Millaisen opettajan haluaisit lapsellesi? Valmistun kohta opettajaksi
ja ottaisin kaikenlaisia vinkkejä vastaan. Entäs minkälainen on huono opettaja? Minulla on aika heikko itsetunto, jonka seurauksena olen aika ujo, onko se mielestänne hirveän huono juttu?
Kommentit (12)
Tavallisen ihmisen, joka pyrkii tekemään työnsä hyvin.
mutta on oltava silti itseluottamusta eli ei saa antaa 8v kukkoilija päästä niskan päälle ja loukkaantua kun tämä purkaa omaa pahaa oloaan opettajaan.
Jämäkkä, huumorintajuinen, ihminen joka tunnustaa, ettei tiedä kaikkea mutta haluaa ottaa asioista selvää, innostaa lapset itse ottamaan asioista selvää. Opettaja joka pelkällä läsnäolollaan saa luokan hiljaiseksi.
-ettei koe erityislapsia rasitukseksi, vaan osana työtä- koska integraatio ja inklusio opetuksessa lisääntyvät vu vuodelta,
- hallitsee yhteistyön vanhempien kanssa
- osaa rajata työnsä, että jaksaa iloita työssään lapsista ja heidän edistymisestään yli 45 v...
T.ope
ja sellaisen toivon lapseni open olevan. Lisäksi tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus on tärkeää ja erilaisuuden hyväksyminen ja sen opettaminen lapsile. Hyvälle opettajalle köyhän työttömön lapsi saa yhtä hyvän kohtelun ja arvion kuin kunnan isoimman pampun lapsi.
saisi myös kesältä palkan, kuten muut opettajat.
Ehtisi paneutua lapseen yksilöllisesti ja tukea siinä missä tarvitsee apua. Kotiin tulisi muutakin viestiä kuin koetuloksia ja todistuksia.
Kauhulla muistan oman kyläkoulunopettajani joka oli itsevaltias ja ensimmäisenä koulupäivänä aikoi antaa minulle piiskaa. Olin ekalla luokalla vuonna -79 meni puoli vuotta ennenkuin luotin sen verran opeen etten joka aamu vastustanut kouluun menoa.
Siis, tärkeintä mielestäni on se, että et ikinä ota lellikkioppilaita, vaan pidät kaikkia samanarvoisina.
Ujous varmaan karisee vuosien mittaan - tai nopeastikin - kun totut oppilaisiin.
et voi valita millainen opettaja haluat olla.
Miksi näin? Pystytkö muuttamaan halutessasi omaa persoonallisuuttasi? Vastaus on et, et ainakaan ilman tietoisia ponnisteluja. Eli olet niin hyvä opettaja kuin omalla persoonallasi voi olla. Aineen hallinnalla on tietysti oma osuutensa opettajuudessa, mutta varsinaisesti opettajaksi (hyväksi tai huonoksi) tulet vasta oltuasi opettajantyössä useita vuosia. Se muodollinen pätevyys on vasta se ensimmäinen askel kohti opettajuutta.
opettajassa siis, jos on sellaisen klassisen tyypin ujo joka ei meinaa saada ääntä ulos ja punastelee ja vapisee - eihän sellainen ope mitään kuria saa pidettyä. Jos sen sijaan on samanlainen ujo kuin minä ja reagoi olemalla ûber-reipas ja autoritäärinen, niin sitten ei ole niin paha :)
Lapsilleni haluaisin mieluiten opettajaksi ystävällisen, itsevarman, empaattisen, hauskan maailmankansalaisen, joka olisi myös reilu, jämäkkä ja aloitekykyinen sekä hallitsisi opetettavan materiaalin sen verran suvereenisti, että saisi opetettua sitä spontaanisti, ei siis kirjaan tuijottaen. ...hm, taisin juuri kuvailla erään historianopettaja-ystäväni :D
mahdollisuuksien mukaan lapsen yksilöllisyyttä huomioivan,
taidoiltaan ja tiedoiltaan hyvän
ope itsekin
Lapsellani oli luokat 3-6 aivan huippuope. Kohteli lapsia ystävällisesti, tasa-arvoisesti, oli innostava, lempeä mutta jämäkkä. Lapset sekä vanhemmat piti ja arvosti häntä suuresti.
Opettaja kuunteli, oli asiallinen kaikessa kanssakäymisessä.
Onnellisia ne lapset jotka saavat hänet seuraavaksi opettajakseen.
Lapsi oli musiikkiluokalla ja opettaja oli tälläkin saralla aivan huippuluokkaa.
Hänellä olisi loistava oman aineen/aineiden hallinta. Hän myös suunnittelisi ja valmistelisi oppituntinsa hyvin.