opiskelijan äitiyspäiväraha
Kuoinka määräytyy työssäkäyvän opiskelijan äitiyspäiväraha? Tuleeko automaattisesti minimiäitiyspväraha vai voinko hakea työtulojen perusteella?
Kommentit (10)
Minä sain minimi päivärahaa, kun olin vielä " opiskelija" kun esikoinen syntyi. Olin kyllä ollut myös työssä, mutta KELAssa sanotitiin ettei opiskelijan " kesätöitä" oteta lainkaan huomioon päivärahaa laskettaessa...
Aika ikävää, ne sanoivat että aina voi hakea asumistukea...
esikoista odottaessani olin päätoiminen opiskelija, mutta kävin samanaikaisesti töissä ja sain kyllä äitiyspäivärahaa tulojen mukaan. Sama tilanne tässä odotuksessa, päätös äippärahasta ei ole vielä tullut kun en ole tulotietoja toimittanut, mutta eivät ainakaan hakiessani sanoneet mitään minimistä vaikka opintotuestakin oli puhetta. Maksetaanhan verojakin koko vuoden tuloista eikä pelkästään opintotuesta =)
Itse opiskelin ja kävin töissä, kunnes jäin äitiyslomalle, ja kyllä huomioivat työtuloni ja niiden mukaan laskivat äitiyspäivärahan. Eli vaikka nostaisit opintotukea, saat silti palkkatulojen mukaista päivärahaa.
Onpa lohdullista kuulla, että en ole turhaan uurastanut opintojen ohella! Olisihan se aika pöyristyttävää, että äitiyspväraha olisi pienempi kuin opintotuki ja asumislisä yhteensä.
Tuohon Sannaelin viestiin kommentoisin sillä tavalla, että jos olet ollut opiskelija ja olet käynyt töissä, saat palkkatulojen mukaista äitiyspäivärahaa. Jos kuitenkin päätät nostaa äitiyspäivärahakaudella opintotukea, niin äitiyspäiväraha on minimi, ei palkkatulojen mukaan laskettu (vaikka olisitkin ollut töissä). Tämä on minusta ihan loogista, kahta etuutta kun ei Kelalla voi koskaan saada. Se, että nostat opintorahaa ja äitiyspäivärahaa, vaatii kuitenkin sen, että edistyt opinnoissasi opintorahan määräämällä vauhdilla. Eli opintoviikkoja on suoritettava varastoon ellei halua istua tenteissä vastasyntyneen kanssa. :-)
Mulla ilmeisesti sitten minimit kaikki tuet, en saanu ikinä opintotukea enkä mitään, nyt vietän välivuotta opinnoista, en oo työkkärin listoilla enkä missään töissä.
Eli minimi äippäraha? Paljonkos se sitten on?
Tässä lainaus kelan sivuilta:
Jos hakija on saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin hänen vanhempainpäivärahakautensa alkoi, hänen päivärahansa lasketaan opintorahan perusteella.
Elis siis ei kannata nostaa opintotukea vimppana neljänä kuukautena, jos haluaa päivärahat työtulojen mukaan. Ja minimihän on 15,20 e7päivä ja 6 päivää viikossa.
Ja mun käsityksen mukaan ne ei kelassa kesätöitä suostu laskemaan opiskelijan tuloksi, mutta tämä saattaa vaihdella ihan virkailijan mukaan.
Signorina-Iiris:
Tässä lainaus kelan sivuilta:
Jos hakija on saanut opintorahaa 4 kuukauden aikana ennen kuin hänen vanhempainpäivärahakautensa alkoi, hänen päivärahansa lasketaan opintorahan perusteella.Elis siis ei kannata nostaa opintotukea vimppana neljänä kuukautena, jos haluaa päivärahat työtulojen mukaan. Ja minimihän on 15,20 e7päivä ja 6 päivää viikossa.
Vaikka Kela:n sivuilla lukee noin, niin se EI tarkoita, että opintotuen nostaminen ennen äitiyslomaa veisi äpr:n minimille. Äpr lasketaan aina hakijalle parhaimmain vaihtoehdon mukaan. Kannattaa kuitenkin kysyä Kelasta, kyll äsieltä saat oikeampaa tietoa kuin täältä.
http://www.kela.fi/in/internet/liite.nsf/alias/opisk_verkko/$File/opisk…
nimin. Toista lasta opiskeluaikana odottava
opiskelija on opiskelun ohella työskennellyt pääsääntöisesti koko kalenterivuoden ajan.
Kesätyötuloja (esim touko-elo) EI oteta huomioon, jos työssäkäynti ei ole ollut jatkuvaa (eli kestä lähes koko kalenterivuotta)
Kuitenkin omien tulojen vaikutus opintotukeen pitää muistaa, ja opiskelijoiden kohdalla sovelletaan käytäntöä, jolloin paremman äitiyspvärahan antama " tapa" otetaan huomioon
opikelija voi nostaa äitiyspvärahaa (minimiä) ja opintotukea samaan aikaan, mutta opintopisteitä pitää tällöin myös kertyä.
t. kelan " täti"
Heippa!
Olen sen verran lukenut asiasta, että tiedän, jos nostaa normaalia opintorahaa, äitiyspäiväraha on tietääkseni minimi. Jos ei saa opintorahaa (esim. tulorajan vuoksi), saa äitiysrahan normaali työtulojen mukaan.
Kantsii lukea tarkemmin asiasta Kelan nettisivuilta: www.kela.fi