Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Palauttaisitko vai pitäisitkö löytötavaran? (OV)

Vierailija
23.12.2005 |

Kiinnostaisi tietää, mitä tekisit, jos löytäisit kauppakeskuksen lattialta muovipussissa ilman mitään tietoa omistajasta 14 euron arvoisen Marimekon tavaran. Pitäisitkö itselläsi vai palauttaisitko jonnekin? Ja jos palauttaisit, minne? Lähimpään kauppaan tms. vai infopisteeseen?

Hukkasin nimittäin juuri joululahjaksi tarkoitetun tavaran ja kiinnostaisi tietää, onko sen löytymiselle mitään mahdollisuuksia.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten tuntuis siltä kuin olis varastanu

Vierailija
2/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ota, jos ei annakaan :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut miettisin kalliimman ja minulle tarpeellisen kohdalla tarkkaan et pidänkö. Saattaisin pitää vaikka digikameran, kännykkää taas en. Ja joulun alla luultavasti palauttaisin! Mut muina vuodenaikoina en.

Joo joo, i know, olen pimeähullujamoraaliton.

Vierailija
4/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli oikeasti jollekin joululahjaksi tarkoitettu ja omistajalle tuli paha mieli, kun ei löytynyt.

Vierailija
5/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieleen tulee aina heti ensimmäisenä, että mitä jos vaikka lapsi on ostanut viimeisillä rahoillaan lahjan - tai että köyhä mummo on ostanut ja hukannut sen..... omatunto ei koskaan sallisi pitää löytöä itsellä!

Vierailija
6/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ois se kumminkin n. 84mk.

Vierailija
7/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta esim. jos löydän lompakon maasta,niin siihen en enää toiste koske.

Löysimme yhtenä iltana mieheni kanssa lenkillä ollessamme lompakon,lähdimme heti viemään sitä poliisille.

Kyttiksellähän alkoikin sellainen ristikuulustelu,että mistä sen olimme ottaneet ja paljonkos siellä oli ollut rahaa.

Sanoimme poliisille,että ei kuules tartte kenenkään lompakkoja tutkia ja mieheni sanoi vielä lähtiessämme,että seuraava lompakko joka löytyy,hän viskaa sen hevonvittuun...Poliisi siihen alkoi,että noh,en minä nyt sitä sillä ole tarkoittanut jne jne

Vierailija
8/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavara on ostettu pankkikortilla ne saa jopa selville kuka sen osti.

Vierailija
9/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin Marimekkoon, mutta ei ollut ainakaan vielä tullut.

Pussi on niin pieni, että voi olla, että vasta siivooja sen ehkä huomaa. Olen kysynyt infopisteestä ja nyt kaikista liikkeistä, joissa kävin + Marimekosta. Ei ole vielä löytynyt, mutta ehkä vielä löytyy. Soittelen vielä infoon huomenna.

Pussissa oli lapselle tarkoitettu joululahja. Ei sen häviäminen minulle mikään konkurssi ole, mutta harmittaa toki hirmuisesti. Sekin harmittaa, että että noita epärehellisiä ihmisiä valitetttavasti on.

Erittäin hyvää joulua kaikille rehellisille ihmisille! Varkaista ei ole niin väliksi ;-)

-ap

Vierailija
10/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Erittäin hyvää joulua kaikille rehellisille ihmisille! Varkaista ei ole niin väliksi ;-)

-ap

Vierailija
11/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kaiksita vahingoistahan pitää rangaista, eikös vaan? Varas olet kuitenkin, jos viet tavaran, siitä ei mihinkään pääse, ääliö.

Vierailija
12/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse tekisin niin että veisin infoon ja antaisin puhelinnumeroni, jos kukaan ei hakisi niin saisin itselle.. =)

Vierailija
13/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mutta itse tekisin niin että veisin infoon ja antaisin puhelinnumeroni, jos kukaan ei hakisi niin saisin itselle.. =)

Vierailija
14/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka ei vie löytötavaraa kauppaan tai kauppakeskuksen infoon, tekee lain mukaan rikoksen. Tällainen kauppaliikkeestä löydetty tavara on palautettava siitä huolimatta, vaikka se olisi vähäarvoinen.

" 5 §

Laitoslöydön luovuttaminen

«Löytötavara», joka otetaan talteen julkisen liikenteen kulkuneuvossa tai rautatie- tai linja-autoasemalla taikka muulla vastaavalla liikennepaikalla taikka liikehuoneistossa, virastossa, toimistossa, työpaikalla, oppilaitoksessa, sairaalassa, teatterissa, urheiluhallissa tai vastaavassa huoneistossa, on luovutettava asianomaisen laitoksen henkilökunnalle tai sen löytötavaratoimistolle (laitoslöytö).

Mitä 1 momentissa on säädetty, koskee myös ulkona tietyssä paikassa järjestettävässä ilmoituksen- tai luvanvaraisessa yleisötilaisuudessa tehtyä löytöä."

Sen sijaan:

" 6 §

Vähäarvoisesta löytötavarasta ilmoittaminen

Vähäarvoisen löytötavaran talteen ottamisesta, joka on tapahtunut muualla kuin 5 §:ssä tarkoitetussa laitoksessa, on löytäjän ilmoitettava omistajalle, jos tämä on tiedossa. Vähäarvoisen löytötavaran, jonka omistaja ei ole vaikeudetta selvitettävissä, saa löytäjä pitää."

-ap

Vierailija
15/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu näinhän ne toki tekee, se on ihan laissa määrätty... *toc toc*

Vierailija:

Vierailija
16/16 |
23.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotaan että ihmisillä on rehellisyyttä, ellei muuten niin näin joulun alla, ja saisit ostoksesi takaisin!