* * Heinäkuisten perjantai * *
Kommentit (17)
Ei ole mullakaan mahaa, ei niin yhtään. Selällään kun makaa niin ihan menee alavatsa kuopalle vielä. En muista tarkalleen milloin esikoisesta alkoi näkyä, mutta olisko ollut joskus näihin aikoihin kun itse huomasin että ihan vähän maha pullottaa. Mulla on kyllä kohtu taakse päin, sekin varmaan vaikuttaa. Iltaisin kyllä tuntuu vatsa aika turvonneelta.
Ja tänään aamulla kun löhöilin sängyllä selällään, alavatsan toiselle puolelle nousi pieni kohouma, samanlaista oli esikoisesta joskus rv 15+ ja se oli vauva silloin joka siellä " pullisteli" . Mutta nyt en kyllä millään usko että vauva voisi sitä kohoumaa vielä aiheuttaa, kun on vielä niin pikkuinen.
Tuntuuko muuten teillä muilla selällä maatessa vatsassa paineen/painon tunnetta? Mulla tuntuu nimittäin, mietin vaan onko ihan tavallista.
Täällä väsymys on aika kohtalaisen kamalaa, luulen että johtuu edelleen laskeneesta hemoglobiinista, jos menee samanlailla kuin viime raskaudessa. Muita oireita kuin väsymys ja ajoittainen heikotus ei sitten olekaan.
Np-ultraan on vielä 13 päivää, siihen asti tässä vielä jännätään onko masussa ketään.
Onko muita, joilla np-ultra on ensimmäinen ultra jossa käytte?
Niin joo, taidan hakea teetä ja skoolata sillä itselleni täällä yksikseni, koska tänään on 12 viikkoa täynnä ja siis se pahin riskiaika ohi :) :)
T:myy ja piiperö rv 12+0
Ihan pikaseen tulin vain ennenkuin hulina alkaa tälle päivälle.
Esikoisesta en muista milloin alkoi näkyä, eikä tästäkään vielä mahaa näy.
Muuten taitaa sitten minusta näkyä :) Eilen oli tarkoitus kertoa töissä odotuksesta, näin aikaisin ihan vaan sen takia että saavat rauhassa etsiä minulle sijaista ja siksi etten osaa valehdella menojani (neuvolat, ultrat ym.) jouden käymään niissä työajalla. No en mä kerinny muuta sanoa kuin että minulla olisi asiaa. Pomo sanoi heti että oot raskaana.
Et kai se paistaa minusta sitten kilometrien päähän :)
Mutta nyt kaikille oikein rauhallista ja mukavaa joulua!!
nellariina 11+5
Minullakin saattaa tulla aina joskus sekstailun jälkeen hiukka verta mutta se johtuu ihan limakalvoista eli näin raskaudessa ne saattaa olla hiukka herkät eli ei syytä huoleen kun kysyin lääkäriltä ihan. Minulla viellä saattaa aiheuttaa se miksi ovat nyt aika herkät, koska minulle on tehty noin puoli vuotta sitten laserhoito eli poistettiin kohdunnipukkaa hiukka kun minulla todettiin syövän ensiaste kohdunkaulassa.
Mahankin kasvu saattaa olla yksilöllistä eri raskauksissa kun siihen vaikuttaa missä asennossa kohtu on eli käsittääkseni sekin voi vaihdella raskauksissa eli joskus on edessä enenmän tai takana.
Yleensähän sanotaan että helpommin tulee näkyviin mitä useampi raskaus on kyseeessä.
Itse en ole kovin jouluihminen mutta lasten takia koitan hiukka joulua kotiin tehdä :)
Aatoksi onneksi menemme minun vanhemmille joten ei itse tartte laittaa jouluvalmisteluja hirmuisesti kun ei oikeen jaksa. Minua kun on vaivannut aikamoinen väsymys.
Hyvää Joulua kaikille !
Kiitos vastauksista, tuli heti hyvä mieli. Ehkä mulla esikoinen näkyi niin aikaisin, kun lähtöpainokin oli 4-5 kg vähemmän kuin lähtöpaino tästä. Eli vielä voi odotella rauhassa mahaa. Huh :)
Kiitos myös siitä veri-infosta ja mahtavaa, jos sulla on nyt kaikki hyvin ja pienikin tulossa!! Varmasti pelästyttää tuollainen esiaste ja leikkaus! :(
Onnea viikolle 12 pääsystä! On se hieno tunne!!
Nyt pakkaamaan ja iltapäivällä ajelemaan mummolaan. Tyttö on ihan innoissaan :)
Oikein hyvää joulua! En välttämättä pääse muutamaan päivään tänne. Toisaalta jos huomenna tai jo tänään kerrotaan, niin eipä tartte täälläkään käyntiä enää salata.
Mulla on maha turvonnut aina vain aikaisemmin joka raskaudessa, nyt on niin turvonnut maha että eilenkin kaupassa (oli takki tietysti päällä) 2 eri tuttua kysyi, että olenko raskaana. Eli enpä enää pysty salaamaan, vaikka raskausviikkoja on vasta 9+1!
Eli viides vauva tulossa ja muuten olen hoikka, nyt turvonnut muumimamma.
Yhdynnän jälkeisestä vuodosta: Eilen kävin ultrassa (kaikki hyvin, vauva oli 2cm pitkä ja liikkui! Aina yhtä uskomatonta!!!)
Mullakin tuli tässä kerran yhdynnän jälkeen hieman vuotoa, joten kysyin eilen lääkäriltä, että haittaako ja uskaltaako enää rakastella.
Lääkäri sanoi näin: " Jos kerran tulee vähääkään vuotoa, yhdyntä ei ole suositeltavaa, johan se vuoto kertoo sen."
Olin odottanut hieman erilaista vastausta, koska en ole uskaltanut olla sen vuodon jälkeen yhdynnässä ja sanoin miehelle että odotetaan ultran jälkeen.
No, nyt sitten pitäisi pidättäytyä kokonaan yhdynnästä lääkärin mukaan...enkä ole vielä miehelle kertonut tästä tulevasta selibaatista.
Tänään on neuvolakin, menee varmaan lappusten täytössä koko aika!
PS: Onko OUMAIsta kuulunut mitään?
Ras-mam rv 9+1
Itse olen kanssa pähkinyt tuota mahan kasvua. Tosin viikkoja vasta 9+, mutta silti kun on lukenut monien kirjoittaneen, että heillä pullahtanut vatsa saman tien, ja varsinkin toisesta, niin alkanut " huolestumaan" . Mutta mulla kans tota lähtöpainoa hippasen verran runsaammin (8 kg) nyt kuin ekaa odottaessa, niin kaipa noi ylimääräiset tossa vyötäröllä pistää kans vähän peittelemään varsinaista vatsan kasvua. Niin ja mulla myös taaksepäin kallistunut kohtu, joten varmaan sekin vaikuttaa.
Onko teillä muilla jo tullut lisää painoa? Mulla ei vielä (onneksi) vaikka esim tällä viikolla on tullut herkuteltua pari kertaa hamppariaterialla ja joulutorttuja on mennyt parin viime vuorokauden aikana pellillinen :)
Tänään suunnataan vanhempien luokse ja joulun viettoon :) Uutisia " kakkosesta" ei vielä kerrota vaikka mieli vähän tekiskin. Siskon vauvan kuolemasta ei ole vielä pitkä aika, joten olen ajatellut pitkittää kertomista niin pitkään kuin mahdollista. Hankala ja surullinen tilanne ylipäätänsä :(
Mutta hyvää joulun aikaa teille kaikille heiniksille!
Ihanaa, että tämä palsta on olemassa :)
Heinämamma 9+3
Eilen sitten kerrottiin kaikillle (siis mummoille) kun olin sopivasti kutsunut kaikki synttäri kahveelle. Tai eipä tarvinnut kertoa kun huomasivat mahani. Oma äitini tosin sanoi että huomasi vain takapuoleni (kuulemma on levinnyt). Olivat onnellisia, mutta anoppihan se alkoi hössöttämään luonnollisesti. Kissa ei saanut tulla lähellekään ja paperihaavakin sai kauhitelut aikaan " ettei vaan tulisi verenmyrkytystä" . Ilmoitti sitten ostavansa pienelle sängyn kun vain ilmoitamme millaisen haluamme.
Kävin eilen myös eläinkaupassa, jossa olen ollut töissä ja he huomasivat jo heti ovella! Kuulemma tuosta lyllerryksestä ei voi erehtyä. Mulla oli eilen vähän alaselkä jumissa ratsastuksen jälkeen.
Siitä mahasta. Mulla on selvä pikku maha, joka katoaa kun menee selälleen. Mutta kyljellään ja pystyssä pullahtaa esiin. Olen vähän ihmeissäni että näin nopeasti on tullut vaikka ekaa odotankin. Mutta ainahan mulla on ollut turvotukseen taipuvainen masu.
Sain synttärilahjaksi kävelysauvat... maltan tuskin odottaa että pääsen lenkille naapurin emännän kanssa lenkille. (on pyytänyt pukilta kuulemma myös sauvat itsellensä).
Mutta nyt täytyy suunnistaa kaupoille vielä viimehetken ostoksia tekemään :)
Ninni rv 13+2
Eilen kävin neuvolalääkärissä ja oli harvinaisen mukava mieslääkäri. Ei kyllä yhtään harmita mennä jatkossakin sinne. Kyseli edellisistä raskauksista ja synnytyksistä ja käski olemaan varovainen. Oli oikein tyytyväinen (kuten terkkarikin), että lopetan työt jo nyt. Kyllä kunnossa huomaa, milloin pitää varovainen olla.
Tänään oli sitten aamulla ohjelmassa äitipoli. Edelleen oli kaksi pussia, mutta yksi vauva on tulossa. Toisessa pussissa ei ollut edes istukkaa. Lääkäri katsoi tarkkaan ja tuli siihen tulokseen, että tilanne on niin hyvä kuin tässä tilanteessa voi olla. Vauva on A-pussissa kohdunsuun päällä ja B-pussi on sitten yläpuolella. Vahva väliseinä on välissä ja vaikka istukka olisi ollut, se olisi ollut kummallakin vauvalla oma. B-pussi voi jäädä sinne tai tulla ulos, sitä ei pysty ennustamaan. Yleisin kuitenkin on, että se jää sinne. Siitä ei mitään haittaa pitäisi olla silloin.
Niin paljon kuin vauvan rakenteesta nyt pystyi sanomaan, niin ihan normaalilta vauvalta vaikuttaa. Haluavat kuitenkin tehdä rakenneultran 20-viikolla, varmaan koska olen kieltäytynyt kaikista seulonnoista. Jostain kumman syystä en kieltäytynyt, täällä nimittäin on tarjolla vain alkuraskauden ultra... Eli silloin uudestaan äitipolille vauvaa kurkkaamaan :)
Joulun joudun olemaan töissä, mutta onneksi vuoro päättyy sellaiseen aikaan, että eipä me oikein mitään oltaisi muutenkaan sitä ennen tehty. Kaikki valmistelut on tehty, yksi lahja vain pitää muistaa paketoida.
Nyt tyttö huutelee, että missä ihmeessä viivyn, hän on laulullaan yrittänyt houkutella :) Minä reppana olen vain kuullut, että jottain laulaa, mutta ei hajuakaan mitä...
Lämmintä joulua kaikille!
Nyt ollu taas muutaman päivän tauko kirjottelusta.Oon yrittäny saada tehtyä kouluun yhen ison esseen ja muuttoa ollu tekemässä, ni kiirettä pitäny.sit viel joulusiivous ja kaikki..nyt pitäs alkaa imuroimaan ja pölyjä pyyhkimään,ku on vihdoin saanu noit tavaroit jotenki paikoilleen.
neuvola oli sillon tiistaina (rv 10+2)..sydänäänii ei viel kuulunu..
menin sinne sil asenteel,ettei niit välttämättä viel kuulu,mut kyl harmitti silti..ja kävi vähän pelottaa.kahen viikon päästä uudestaan, toivottavasti kaikki on hyvin!
millä viikoilla teil on kuulunu?tai onks jollain käyny niin,et ekal kerral ei kuulunu, mut toisel kuului??
vaik yrittää ajatella positiivisest ni kyl on silti kauhee pelko.sit viel mahaa välil vihloo..
no mut huomenna on jouluaatto:) vihdoinkin!pääsee syömään kaikkia herkkuja.tänään pitäs viel kuusi koristella ja huomen voiki sit rentoutua.
Oikein ihanaa ja rauhallista joulua kaikille!!
(tulen kyllä varmaan vielä käymään tänään tai huomenna)
Laura rv 10+5
Ihanaa kun on huomenna jouluaatto!!
Lapset ihan jännittyneinä ja tuo pienempi ihan hulluna joulukuuseen..
Laralei: Ei ne sydänäänet todellakaan aina kuulu noilla viikoilla vielä!! Neuvolan dopplerit ei aina ole mitä uusimmasta päästä, ja vielä jos sun kohtu on kallistunut taaksepäin, niin ne eivät välttämättä vielä edes viikon päästä kuulu.. Joten ole rauhallisin mielin vaan, ja tiedän että silloin kun ajattelee asiaa, niin varmasti siellä masussa vihloo... Toivottavasti saisit ajatukset iloisimpiin ja voisit nauttia joulusta!! Kaikkea hyvää!!
Me ollaan hankittu kaikki lahjat ja ruoat ja nyt alkaa varsinainen nautiskelu! Illalla laitetaan kinkku uuniin, se on mun ja mun miehen yhteinen joulurituaali, että valvotaan yhdessä kunnes kinkku on valmis. Sillä aikaa asettelemme lahjat kuusen alle, meillä se pukki käy yleensä öisin...
huomenna en varmaan konettani avaa, joten toivotan tässä kaikille:
Oikein Hyvää ja Nautinnollista Joulua Teille!!!
Toivoo:
maryanne 12+0 (jeeeeeeee!!)
En oikein ymmärrä, miksi neuvoloissa halutaan niin aikaisin kuunnella sydänääniä. Se on ennen 13+ viikkoa hyvin pitkälti " välineurheilua" , ihan täysin kiinni siitä, millainen doppler on käytössä. Mulla oli joskus aikoinaan hoitsukoulun oppikirjana Neuvolakirja, jossa sanottiin, että ennen 13+ ei kannata kuunnella sydänääniä, koska ei ole mitään syytä huolestuttaa äitiä! Ne eivät kuulu sitä ennen aivan varmasti, koska vasta noilla viikoilla on kohtu noussut niin ylös häpyluun takaa, että äänet kuullaan.
Minulle sattui ekalla kerralla neuvolantäti, joka ei suostunut kuuntelemaan ääniä juuri tuon takia. Äänet kuultiin 12+. Toisella kerralla äänet kuului vasta 13+, koska kohtu oli kallistunut taaksepäin. Nyt kolmannella kerralla ei täti ole edes ehdottanut äänien kokeilemista, sanoi, että haluaa odottaa tarpeeksi pitkälle, jotta ne varmasti kuullaan. Sanoin olevani samaa mieltä ja etten olisi edes antanut kokeilla. Täti oli lievästi yllättynyt ja sanoi, että monelle äidille tulee turhaa huolta, kun ääniä ei kuullakaan ja kaikki on silti ihan hyvin.
Onko sydänäänistä tullut jotenkin pakko? Onhan se ääni kivaa musiikkia korville, mutta kannattaisiko malttaa odottaa pidempään? On oikeasti riski, ettei ne kuulu, ja silloin tulee äidille vain turhaa huolta ja murhetta. Toivoisin, että ne heinikset, jotka vielä eivät ole ääniä kuunnelleet, miettisivät niiden kuuntelun ajankohtaa. Kannattaako ottaa ylimääräistä huolta ja murhetta kannettavakseen? Yksi neuvolakäynti yleensä sattuu siihen 12-14 viikoille ja silloin kuuntelun tulos on paljon varmempi. Itse haluaisin penätä myös neuvolantädeiltä vastuuta tässä asiassa. Jos tietävät laitteen vanhaksi, niin eivät edes kokeilisi...
Heips kaikki :)
Perunalaatikot ja piparit tehty ja kinkku uunissa, ja lapsetkin rauhoittui hillittömän riehumisen päätteeksi, joten vihdoin hieman aikaa netille ;).
Ultrassa kaikki hyvin. Sopivan kokoinen vauva ja normaali turvotus...siinäpä oiva joululahja :). Onnea myös muille neuvoloissa/ultrissa käyneille.
Sydänäänistä: joo, eihän ne välttämättä kuulu vielä ennen kolmeatoista viikkoa. Mulle lääkäri sanoi, että kokeillaan nyt kuunnella, mutta todennäköisesti eivät kuulu. Eli mun mielestä hyvin valmisti siihen, etteivät ne välttämättä kuuluisi (viikkoja 10+6). Sydänäänet kuului kyllä ihan hyvin, mutta todennäköisesti osittain siksi, että mulla kohtu on kallistunut eteenpäin.
Hyvää Joulua kaikille!!!
Meri05
Joulu, joulu tullut on.... Ihanaa! Takana parin päivän keikkareissu Etelä-Suomeen hakemaan veljen tyttöä joululomalle ja nyt alkaa joulu! Lahjat kaikki valmiina ja kohta menee kinkku uuniin ja siitä se alkaa.
Maha: ei ole kasvanut vielä. MInusta se on hyvinkin yksilöllistä, milloin näkyy. Itse toivon, että selviäisin tuonne 16 viikon puolelle, ennen kuin näkyy, kun olisi helpompaa tuo jumppaaminen...
Paha olo alkaa väistymään, mutta tänään käydessäni ruokakaupassa, tuli viereeni joku nainen, joka oli kaatanut koko hajuvesipurkin päällensä ja haju oli ällöttävä! Sai tosissaan pidellä, ettei tulisi ylen. Kauppareissu muuttuikin tuskaiseksi, mutta selvittiinpäs kunnialla.
Vauva on vielä salainen tapaus meillä, emmekä paljasta salaisuutta ennen kuin veriseula sekä np-ultra on otettu eli menee tammikuulle!
Hyvä olo, kuten Jone Idolsissa sanoin, toivottavasti teillä muillakin ja oikein lämpöistä ja ihanaa ja vauvanhumuista joulua kaikille!
T: Carelia ja " Salamatkustaja"
kävin tänään ultrassa. niskapoimu oli normaali 1.6. säikähdin kun lääkäri sanoi arvon koska esikoisen aikaan se oli vain 0.6. pakko oli kysyä et onko normaali. on kuulema jos yli 2 niin sitten vasta huolestutaan. sikiö oli kooltaan 13+1 vaikka alkuraskauden ultran mukaan tänään olisi 12+2!!! ihmeen paljon näköjään vaihtelee kuka tutkimuksen tekee. la olisi jo 29.6 mutta minä elän menkkojen mukaan lasketussa ajassa 12+4 koska la ei muutettu. olipa ihme sepustusta....
jouluvalmistelut alkaa olla hanskassa. kinkku tuli jo eilen paistettua ja jo maisteltuakin.
hyvää joulua kaikille!
sassa
Nukahdan kyllä ihan varmasti paaaljon ennen sitä!
Minulla on semmoinen käsitys sekstailun jälkeisestä verentulosta, että se johtuu yleensä siitä että emättimen limakalvot on turpeat ja sen vuoksi herkästi " naarmuuntuvat" . Joten jos veri on hailakkaa tai tulee tippa niin ei syytä huoleen!
Itellä masu alkaa pikkuhiljaa näkyä, vaikka kohtu on taakse kallistunut. Housuista voin ainoastaan kaksia käyttää, toiset on mammafarkut. Huomenna on pakko siis laittaa ne jalkaan kun käydään sukuloimassa (toiset onkin sitten tuulihousut..), joten toivon etteivät huomaa vielä mitään. Molempien vanhemmat tietävät, mutta en haluaisi vielä muille kertoa, kun np-ultra on ens perjantaina ja mua on alkanut huolestuttaa,vaikkei silleen mitään siihen viittaavaa olekaan. (Taitaa jokainen odottava jossain vaiheessa hermoilla)
Nyt alkaa nukuttaan niin paljon, että toivotan kaikille hyvää yötä ja aivan ihanaa joulun aikaa! Nauttikaa jouluruuista siinä missä kykenette ja olkaa onnellisia koko ajan kasvavasta masusta! Ei saa turhia miettiä ja murehtia (no joo, paraskin puhuja:)).
Rauhallista joulua toivottaa AnnaMaria ja salarakas 11+2
kiitos ku vähän rauhottelitte mun mieltä.nyt tuntuu paremmalta:)
ku on eka raskaus ni kaikki on uutta ja ihmeellistä.jos saan toisenkin vauvan joskus ni en kyl halua et kuunnellaan liian aikasin,ettei tuu turhaan sitä huolta..
mulle sanottii ensin et voin varata viikon päähän seuraavan ajan,mut en halunnu,vaan halusin ottaa vast parin viikon päähän,jotta se ois varmempaa et kuuluis..mut eihän kaikil kuulu silloinkaan.on se kummaa tää raskaus.mut lääkäri sentäs sano et oot niin hoikka et eiköhän ne parin viikon pääst kuulu.jotain positiivist:) heh.
juu.siivoukset saatiin tehtyä ja kuusi koristeltua.tulee se joulu tähänkin taloon.huomen ei kyl paljo kotoon olla.äipälle mennään illalla ja sitä ennen anoppilaan.
tuntuu siltä et tulossa on mukava joulu.iskäkin sai nyt tietää raskaudesta.laitoin joulukorttiin meidän nimet +masuasukki.
hih:) must se oli kiva idea. sano vaan et " enkös mä oo vähä liian nuori papaksi?" (47v).. ja sit ku sanoin et sehän on vaa hyvä ku on nuorekas ja menevä pappa, ni vastas " kiitos." tais olla vähä viel sekasin:) mut tais se ihan innoissaan olla.koska oli jo menny mainostamaan joillekki.
meiän äippä on ihan täpinöissään.haluis mennä uutisiin kuuluttamaan,et siit tulee mummo..päätti et sitä vois sanoo mamuks:)
kai se sit on niin.sai ite päättää.ne oli sen kaverin kans yhes pähkäilly mikä nimike sille sopis:D hih.
mut viel kerran, HAUSKAA JOULUA KAIKILLE TEILLE!!
(ja muistakaa syödä paljon herkkuja..kahden edestä :D )
Laura rv 10+5
Jokohan kaikki on niin joulutunnelmissa, että täällä on hiljaista?
mmm,mmmmmmmxzxxxxxxxxx<l ggggggggl' ' iiiiiu y u uiop
Tuossa lukee kuulemma ´lentokone´, tyttö 2v halusi sen siihen kirjoittaa :)
Mua huolestuttaa nyt TOSI paljon tämä mun maha. Esikoisesta oli mieletön maha 14+5 (sellainen valokuva löytyi) ja nyt ei yhtään mitään vielä 13+1 :( Ei oikein edes pientä kohoumaa... Turvotusmaha on, mutta lihomisesta tai mistä lie. Selällään ei mitään mahaa. Eikös seuraavista pitäis mahan pullahtaa 5 min testin tekemisen jälkeen :) Miten teillä nyt ja aikaisemmissa?
Huolestuttaa vaan kertoa huomenna perheille, kun tuntuu, että ei tästä mitään tule... Ultra, sydänäänet ja kohdunsuu oli ok viime viikolla, joten ei tässä pitäis hätää olla, mutta...
Olikos se ihan normaalia, että sekstailujen jälkeen tulee vähän verta? Tuli sellaista ihan haaleaa, mutta kuitenkin :( Esikoisesta ei tullut kertaakaan yhtään mitään.
No mutta jouluiloa toivottaa Liinaharja 13+1