen kuinka paljon rinnat kasvaa. Mun etuvarustusta voisi kuvailla aika normaalikokoiseksi ja rinnat kasvoikin "vain" noin yhdellä kuppikoolla. Sairaalassa maitoa nousi ihan hyvin, mutta ei niin paljoa, että oisin liivejä tarvinnut. Kotiin päästyä mies(!) kävi sitten ostamassa ja onnistui urakassaan erittäin hyvin. Oli kuulemma nyrkillä mittaillut kaupassa liivien kuppeja ja uskomatonta kyllä toi kerta heitolla oikean kokoiset tullessaan;) Ei kyllä kuulemma toista kertaa lähde samaan hommaan...
Mä kuulun niihin, jotka ei pidä sairaalassa omia vaatteita. Koin erittäin vapauttavaksi pitää sairaalan vaatteita ja jopa niitä veri sexi verkkoalushousuja! Vaatteet sai heittää pyykkiin niin monesti päivässä kuin halusi ja vaikka ensin en edes tunnistanut niitä verkkoalushousuja alkkareiksi, ne oli niissä olosuhteissa aivan kelvot. Mulla jälkivuoto oli todella(!) runsasta ja oli ihanaa, kun joka vessakerran jälkeen sai vaihtaa puhtaat alkkarit. Ja sitä paitsi ne mammuttikokoiset siteet ei olisi varmaan edes mahtunut mun omiin alkkareihin... Ei tarvinnut miettiä omien vaatteiden sotkeutumista ja siinä synnytyksen jälkeisessä olotilassa väljät kaapuvaatteet oli tervetulleet.
Nyt lähetän tämän...
Jee! Tuo viesti meni ainakin läpi...
Viivi kyseli onko nimi tulokkaalle jo päätetty. Meillä se on ollut jonkin aikaa valmiina, vaikka toinen nimi päätettiin muuttaa vielä pari viikkoa sitten. Tiedetään kumpi tulossa, joten sen suhteen helpompaa eikä miehen kanssa olla onneksi kovin eri linjoilla. Koko raskauden oon kyllä jahkaillut nimeä, kunnes päätin olla tekemättä asiasta niin hankalaa. Mies puhuu vauvasta jo välillä sen etunimellä...
Anzku1983: Meidän poika on 2v3kk ja on ollut muutamia kertoja yön yli meistä erossa mummien ja ukkien seurassa. Meillä molempien vanhemmat asuu yli 500kmn päässä, joten eipä noita kertoja kovin usein ole ollut, mutta muutamia kuitenkin. Aina on mennyt tosi kivasti, vaikka poika onkin aika äiti-riippuvainen. Viime syksynä oli itse asiassa mummoloissa 10 päivää ilman meitä, kun oltiin reissussa. Oli silloin 1v9kk eikä ollut ikävöinyt. Tosin sen ikäinen ei vielä kunnolla ikävää ymmärräkään. Nyt kaksi viikkoa sitten poika lähti kummiensa kyydissä mummolaan ekaa kertaa ilman meitä. Oli siellä neljä päivää eikä ollut yhtään ikävöinyt! Taisi äidillä olla kovempi ikävä... Pikemminkin piti viikko ennen lähtöä toppuutella poikaa, kun oli jo silloin pakkaamassa omaa reppua ja lähdössä mummolaan:) Meidän poika on ollut aina ikäisekseen tosi itsenäinen ja oma-aloitteinen, vaikka esim. iltaunille haluaa edelleen nukahtaa käsikädessä äidin kanssa... Silloin kun minä en ole "tarjolla", kuka tahansa muu kyllä käy siihen hommaan. Varmasti teillä menee hyvin, kun olet sairaalassa! Ja vaikka lapsi vähän itkeskelisikin, niin ei siitä mitään traumoja jää. Tärkeää on, että lähellä on tuttu ja turvallinen aikuinen, joka ymmärtää lapsen tarpeita. Itse en ottaisi lasta sairaalaan, koska se on ympäristönä lapselle outo ja äiti voi synnytyksen jälkeen olla vielä "oudompi"...
Mistä niitä Carriwellin liivejä voi ostaa, mistä jotkut on puhunut? Haluaisin löytää kesäksi ohuet mutta tukevat liivit. Suosituksia? Edelliset liivit oli mulla Lindexin peruskamaa, jotka oli kyllä tosi hyvät hinta-laatusuhteessa. Ne on vaan aika paksut, tukevat kylläkin, mutta ehkä nyt tähän kesään vähän liian raskaat.
Oon ajatellut ostaa Aventin rintapumpun, sen perusmallin. Mulla ei maidon tulo ole varmaan mitään meijeritasoa, joten sähkökäyttöistä en edes harkitse. Aikaisemmin mulla oli lainassa kaverin Ainun jokin tosi perusmalli, mutta ajattelin nyt ostaa oman. Ensisynnyttäjien kannattaa ehkä ostaa pumppu vasta sitten kun sitä oikeasti tarvitsee. Etukäteen ei voi mitenkään tietää, miten paljon sille on käyttöä vai onko ollenkaan. Itse tarvitsin ekaa kertaa pumppua vasta sitten, kun vauva alkoi nukkua noin 5tuntia putkeen. Tyhjensin rinnat silloin ennen nukkumaan menoa, koska viidessä tunnissa olivat aivan tupaten täynnä ilman pumppausta. Päivisin en tainnut pumpata kertaakaan.
Mukavaa viikkoa kaikille! Jännät paikat alkaa olla monella!
helmiska 37+2
Tarvikkeista: tuntuu että vauvatarvikkeiden hyödyllisyys on niin henkilökohtainen juttu ettei sitä etukäteen voi tietää. Se mikä toiselle on aivan nappihankinta jää toisella pölyttymään käyttämättömänä.
Esikoisen aikaan ostin sellaset luukulliset imetysliivit. Ne osoittautuivat ihan onnettomiksi: liivinsuojat valuivat öisin pois paikoiltaan ja sänky oli märkänä. Tokalla kerralla ostin ne sellaiset yksiosaiset, vähän verkkomaiset, pehmeät (nimeä en muista), ja ne piti liivinsuojatkin napakasti paikallaan.
Rintapumppua olen tarvinut molemmilla kerroilla. Minulla on imetys aina ollut tosi hankalaa kun rintojen päät ovat täysin sisäänpäin kääntyneet, lisäksi kakkonen joutui lastenosastolle matalien sokerien takia. Pumpulla olen saanut tarjoiltua sitä parasta maitoa enemmän kuin pelkällä imetystaistelulla olisin saanut.
Minulla oli Aventin pumppu, ja se oli kyllä tosi hyvä. Tätä kertaa varten hankin jo Aventin sähkökäyttöisen käytettynä, kun sen edullisesti sain.
Kantovehkeitä olen kokeillut kaikenlaisia. Rengasliina osoittautui helpoksi ja nopeaksi isommalle istuvalle vauvalle, Hug-a-bub oli tarpeeksi tukeva ihan pikkuiselle, mutta kuuma kun kangasta on niin paljon. Maya Wrapia en oppinut koskaan käyttämään, vauva valahti aina pussiin umpisukelluksiin.
Meilläkin lasten (tytöt 3 ja 5-v) tappelu tuntuu yltyvän sitä mukaa kun mun oloni tukaloituu. Tai sitten tuntuu vaan siltä kun ei millään jaksaisi toimia koko ajan erotuomarina. Tuntuu että kun selkänsä kääntää niin heti on tappelu käynnissä. Siksi olen pitänyt lapsia päiväkodissa nyt äitiyslomalla kolme päivää viikossa. Saavat siellä muuta tekemistä ja muuta seuraa eikä se oma sisko tunnu sitten kotona ihan niin ärsyttävältä.
Kvaak 37+0
Alussa tosiaan piti tyhjennellä munkin rintoja, mutta mulla onnistui kyllä ihan käsipelillä suihkussa! Ja sit myös vauvelia herättelin kylmästi syömään:)
Mut toi on todella yksilöllistä miten paljon ja kuinka nopeasti maito nousee. Mä kerkisin päästä jo sairaalasta kotiin ennen ku maito kunnolla nousi!
Pricilla
Pricilla: Eikö ne liivit purista, kiristä, kivistä ja kaikkee mahollista kun rinnat on ihan täynnä maitoa? Oonko minä jotenkin poikkeus etten voi pitää liivejä? Minusta tuntu just siltä, että jos pidän niitä niin tulehtuu kun pakkautuu pahemmin. Kaarituellisia en oo voinu pitää koko imetys aikana. Sillonki ku sairaalasta kotiin mentiin niin mulla oli liivit 85 F kokoa (normaali koko on 75 C) ja puolessa välissä matkaa itkin ja riisuin ne pois :( Kotona sitten käytin toppia jonka alla oli harso taiteltuna :D Ja yöllä oli muovifrotee jonka päällä 2 kylpypyyhettä taiteltuna kahtia. Sitten puolessa välissä yötä vaihdoin uudet pyyhkeet tilalle kun entiset olivat litimärät :) Sitä maitoa siis riitti!
Olenkin ajatellut, että soitan synnärille kun synnytys käynnistyy ja kysyn että voinko ihan rauhassa kotona odotella. Toivottavasti ei nyt silti ihan heti käynnistyisi.
Minäkään ei pysty sitä rautaa syömään. Maha menee niin kivi kovaksi, eikä sitä meinaa saaha millään elpymään vaikka olisi lopettanut raudan syönnin pitkä aika sitten. Nyt syön joka toinen päivä yhden kapselin ja vedän luumuja ym joka päivä siinä toivossa että maha raukka kestäisi.
Ääääh, söin ne kaikki karkit jotka olin varannut sairaalakassiin :( Pitää varmaan ostaa uudet ja laittaa lukolliseen kaappiin ja minulta avain piiloon :D
Nyt päiväunille!
Jouhi 34+5