9 vuotiaan tytön paino
Minkä kokoisia teidän 9 vuotiaat tytöt ovat olleet? Meidän tyttö kävi tuossa äsken puntarilla ja lukema oli 33 kg. Pituutta en tiedä, mutta vaatteet ovat n 132- 140 senttisiä.
Mies vaan tuossa totesi että tyttö painaa muutamien vuosien päästä saman verran kuin minä olen painanut 18 vuotiaana. En voi tuon ikäiselle sanoa mitään asiasta. Hän itse tietää että on tanakka, ei mikään lihavan näköinen ole. LÄhinnä vatsan seudulta pyöreä. On toki ollut aina pyöreähkö.
Kommentit (122)
minun 9v. painaa 43kiloa ja on pitkä 132
pituus 126 cm, paino 29. Olemme puhuneet tytön kanssa että paino pysyy 29 kilossa ensi kesään asti, hän ei stressaa siitä yhtään, en minäkään. Hyvin hoikalta näyttävä sisko, samanpituinen, painaa 26kg.
131cm ja 22kg laiha ruipelo. pikkuveli 120cm 20kg lihaksikas 7v.
minun 9v. painaa 43kiloa ja on pitkä 132
Minun kohta 8,5v tyttäreni on myös 132cm, mutta painoa on melkein 20kg vähemmän! Painaa 24kg eikä ole laiha, vaan ihan sopusuhtainen.
Ja kylläpä onkin moni tosi "tanakan" lapsen vanhempi vastannut... Itse olisin hyvinkin huolissani, jos lapseni olisi jo 9-vuotiaana noin pullukka:-(
farkut ja villapaita päällä tasan 40 kg ja ikää jo 13... Pituutta varmaan 167-170cm. On liian laiha, käsittämätön ruipelo.
alkaa olla jo lääkärireissun paikka.
Minun mieheni on 190 cm pitkä ja painaa 67 kg, poikansa on 184 ja painaa 58, kumpikin aivan superterveitä. Mutta jos on annettu 28" lantio, ei siinä paljon massaa kerry, pojalla tuumakoko 25". Kummatkin ovat joutuneet ramppaamaan lääkärissä joka jumalan vuosi kouluaikoina painon takia mutta minkä sille voi, mitään ei tapahdu vaikka syövät kuin hevoset.
Meidän 10v tyttö on jotain 137-140 cm ja painaa noin 33-35 kg. Kävi terveystarkastuksessa kolmos luokalla, joskus talvella ja painoi silloin sen 33kg ja pituutta löytyi se 137cm.
Joskus on käynyt meillä hänen kaverinsa, joka näyttää aika hoikalta sekin siinä 28-30kg. Pitkä on, joskus ollut lyhyempi tytärtäni, nyt kai samoissa tai pidempi. Lapseni harrastaa toki liikuntaa koulussa, harrastaa tanssia...
Oonko mä ok? Oon täyttäny loppukesästä 9v painan nyt noin 34-36kg ja oon 146cm... Kaverit sanoo et mulla on anorexia. Kuka vois auttaa!
n anorexia.
Lasten BMI-laskuri:
http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/pgr/200.036.html
Nro 62 on normaalipainoinen, ei laiha, ja tietenkään ei ole anoreksiaa jos syö normaalisti. Yhdeksänvuotiaiden pitäisi kyllä olla nukkumassa tähän aikaan.
Medän tyttö, 10.v, 156,6 54kg. LIHAVA
Moi! Minulla on 9v tyttö jonka mitat ovat suunnilleen noin : 139 cm, 38 kg. Vaatteet päällä. Hän on harrastanut, luistelua, jalkapalloa, uintia, ja harrastaa nyt taekwondoa. Hänellä ei ole hyvä lihaskunto. Minulla on myös 13 täyttänyt lapsi jonka mitat ovat n. 151 cm, 44kg, hän harrastaa luistelua & voimistelua. Syö paljon roskaruokaa esim. Pizzaa, sipsiä, karkkia, useasti meillä on jotain leivoksia yms. Kuppikakkuja, mokkapalaa.. Mutta nuoremman tyttöni ruokavalio on tämmöinen : kasviksia, vihanneksia, perunaa, riisiä, kalaa, maitoa + vettä, banaania, mysliä ja jugurttia.. Niin siis isommalla tytölläni on hillitön ruokaannoskoko, hän on tosi tarkka ruuastaan, ripsipihvit ja peruna kelpaa, mutta kasvisannos ja salaatti ei mene jakeluun. Toisin kuin nuoremmalla tytöllä todella pieni ja vaatimaton annos, sekä ei suunnilleen ikinä sipsiä, limuja, mokkapalaa, jne... Mikä mättää?
Kauhean moni äiti kirjoittaa vain syödyn ruuan määrästä/ laadusta. Yhtä tärkeätä on myös päivittäinen liikunta/ leikkiminen ulkona jne. Lapset viettävät nykyään tosi epäaktiivista elämää, ruutuaikaa tietsikalla, kännyllä jne. Se, että käy pari kertaa viikossa urheiluharrastuksessa ei ole riittävä määrä liikuntaa. Varsinkin kun useilla on tapana kuskata lapsi harrastuksiin, kavereille jne. Herkkujen ostamatta jättäminen on hyvä alku mutta lapsen motivointi liikkumaan tunnin päivässä on pitkäkestoinen apu painon hallintaan.
Mun 9-vuotias tyttö on noin 135cm pitkä ja painaa noin 30 kiloa. Harrastaa voimistelua ja on lihaksikas ja syksyllä kun käytiin urheiluvamman takia lääkärillä, niin sairaskertomuksessa lääkäri kuvaili lasta hoikaksi. Mä sanoisin enemminkin lihaksikkaaksi, mutta musta ap:n lapsi vaikuttaa ihan normaalipainoiselta.
Tyttöni on 10v ja painaa 45kg ja on 139 pitkä :( mitä teen??
Meillä noin 131cm ja 30kg,aina kehuttu kuinka pituus ja paino täydellisesti keskikäyrällä,eli täydellisen paxu ja pitkä 9v.
[quote author="Vierailija" time="18.10.2009 klo 22:28"]farkut ja villapaita päällä tasan 40 kg ja ikää jo 13... Pituutta varmaan 167-170cm. On liian laiha, käsittämätön ruipelo.
[/quote]Meillä on tuollainen parivaljakko, kuin Pekka ja Pätkä. Pitkä ja laiha isoveli, ja muutaman vuoden nuorempi melkein yhtä painava pikkusisko. Ja mielestäni ihan samaa ruokaa he syövät :/ Perheen ruokaa on vaikea keventää, jos toista pitäisi samaan aikaan lihottaa. Ja ikävää olla mikään annospoliisikaan.
Kotiruoka, liikunta ja herkut minimiin.
Meidän 9v ja 4 kk on 154cm pitkä ( tai oli 4kk:tta sitten) ja painoi tuolloin 42kg. Roteva, harteikasta ja lihaksikas. Harrastaa lentopalloilun ja miekkailua. Ikinä, ikinä en ole kommentoinut hänen kokoaan tai kaverien, mutta kummasti on nyt juttuihin alkanut tulla se kuinka on iso ja eri mallinen kuin muut luokkalaiset. Sano tuohon nyt sitten vielä jotain kommenttia, muka opastavaakin, niin valmiina on sellainen huono itsetuntosoppa, että sitten vasta oikeissa ongelmissa oltaisiinkin. Kaunis tyttö kuin mikä ja upea luonne. Taatusti tulee aina olemaan luokkansa pisin ja lihaksikkain, mutta sellainen hän on. Rakas.
meidän tyttö 9.v 146 37kg lihaksikas harrastaa paljon
Olisiko vasta 11v täyttänyt tytöllä hyvä painaa 34kg?
tullut monenlaista vastausta. Hyvä että oli vastanneet myös " hyvät vanhemmat" joilla ei koskaan ole mitään ongelmia, toivottavasti.
Ihan alkuun kerron ettei meillä ole edes karkkipäivää, karkkia syötäisiin silloin useammin. No jos se nyt on kerran kuussa niin onhan se siinä. Sipsejä ei ole kuin esim lasten synttäreillä. Ja tyttö on kova, nimenomaan kova, syömään salaatteja, kasviksia, hedelmiä. Esim kouluun ottaa evääksi pitkinä päivinä porkkainoita tms. Meidän perheessä syödään mielestäni terveellisesti, aina kotiruokaa. Ehkä kerran kuussa esim ranskiksia. PItsaa ehkä kerran 4 kk.
PIdän ehkä tyttöä tuollaisena "vauvan pyöreänä" vieläkin. Luulenkin että kohta tulee pituuskasvupyrähdys ja tilanne muuttuu taas. Taidamme vain lisätä liikuntaa, vaikka ei kyllä voida senkään puutteesta tyttöä syyttää. Hän sai pari kk sitten uuden pyörän ja on ajanut sillä kohta 300 km. On tosi innokas liikkumaan ja pelaamaan esim. jalkapalloa, sählyä.
Itse olemme mieheni kanssa normaalia lyhyempiä eli meidän lasten oletuspituuskäyrät menevät miinuksen puolella. Mitattiin sitten eilen illalla kaikki lapset ja tyttö oli reilu 127 cm.
En jaksa tästä asiasta enää jauhaa, kysyn neuvolasta onko aihetta huoleen. Tytölle emme mene missään tapauksessa sanomaan että olet liian lihava tms. Tiedän mikä loukkaus se on, aivan sama kenelle tahansa sen sanoo. Mieheni sisko on ollut juuri samanmallinen tyttö, nyt murrosiässä ja kasvu on vienyt kaiken pyöreyden. Uskon että nämä tytöt ovat samanlaisia ruumiin rakenteeltaan. Muut meidän tytöt tulleet äitiinsä.
Tiedän että jos sanon asiasta esim siskoilleni joiden kanssa olen paljon tekemisissä, saan sapiskaa. Emmeköhän perheenä hoida tämänkin asian. Kiitos vastanneille, osa vastauksista oli todella kantavia, voimavaraa antavia.