Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Länsisuomalaisten ja itäsuomalaisten erot. Oma näkemyksesi?

Vierailija
13.10.2009 |

Vuosi sitten julkaistiin tutkimus, jossa todettiin että länsisuomalaisten (v-s,satakunta, häme, etelä-pohjanmaa) ja itäsuomalaisten (mukaan lukien savo, pohjois-pohjanmaa ja lappi) välillä on jopa suurempi geneettinen ero kuin ranskalaisten ja englantilaisten välillä.

Esim.lounaissuomalaiset ovat lähempänä ruotsalaista perimää kuin itäsuomalaista.

Miten ero näkyy käytännössä vai näkyykö se?

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitetaanko tässä idän ihmisillä nyt karjalaisia?

Nuo ovat karjalaisia piirteitä.

Tuo vilkkaus, ulosoäinsuuntautuneisuua ja puheliaisuus ilmeneee aina Kotkaa myöten.

Tietenkin menetetyllä alueella Karjalassa, mutta en pidä heitä suomalaisina. He ovat ulkonäöltään lähempänä venäläisiä. Varmaan myös henkisesti.

Evakot ovat voineet tuoda vilkkauden Suomeen.

Olettko ajatelleet sitä?

Kyllä menetetyillä alueilla asui ihan nimenomaan suomea puhuvia suomalaisia. Sitten on erilaisia karjalan murteita missä sekoittuu venäjän äänteet ja suomenkieli. Karjalan alueella sekoittui kukttuurit, kansat ja kielet, mutta kyllä karjalaiset suomalaisia olivat!  Sotien jälkeen alueille muutti tietysti venäläisiä, mutta edelleen siellä osa suomensukuisia. 

Vierailija
122/137 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopion ha Outokummun seudulla on paljon sukurutsasta johtuvia mielen sairauksia. Länsi-Suomessa ei vastaavia ole läheskään yhtä paljon tiettyjä paikkakuntia lukuunottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa, että länsisuomalainen on koulutettu ja sivistynyt lukijatyyppi. 

Itäsuomalainen voi olla lupsakka, mutta on samalla pirun tyhmä.

Varsinaissuomalaiset ovat vain tyhmiä. 

Olen itse lukenut länsisuomalainen, suomenruotsalainen. 

Itse etelä-pohjanmaalla syntyneenä ja lapsuuden eläneenä näkisin että e-pohjalaiset ainakin kalpeita ja hiukset usein ohuet mitäänsanomattoman väriset. Jos jollain oli tuuheat tai tummat hiukset niin ajattelin, että on geenejä saanut muualta päin Suomea

Vierailija
124/137 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitetaanko tässä idän ihmisillä nyt karjalaisia?

Nuo ovat karjalaisia piirteitä.

Tuo vilkkaus, ulosoäinsuuntautuneisuua ja puheliaisuus ilmeneee aina Kotkaa myöten.

Tietenkin menetetyllä alueella Karjalassa, mutta en pidä heitä suomalaisina. He ovat ulkonäöltään lähempänä venäläisiä. Varmaan myös henkisesti.

Evakot ovat voineet tuoda vilkkauden Suomeen.

Olettko ajatelleet sitä?

Kyllä menetetyillä alueilla asui ihan nimenomaan suomea puhuvia suomalaisia. Sitten on erilaisia karjalan murteita missä sekoittuu venäjän äänteet ja suomenkieli. Karjalan alueella sekoittui kukttuurit, kansat ja kielet, mutta kyllä karjalaiset suomalaisia olivat!  Sotien jälkeen alueille muutti tietysti venäläisiä, mutta edelleen siellä osa suomensukuisia.

Eikö noita vilkkaasti höliseviä voisi käännyttää takaisin sinne unelmiensa Karjalaan?

Vierailija
125/137 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin yksi sopimaton pari on savolaismies ja e-pohjalainen nainen. Nainen kaipaisi suoraselkäisyyttä ja puheen luotettavuutta. Mies on henkinen ankerias, ns. seuramies. Ei hyvä. 

Voisiko sopia toisin päin? Eli savolaisnainen ja pohjalaismies.. Enpä tiedä. 

Vierailija
126/137 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsisuomalaiset = sinisen väriset silmät ja blondeja. Alttiimpia syöville

Itäsuomalaiset = Lyhyitä, ruskeat silmät, hiukset ja jopa ihokin voi olla ruskehtava. Alttiimpia sydän- ja verisuonitaudeille.

Vierailija
127/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Länsisuomalaiset eurooppalaisen näköisiä ja pidempiä kuin leveänaamaiset ja lyhyenlännät itäsuomalaiset.

Pää kiinni *äliö! Vai että oikein "lyhyenLÄNTÄ"! Samalla logiikalla pitkästä voi sitten sanoa että hirveä amatsooni!

Vierailija
128/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei nykyisin enää juuri ole, muuttoliike, opiskelu yms. ovat sekoittaneet ihmiset hyvin paljon. Ns. savolainen  ei ole iloinen hölöttäjä eikä pohjalainen rehellinen ja juro. Karjalainen ei ole sen enempää vieraanvarainen kuin hämäläinen. Suurin osa täällä on ihan huuhaa-juttuja ulkonäköä myöten.

Vierailija
129/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Länsisuomalaiset eurooppalaisen näköisiä ja pidempiä kuin leveänaamaiset ja lyhyenlännät itäsuomalaiset.

Pää kiinni *äliö! Vai että oikein "lyhyenLÄNTÄ"! Samalla logiikalla pitkästä voi sitten sanoa että hirveä amatsooni!

Te olette lyhyitä idässä. Yksi suuttui kun sanoin, että tietääkö miksi lyhyet ihmiset on niin ilkeitä? No koska teillä on persereikä niin lähellä päätä. Suuttui.

Vierailija
130/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te olette lyhyitä idässä. Yksi suuttui kun sanoin, että tietääkö miksi lyhyet ihmiset on niin ilkeitä? No koska teillä on persereikä niin lähellä päätä. Suuttui.

Lyhyt? Olen 173cm nainen idästä.

Vierailija
131/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa teistä on yhtä leveitä kuin pitkiä.

Vierailija
132/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rastui! Tervetuloa länteen 

Vierailija
133/137 |
17.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt ja kasvanut Länsi-Suomessa, mutta työn perässä asunut ympäri maata.

Oma kokemukseni on se, että idässä ollaan keskimäärin oikeastikin sosiaalisempia. Länsisuomalainen jurottaa paljon enemmän, siinä missä idän ihminen on vilkkaampi. Länkkäri on taas sitten ehkäpä pohdiskelevampi.

Nämä tällaisina karkeina yleistyksinä, löytyy idästäkin juroa korpijarmoa ja lännestä ylisosiaalista hölöttäjäliisaa.

Helsingissähän taas ei ihmisille saa puhua ollenkaan, se on suuri sosiaalinen faux pas ja kauheaa junttikäytöstä. :D

Vierailija
134/137 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
135/137 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näy mitenkään. Murteista ja maakunnista puhutaan nykyään enemmän kuin ennen, ja siitä puhe mistä puute. Pakkomielteinen puhuminen viittaa siihen että murteet ovat häviämässä, samoin maakunnalliset ja paikalliset ominaispiirteet. Suomi on kaikkialla aika samanlainen, eli jonkinlainen wannabe-USA. Erot ovat yksilöiden välillä. Sitä paitsi ihmiset vaihtavat olinpaikastaan monta kertaa elämänsä aikana. Olenko länsi- vai itäsuomalainen jos olen asunut Turussa, Porissa, Jyväskylässä, Joensuussa, Helsingissä, Iisalmessa ja Suonenjoella? 

Vierailija
136/137 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on oikein kunnon perus-hämäläinen, vaikka juurensa juontavat Karjalasta lähteneisiin. Ulkonäkö onkin hämmentävästi voimakkaan eksoottinen tumma tihrusilmä, mikä yhdistyy kaiken toiminnan hiiiiitaaauuuteeeen.

Äitini taas tulee Pohjanmaalta, on ylpeä,arvonsatunteva ja juurikin aika tyypillisesti täällä kuvattu lännen elätti lättänäkasvoineen.

Eli "genotyyppini" on ilmeisesti sekarotuinen, mutta kulttuurillisesti pikemminkin länsisuomalainen.

Olen erehtynyt naimisiin monennen polven itäsuomalaisen kanssa ja voi sitä puheen pöpinää, mitä puolisoni suoltaa! Kivan näköinenhän tuo ukkoni on tummine piirteineen, mutta tekemiset tekee vähän "ryssiksi", kunnianhimosta ei juuri voi puhua, eikä sitä yrittämistäkään ole kuin nimeksi. Näin olen huomannut, että ehkä valinta omalta kulttuurialueelta olisi voinut olla pitkällä tähtäimellä fiksumpi veto...

Minkälaiset tissit? Nieletkö?

Vierailija
137/137 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idässä ryssägeenit jyllää ja meno on sen näköistä, lännessä ruotsigeenit tuo edes jotain sivistystä. Itse olen näiden kahden risteytys, mutta en osaa nähdä mitään hyvää Itä-Suomessa tai sen geeneistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi