SAAKELIN MAMMAT SUN MUUT
Olen osa-aikamyyjänä akateemisten opintojen ohella.
HUH ja olen valitettavasti todennut miten ilkeitä, vittumaisia ja tympeitä asiakkaita on jopa puolet ihmisistä!!! Liike suljetaan arkena klo 19. Mutta annas olla, minuuttia vaille tungetaan sisään, tongitaan kaikki mahdolliset paikat, sovitellaan kaikki koot ja värit, jankataan ja ei todellakaan olla huomaavinaankaan, että liike on suljettu. GRRRRRR vituttaa ja ankarasti. Mikä on muka niin hyvä syy että voidaan tehdä näin? Ei mikään!!! Aukioloajat näkee ovesta ja ilmeisesti ne on liian vaikeatajuisia??
Myyjiä kohdellaan kuin vajaaälyisiä tampioita. Itse olen aina ystävällinen, palvelualtis mutta en tunge väkisin auttamaan, teen niinkuin haluaisin itseäni palveltavan. Mutta HALOO!!! Mitäs asiakkaat? Kiukuttelevat kuin teinit, syyttelevät myyjää, eivät katso päinkään, eivät tervehdi, eivät vastaa jne. Monesti naurattaa kun tulee pariskunta kauppaan ja menee iloisesti palvelemaan näitä ja usein mies on ystävällinen ja nainen naaman norsunveellä eikä vastaa kysymykseen " voisinko auttaa teitä" ?? Mistähän johtuu... :D
Useimmat myyjät ovat kovasti työkokemusta tai jo jonkun ammatin hankkineita AKATEEMISIA opiskelijoita!! Joskus tekisi mieli sanoa jollekin kiukuttelevalle tampiolle, joka kohtelee kuin vajaaälyistä apukoululaista pari faktaa meikäläisen koulutuksesta ja älystä:) Mutta tietenkin kohteliaana pidän kaiken sisälläni ja puran sen nyt TÄÄLLÄ!!!
Miettikää vähän omalle kohdalle minkälaisia olette asiakkaina...
Kommentit (95)
sen verran haluan vielä lisätä äskeiseen viestiini, että sitä olen myös usein täällä ihmettelyt, että miksi täällä haukutaan aina kaikki nuoret myyjät vain nuoruuden takia lyttyyn? Itse olen 23 vuotias ja ehkä siis kuulun tähän " nuoriso" osastoon, mutta työni hoidin ammattitaidolla. Nuoruus ei tarkoita sitä etteikö voisi olla hyvä työssään, ystävällinen, tai tietää jotain tuotteista.
nro 45
En voi käsittää että jotkut eivät ajattele esim. myyjiä ihmisinä, jotka ovat töissä ja joiden työpäivän olisi kohtuullista päättyä silloin kun se on sovittu.
Sama on usein perhepäivähoitajien kanssa. Jotkut ihmiset ovat ihan käsittämättömiä juntteja, kuvittelevat että voivat myöhästyä milloin vain ja kuinka paljon vain lapsensa poishakemisessa, eihän se nyt mitään haittaa. Eihän sillä pph:lla voi olla muuta elämää kuin vahtia meidän lapsia.
Mieheni on hyvin ystävällinen ja itse kärttyinen. Tämä johtuu siitä, että en voi sietää sitä, että tullaan heti kyselemään tarvinko apua. Osaan itse kysyä, jos tarvin apua, muuten HALUAN KATSELLA RAUHASSA. Oikein ahdistaa mennäkin liikkeeseen, jossa on vain muutama ihminen kun sen tietää, että joku hyökkää kohta kimppuun. Tuotteiden katseleminen pienessä kaupassa on aika helppoa ja sen osaa tehdä ilman akateemisesti koulutettua myyjääkin.
Olen aina miettinyt, että ettekö te myyjät tunne suomalaisia - eivät suomalaiset halua, että heille tullaan tuputtamaan mitään, se vaivauttaa heitä. Kyllä sitä sitten kysytään, jos apua tarvitaan.
Ihmettelen vain sillä... been there done that...
Olen kanssa ollut kaupassa myyjänä. Liike on pieni erikoistarvikeliike keskellä maaseutua. Asiakkaat ovat useimmiten akateemisia kaupunkilaisia, jotka tulevat pettymään, kun maalaiset eivät tulekaan enää hevoskärrillä kauppaan....;)
No kuitenkin siis, asiakaskontaktit ovat pääasiallisesti tosi loistavia, kaikille tulee hyvä mieli. Kuitenkin sitten pari poikkeusta:
-tullaan ylimielisesti sulkemisaikaan ja jos myyjä yrittää kohteliaasti kiirehtiä (" mitähän teille saisi olla, olemme sulkemassa hetken päästä" ), ylimielisesti tuodaan esiin, että me kaupunkilaisethan tätäkin maaseutua elätämme. Turkiskauluiset kotirouvat antavat liikkeenjohdollisia oppeja, kehoittavat jopa hankkimaan jonkun kohtuullisen koulutuksen, " käymään vaikka kauppakoulun" , mihin en viitsi kertoa, että todella opiskelen yliopistossa ja olen täällä töissä vaan rahan takia.
-huomautellaan puutteellisista valikoimista (ei ole tiettyä merkkiä, tiskiainetta on vain yhtä laatua, ei juuri sitä tabelttia kun heillä käytetään), valitetaan ettei kassoja löydy kuin marketissa jne.
Jos vain melkein valmiin akateemisen koulutukseni alalta saisin töitä, en kyllä palvelualojen matalimpaan kastiin enää palaisi. Ilokseni olen huomannut kasvaneeni ihmisenä sen verran, että itse asiakkaana osaan ottaa nämä asiat paremmin huomioon.
Vierailija:
Mieheni on hyvin ystävällinen ja itse kärttyinen. Tämä johtuu siitä, että en voi sietää sitä, että tullaan heti kyselemään tarvinko apua. Osaan itse kysyä, jos tarvin apua, muuten HALUAN KATSELLA RAUHASSA.
Osaatko sanoa myyjälle ystävällisesti, että " kiitos, mutta katselen ensin" vai mulkaisetko heti pahasti?
Mukavasti oli tullut kommentteja... Ihan naurattaa, pointtini tosiaan oli se, miten ilkeitä ja käytöstavattomia HUOMATTAVAN SUURI OSA AIKUISISTA ASIAKKAISTA OIKEIN ON!
Monesti pikaruokaloiden ja kauppojen myyjiä ym palveluammateissa olevia todella kohdellaan kuin vajaaälyisiä, karjutaan ja sadatellaan. JA MAINITSIN todellakin vain, että MONESTI nämä myyjät ym muut SATTUVAT OLEMAAN yliopisto-opiskelijoita.. Osa ymmärsi pointin, osa ei halunnutkaan ymmärtää, vaan tarttui asiaan aiheen vierestä.
Kaikista suurimmat naurut kirvoitti tuo 10 vuotta psykologiaa lukeneen diagnoosi " narsistinen persoonallisuushäiriö" vai-miten-se-nyt-meni... Kiitos illan nauruista:)
t. ap joka muuten arvostaa todella myyjiä, jotka tekevät työtä täyspäiväisesti! he jaksavat ehkä jopa koko uransa näitä asiakkaita jotka kaatavat koko vitutuksensa myyjän niskaan.
ps- enkä millään lailla väheksy ammattikoulun käyneitä, vaikka sekin aihe jonkun toimesta vedettiin tähän keskusteluun mukaan:)
Kyllä, mulkaisen pahasti - en ajatellut sen masentavan ketään, itse kestän yleensä toisten ihmisten regressiot.
Miten muutaman neliön kaupassa ylipäätään tarvii apua. Olen itse ollut lukuisia kertoja myyntitöissä nuorempana, enkä itsekään tyrkyttänyt apuani niille, jotka vaikuttivat osaavan pyörittää päätään itsekin. Saatoin ehkä sanoa, että ' kertokaa ihmeessä, mikäli tarvitsette apua' tai lähestyin heitä, kun huomasin, että tarvitsevat apua.
Vierailija:
Vierailija:
Mieheni on hyvin ystävällinen ja itse kärttyinen. Tämä johtuu siitä, että en voi sietää sitä, että tullaan heti kyselemään tarvinko apua. Osaan itse kysyä, jos tarvin apua, muuten HALUAN KATSELLA RAUHASSA.Osaatko sanoa myyjälle ystävällisesti, että " kiitos, mutta katselen ensin" vai mulkaisetko heti pahasti?
oppii ymmärtämään sen arvon ja toisaalta vaatimaan.
Joku sanoi, että ärsyttää, kun myyjä tulee kyselemään. Ehkä tosi hyvällä myyjällä on sellainen silmä, että huomaa, miten asiakas haluaa palveltavan, mutta yleensä pienissä liikkeissä juuri on hienoa se että palvelua saa ja sitä myös odotetaan.
On aika outoa, jos pitää nyrpistellä naamaa, kun toinen tarjoaa apuaan.
Sitähän minä yritin sanoa, että KAIKKI eivät halua samanlaista palvelua kuin sinä, ts. monet muut päinvastoin toivovat että apua saa heti.
Ja mulkaiset -just joo. Voi jeesus, olet varmaan tosi rasittava asiakas. Kyllä pitäisi aikuisella ihmisellä olla edes jotkut käytöstavat...
Teillä ei edes olisi työtä, jos me asiakkaat emme kävisi kaupassanne. Vetäkää vaan se hymy korviin jatkossakin, jos ette halua olla syömättä köyhyydessänne.
kirjoittelin tossa jo aikasemmin...
Eli myyjänä voin kertoa että itse toimin niin, että ku asiakas tulee sisään liikkeeseen minä tervehdin asiakasta ja sitten annan aivan rauhassa katsella.. Siinä vaiheessa toki menen kysymään tarvitseeko apua jos näyttää siltä että asiakas vertaille kokoja tms. En todellakaan tuputa itseäni, tiedänhän että itsekin haluan katsella kaupassa rauhassa. Mutta eräs vastailija täällä ihmetteli että miten jossai pikkuliikkeessä voi yleensä tarvita apua.. no siihen voin sanoa, että itse olin pienessä lastenvaaateliikkeessä ja siellä hyvin usein asiakkaat tarvitsivat apua kokojen yms. kanssa. Ja tottakai ei pitäisi otta henk. kohtaisesti kaikkia mitä ihmiset suustaan päästävät, mutta kyllä joskus suoraan sanottuna päivän päätteksi oikein itketti kun jotkut osaavat vaan olla niin ilkeitä..! tarkoittaako tämä sitten että en sopinut alalle? en tiedä.. mutta työstäni pidin kovasti ja niinkuin jo aiemmin sanoin, suurin osa oli mukavia asiakkaita.. Mutta te jotka tulette heti ensimmäiseksi huutamaan ja raivoamaan ja loukkaatte myyjää (tyyliin " et sinäkään nuori tyttö mitään tiedä, soita omistajalle) voisitte oikeasti miettiä käyttäytymistänne ja mielipahaa jonka aiheutatte. Ja vaikka olinkin nuori niin olin ollut ko. liikeessä vuosia töissä ja tiesin kyllä tuotteista jne. Älkää olko ikärasisteja! Meilläkin useat asiakkaat menivät suoraan vanhemman myyjän juttusille vaikka hän oli kokemattomampi..
Kuten sanoin - ei minulle ole ollut mikään ongelma jonkun luoma ikävä katse palveluammatissa. Kerronpa vielä, että olen myös epäkohtelias typerille numerotiedustelun muijille.
Vierailija:
54 keskittyy edelleen vaan itseensä.
Sitähän minä yritin sanoa, että KAIKKI eivät halua samanlaista palvelua kuin sinä, ts. monet muut päinvastoin toivovat että apua saa heti.Ja mulkaiset -just joo. Voi jeesus, olet varmaan tosi rasittava asiakas. Kyllä pitäisi aikuisella ihmisellä olla edes jotkut käytöstavat...
ettei se ole mikään henkilökohtainen loukkaus jos valitamme esim. jostain tuotteesta. Kenelle muulle siitä voisi valittaa, jos ei myyjälle. Ajatushan on siinä, että myyjä kertoo sitten jutun eteenpäin pomolle ja asioita saadaan parannettua. Myyjien heikosta itsetunnosta tässä vain on kyse.
hyvä 62!
minä jo aiemmin mainitsin täällä (olikohan viesti 45) että myyjille ei ole mitään henk. koht. syytä olla ilkeitä jos asiakas tulee valittamaan tuotteesta. Tottakai saa ja pitääkin valittaa jos tuote on viallinen. Asia viedään sitten eteenpäin lähettämälle tuote valmistajalle. Myyjä ei voi aina (paitsi aivan selvissä tapauksissa) antaa uutta tuotetta tilalle koska se on valmistaja joka loppujen lopuksi päättää saadaanko rahat takas vai ei, ja onko tuote kulunut normaalissa käytössä vai ollu viallinen. Jos tuotteesta annettaisiin epävarmoissa tilanteissa heti uusi tilalle, voi myyjä joutua sen itse liikkeelle maksamaan jos valmistaja ei sitten tuotetta reklamoi liikkeelle.
napsahtaa niin monella omaan nilkkaan, kun tulivat psykologit sun muut tänne haukkumaan! Ei muuten uskoisi miten aikusiet äiti-ihmiset osaavt olla vittumaisia ja ilkeitä!
tsemppiä ap!
t. myyntijohtaja ja asiakaspalvelua arvostava!
Kyllä se oli joku muu kuin ap joka aloitti tuon akateemisuus-" keskustelun" . ja siinä vaiheessa ap tosiaan vastasi kuin hänelle huudettiin.
Samperin puusilmät.
eivätkö arvon asiakkaat ymmärrä,että myyjätkin ovat ihmisiä? Saattaa olla vaikka sovittua menoa heti töitten jälkeen tai muuten kiirus. Aukiolo-ajat ovat sitä varten,että liikkeessä asioidaan niiden välillä.Se on kyllä todella rasittavaa,jos on liikettä sulkemassa ja asiaks tulee sisälle ja sanoo,että ihan pieni asia ja sitten meneeki puoliska tuntia...Ei siinä aina jaksa olla se aina iloinen ja ystävällinen palvelija.
Kannattais jokaisen miettiä sitä omalle kohdalle...