Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

'''HEINIKSET 25. VKO'''

16.06.2008 |

Huomenta alkuviikkoon!

Enpäs ole tainnut viikkoon kirjoitellakaan, kun on ollut hurja väsymys. Melkein joka päivä on tullut nukuttua KAHDET päikkärit:0 No, johtunee luultavasti matalasta (113 viimeksi mitattuna) Hb:stä ja kun ei nuo rautalääkkeet ole pysyneet kun puolisen tuntia sisällä niin ei niistäkään ole apua:( Viikon olen nyt vetänyt c-vitamiinia ja rautapitoisia kasviksia ja pähkinöitä ihan urakalla ja tänään tuntui ekan kerran että pääsin melko helposti sängystä ylös. Jospas se tästä...

Keskiviikkona olisi lääkäri. Jännityksellä odotan, mutta epäilenp kuitenkin pahasti ettei kohdunsuulla ole mitään tapahtunut... Mulla kun nämä raskaudet tuppaavat venymään piiiitkiksi.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut ja pinnasänkykin odottaa kokoamista. Saa vielä vähän aikaa odottaakin, kun tuskin tämäkään ainakaan ennen laskettua aikaa syntyy!

Jouhi, mun mielestä kun on rv 34 täynnä niin voit ihan rauhassa odottaa synnytyksen alkamista. Toki jos kipeät supparit tulevat säännöllisesti, niin ainahan voit soittaa synnärille ja kysyä, että kuinka pian näytille lähdet.

Ja mä kyllä pistän liivit päälle sairaalassa, just senkin takia, että muuten olen maidossa nilkkoja myöten:) Ei muuten, mutta mulla ainakin tuntuu märkä paita tosi ikävältä rintoja vasten ja varmaankin kylmä kosteus altistaa myös rintatulehdukselle! Imetysliivit on kyllä ekoiksi päiviksi valittava huolella. Esim. kaarituet tuntuu ihan karmeilta jos on rinnat oikein pinkeenä!

Jees, mut nyt ulkoilemaan, kun aurinkokin pitkästä aikaa näyttäytyy!

Pricilla ja Muru 35+6

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uniongelmia tuntuu olevan muillakin heinämammoilla. Minä oon jo monena yönä peräkkäin valvonut aamuyönä pari tuntia kun uni ei vaan tuu. Ja vauvakin jyllää mahassa samaan aikaan. Taitaa olla meillä tulossa (taas) sellainen vauva, joka valvoo pari tuntia aamyöllä. Esikoinen oli vatsassa sellainen ja myös synnyttyään.

KELAN päätöstä en minäkään ole vielä saanut.

VIIVI: kuulostaapa tutulta tuo mieheen kohdistamasi kiukku. Minä kans oon jo monet kerrat purkanut kiukkua mieheeni ja juuri siitä syystä, että tuntuu, ettei hän huomio minua ja tulevaa vauvaamme tarpeeksi. Ei mies kyllä osannut esikoisenkaan aikana huomioida vatsaa mutta sentää minua osasi. No pääasiassa että huomoi vauvan kun vauva syntyy.

Täällä kans päivittäin tuntuu muutama supistus, mutta eivät ole kipeitä ollenkaan. Toivonkin että vauva pysyy vatsassa vielä pari viikkoa että ehditään sinne sukulaisiin synnyttämään.

Myissi 36+3

Vierailija
22/73 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eipä kovinkaan paljoa ole tekemistä,kun taas itseni näiltä sivuilta löysin..:) esikoinen juuri nukkuu,mutta itseä ei yhtään huvita mennä pitkälleen,ei väsytä. meillä poika nyt alkanut nukkua joka aamu 8.30-9.30 asti,ja on kyllä ihan luksusta!! :) enpä edes muista milloin olen viimeksi saanut nukkua näin pitkään,ehkä ennen esikoisen syntymää..? täytyy siis nauttia ennen kuin vauva syntyy ja yöt ovat jälleen rikkonaisia :D

eilen saunottiin ja harrastettiin miehen kanssa sitä toistakin S:ää,mutta eipä aiheuttanut mitään,ei.. vauva vain poukkoili entistä kovemmin sitten loppu illan ennen kuin nukahdin. liekö säikähtänyt,kuka siellä yrittää toista päähän tökkiä,tuntui nimittäin aivan kuin jokin olisi ottanut vastaan tuolla alhaalla ja vauvan pää tulee kyllä ensimmäisenä mieleen,kun se kerran on jo laskeutunut.. :O

ajateltiin kuitenkin jussina lähteä mun mummon ja ukin luo mökille ,kun sinne kokoontuu muukin suku,eipähän tulisi niin tylsä kaupunki juhannus kuin aluksi pelättiin. matkaakin sieltä on sairaalaan vain puol tuntia,joten ei huolta. tosin kuka sitten toimisi kuskina,jos lähdön hetki koittaisi,en tiedä.. minulla ei ole edes ajokorttia,enkä kyllä aio käskeä miestäkään olemaan selvinpäin ellei sitten tosiaan näytä siltä,että lähtö tulee. tiedän tosin,ettei mies kyllä juo paria saunaolutta ja ruualla nautittua viinilasillista enempää,joten aika nopeastihan ne lähtevät verestä pois.

minusta on tullut jotenkin näinä päivinä tosi seesteinen ainakin viime viikkoon verrattuna.. pojan kiukuttelukaan ei nosta verenpainetta lainkaan,annan yhden varoituksen ja sitten teen kuten olen uhannut jne,eipä se huuto siitä kuitenkaan muuksi muutu,olenpa rauhallinen vai hermostunut itsekin. myös muuten on vähän sellainen hälläväliä asennepäällä, tuntuu,että koska kaikki on jo oikeastaan tehty,niin nyt voi vain ottaa rennosti ja oikeasti nauttia tästä ns.lomasta ennen vauvaa. onkin aika ihanan vapautunut olo ja sen on tainnu huomata myös mies :)

noista tarvikkeista oli puhetta.. ja minulle rintapumppu oli myös tarpeellinen,ei siksi,että olisin lähtenyt jonnekin ilman vauvaa vaan,kun maitoa pakkaantui rintoihin liikaa.. lisäksi lypsin liian maidon pois ennen imetystä,mulla maito suihkuaa sellaisella paineella muuten,että esikoinen oli tukehtua ja lisäksi nieltyään paljon ilmaa,sitten itki myös pahoja masuvaivoja..:/ samoin kantoliina ja rintareppu olivat kovassa huudossa esikoisen aikaan. meillä poika huusi kuin syötävä vaunuissa ensimmäiset 4kk,ei viihtynyt niissä yhtään! ainut keino,jolla pääsin rauhassa lenkille ja vauvan kanssa ulos,oli laittaa vauva kantoliinaan ja lenkkeillä niin.. eikä muuten ole lainkaan huonompi kilojen karistus muoto! :)

tietysti tästä vauvastahan ei vielä tiedä,viihtyykö vauva liinassa/repussa lainkaan,kavereiden vauva ei suostunut olemaan hetkeäkään kummassakaan.. mutta koska ne on jo omasta takaa,niin ei tarvitse sitä nyt onneksi miettiä.. itse olen lähinnä miettinyt niitä kestovaippoja,mutta joka paikassa sanotaan sitä,että malleja täytyy ensin kokeilla vauvalla,mikä on hyvä.. niin eihän niitä voi oikein ennakkoon ostaa.. vai olenko väärässä? minä olisin itse kiinnostunut lähinnä niistä all-in-one vaipoista,se kaikkien eri kerroksien laitto tuntuu vaivalloiselta ja juuri sopivan helppoja ja yksinkertaisia haluaisin vaippojen olevan,kuten ovat noi kertiksetkin,ne vain ovat kamalia jätekasojen kasvattajia ja siksi noita kestoja olen ajatellutkin..mutta kertokaahan,uskaltaako niitä tilata etukäteen vai ei? siis jos tilaisin useamman jo kerralla en vain yhtä kappaletta kaikkien eri malleja :)

nyt lukemaan:) tämä romaanien luku on kyllä nyt ihanaa! en koulun takia ehtinyt lukea mitään muuta kuin opiskeluun liittyvää ja nyt lomaillessa olen ihan ekstaasissa,kun pääsen taas lukemaan muuta "roskaa" :)

-annu ja pikkukakkonen,todellakin jo 38+0-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on kyllä todellakin niin, että ei etukäteen tiedä mikä on kenellekin hyödyllinen vauvantarvike. Sitten käytännössä vasta selviää, mikä toimii ja mikä ei.

Moni on pitänyt rintapumpusta, mutta mun mielestä taas se on ihan turha vehje. Käsin lypsäminen onnistuu helpommin ja siistimmin, eikä tule niin paljon tiskiäkään (inhoan tiskaamista :)).

Ekalla lapsella käytin satunnaisesti kantoliinaa, mutta nyt ajattelin käyttää enemmän. Ostin trikoisen kantoliinan, mutta tuntuu vaan pirun hankalalta se sitominen ja vielä hankalammalta se lapsen saaminen sinne sidontaan (esikoisen avulla yritin harjoitella). :/ Ehkä se siitä...

kumppari: mulla tuli vähän samanlainen olo ton lääkärintarkistuksen jälkeen, että syntyyköhän se ikinä... Kun esikoisen odotusaikana vikalla lääkärikäynnillä kohdunsuu oli auki 1cm ja pehmeä+lyhentynyt senttiin ja nyt oli kiinni vielä ja yli 2cm. Ja esikoinen syntyi siitä huolimatta vasta rv 40+5. Mutta lääkäri sanoi, että ei siitä oikeen voi ennustaa milloin syntyy, kuulemma...

Meilläkin 2,5-vuotias äidin vauva. :) Hän on ollut muutaman yön hoidossa ja se on mennyt oikein hyvin. Tosin sitten kun taas näkee minut "pitkästä aikaa" niin saa kyllä aika raivarit, eli kyllä se jotenkin aina vaikuttaa häneen. Mutta pian se kohtaus ohi menee ja sitten on taas kaikki hyvin. :)

Anne rv 35+5

Vierailija
24/73 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmiska: Carriwell liivien tietoja läydät babyidean sivuilta www.babyidea.fi sieltä voi tilata tai löydät jälleenmyyjoen tiedot, isoissa kaupungeissa luulisi ainakin kaikissa olevan.

Annulle kestovaipoista: toki voit tilata vaippoja enemmänkin etukäteen, aina ne saa myytyä eteenpäin jos ei toimi. Maitokakkavaiheesa tuntuu vaan että juuri mikään vaippa ei aina pidä (ei kesto eikä kerttis) joten jos silloin käytät esim. AIO vaippoja eikä ne toimi niin siinä voi usko mennä koko asiaan. Esikoisella aluksi hyvin toimi vaippaharso ja siihen kuorivaippa päälle, todella edullinen tapa päästä kestoiluun kiinni. Myöhemmin tasku ja AIO vaipat ovat toimineet paremmin. Mutta joka vauva on tosiaan yksilöllinen. Rohkeasti vaan kokeilemaan!

Vierailija
25/73 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Univaikeuksia täälläkin, mutta eri syystä, kun muilla.

Meillä asuu tuollainen 1,5 vuotias terroristi, joka on päätänyt alkaa valvoa öisin esim kolme tuntia!!!

Eilen illalla kävi puolen tunnin nukuttelun jälkeen nukkuman klo 20.30. Heräsi itkuun klo 24 ja kun sain viimein itkut loppumaan, ehkä joskus yhden jälkeen, niin eipä poikaa enää nukuttanut ja vielä puoli neljältä ainakin kuuntelin höpöttelyä hänen huoneestaan, hoh hoijaa! Ja aamulla heräsi kuitenkin klo 8.15, eikä päikkäreitäkään nukkunu kun 1,5h.

Ihmeen vähän mua on kuitenkin tänään väsyttänyt. Nukuin minäkin pienet päikkärit, mutta en kovin pitkiä.

Tänään päätin tehdä pakastimen täyteen ruokaa. Ajattelin, että on täällä sitten kuka tahansa pojan kanssa, kun minä olen sairaalassa, niin eipä hoitajan tarvi tehdä perunan/pastan keittoa kummempaa ruoan eteen. Tein pakastimeen kinkkukastikkeen (pojan herkkua), jauhelihakastikkeen, nakkikastikkeen ja makaronilaatikon. Kutakin ruokaa on ainakin kahdeksi päiväksi pojalle ja kahdelle aikuiselle, jos vaikka vauva päättää syntyä aiemmin, jolloin isä ei vielä voi jäädä lomalle ja tarvitaan mummon tms apua. Lisäksi pakastimessa on jo karjalanpaistia, kasvislasagnea ja hernekeittoa.

Kirjoittelin myös pojan melko tarkan päivärytmin ylös, jos vaikka täytyy pyytää lastenhoito apua perheen ulkopuolelta. Sitten kirjoittelin myös parin ruon ohjeet, sellaisien, joita ei oikein viitsi pakastaa, mutta ovat nopeita tarvitaessa tehdä. Mulla on oikeastaan vin yksi ystävä jonka voisin tänne pyytä lapsenvahdiksi ja hänen kädessään ei ainakaan kauha pysy =o) Eikä mun äitikään oikein tykkää ruoanlaitosta.

Meillä kun minä teen 99%:sti kaiken ruokaan liittyvän, niin on isännälläkin helpompaa, kun kaikki on niin valmista kun mahdollista. Toisaalta, jos en joudu sairaalassa olemaan kun muutaman päivän, niin eipä varmaan haitaa yhtään, jos pakastimessa on valmista ruokaa sittenkin, kun tulen nyytin kanssa kotiin =o)

Jos nyt vielä riittää intoa, niin voin sitten keskittyä leipomiseen. Se kun on myös kivaa, että vauvavieraille on pakastimessa valmista tarjottavaa. Tein viimeksikin ja oli kyllä hyvä, ettei tarvinnut mitään leipomista miettiä heti laitokselta päästyään.

Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos menen jotain uutta vauvaa katsomaan, niin vien itse rotinat mennessäni, ettei tuoreen äidin tarvi sitä ajatella.

Kerran vein kaverille ison vuokan jauheliha-perunasoselaatikkoa+pullat, kun menin katsomaan heidän uutta vauvaa. Vauva oli toinen lapsi ja äiti oli tosi tyytyväinen yllätykseen.

On ollut kyllä työntäyteinen päivä. Noiden em ruokien lisäksi tein huomiseksi lihapullia ja muusia, ajoin puolet nurmikosta, mies ajoi loput, oon pessyt ja silittänyt pyykkiä, imuroinut ja ollut 4h pojan kanssa ulkona. Nyt voin sanoa, että on veto ihan pois.

Pitäis vähän vaihdella huonekalujen järjestystä ja ostaa yksi lipasto. Kun saisin tuon ukkelin vaan innostumaan, yksin en taida enää pystyä huonekaluja siirtelemään. Ei sillä nyt periaatteessa ole kiirettä, mutta uusi järjestys olisi paljon nykyistä parempi. Jotain on kuitenkin pakko siirrellä, että vauvan tavarat saadaan meidän makkariin. Ajattelin kyllä, että en ehkä edes petaa valmiiksi vauvan koppaa, otan sen vaan esille tuolta vaatehuoneesta. VIimeksi nimittäin kävi niin, että olin niin innokas laittamaan kaikki kuntoon, että jouduin kaksi kertaa rapsimaan pölyt vuodevaatteista pois, kun vauva menikin kaksi viikkoa yliajalle, hih!

Imetysliiveistä oli puhetta. Minä ostin kahdet uudet, vähän edellisiä isommat, kun rintavarustus on jostain syystä jo nyt isompi kun ennen. Minä kävin ostamassa lastentarvikkeelta anitan liivit, oli kalliit, mutta hyväksi havaitut jo edellisellä kerralla. Ne antaa jonkun verran periksi, vaikka rinnat vielä turpoaakin.

Viimeksi en sairaalassa käyttänyt liivejä, kun ei maito noussut kohinalla, kun vasta kotona. Oli varmaan sillä sektiolla osuutta asiaan. Meillä sairaalasta sai ainakin viimeksi sellaset toppimalliset liivit, johon oli helppo virittää se iso side maidon kerääjäksi. Mulla vähän kipeyty rinnat myös ja silloin se toppi oli tosi hyvä (vaikkakin lähes yhtä sexy, kun ne verkkopökät), kun sinne taitteli sellaisen kroonikkovaipan sisälle. Piti hyvin aristavat rinnat lämpöisinä ja maito alkoikin sitten irtoamaan kunnolla. Kun pääsin kotiin, ei seuraavana aamuna mitkään liivit olisin mahtuneetkaan päälle, mutta nopeastihan tilanne tasoittuu. Minä olisin ainakin räjähtanyt ilman rintapumppua =o) Mies kävi sen ostamassa heti aaamulla. Mulla on se Ainun sähkökäyttöinen ja toimi ihan moitteettomasti. Pumppailinkin aika paljon koko imetyksen ajan.

Ilmeisesti se heinäkuu lähestyy, kun kaikki asiat on alkanut pyöriä mielessä. Jopa sairaalakassia olen miettinyt, vaikka en aijo sitä todellakaan vielä pakata. Eniten mietityttää tuo esikoisen kohtalo... Se kai on ihan normaalia.

Mutta nyt taidan katsoa, josko telkusta tulis jotain järkevää ja sitten painun nukkumaan =o)

mam80 33+5 (vasta!!!)

Vierailija
26/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain esikoisen aikaan lainaan sen Aventin käsikäyttöisen rintapumpun ja se oli kyllä korvaamaton! Mullahan takkusi se imetys heti jo laitokselta lähtien, kun poika ei suostunut imemään... Eli pakko oli olla pumppu jos äidinmaitoa halusin hälle tarjota! :) Mutta sitten onnistuin hajottamaan sen pumpun ja ostin äkkiä halvan Ainun pumpun tilalle ja se oli kyllä tosi surkea... Sittenpä se maidon tulokin kohta lakkasi... Nyt ajattelin katsoa miten se imetys lähtee sujumaan ja jos se on taas samanlaista tappelua niin ostan suosiolla sen Aventin pumpun heti, joko sähköisen tai käsikäyttöisen. :)

Olen myös miettinyt noita kantovälineitä, että joku varmaan olis hyvä hommata... Ostin käytettynä tosi halvalla hätävaraksi Emman rintarepun mutta haluaisin kokeilla myös rengasliinaa tai kantopussia. Kumpikohan olis parempi?

Rengasliina ainakin kävisi useammalle erikokoiselle kantajalle tarvittaessa. Mutta sitten taas vauvalehden tilaajalahjana olis kantopussi... Onkohan se hyvä vai yhtä huono kuin se aikaisemmin lahjana ollut kantoliina? Se mulla kyllä on jo olemassa mutta en tykännyt siitä, kun siinä tuli aina niin älyttömän kuuma!

Sitten tekisi mieli ostaa uudet matkarattaat, semmoiset mihin saa tuon meidän turvakaukalon kiinni. Ja ehkä sitten syksymmällä tarvitaan myös tuplarattaat... :) On tämä kylä oikeesti hankalaa, että mitä on järkevä hankkia ja mitä ei! :)

Mukavaa juhannusta kaikille! (Siltä varalta jo nyt jos ei tule kirjoiteltua enää loppuviikosta..)

kumppari 37+3

Vierailija
27/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostin siis silloin sen Ainun KÄSIkäyttöisen rintapumpun joka oli mielestäni huono verrattuna Aventiin. Se sähkökäyttöinen Ainu on varmaan ihan hyvä! :)

Ja meillä kuulema voi saada neuvolastakin lainaan sähkökäyttöisen rintapumpun jos imetys ei muuten onnistu ja niitä on vapaana. En tiedä onko miten yleistä muualla päin?

kumppari

Vierailija
28/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne viikot vierii itse kunkin kohdalla.

Minä myös olen käyttänyt öiseen aikaan ihan adidaksen lyhyttä urheilutoppia ja sen sisälle tunkenut harsoja. Joita sitten saanut vaihtaa tarpeen mukaan. Sekä froteepyyhkeet patjan suojana. Sillä vaikka normisti kuppikoko on ehkä A/AA, maitoa nousee...

Ja sen runsaan maidonnousun myötä on sitten suihkutissit, eli vauva saa suihkuamalla maitoa, ja meinaa tukehtua, ihan kuin *anzkulla*. Viimeksi myös minulla oli se ainun antiikkinen maitopumppu, mutta nyt hankin sen kehutun Avent isis käsikäyttöisen version. Ihan sillä että pumppaan ylimääräisen alta pois, että vauva saa helpommin maidon, eikä tarvii sitä *ilmamaitoa* juoda, jolloin on hirmuiset masuvaivat seurauksena.

Tilasin eilen uuden kantoliinan, viimevauvalle mulla oli lainassa kaverin trikooliina - nyt sitten tulee kudottu - saas nähdä onko yhtä hyvä vai jopa parempi:)

Sekä huutiksesta olen rengasliinan hankkinut, sillekin oli käyttöä kun vauva oli isompi.

Rattaat meillä vielä on hankkimatta - pian iskee paniikki:) ehkä tänään tilaan netistä..

Oliko se *viivi* joka tuumas hankkia doron radiopuhelimen itkuhälyttimeksi? Meillä on se, (keskimmäinen toivoi synttärilahjaksi - ja vauvallehan me ollaan sitä käytetty, on vähän myrtsinä asian tiimoilta neiti..) ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Kantavuus on siinä tosi hyvä, tietenkin suuret esteet (rakennukset) voi häiritä kuuluvuuutta, samoin sama taajuus (joskus kuullaan venäjää:)).

Meillä kuopus on myös 2v 4kk pian, eikä ole yökylässä ollut, mutta mummu ja vaari taas on olleet meillä ammana, kun ollaan oltu pois..ehkä siis yhden kerran, ja hyvin oli mennyt.

Vanhempien lasten riitelystä - sitä riittää meilläkin, isosiskot ovat jo 'isoja' mutta jatkuvasti tappelevat ja 'nälvivät' sanallisesti toisiaan ja sitten toinen pahoittaa mielensä. Rankkaa.. varsinkin kun itsekin käy hormonikuohuissa samaan aikaan...

Nyt luen viestinne loppuun... katotaan kuin käy, katoaako tämä bittiavaruuteen..

sinuvi 34+4

Vierailija
29/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuosta doron taajuudesta - sehän ei ole mikään ongelma - sillä sen voi valita sopivan...ettei tarvii venäjää kuunnella, mutta isompien leikeissä se on vain hauskaa kun kuuluu vierasta kieltä:)

Minä myös tilasin carriwellin pehmoliivit, joissa ei ole imetysluukkua, vaan saa vaan nostaa alareunan ylös, sekä maternity/sport -liivit, jotka on hieman tukevammat ja samoin alareuna nostettava ylös. Ja sitten extrana vielä samaan tyyliin 'pehmoalkkarit' jotka on saumattomat , voisi kuvitella että olis ihana pitää synnytyksen jälkeen kotona...ei kiristä eikä paina ja ihan kivan näköisetkin:)

Niin, sitten piti kommentoida *mam80* sun mahdotonta energiamäärääsi!! Voisitko lähettää osan tänne meillekin:)

Tuo on totta että kun mennään vauvaa kattomaan, on tosi ihanaa kun vieraat tuo tullessaan syömistä. Vaikka äiti olisikin sille kerralle laittanut vieraille tarjottavaa, niin rotinat pakkaseen ja tarpeen mukaan sieltä käyttöön.

Nyt aamukaffille...kohta tulee kaveri lapsensa kanssa kylään..ja meillä kuopus on vielä yöunillä, pikkasen on rytmit kesän myötä hukassa.

JA vielä sellanen tiedotus että meitsi jää äitiyslomalle huomenna - eipä suuria muutoksia tule olemiseen sillä olen ollut hoitovapaalla kuopuksen äippäloman loppumisen jälkeen:)

-sinuvi taas-

Vierailija
30/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania nämä sadepäivät, mutta vois alkaa jo pikku hiljaa loppumaan. Pääsis pihatöiden kimppuun. Nurmikkokin on ihan kamalan näköinen :/ Ehkä ens viikolla aurinkokin näyttäytyis.

Minunkin pitäis hankkia vielä parit imetysliivit. Ajattelin ensiksi käyä kahtomassa nuo kauppojen valikoimat, jos niistä ei löydy niin sitte pitää tilata. Kantoliinoista oli myös jotain puhetta.. minä myös kiinnostunu liinasta. Sain kavereilta lainaksi liinoja, kudotun ja trikoisen. Kokeilen kumpi olis parempi ja sitte ostan jomman kumman.

Äh, viime yö oli aivan hirveä. Illalla nukkumaan mennessä alkoi supistella ja sitte jotenkin inhottavasti vihloi koko ajan tuolta alhaalta ja poltteli myös. Supistuksia tuli epäsäännöllisesti, eikä ne ollu niin kipeitä, mutta nuo polttelut ja vihlomiset, AUTS. Neljä tuntia meni ennen kun sain unen päästä kiinni ja sittenkin heräsin vähän väliä. Nyt aamulla ei oo sitte oikeestaan mitään. Välillä vaan vihloo.

Hirveesti ois virtaa ja puhtia tehä kaikkea, mutta tekeminen loppuu kesken :D Saunat ja kaikki on tullu jo puunattua. Kaverit on kyllä toivottanu tervetulleeksi siivoamaan niillekin, jos puhtia riittää :D Ehkäpä jätän kuitenkin välistä. Nyt taidan kuitenkin lähteä ruokakauppaan ja niille liiviostoksille.

Jaksamisia kaikille!!

Helmiir 36+1

Vierailija
31/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös puhtia tuntuu olevan. Normaalistikin olen tarkka kodin siisteydestä, mutta nyt silmissä on vissii joku laser katse, joka huomaa sellaisia likapesiä, mitä ei ole aiemmin huomannut =o)

Sinuvi: Ota kiinni, lähetän vähän ylimääräistä energiaa sinullekin =o)

Ei tässä kauaa ole kun valittelin, että en jaksa tehdä mitän ja ihmettelin Annun puhtia, mutta ehkä se lähestyvä heinäkuu vaan tekee tehtävänsä. Eikä nyt kyllä juurikaan supistelekaan, niinku vielä jokunen viikko sitten. Liitoskivutkin on helpottaneet, kun silloin 20 viikon paikkeilla täälläkin niitä itkin, kun olivat niin kamalia. Jopa ruoka on maistunut, kun sen kanssa mulla on ollut koko raskauden ajan ongelmia. Väkisin on pitänyt syödä.

Helmiirkö oli siivonnut saunan? Se on ehkä mun mittapuulla se kaikista inhottavin homma, en tiedä miksi. Ainakin siinä tulee niin sairas hiki ja on muutenkin inhottavaa. Meidän lauteet on niin pirun tiukat, ettei niitä milellään viitsi ottaa irti ja silloin toi työskentely asento on aika hirveä. Minäkin siivosin tänään pesuhuoneen ja esikoisella oli kivaa, kun sai jynssätä kaakeleita tiskiharjalla =o)

Meillä on pesutorni myös tuolla pesuhuoneessa ja se kerää kaikkea kakkaa ympärilleen. Putsailin myös pesukoneen nukkasihdin ja kauivausrummun suodattimet. En muistanutkaan, että sitä isoakin suodatinta pitäis aika-ajoin putsailla. Oli aikas oksettava... Pesukoneestakin löysin tosi inhoja koloja, jotka oli ihan limaisia, yök!!!!!

Viemärin pesu oli myös pojan mielestä hauskaa, sai toteuttaa itseään. Lauteet jäi sitten pesemättä, mutta katsotaan joku toinen päivä.

Tänään poika heräs muuten jo viideltä, huoh! Kyllä se sängyssä pysyi puoli seitsemään asti, kunnes huutelin hänet meidän väliin köllöttelemään, mutta hiljaahan tuonikäinen ei osaa olla. Onneksi kuitenkin nukkui siihen viiteen asti heräämättä, eli kokonaiset 10 tuntia. Mikähän niitä sen unia oikein häiritsee?? Vielä hetki sitten veteli vuorokaudessa 15h unta ja nyt vajaan 12h.

Ihan kiva minusta on herätä ajoissa aamulla, noin ehtii päivän mittaan jotain tehdäkin, mutta toi klo viisi oli jo liioittelua!

Hassua, että nyt ei edes tunnu siltä, että olis raskaana.. Jotenkin vaan kaikki vaivat on hävinneet ja vauva tutnuu aika kaukaiselta. No, parempi niin, eipähän käy odotus pitkäksi. Viimeksi se tuntui TOOOSI pitkälle.

Taidanpa lähteä laittamaan meille purtavaa ja kun isäntä tulee kotiin, minä pääsen kampaajalle ja illalla ajellaan kyläilemään kaverille 100km:n päähän. Käydään vaan iltakahvilla ja tullaan kotiin, kun poika käy nukkumaan. Niin on yleensö helpoin ajoittaa noi kyläilyt, että otan iltapalan ja yökkärin mukaan ja poika saa nukahtaa autoonja siitä vaan kannetaan omaan sänkyyn.

Jaksuja kaikille kanssa sisarille =o)

mam80

Vierailija
32/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun kouvolan seudulla ja valisin pienimmän kelan, mitä tiesin täällä olevan asioiden hoitoon. Pakkohan ei ole käyttää oman kunnan kelaa..

Vaikka mulla olis ollut lyhyempi matka asioida Kouvolassa, niin toimitin kuitenkin paperit elimäelle. Sain viimeisen tarvitavan lapun (liiton päivärahapäätöksen) vasta viime torstaina ja lähetin sen kelaan perjantaina, eli se on ollut aikaisitaan maanantaina siellä perillä. Sain päätöksen päivärahasta tänään! Aikas nopeaa toimintaa. Äitiysavustuksen sain jo silloin toukokuussa ja lapsilisäpäätös tuli myös tänään. Mullahan äitiysloma alkaakin vasta 26. päivä, eli eipä tuolla sinänsä olis kiirettä edes ollut, mutta tosi kiva kun nyt on kaikki "selvä", ei tavi jännitellä. Vakka kyllä tiesinkin hyvin tarksti, minkäkokoisen päivärahan saan, mutta onhan se kivempaa, kun on mustaa valkoisella =o)

mam80

Vierailija
33/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli kauan odotettu lääkärineuvola. Ja just niinkun pelkäsinkin, niin kyllähän tämäkin odotus taitaa mennä pitkän kaavan mukaan:'( Kohdunsuu oli kiinni, vähän pehmennyt ja kaulaa 2cm jäljellä. Ulkosuu sormelle auki. Vauva ei ole kiinnittynyt, eikä edes laskautunut *huoh*.

Kai se uskottava on, että tämäkin tulee sitten viikoilla 42+...

Muuten kaikki oli ok, paitsi hemppa, joka edelleen rautapitoisista ruuista huolimatta oli laskenut 110:een. Äsken kävin ostamassa luontaistuotekaupasta mehua, joka toivottavasti pysyy sisällä!!!

Mut nyt laitan tytöt iltapalalle ja nukkumaan, niin pääsen itse lenkille. Toivottavasti ei rupea kaatamalla satamaan, kun vihdoinkin näyttää vähän paremmalta ilma!

Pricilla ja Muru 36+1

Vierailija
34/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään minäkin sain äityispäivärahasta päätöksen. Saan saman rahan kun esikoisen aikaan jäädessäni äityislomalle 2006.

MAM80: Kuulostaa tutulle tuollainen yövalvominen, meillä kans poika reilu 1,5v ja ongelmana on ollut nuo yöt. Nyt viime aikoina on nukkunut kohtalaisesti, mutta tyypillistä on että herää klo 6 aamulla. Ja 2-3kk sitten oli juuri sitä, että valvoi aamuyöllä monta tuntia ja piti omaa mölinää.. eipä siinä saanut itse nukkua. Jännittääkin, että mitenhän nuo esikoisen nukkumishommat taas menee kun vauva syntyy, herääköhän vauvan itkuun usein... Meillä siis kaikki nukutaan samassa huoneessa, me vanhemmat, esikoinen ja vauva. Miten muuten teillä muilla nuo NUKKUMISJÄRJESTELYT? Nukkuuko tuleva vauva teidän kanssa, nukkuuko muita lapsia samassa huoneessa?

Raskausrintamalle ei mitään uutta, edelleen supistelee päivittäin mutta ovat kivuttomia. Mutta muuten kovaa kipua aiheuttaa vauvan liikkeet tuolla alapäässä. Maanantaina on taas neuvola.

Mukavaa juhannusta kaikille!

Myissi 36+4

Vierailija
35/73 |
18.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli tänään viimeinen lääkärikäynti ennen laskettua aikaa. Vauvan pää on tosi alhaalla, lääkärin mukaan takaraivo oli laskeutunut häpyluun alapuolelle (mitenkähän se on mahdollista?). Kohdun suu oli kuulemma kypsä ja lähtenyt sisältäpäin avautumaan - kaulaa oli kuitenkin jäljellä 1,5 cm. Lääkäri arveli vauvelin syntyvän viimeistään laskettuna aikana 21.7., tosin epäili pikkumiehen tulevan maailmaan hieman etuajassa. Ja minäkös siitä ilahduin :). Alkaa tuntua jo siltä, että olisi mukava päästä masusta eroon ja saada vaavi kotiin. Painoarvio oli noin 2700-2800 g eli ihan sopivan kokoinen viikkoihin nähden.

Joku kirjoitteli (anteeksi, en muista kuka), että rautalääkkeet aiheuttavat vatsaongelmia. Mulla laski raskauden alkuvaiheessa hb 120:een ja neuvolan täti kehoitti ostamaan apteekista Kräuter Blutsaftia. Sitä olen juonu hörpyllisen päivässä nyt jo kohta viisi kuukautta ja hemppa keikkuu tuolla 130 päällä. Voisiko tuo yrttinen rautamehu olla vatsaystävällisempää kuin rautalääkkeet?

Juhannus taitaa mennä kaupungissa tänä vuonna. Tuo automatkailu kun ei oikein meikäläiselle sovi. Mukavaa juhannusta kaikille heiniksille ja tsemppiä vielä tähän loppurutistukseen!

Milja ja vaavi 35+2

Vierailija
36/73 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyypi kans kokeilla tuota rautamehu valmistetta, kiitti Milja vinkistä, Obsidanista mulla kans menee maha ihan sekaisin ja tulee ihan pahoinvointiakin.

Meillä kans tulee olemaan hankalat nuo nukkumisjärjestelyt. Toistaiseksi kun asutaan vielä kaksiossa kohta nelistään niin kaikkien on pakko nukkua makkarissa jos nyt sinne ylipäätään saadaan kaikkien sängyt mahtumaan. Esikoinen nukkuu kyllä yleensä hyvin ja toivottavasti ei häiriinny sitten vauvasta, muuten hänet täytyy siirtää muualle nukkumaan. Syksyllä/talvella olis tarkoitus etsiä isompi asunto että eiköhän sitä vähän aikaa selviydytä.

Viime yönä tuli taas valvottua ja pyörittyä sängyssä, voi että se on rasittavaa. Nyt sitten särkee vaihteeksi päätä. Vali vali, olo on kuitenkin kohtalaisen hyvä ja tässä seisoo vaikka päällään viimeiset viikot, ei tätä enää kauan kestä.

Hyvää juhannusta kaikille, tuleekohan yöttömän yön vauvoja tähän ketjuun?

Lazo rv 35+0

Vierailija
37/73 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö meni täälläkin ihan pyöriessä. En edes nukkunut eilen päikkäreitä, mutta siltikään ei puolen yön maissa väsyttänyt tippaakaan. Päätin kuitenkin mennä sänkyyn, jos uni tulisi, mutta siellä vaan pötköttelin tuntitolkulla. Ei edes haukotuttanut. Välillä ajattelin nousta ylös, mutta ehkä kuitenkin on parempi edes lepäillä vaikka unta ei saiskaan...

Kävin just aamulla neuvolassa ja onneksi pyysin mittaamaan hemoglobiinin. Edellisen kerran se oli mitattu viikolla 28, jolloin arvo oli 143 ja silloin terkkari käski lopettamaan rautatablettien syönnin. Nyt hb oli 110! Tosi alhainen mulle, joten ei ihmekään, kun oon ollu välillä niin totaalisen poikki. Nyt sitten taas tabletteja apteekista hakemaan. Te viisaammat, jotka tiedätte tarkemmin hemoglobiinista: eikös yleensä ole niin, että sen ei pitäisi laskea enää loppuraskaudesta? Ja toinen kysymys: Voiko alhaisella hemoglobiinilla ja verenpaineen nousulla olla keskenään jotain tekemistä? Mulla oli alapaine taas vähän koholla (92, kun normaalisti 80-85).

Onneksi sain varmistuksen, että vauva on tosi alhaalla ja pää ihan kiinnittyneenä edelleen. Pari päivää on nimittäin käynyt sellainen mylläys, että olin jo ihan varma eilen, että tyyppi oli poikittain. No, mä toivon että vauveli malttaisi pysyä vielä reilun viikon masussa, että saataisiin muutto organisoitua ilman hälytystä sairaalaan. Oishan se mukavampaa saada vauva sitten uuteen kotiin:)

Kantovälineistä on ollut täällä puhetta. Esikoisen kanssa mulla ei ollut reppuja eikä liinoja, koska en kokenut niitä tarpeelliseksi. Nyt päätin kuitenkin, etten hommaa tuplarattaita, vaan yritän selvitä seisomalaudalla ja kantorepulla vaunujen ohella. Löysinkin käytetyn lähes tulkoon uuden veroisen Ergon kantorepun ja siihen sen insertin, jolla voi kantaa jo ihan vauvaa. En todellakaan tiedä miten paljon sitä tulee sitten loppupelissä käytettyä, mutta päätin ainakin kokeilla. Ja jos kelit on tosi kuumat, niin silloin ei reppu varmaankaan ole hyvä vauvalle. Onneksi poika on aika reipas kävelijä, mutta ei sekään pitkiä matkoja tietenkään jaksa. Repussa voi tosin kantaa meidän poikaakin, kun vauva on vaunuissa, joten jospa ei rahat menneet hukkaan:)

Eipä yhtään tunnu siltä, että juhannus on tulossa. Ekaa kertaa ollaan kotona, joten ihan normi viikonlopulta varmaan tuntuu. Täytyy toivoa, että ei sada, jotta pääsisi sentään vaikka Seurasaaren juhannusta katsastaa. Nyt kun kerrankin ollaan täällä kotona...

Rauhallista juhannusta kaikille! Jännätään saadaanko juhannusvauvoja...

helmiska 37+4

Vierailija
38/73 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milja, just tota yrttimehua eilen ostin. Ja kyllä tuulettelin, kun pysyi litku sisällä:)Ajatella et eka raskaudessa kävi mulle retaferitkin, tokassa ei käyneet ku obsidanit ja tässä raskaudessa kaikki tabletit olen oksentanut tunnin päästä pois:0

Helmiska, mulla myös oli eilen hb 110 ja väsyttää ihan sairaasti. Normisti kun mullakin on aina sen 140!!!

Ja kyllä mäkin olen saman jutun kuullut, että loppuraskaudessa hb yleensä nousee, jos on välissä päässyt laskemaan. Aiemmissa raskauksissa mulla on laskenut hb rv25 tienoilla ja noussut itsekseen ennen rv33. Tosi outoa, että tässä raskaudessa vasta nyt rupes hb laskemaan, eikä meinaakaan yhtä helposti nousta kun aiemmin. Aiemmin siis pelkkä lihan lisääminen ruokavalioon on riittänyt...

Mä en ole ikinä ainakaan kuullut, että hb ja verenpaine liittyisi toisiinsa. Kannattaa varmaan kysyä neuvolasta...

Viime yöksi otin nyt sitten lääkärin "määräyksestä" panadolin ja voi jestas miten hyvin nukahdin!!! Toista jalkaa särki kyllä särkylääkkeen oton jälkeenkin, mutta lonkat ja lantio oli ihanan kivuttomassa tilassa:) Onneksi mies jää nyt jussiksi vapaalle, niin ei tarvitse ainakaan muutamaan päivään lääkettä ottaa kun on rentouttavaa hierontaa luvassa;)

Taidanpa lähteä tästä "kypsyttelemään paikkoja". siis jotakin rankeman puoleista pihahommaa olisi luvassa:)

Pricilla ja Muru 36+2

Vierailija
39/73 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikot vierivät ja lauantaina tulee 38 raskausviikkoa täyteen. Aika on mennyt tosi nopeasti, tietysti muutto ja remontti ovat pitäneet päivät touhukkaina ja pikkuisen olen tehnyt töitäkin etänä. Mutta nyt on tavoitteena, että juhannuksena rauhoitetaan tilanne ja levätään, kun miehelläkin alkaa kesäloma. Vauvatarvikkeet olemme hommailleet ja sairaalakassin ajattelin pakata tänään toilettitarviekkeita vaille valmiiksi (ne jos jaksaisi koota sitten ennen lähtöä tai sitten mies saa kerätä listan mukaan). Itkuhälytin ja kantoreppu hommaillaan vielä jossakin vaiheessa, ehkä sitten kun vauvakin jo on, niin voi sovittaa reppuja vauvan kanssa, viihtyykö niissä jne.

Tänään oli th-neuvola ja vauvan pää on melko alhaalla ja kiinnittynyt, siellä siis vartoilee ulospääsyä. :) Vointi on ollut onneksi aikas hyvä, välillä on menkkamaista alaselkäkipua ja vihlaisee alavatsaan (supistuksia), mutta muuten olen jaksellut ihmeen hyvin - sitä kaikki ihmettelevät, kun masukin on kuitenkin aikamoinen rantapallo. :) Toivottavasti loppuun asti menee kaikki hyvin. Öisin kyllä heräilee, kun on pakko vaihtaa asentoa, sen verran vauva jo painaa masussa.

Minä olen myös ottanut tuota rautamehua melkein raskauden alusta asti ja viime viikon mittauksen mukaan hb oli 130, eli hyvissä lukemissa. Otan mehun illalla iltapalan jälkeen ennen nukkumaan menoa ja olen myös karsinut iltapalalta jogurtit ja muut maitotuotteet ja otan niiden sijasta voileipien kanssa jotakin mehua, josko sekin auttaisi rautamehun imeytymistä. Aamupalan jälkeen otan d-vitamiinin ja raskaus multitabsin. Tällaista "dopingia" olen omalta osaltani käyttänyt.

Rauhallinen juhannus näyttäisi olevan tulossa ja mekin pysytellään kotona tai ainakin kodin lähettyvillä, ehkä jollain päiväajelulla voisi lähiseudulla käydä, jos vointi on ok. Mutta oikeastaan ihanaa, kun ei tarvitse lähteä juhannusruuhkiin, vaan voi levätä kotona - kerätä voimia tuleviin viikkoihin. :)

Oikein hyvää juhannusta ja hyviä vointeja teille kaikille!

t: Tipsu79 + masukki 37+5

Vierailija
40/73 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tässä ollut oikein ahkera. Eilen siivosin ja pesin pyykkiä hirveästi. Pesin peitot kaappiin odottamaan syksyä ja pyyhkeitä ja vaatteita ym. Ajoinpa vielä ruohonkin :) Sitten tänään jatkoin mattojen pesulla (siis kaikki jotka mahtuu meidän pesukoneeseen). Pesinpä myös kylppärin lattian, polvillani siellä jynssäsin piiiitkään, ei ollu nimittäin ollenkaan puhdas kun siihen hommaan ryhdyin ;) Nytpä on puhdas, oikein kiiltää. Esikoinen istui syöttötuolissa ja jaksoi ihan hyvin seurata äidin hommia. Nyt pitäis vielä silittää tuo äitiyspakkauksenlaatikon ympärille tuleva verhosysteemi ja laittaa siihen lakana paikoilleen ym.

Minulla vihloo iltaisin nivusia ja häpyluuta, oikeasstaan koko lantiota. Karsee yrittää nukkua kun kipu on tosi kovaa eikä pysty edes liikkumaan :( Väsymys on inhottavaa myös. Olen nyt yrittänyt syödä sitä rautaa ja yllätyksekseni maha ei ole mennyt nyt kovaksi. Oikeastaan ihan päin vastoin *ihmettelee* Päätä särkee päivittäin ja jalkoja pakottaa. Supistelee koko ajan, mutta sitä edes huomaa kun on niin tottunut. Sitten kun kipeämmin supistaa niin havahdun siihen.

25.6 eli ens keskiviikkona olis minulla se äitipoli käynti. Ennen olen siellä rampannu sen kohdunsuun tilanteen takia niin nyt menen sitten sikiön koko arvioon. Vauva kun on kuulemma liian iso. Oli silloin viimeks rv 32 2200g se arvio. Lapsivettä myös oli liikaa joten sitäkin nyt sitten kontrolloidaan. Toivottavasti se olis vähentyny nii ei tarviais mennä ambulanssilla jos vedet menee :/ Minua jännittää se, että jos joutuu tilaamaan sen ambulanssin :D Toivon, että tämä synnytys alkaisi supistuksilla, ihan niin kuin viimeksikin.

Minä tässä vähän odottelen, että josko meille tulee oksennustauti :(

Kävimme perjantaina veljen lapsien luona ja sitten lauantaina heidän

esikoinen oli oksentanut. He luulivat jo päässeen helpolla, mutta eilen oli aloittanut uudelleen oksentamaan ja oksentanutkin sitten useasti. Myös heidän kuopus oli oksentanut n.10 kertaa ja korkea kuume noussut. Toivottavasti meihin ei kerennyt se tauti tarttua silloin perjantaina.

Nyt taidan mennä hetkeksi pitkälleen, kun tyttökin on päikkäreillä.

Jouhi 35+1 (hui miten paljon jo)