G: Ensimmäinen ajatuksesi, kun kuulet jonkun adoptoineen ulkomailta?
Kommentit (62)
Minä en tiedä muita adoptioäitejä kuin Arja Korisevan, ja hänetkin vuosien sekundäärilapsettomuuden päätteeksi.
vaikka moni lapsen saavakin adoptoi. Toi nyt vain tulee eka mieleen.
Adptoiminen ei ole sitä että pääsisit rivistä valitsemaan söpöintä nappisilmää. Lapselle etsitään parhaiten sopivat vanhemmat. Joitain toiveita (sukupuoli, terveys) voi esittää.
Vierailija:
Syy, haluan tarjota lapselle kodin, raskaus on nähty samoin synnytys. halu auttaa myös on yksi syy. Adoptoisin myös tytön jota minulla ei vielä ole (uskoisin näin, tai sitten ottaisin sen jota ekana tarjottaisiin). Se varmaan olisikin vaikeea, jos joutuisi oiken valitsemaan, se olisi aika kova paikka! En vain koskaan saa sitä 3.lasta edes näin, koska miehen lapsiluku on täynnä : (
koska itsellänikin on toiveissa adoptoida. En varmaan kuitenkaan menisi mitään kauheasti kyselemään, koska saavat varmasti vastailla kysymyksiin muutenkin tarpeeksi (ellei liikaakin). Olisin iloinen heidän puolestaan.
Olen itse tutkinut adoptioasioita ja todennut ettei se ihan niin kallista ole kuin voisi kuvitella. Toki siihen rahaa menee, mutta ei se mikään rikkaiden etuoikeus ole.
Meillä adoptio on mahdollisesti edessä joskus tulevaisuudessa, vaikka emme tietääksemme kärsi lapsettomuudesta. Se ei vain tunnu yhtään huonommalta vaihtoehdolta kuin biolapsikaan. Minusta olisi hassua haluta ehdottomasti vain biolasta, kun maailmassa on kuitenkin jo valmiiksi lapsia, joille toivottavasti voisimme tarjota kodin. Mistään hyväntekeväisyydestä tässä ei kuitenkaan ole kyse, siihen on ihan muut keinot. Hyväntekeväisyyttä teemme antamalla rahaa lahjoituksiin ja ottamalla kummilapsen yms., oma lapsi on sitten oma lapsi ja täysin eri asia.
Tuota brassailujuttua en ymmärrä.
joutuuko karenssiin? Saanut tälläisen " otatko minut kansion" - kuvan ainakin sijaislapsitoiminnasta, että lapsia tarjotaan ja markkinoidaan ja monestihan siinä voi käydä niin, että kun säälittää niin ottaa vaikka ei välttämättä juuri tämän lapsen vanhempana kunniakkaasti voi toimia : (
Mietin sitä vain kun ei saa adoptoida halusta auttaa, että pitääkö olla tyyliin selvillä hyvin tarkkaan mitä sieltä haluaa ja jos ei saa valita niin eikös tämä ole hieman ristiriidassa sitten?
jos joku nyt ylipäätänsä ymmärtää kun kiireessä kirjoitan..
Lapseen kiintyy hoivaamisen kautta. Et sinä voi tietää eka vilkaisulla pystytkö kunniakkaasti toimimaan juuri tämän lapsen vanhempana.
Vanhemmille ei valita sopivinta lasta vaan lapselle valitaan sopivimmat vanhemmat.
Lapsia tulisi ensisijaisesti auttaa heidän kotimaissansa
Oletko tietoinen, että myös lapsen kotimaassa ajatellaan näin, mutta kun kaikille ei sitä kotia sieltä löydy? Sinun mielestäsi heille paras paikka on kotimaan lastenkodissa ilman koulutusta ym.
Oletpa ihana ihminen.
Suomeen tulee vielä paljon lapsia pienistä ja hyvämaineisista lastenkodeista (noin 10-20 lasta) eikä edes niistä kaikkein kurjimmista.
Tahtoo kans. Yksi biolapsi on eikä kohtu ole enää käytettävissä
Lastenkodeissa on vanhemmista tuollaiset esittelykansiot. Siellä on vanhempia jonossa, jotka toivovat lasta. Kun lastenkodissa sattuu lapsi vapautumaan kansainvälisesti adoptoitavaksi (Siis sen jälkeen, kun sitä on ensin tarjottu kotimaassa, eikä kukaan ole huolinut. Käytäntö kaikissa maissa ja useimmissa kirjattu lakiinkin), niin LAPSELLE aletaan etsiä parhaita mahdollisia vanhempia.
Lapsiesityksen saavat adoptiovanhemmat kerran perua, mutta ei todellakaan mistään ulkonäkösyistä, vaan jos tarjottu lapsi on esim. niin pahasti liikuntavammainen, ettei pärjää asunnossa, jossa on rappusia tms.
Ulkonäköä ei adoptiossa voi valita (Venäjältäkin tulee tummaihoisia, kaukasialaisia, aasialaisia jne.), mutta lapsen terveydentilasta saa esittää toivomuksa. Kaikilla ei ole valmiuksia esim. kehitysvammaisen lapsen vanhemmiksi.
Toisaalta esim. Venäjältä adoptoitavilla on kaikilla jotain terveydellisiä ongelmia. Siis syitä, miksi eivät ole kelvanneet kotimaassaan adoptioon.
surullista, mutta näin se menee.
Jos kotimaasta ei löydy perhettä, lapsi päätyy kansainväliseen adoptioon. Esim. Virosta ei enää juurikaan tule lapsia kv-adoptioon, kun kaikki päätyvät kotimaan adoptioon. Näin sen pitää mennäkin, koska on helpompaa tulla adoptoiduksi omassa kulttuurissaan kuin toiseen kulttuuriin.
Kolumbian käytännöistä en tiedä, mutta luultavasti sielläkin lapset menevät ensisijaisesti kotimaahan. Ei liene yhdellekään maalle mairittelevaa antaa lapsia kv-adoptioon, joten kyllä ne pyrittäneen pitämään kotimaassa niin pitkälti kuin mahdollista. Kolumbiasta taitaa tulla ne pienimmät vauvat Suomeen.
Kiinan adoptiolainsäädännön mukaan lapsen täytyy olla kotimaisilla adoptiomarkkinoilla adoptiokelvoton, jotta hänet ylipäätään voisi adoptoida ulkomaille.
Kun on puhe amerikkalaisista (toisin sanoen hollywood-tähdistä), ajatttelen, että ei nainen halunnut ottaa riskiä, että kroppa pilaantuu, ja halusi tehdä töitä koko ajan, ilman raskautta.
Heillä oli jo ennestään omia lapsia, joten kyllä minua vähän ihmetytti tuo eksoottisen lapsen abotio. Haiskahtaa erikoisuudentavoittelulta ainakin minun nokkaani...
.Vierailija:
No, mietin vaan, että aika monet julkkikset adoptoivatJotenkin se vaan kalskahtaa elitistiseltä. Ehkä se ei ole sitä, mutta se nyt sattui olemaan minun eka ajatukseni.
Ja ehkä olen myös hieman kateellinen.
ap
Onko brassailua saada biolapsi siksi, että myös Britney Spears niin teki? :D
MInulle tulee mieleen, että wau, onko Kiinasta niinkuin meilläkin :)
Sieltä on saatu paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä.
kunpa tietäisitte miten tiukilla lapsettomuushoidoissa käyneet ovat ja sitten päälle tulee adoptiokulut =)
Meillä ollaan ihan tavistuloisia ja kaikki viime vuosien rahat on menneet hoitoihin. Tulevat rahat menevät adoptioon. Mutta sillä ei ole meille niin väliä, lasta tärkeämpää ei olekaan ja kaikki muu on toissijaista siihen verrattuna.
Toivottavasti ap sitten tapaamme kun tyttömme Kiinasta saapuu. Voin sitten kehuskella sulle vaatimattomalla asunnollamme, autottomuudellamme ja ADOPTIOLAPSELLA. Me elitistit!!!