'''HEINIKSET 25. VKO'''
Huomenta alkuviikkoon!
Enpäs ole tainnut viikkoon kirjoitellakaan, kun on ollut hurja väsymys. Melkein joka päivä on tullut nukuttua KAHDET päikkärit:0 No, johtunee luultavasti matalasta (113 viimeksi mitattuna) Hb:stä ja kun ei nuo rautalääkkeet ole pysyneet kun puolisen tuntia sisällä niin ei niistäkään ole apua:( Viikon olen nyt vetänyt c-vitamiinia ja rautapitoisia kasviksia ja pähkinöitä ihan urakalla ja tänään tuntui ekan kerran että pääsin melko helposti sängystä ylös. Jospas se tästä...
Keskiviikkona olisi lääkäri. Jännityksellä odotan, mutta epäilenp kuitenkin pahasti ettei kohdunsuulla ole mitään tapahtunut... Mulla kun nämä raskaudet tuppaavat venymään piiiitkiksi.
Sairaalakassia en ole vielä pakannut ja pinnasänkykin odottaa kokoamista. Saa vielä vähän aikaa odottaakin, kun tuskin tämäkään ainakaan ennen laskettua aikaa syntyy!
Jouhi, mun mielestä kun on rv 34 täynnä niin voit ihan rauhassa odottaa synnytyksen alkamista. Toki jos kipeät supparit tulevat säännöllisesti, niin ainahan voit soittaa synnärille ja kysyä, että kuinka pian näytille lähdet.
Ja mä kyllä pistän liivit päälle sairaalassa, just senkin takia, että muuten olen maidossa nilkkoja myöten:) Ei muuten, mutta mulla ainakin tuntuu märkä paita tosi ikävältä rintoja vasten ja varmaankin kylmä kosteus altistaa myös rintatulehdukselle! Imetysliivit on kyllä ekoiksi päiviksi valittava huolella. Esim. kaarituet tuntuu ihan karmeilta jos on rinnat oikein pinkeenä!
Jees, mut nyt ulkoilemaan, kun aurinkokin pitkästä aikaa näyttäytyy!
Pricilla ja Muru 35+6
Kommentit (73)
Mylove77 ONNEA HURJASTI koko perheelle pienen prinsessan johdosta,hienoa,että kaikki hyvin.
Mukava lukea pitkästä aikaa muidenkin kuulumisia.
Täällä kaikki ok.Kohdunsuun tilannettani en yhtään tiedä,ei ole katsottu.Neuvoloissa kaikki ollut ok.Vaavi liikkuu ja on pää alaspäin.
Yksi kysymys.Onko muilla jo tullut maitoa rinnoista?? Mä huomasin eilen,että kun vähän puristaa(kevyesti) niin tippoja tulee.En ole ed. raskausksissa huomannut moista.Voisiko se enteillä synnytystä,vai onko nyt herkemmässä kun edellinen on vasta puolitoista vuotias....
Oikein mukavaa joskin sateista juhannusta kaikille ja voikaa hyvin.
iltahämärä+asukki 37+1
Ihanaa, lisää vauvoja :)
Oikein hyvät juhannukset kaikille! ja tsemppiä loppu odotukseen!
Iltahämärä: mulla ei esikoisen aikana tullut maitoa ( siis odotus aikana, no ei kyl kovin sen jälkeenkään)... mutta nyt tässä odotuksessa tuli pikkasen... Esikoinen kylläkin jo neljä :D joten ei ehkä voinut johtua siitä...
Me ollaan päätetty prinsessalle nimi... Sovittii ettei kerrota kenellekkään vielä, mutta eihän teitä lasketa mukaan ;) Noora Vilhelmiina tulee tytölle nimeksi.
Elokuussa kylläkin vasta pidetään ristiäiset kun pappi lomailee :) Halutaan sama pappi joka kastoi esikoisen ja vihki meidät.
Mä odottelen muita tulevaksi tuonne vauva puolelle jo kovasti :) Päätin että pysyn kyl heinäkuisissa jos teille sopii :) vaikka niin "röyhkeesti" kesäkuisiin laskeuduttiinkin :)
eppuliini ja Noora 2vkoa ja 5päivää
Mulla edellisessä raskaudessa kanssa pre-eklampsia ja sen takia käynnistys viikolla 38+5. Vaikka en olisi pitänyt käynnistystä ihan välttämättömänä, koska vointi oli suht hyvä, paineet ei huimia (137/85) ja proteiinit 2+:lla mutta vuorokausi keräyksen mukaan silti vielä ok.
Tässä raskaudessa pre-eklampsia oireita myös ja sen takia olen kotiseurannassa. Virtsan tarkistusta ja verenpaineiden kahdesti päivässä kotona. Väsymystä ja voimattomuuden tunnetta tullut ja ajattelin, josko hemoglobiinit ois laskeneet. Mittausten mukaan nekin siis ok, mutta tässä yhteydessä terkka sanoi, että jos on näitä pre-eklampsia oireita lisäraudan syönti voi pahentaa tilannetta.
Tuosta käynnistyksestä on ollut puhetta joskus aikaisemmilla viikoilla ja voisinpa tähän liittää oman kokemukseni. Eli viikolla 38+5 käynnistettiin. Koska olin auki jo 3 sormelle, käynnistettiin oksitoonitipalla (jos on kohdunsuu vielä kiinni, aloitellaan yleensä tableteilla). Tunnin välein lisättiin määrää 10ml:lla aina 60ml asti. En muista oliko tuo se määrä mitä oksitoonia meni tunnissa. Kymmenen aikaan aamulla laitettiin tippa, ja puol viiden aikaan alkoi kipeät supistukset ja kalvot puhkaistiin joskus siinä. Klo 18.20 sain epiduraalin joka auttoi ja 19.50 oli tyttö. Ponnistusvaihe kesti 50min, kun lapsi oli avolakitarjonnassa, eli päälaki tuli edellä. (Kallo oli synnytyksen jälkeen pari päivää sellainen suippo.)
Nyt siis taas nuista pre-eklampsia oireita tullut ja aika näyttää tarviiko käynnistää. Ilmeisesti verenpaineet on ok, jos on alle 140/80, vaaralliset kun alkaa heilua 150/100 tietämillä. Mutta kuitenkin aina pitäis verrata odottajan lähtötasoon. Esim mulla 106/64. Hälytyskellojen pitäis alkaa soida, jos yläpaine nousee 30:llä tai alapaine 15:sta. Ja yleensä tämän kyllä huomaa jo omassa olossakin. Ainakin itselläni on sellainen olo, että kaikki ei ole kunnossa. Elimistö käy ylikierroksilla vaikkei oikein mitään tekisikään.
Että tällaista.
Birdy 36+3
Tultiin illalla kotiin mökiltä juhannuksen vietosta. Rauhallinen juhannus oli. Itse kun ei vaan tahdo saada nukuttua niin sitten on koko ajan sellainen pökkyrä olo. Varsinkin tuolla mökillä nukkuminen huonompaa kun on kuuma. Ja kotona on niin hyvät patjat että eri patjat tuntuu vaan huonoilta.
Onnea paljon MYLOVELLE, ihanaa kun näitä vauvauutisia alkaa tulla.
Ja EPPULIIINI, pysy vaan heiniksissä, minusta se olisi ainakin kiva.
Myissi rv 37
Mulla on tullut maitoa molemmissa raskauksissa.
Esikoiselta alkoi tulemaan jo rv 17 tienoilla ja tästä toisesta joskus paljon myöhemmin, olisko rv 30 tietämillä... Ja tätä tapahtuu siis öisin! Pakko pitää aina jotain toppia tms. päällä. Olen huomannut sen jotenkin hillitsevän sitä maidon erittymistä. Jos olen ihan alasti (kuten normaalisti tykkään nukkua:)) niin silloin herään takuuvarmasti siihen, että lakana on märkänä tissien kohdalta... :(
Pyöriikö muilla synnytys lähes koko ajan mielessä?
Mä en osaa varmaan mitään muuta enää ajatellakaan kuin sitä, että milloinkahan tulee lähtö!?! :)
kumppari rv38
Onnea myLove!!!
Täällä Porissa on vietetty juhannusta oikein mukavassa säässä. Eilen oli aurinkoista ja 20 astetta lämmintä, tänään melko samanlaista, välillä vähän pilvisempää. Ollaankin sitten ulkoiltu tosi paljon ja syöty kaikki ruuatkin terassilla, ihanaa.. Asutaan parin kilometrin päässä RMJ:n festareista ja musiikki kuuluu meille ihan hyvin. Niinpä sitten viime yönäkin istuttiin miehen kanssa portailla kuuntelemassa meidän suosikin, Yön esiintymistä =).
Olo on raskauden suhteen edelleen ihan hyvä. Tosin niin energinen en kyllä ole kuin jotkut teistä. Ihan kateellisena luen noita teidän siivouslistoja, kun itse vaivoin jaksan norm. viikkosiivoukset tehdä. Tosin onhan tuossa kolme lastakin hoidettavana, joten ehkä voimia menee siihenkin.. Ens tiistaina on viimeinen lääkärineuvola, joten sitten tietää vauvan tilanteesta vähän tarkemmin.
oikee enkeli + Tintti rv 35
Katotaan osaanko edes käyttää näitä uusia sivuja???
Eipä ole tullut kirjoiteltua pitkiin aikoihin, mutta päivittäin käyn kyllä lukemassa teidän kuulumisia.
Paljon onnea jo nyyttinsä noutaneille:)
Synnytys pyörii täälläkin jo päivittäin. Tai lähinnä se että joko tänään jo pääsis eroon masusta:)
Tuntuu nimittäin et ihan viikossa maha olis paisunu mahottoman isoksi! Ja on kaveritkin sanonut etten ollut näin iso ku esikoista odotin. Vaikka painoa on tullutkin hurjan kilon verran:)
On ollut muuten hurjan paljon erillaisempi raskaus tämä ku esikoisen.
Ekaa ku odotti ni sitä oli jotenkin niin raskaana;)
Nyt jotenkin aika on vaan mennyt (kaikista vaivoista huolimatta). Ja huomaa et apua kolme viikkoa laskettuun aikaan!!
Täällä on ollut imettämisestä puhetta, ni todellakin toivon että nyt pääsisin/pystyisin imettämään tätä tulevaa vauvaa. Esikoisen kun sain ni maito ei noussu ollenkaan. Ei tullu tipan tippaa.
Nyt näyttäis kuitenkin lupaavammalt ku on useamman viikon jo tiputellut maito pisaroita:)
Mutta täytyy mennä aamupalan laittoon.
Mukavia loppu odotuksia kaikille!
-Cafe-
MyLove77 - Lämpimät onnittelut vaavista! Hienoa, että perätilasynnytys sujui mallikkaasti ja olette jo päässeet kotiutumaan.
Eli nyt on Juhannukset ja muut juhlat tältä erää juhlittu ja miehen ensimmäinen kahden viikon lomapätkä vetelee viimeisiään. Toisaalta ihan kiva palata vähän normaalimpaan arkeen tämän "hässäkkäviikon" jälkeen. Huomenna syödäänkin nakkikeittoa kaikenmaailman grilli- yms. herkkujen jälkeen ja muutenkin loma-arki palaa vähän arkisempiin aikatauluihin. Toivottavasti kelit paranis sen verran, että pystyis joka päivä ulkoileen poikien kanssa edes tunnin-pari ilman vesisadetta.
Mullakin viimeinen lääkärineuvola ensiviikolla (Pikku-Siskolle tiedoksi, että klo 11, joten satutaankohan oleen taas samaan aikaan neuvolassa, kun LA:t taitaa muistaakseni olla joko samana tai peräkkäisinä päivinä), joten siitä se loppusuora sitten alkaa. Eilen illalla kaveri pyöritteli päätään oikein urakalla tuolla alhaalla, että välillä vihloi tosi kipeesti alapäästä. Muuten ei mitään uutta ja ihmeellistä tämän masun osalta: supistelee harvakseltaan, mutta ei kovinkaan kipeesti. Tänään lähden kävelylenkille naapurin kanssa, joten katsotaan mitä se aiheuttaa supisteluille. Jotenkin on viimeaikoina ollut tosi voipunut olo kävellessä...
Hih, onks muuten kellään kissanomistajalla samaa ongelmaa kuin mulla: heti, kun istahdan koneen ääreen, kissa hyppää tietsikkapöydällä ja istuu varmasti just näytön eteen ja alkaa pyydystään tekstiä, kun kirjoitan? Onhan se kivaa, kun kissa osoittaa huomiota, mutta helpompaa olis kirjoittaa, jos näkis edes välillä mitä kirjoittaa.
Terkuin,
Tinttis ja Pirpana 35+6
Joo peräkkäin ollaan, mun aika on 10.45. Näemme siellä siis jos kaikki hyvin menee.
t.pikku-sisko 36+0
Koko ajan särkee ja vihloo tonne alas niin paljon, että mitään ei voi tehdä. Loppuisi tämä tai sitten alkaisi tapahtua kunnolla!!
Luulen, että olen limatulppaakin bongaillut, mutta varma en siitä ole. Tosin eilen liikkeet tuntui taas niin ylhäällä, että en tiedä onko vauva mennyt sekaisin... Eikö se tiedä, että pitäisi mennä alaspäin eikä ylöspäin?!
Laskeutunut vauva kyllä on, mutta ei ole vielä kunnolla kiinnittynyt, tai alkuviikosta ei ainakaan ollut. Supistuksia on, mutta aika yksittäisiä.
Vielä kaksi viikkoa pitäisi jaksaa olla ipanoiden kanssa kaksin... Sitten alkaa miehen loma. Tämä kolotus ja nämä vihlaisut tosin on niin epämukavia etten tiedä miten selviän näistä viikoista jos tämä jatkuu näin. Noilla kun tuota energiaa tuntuu olevan minunkin edestä. Mua väsyttääkin niin, että voisin nukkua ainakin sellaisen 16 tuntia päivässä kevyesti!
Onnea vauvautuneelle (nyt en muista nimimerkkiä)! Täytyy myöntää, että olen kateellinen, tosin siltikin se oman vauvan saaminen syliin tuntuu kuitenkin vielä tosi kaukaiselta.
Kävin torstaina äitipolilla sokeriarvojen takia. Ensin vauvan syke oli liian korkea, vauva liikkui niin paljon ettei ole ikinä kotona niin tehnyt... Sitten kävin lääkärillä, joka ultrasi ja kertoi vauvan voivan hyvin ja painoarviokin oli ihan keskikäyrällä 2,7 kg (35+4), joten sokerit eivät ole vauvaa kasvattaneet isoksi.
Kohdunsuulla ei ollut tapahtunut muutoksia (HARMI HARMI HARMI), kanava täysipituinen ja auki sormelle.
Käskytti minut vielä käyrälle kun syke oli ollut liian korkea edellisessä käyrässä. Noh, sitten olikin liian matala. Eivät kuitenkaan tehneet asialle mitään ja lähdin kotiin... Sisätutkimuksen jälkeen tulikin supistuksia ja käyrällekkin niitä piirtyi ihan hyvin. Loppuivat kuitenkin taas...
Ensi viikolla on täällä puistobluesit ja tarkoitus olisi keskustassa pyöriä lasten kanssa. Yritän siis epätoivoisesti keksiä energiapommeille tekemistä... Toivotaan, että kävely keskustassa edes tekisi jotain tuolla alakerrassa...
- Viivi ja Vatsa 36+0
Viivi tuossa mainitsi kiinnittymisen. Osaisiko joku sanoa, että miten sen huomaa, jos vauvan pää on jo kiinnittynyt? Minulla ollut viikon juuri noita vihlomisia, mutta nyt ovat täysin loppuneet. Välillä paineen tunnetta ja autossa varsinkin kivuttomia supistuksia. Mutta nyt tuntuu, että yliajan mennään ja reippaasti.
Minä kans olen yrittänyt tehdä yhtä sun toista, kyykkiä kasvimaalla jne, että jotain alkaisi tapahtumaan. Mutta olo on hyvä, missään ei tunnu! Ei tietystikään vielä tarvi syntyä, mutta jotenkin toivoisi, että tämä syntyisi omin avuin eikä tarvitsisi käynnistää. Ehkäpä lähden viikon päästä vielä päiväksi koiranäyttelyyn vaikka päätin jo, että jätän välistä.
Syysvilja 36+2
myLove77:lle onnittelut ja hienoa, että synnytys meni hyvin, vaikka vauva olikin perätilassa!
Pitäisköhän meidän tehdä synnyttäneiden pino, kun nyt alkaa jo tulemaan enemmän vauvoja? Aika tylsä (lyhyt) siitä varmaan tulee, kun ei näille uusille sivuille saa kirjotettua kovin pitkiä viestejä... :(
Onkos Näipän vauvalla kaikki mennyt hyvin? Mukavaa, jos pian jo pääsee kotiin. :)
Nukkumajärjestelyitä: meilläkin kaksio ja kyllähän täällä ahdasta tulee... Esikoinen on tähän asti nukkunut meidän välissä. Ollaan kyllä laitettu häntä välillä omaan sänkyynkin, mutta joka ikinen yö hän tulee silti viereen. Eli saas nähdä kuinka ahdasta tulee pian... :DNimittäin jos tämäkin vauva syö öisin yhtä usein kun ensimmäinen, niin en kyllä jaksa häntä nostella pinnasängystä/pinnasänkyyn, vaan annan olla vieressä.
Kiinnittymisestä: mä en esikoisen aikana osannut sanoa, että milloin oli kiinnittynyt, enkä nytkään. Oon saanut sellaisen kuvan että sitten kun vauva ei enää vaihda puolta vatsassa, niin olisi kiinnittynyt, mutta en tiedä pitääkö paikkansa? Laskeutunut taitaa tämäkin jo vähän olla kun ei enää närästä paljoa ja vatsa tuntuu olevan vähän alempana. :)
Maidon tulosta: esikoisen odotusaikana mulla tuli maitoa n. puolivälistä raskautta ja loppuvaiheessa myös niin, että oli lakanat märkinä. Toppimallin liivit auttoi kyllä mullakin siihen, ettei sänky ollut ihan maidossa. Nyt on tullut muutamia tippoja, mutta ei sen enempää. Eli raskauskohtaista taitaa olla. :)
Loppujen lopuksi mullakin on mennyt tämä odotusaika nopeasti. Ei sitä aina muistakaan olevansa raskaana. :D Synnytys pyörii täälläkin mielessä joka päivä... mua nimittäin edelleen mietityttää se vauvan koko... kun mulle lääkäri sanoi, että vauva olisi n. 4-kiloinen laskettuna aikana, mutta olikin kirjoittanut koneelle (terkkari luki), että vauva olisi 4 kiloa TAI YLI! :( Ei naurata, jos kasvaa siitä yli... repeämät pelottaa.
Me on yritetty keksiä vauvalle nimiä, mutta se on vaan niin vaikeeta... Eppuliinin vauvalla taisi jo olla nimi? Oliko vaikeeta keksiä? :)
Mulla on taas pitkästä aikaa ollut vähän supistuksia. Ehkä se vauva vielä sieltä syntyy. :D Sitten mulla on ollut taas outoa vatsakipua tuossa ylävatsalla, vähän oikealla puolella. Oltiin pojan kanssa IKEAlla yks päivä ja rupes sattumaan vatsaan se kävely niin, etten meinannut kaupasta pois päästä. :( Nyt ei taas oo kipua, onneks.
Anne rv 36+4, muistaakseni (onkohan tosiaan jo noin paljon!)
Suuren suuret onnittelut MyLove77 !! :) Ihania uutisia!
On kyllä ollut kurja sää tänäänkin. Tietenkin ehkä ihan hyvä sen kannalta, että tuo kaatosade voi vähentää hukkuneiden määrää mutta muuten tylsää... :-/
Lähes koko päivä ollaan oltu vaan sisällä. Kaupassa käytiin ja illalla autoajelulla. Mutta eipä nähty edes juhannuskokkoa. Noh ehkä ensi vuonna... :) Mies on töissä ja esikoinen nukkuu.
Meilläkin tuo esikoisen unirytmi sekoilee sen verran, että se heräsi tänään jo klo 06.45! Normaalisti nukutaan klo 9-10 saakka. Sitten torkuttiin molemmat sohvalla aamupäivällä ja iltäpäivälläkin otettiin päikkärit.
Mitenkähän sitä jaksaa taas vauvan kanssa, kun ei saa nukkua kuin pari tuntia kerrallaan... jännittää!!
Höh esikoinen heräsi nytkin kesken unien... On ilmeisesti tarttunut tämä minun kesäflunssa, kun oli ihan räkäinen! :(
Me nukutaan myöskin kaikki samassa huoneessa ja nykyään jopa samassa sängyssäkin. Onnin sänky on kyllä ihan kiinni meidän sängyssä mutta siitä huolimatta se tulee AINA meidän keskelle nukkumaan. Saa nähdä missä kukin nukkuu kunhan vauva tulee... :)
Mä olen menettänyt uskoni sen suhteen, että tämä vauva tulisi ajallaan maailmaan. Onhan tässä toki vielä pari viikkoa aikaa...
Lääkäri sanoi silloin, että vauva on laskeutunut ja kiinnittynyt mutta nyt illalla liikkeet tuntui tosi ylhäällä! Aikaisemmin se on myllertänyt tuossa navan kohdalla mutta nyt se porautui tuonne ihan ylös mun kylkiluihin... Ei kai se nyt yhtäkkiä ole voinut niin paljon kasvaakaan... Kyllä se taitaa heilua irtaallaan tuolla mahassa ties miten päin... :)
Jep, pitäisiköhän se painua pehkuihin jos sattuu vaikka taas aamulla olemaan herätys jo klo 6 maissa....
kumppari rv 37+6