'''HEINIKSET 25. VKO'''
Huomenta alkuviikkoon!
Enpäs ole tainnut viikkoon kirjoitellakaan, kun on ollut hurja väsymys. Melkein joka päivä on tullut nukuttua KAHDET päikkärit:0 No, johtunee luultavasti matalasta (113 viimeksi mitattuna) Hb:stä ja kun ei nuo rautalääkkeet ole pysyneet kun puolisen tuntia sisällä niin ei niistäkään ole apua:( Viikon olen nyt vetänyt c-vitamiinia ja rautapitoisia kasviksia ja pähkinöitä ihan urakalla ja tänään tuntui ekan kerran että pääsin melko helposti sängystä ylös. Jospas se tästä...
Keskiviikkona olisi lääkäri. Jännityksellä odotan, mutta epäilenp kuitenkin pahasti ettei kohdunsuulla ole mitään tapahtunut... Mulla kun nämä raskaudet tuppaavat venymään piiiitkiksi.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut ja pinnasänkykin odottaa kokoamista. Saa vielä vähän aikaa odottaakin, kun tuskin tämäkään ainakaan ennen laskettua aikaa syntyy!
Jouhi, mun mielestä kun on rv 34 täynnä niin voit ihan rauhassa odottaa synnytyksen alkamista. Toki jos kipeät supparit tulevat säännöllisesti, niin ainahan voit soittaa synnärille ja kysyä, että kuinka pian näytille lähdet.
Ja mä kyllä pistän liivit päälle sairaalassa, just senkin takia, että muuten olen maidossa nilkkoja myöten:) Ei muuten, mutta mulla ainakin tuntuu märkä paita tosi ikävältä rintoja vasten ja varmaankin kylmä kosteus altistaa myös rintatulehdukselle! Imetysliivit on kyllä ekoiksi päiviksi valittava huolella. Esim. kaarituet tuntuu ihan karmeilta jos on rinnat oikein pinkeenä!
Jees, mut nyt ulkoilemaan, kun aurinkokin pitkästä aikaa näyttäytyy!
Pricilla ja Muru 35+6
Kommentit (73)
ei mitään uutta oman navan alla.. hemppa oli 141,verenpaineet ok ja pissa puhdas.. kun sitten kuunneltiin vauvan sydämen sykettä terkkari oli ensin aika miettiväisen näköinen ja ehdin jo säikähtää,mutta sitten käskikin minun asettua kyljelleni ja vauvan sykkeet nousi takas normaaleiks. kielsi siis minua olemaan selällään enää ollenkaan,kun noin nopeasti hidastui vauvan syke.. muutenkin kaveri on ollut eilisen ja tän päivän kovin hiljainen ja ehdin jo huolestua. onneksi terkkari sitä nyt kuitenkin rauhoitti.. sanoi kyllä,että jos alkaa tuntua,että liikkeitä on normaalia vähemmän,heti sairaalaan,vaikka olisikin sitten väärähälytys. parempi katsoa kuin katua.:)
tänään imuroitiin,pestiin pyykkiä pari koneellista,vaihdettiin petivaatteet,mopattiin lattiat ja pyyhittiin pölyt.. ja ei yhtään supistanut!!! ;/ tuli vain pirunmoinen hiki... höh.. miehen pomo tosin oli tänään sanonut,ettei vauvan sovi syntyä ens viikolla,kun silloin ei mies voisi oikein aloittaa isyyslomaa.. seuraava viikko sen sijaan olisi parempi.. no,nyt hätäilen jo esikoisen hoitojärjestelyjen kanssa,jos vauva oikeastikin syntyisi ens viikolla.. pientä paniikkia pukkaa!!! tietenkin,voihan mies vain sanoa jäävänsä sille lomalle,mutta kun on vielä koeajalla,halusi vaihtaa työpaikkaa keväällä,niin ei oikein ehkä uskalla vielä noin vain päättää omasta lomastaan ilman,että kysyy lupaa siihen..no,katsotaan..
tänään ostettiin kasa maissia ja iso ananas viemisiks maalle huomisiin juhannus kinkereihin,lihat ja kalat siellä jo kuulemma on,joten me keskityttiin sitten vihanneksiin.. ja mun ja pojan juomiin,alkoholia siellä taatusti on ihan miehelle asti. naurettiinkin tässä miehen kanssa,että kun poika on joulun lapsi,syntynyt tapanin päivänä,niin ehkä tästä tulee sitten kesän lapsi ja syntyy juhannuspäivänä :) mistäpä sitä tietää :)
jees,mutta nyt lepäilee,tämä päivä on ollut rankka ja huimaa jonkin verran.. ruokahalu on ollut tipotiessään tän viikon ja ennen niin runsas vetinen valkovuoto on loppunut kuin seinään,nyt mieluummin limakalvot huutavat kuivuutta.. olisikohan tämä nyt jokin ennusmerkki tulevasta vai vain toiveajattelua..
HYVÄÄ JUHANNUSTA kaikille heinämammoille:)
-annu ja pikkukakkonen 38+2-
Käytiin siis tänään varmistamassa vauvan asento,kun neuvolassa epäilivät vauvan olevan perätilassa. Pää alaspäin vauveli siellä nyt oli ja lääkäri sanoi että on jo vähän kiinnittynytkin. Painoarvio oli nyt rv 35+5 3kiloa,ja jos syntyy täysiaikaisena,tulee hänestä noin 3800g painoinen.
Kohdunsuu oli pehmentynyt ja kohdunkaulaa 2cm jäljellä,nistä en osaa sanoa mitä tarkoittavat.... esikoisen kohdalla kun kaikki oli kiinni ja kiinteänä synnytysaamuun asti. Sukupuolta kysyin,lääkäri ei kuulema kerinnyt näkemään,yllätyksenä siis säilyy :)
Oikein mukavaa ja rauhalllista juhannusta kaikille heinämammoille,saas nähdä päättääkö kukaan heinähattunen syntyäkin jo juhannuksena :) !!!
paitaressu rv 35+5
Heips!
En muista olenko ennen kirjoitellutkaan, vaikka aina viesteja luen. Asustelen siis Espanjassa, joten useasti olen myos tuolla ulkosuomalaisten palstalla.
Eiko taalla ole yhtaan ensikertalaista?? tunnen oloni ihan laiskaksi teihin supermameihin verrattuna, kaikki siivoaa, leipoo, jne... Ja mina taalla kotona yksin ensimmaista odottelen!!
Olen sairaslomalla ollut nyt 3 vkoa, kun Espanjassa ei aitiyslomaa saa ennen vauvan syntymaa. Muutenkin se on vaan 16 vkoa. Mutta onneksi laakarit antaa saikkua aika helposti jos huomaa et on jo vasynyt, selkakipua tms. Mulla varsinkin oli kauhee stressi toissa ja pitkat tyopaivat, joten nyt on kiva vahan huilata.
Tassa kuumuudessa ei kylla huvita paljon mitaan tehda, on jo yli 30 astetta (onneksi lampimat alkoi myohaan tana vuonna), ja energiat on vahissa. Onneksi meilla ei ole puutarhatoita, kerrostalossa asutaan, ja on uima-allas, johon voin pulahtaa jos liian hikiseksi kay olo!
Mutta ihailen siis teidan energiaa, minakin vahan jotain leivoin, ja aion jatkaa talla viikolla, noita tulevia vieraita ajatellen. Huono homma vaan,kun mulla on se raskausajan diabetes, eika itse vois paljoa herkkuja syoda... :( Siis pakkaseen suoraan!
Muuten, mita mielta olette nimesta Gael? Se laitetaan pojalle, on aika erikoinen taalla, ja Suomessa viela harvinaisempi.
lanordica + Gael 36+3
Mulla Hb 118. Suurin piirtein samoissa lukemissa pyörinyt koko raskauden ajan, enkä ole syönyt lisärautaa. C-vitamiinia vaan, että se rauta mitä ruuista tulee imeytyis paremmin. Että c-vitamiinin (ihan tabletti muodossa) syömistä suosittelen kaikille.
Liian korkealla hemoglobiinilla voi olla negatiivisia vaikutuksia raskausmyrkytyksen suhteen loppuraskaudessa. Että se voi pahentaa alkanutta raskausmyrkytystä (pre-eklampsia). Siksi lisärautaa ei aina suositella loppuraskaudesta. Näin sanottiin mulle tänään neuvolassa ja äitipolilla.
Vauvalla kaikki hyvin. Painoarvio 3kg tällä hetkellä. :-)
Birdy 36+1
Ei täällä kaikki oo noin energisiä! :)
En ainakaan minä enkä ainakaan tänään. Mulla noita "Super-päiviä" on noin 2 viikossa.
Eilen oli yks ja lähin extempore viemään poikaa keskustaan eläinmuseoon ja jätskille. Oliki paljon rankempi reissu ku ajattelin ja oon vielä tänäänki ollu täysin kykenemätön mihinkään!
Voimia teille kaikille joilla lonkat särkee!!! Nyt tiedän miltä sekin tuntuu!
Mutta tulipahan tehtyä...
Eilen aamulla oli neuvolalääkärikin. Halusin sen vähän aikasemmin (vk 34+2) koska ollaan su lähdössä viikoks mökille,ni tietää vähän millä mielellä lähteä.
Kaikki ok,pehmeenä ollaan mutta ovet säpissä.
Kokoarviota ei antanu..
Olo ollu ihan ok,toki on huonompia ja parempia päiviä.
On vaan mukula kans niin alhaalla pyörittelemässä et alkaa toi pissan pidätys olla suorastaan taitolaji!
Kyl tää tästä. =)
Nyt pakko koittaa mennä tekee jotain hyödyllistä!
Vipu 34+3
Tänään onkin ollut laiska päivä. Taisin lähettää Sinuville vahingossa kaikki mun energiat =o)
Viime yö oli rauhallinen, poikakin nukkui hyvin koko yön aina seiskaan asti. Sitten minä ja mieskin ollaan oltu koko päivä väsyneitä. Ei vissii pitäis nukkua liikaa.
Otin päikkäritkin, kun esikoinen nukkui.
Muuta en ole jaksanut tänään tehdä, kun lakanat vaihdoin ja pesin lakanapyykit ja silitin eilen pestyt pyykit. Roskis kaapin pyyhin myös ja isompia sormen jälkiä keittiön kaappien ovista pois. No tietysti e jokapäiväinen paikkojen järjestely on tehty, mutta imuriinkaan en jaksanut kajoa. Imuroin eilen, saa riittää. Käytiin myös kaupassa ostamassa juhannus herkut ja ensi viikolle ruoat. Oli niin sikana sakkia, että meinas tulla ahdistus.
Vatsa on ollut tänään jotenkin tosi ahdistava, ihan kun se olis paljon ylempänä kuin eilen. Toivottavasti ei enteile sitä, että vauva olis kääntynyt väärinpäin. Esikoinen aikoinaan kääntyi näillä viikoilla ja käännettiin viikolla 36 toisin päin. Ei ollut kovin kiva juttu tuo ulkokäännös.
No mutta hyvät jussit kaikille mammoille, minä taidan mennä maistamaan pannukakkua, jonka äsken otin pois uunisa =o)
mam80
Kiitos vaan mam80 energioista!!
On kyllä tullut touhuttua. Ensin sisällä, ja kun vauhtiin on päästy niin ulkona, pihatöissä, kun on ollut niin hieno päivä. Sitten lopuksi lämmitin pihasaunan ja käytiin saunomassa koko porukka. Minä en viittiny järveen mennä, mutta muut kyllä.
Viime yö oli tosi huono nukkua, pyörin ja pyörin vaan.
Nousinkin sitten kuuden jälkeen ylös ja sitten parituntia olin ylhäällä ja kuopus nukkui makeasti vaan niin kömmin sen viereen ja puolitoista tuntia sain vielä nukkua- ihanaa.
Huomenna saadaan ystäväperhe meille, syödään ja joristaan. Kiva niin.
Kun vaan selkä kestäis touhuta sapuskapuolta, mutta eiköhän se siinä porukalla mene.
Mulla on juhannushankinnat vielä tekemättä ruokakauppaan, no täytyy aamulla suunnata. Toivottavasti ei ole ruuhkaa.
Hyvää jussia kaikille!
sinuvi 34+5
Muistattekohan ees mua enää, kun en oo viikkoihin saanut aikaseksi kirjotellakaan.. Entinen Ädä siis tässä, sivu-uudistuksen myötä Räpätäti kun ei vanhat tunnukset toimineet jostakin syystä..
Ajattelin että jos vielä kerran edes käväsisin kuuumisi kertomassa, sikäli kun niitä kukaan on edes kaivannukkaan.. ;)
Eilisen päivän vietin äitipolilla, lähetteen sinne sain perätilan vuoksi jossa papunen alias NinniElmeri viihtyi sitkeästi. Siellä sitten lääkärin ensin vakuuteltua mut otettiin ja kokeiltiin ulkokäännöstä. Toisin kuin mam80:llä, kaikki kävi hienosti eikä mulla jäänyt mitään pahaa sanottavaa! Mullakin on keskimmäiseltä muksulta kurja kokemus samaisesta toimenpiteestä, mutta tämänkertainenkin lääkäri totes, että on ollu sillon turhan itsepäinen tapaus lääkärinä ja turhaan murjottu! Käännös siis onnistui, ja nyt sitten vaan toivotaan että pieni pysyy oikeinpäin ja koska mahtaakaan syntyä! Helpotti mieltä hurjan paljon, kun olen panikoinu mahdollista sektiota aikaslailla..
Uhkasinkin sitten miestä jo, että ensiviikolla aletaan kotikonstein käynnistelyt, että osaa valmistautua siihen! ;)
Tänään sitten olenkin nauttinut vauvan lantiossa alas porautuvasta päästä, normaalisti kun siihen tottuu pikkuhiljaa ja nyt kärsin senkin kerralla.. Häpyliitos tuntuu repeävän joka kerran kun nousen istualtani ylös, ja kävely on yhtä tuskaa. Jippii.. Mutta hetki enää, pianhan tässä pääsee nyyttiä hakemaan! Ainakin näin jaksan uskoa kun muutkin syntyneet ennen la:aa.
Mukavata jussia kaikille heiniksille ja massusille!! Saas nähdä moniko ehtii jakautumaan viikonlopulla..
Räpätäti~Ädä+NinniElmeri rv36+1
Kiitos mielenkiintoisesta tiedosta hemoglobiinin suhteen! Mulla oli edellisessä raskaudessa pre-eklampsia ja piti ihan rueta vanhasta neuvolakortista tarkistamaan löytyykö yhteyttä korkean hemoglobiinin ja verenpaineiden nousun välillä, joka oli mulla eka selvä oire raskausmyrkytyksessä. Raskausviikoilla 32 Hb oli 147 ja silloin alkoi verenpaineet nousta. Vaikka en syöny rautalisää sen jälkeen, niin viikoilla 36 Hb oli edelleen 147.
Mulle ei koskaan sanottu, että korkealla Hb.llä vois olla vaikutusta raskausmyrkytyksen kehittymiseen. Tosin en kyllä tiedä mikä on "liian" korkea Hb...? Tänään neuvolassa Hb oli tosissaan vaan 110, joten kävin ostamassa rautatabletteja. Kai niitä nyt kuitenkin uskaltaa syödä, vaikka mulla verenpaine onkin koholla..? Kaksi viikkoo laskettuun aikaan, joten ajattelin, että ois varmaan hyvä, jos saisi Hb:n nousemaan ennen synnytystä... Harmittaa, kun mun oikea terveydenhoitaja on lomalla ja oon joutunut sijaiselle, joka ei osannut edes tunnustella miten päin vauva on mahassa...
Eipä tämä nyt sen suurempi asia ole ja tuskin rautalisän syönnillä näin loppumetreillä on mitään haittaa, mutta oishan se kiva tietää, kumpi on pienempi paha...
Tänään on muuten eka kertaa supistellut oikein ahkerasti. Ei kivuliaita, mutta napakoita ja päivällä niitä tuli neljän minuutin välein. Nyt näyttäisi onneksi vähän rauhoittuvan. Mä todellakin toivon, että vauva viihtyisi vielä reilun viikon...
Toivottavasti tänä yönä tulisi uni. Oli niiiin ärsyttävää viime yönä vaan makoilla ja kääntää ajankuluksi kylkeä...
Mukavaa juhannusta!
Tuli mieleeni viime käynti neuvolassa, kun yritin päästä eroon rautavalmisteesta (Kräuter Blutsaftista) ja kyselin terveydenhoitajalta, voisko sen lopettaa, kun hemppa on ollut jo useamman kuukauden yli 130. Hänen mukaansa tulee käyttää raskauden loppuun asti. Loppuraskaudesta on kuulemma äidin rautavarastot vielä kovilla, koska vauva tuottaa kovasti punasoluja ja kerää rautaa varastoon ennen syntymäänsä. Jos äiti ei ota lisärautaa, menee tämä rauta äidin varastoista, ja hemppa voi vielä kovasti laskea ennen synnytystä. Tällaista tietoa siis meidän neuvolassa :).
Sadepilvi näyttää uhkaavan juhannusta. Nautiskellaan kuitenkin keskikesän juhlasta - vaikka sitten kotisohvalta käsin!
Milja ja vaavi 35+4
Vielä toistaiseksi paistaa aurinko, joten nautitaan (ainakin täällä Pirkanmaan seudulla) kelistä niin kauan kuin sitä kestää.
Täytyy kyllä sanoa., että helpolla en ole päässyt ekasta äitiyslomaviikosta: juhlaa juhlan perään ja siihen päälle oman pojan 5-synttärit ja eilen vierailu Muumimaailmassa. Iltaisin kyllä huomaa, että aikamoista haipakkaa on ollut. Nyt pitäisi alkaa pakkaamaan ja iltapäivällä lähdetään tuttavien mökille vajaan 100km:n päähän.
Joku kyseli perheen nukkumajärjestelyistä. Meillä on pojilla omat huoneet, mutta etenkin tuo juniori tupaa kömpimään meidän viereen harva se yö. Ollaan vähän jo yritetty, että ei joka yö tulis, kun vauvan kanssa voi tulla ahdasta. Vauvan sänky tulee siis meidän makkariin ja pääasiassa pyritään nukuttaan omassa sängyssään, mutta yöimetyksistä ainakin veljensä ovat aikanaan jääneet meidän sänkyyn jatkaan unia.
Omaa napaa sen verran, että alaselkää on alkanut enemmän särkeen viimeaikoina ja valkovuoto on lisääntynyt ihan järkyttävästi: välillä joutuu vaihtaa pikkuhousunsuojan joutuu joskus vaihtaan samantien, kun yhtäkkiä vaan hulahtaa kamala määrä erittäin nestemäistä vuotoa. Mulla ei oo aikaisemmissa raskauksissa ollut tätä valkovuoto"ongelmaa", joten se on kyllä asia, josta toivon pääseväni eroon synnytyksen jälkeen.
Jaahans, nyt pitää alkaa pakkaileen! Tsemppiä niille Heiniksille, jotka pääsevät Juhannukset aikana tositoimiin - luulis nyt ainakin jonkun alkukuun heiniksen poksahtavan keskikesän juhlinnan lomassa :-)
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 35+4
Meille syntyi ti 17.6.08 klo 1.03 pieni tyttö, 2675g ja 46cm. Rv oli 36+6. Koko urakka kesti 3h ja perätilasta huolimatta synnytin loppujen lopuksi alakautta. Ja hyvin meni :-) Tyttö syö ja nukkuu hyvin, oikein rauhallinen vauva. Tänään kotiuduttiin. Kirjoittelen lisää myöhemmin, nyt nauttimaan ihanasta vauvantuoksusta!
myLove ja pikkuinen 3,5vrk
Onnea siis myLove tytön johdosta.
Täällä vietellään juhannusta kotoisissa merkeissä jospa illalla näkisi kokon ja saisi yön nukuttua. Viime yönä valvoin pari tuntia, ei tullu uni silmään vessareissun jälkeen heti.
Hyvät keskikesän juhlat kaikille
pikkusisko 35+5
Tosi paljon onnea MyLove77!!
Taisit olla jo kolmas heiniksistä jolla pikkuinen nyytti:) Aina välillä pitää lueskella mitä täällä tapahtuu...
Näippä ja Tiitiäinen reilu 6 viikkoo...
edelleen ollaan kuiteki sairaalassa:( vielä ensi viikolla olis tutkimukset hesassa..kohta siis kotia:)..vihdoin
Ihania uutisia! Paljon onnea MyLove77 ja koko perhe! Mukavaa vauvan tuoksuista juhannusta!
Marju
Hienoa että kaikki meni hyvin! Ja nopeasti olette kotiutuneet ihanan nyytin kanssa.
Palaahan kuulumisia kertoilemaan kun ennätät uudenlaiselta arjelta:)
Tämä on niin jännittävää kun rupeaa vauvoja syntymään!!!
Oikein paljon onnea pikkuisesta tytöstä ja ihanaa että pääsitte jo juhannukseksi kotiin. Ja tosi hienoa että perätila synnytys sujui hyvin!
Milja, mä kyllä olen aina saman tien lopettanut lisäraudan tankkaamisen kun olen saanut hb:n yli 120, eikä kyllä ikinä ole uudestaan laskuun lähtenyt:0 Lienee siis melko yksilöllistä tämäkin. Meillä neuvolassa on kyllä se kanta tuohon rautalisää, että sitten kun 110 on arvo, niin voipi pikkuhiljaa rautalisää ottaa, mutta heti kun nousee, niin voi vähentää ja lopettaa...
Meillä molemmat tytöt nukkuvat omassa huoneessaan (siis samassa) ja vauva tulee aluksi pinnikseen meidän vanhempien makkariin. Luultavasti kyllä nukkuu ekan puolivuotta välissämme, kun en jaksa yöllä herätä imettämiseen;)
Aiemmin mekin asuttiin kaksiossa, jossa kaikki neljä nukuttiin samassa huoneessa. Tilanpuutetta vähän oli, mutta muuten yöt kyllä sujuivat ihan rauhallisesti. Ja pienempi nukkui silloinkin välissä, niin ei ehtinyt isosisko heräämään yösyöttöihin tai muihin kitinöihin.
Synkäksi veti sää, mutta onneksi sentään aamusta oli vähän valoisampaa.
Hyvää juhannusta kaikille masukkaille!
Pricilla ja Muru 36+3
Ja paljon onnea MyLoven perheelle!!!
Vipu ja pojat
Piti tulla siivouksen välillä tietokoneelle vilkaisemaan. Kylpyhuoneen ja sauna siivous menossa, uskomattoman hikistä hommaa kontata pitkin lattioita ja jynssätä kaakeleita puhtaaksi! Mutta pitää nyt yrittää juhannukseksi vähän siivoilla, kun ei tule mihinkään lähdettyä. Näin maatillalla perinteisesti tehdään rehua juhannuksena.
Toivottavasti nämä siivoukset saisi edes vähän jotain tuolla alapäässä tapahtumaan. Vihlomista on ollut joka ilta ja muutamana iltana olin tuntevinani kivuttomia supistuksia, mutta siinä kaikki. Kun tuo ensimmäinen meni yliajan/käynnistykseen niin ei oikein osaa ajatella, että tämäkään omin avuin syntyisi.
Mukavaa Juhannusta kaikille ja nautitaan hyvästä ruuasta.
Syysvilja 35+6