Miksi toisille kertyy raskauskiloja?
Onko siinä kyse vaan tuurista? Vai tuleeko raskaanaollessa syötyä kahden edestä ja löhöiltyä?
Painoin sairaalasta lähtiessä 2kg enemmän kuin ennen raskautta. Raskaana ollessa en paljon ajatellut painoa ja söin ihan tavallisesti, alkuraskaudessa tosin tosi paljon ja koko ajan. Onko niin, että toisten kropat vaan kerää kiloja ja toisten ei? Entäs sitten jos ekassa raskaudessa ei ole lihonnut, niin miten tokalla kerralla käy?
Kiinnostaa vaan, eihän niillä kiloilla ole oikeasti mitään väliä.
Kommentit (26)
Mulla tuli kummassakin raskaudessa 18kg, ruokahalu oli älytön, söin kokoajan. Imetys vei kilot tehokkaasti pois.
Itselleni tuli kiloja molemmissa raskauksissa 25, kaikki kuitenkin lähtenyt viimeistään 5 kk raskauden jälkeen.
Eli suurimmaksi osaksi turvotusta, vaikka join vettä hulluna ja olen vielä kasvissyöjä, joka syö tosi terveellisesti.
Kiloja vaan tuli, vaikka söin samalla tavalla kun ennenkin ja kävelin työmatkat joka päivä 5km suunta. En nyt viitsinyt alkaa laihduttamaankaan...
Jo viikolla 10 jouduin vaihtaa mammahousuihin ja viikolla 5 eka kysyi olenko raskaana. Ja kyllä, toisessa raskaudessa kilot tulee nopeammin/ enemmän.
Ja ilmeisesti perinnöllistäkin.
Kaikissa kolmessa raskaudessani painoa kertyi yli 20kg, lapset olivat isokokoisia ja hyväruokaisia ja onneksi maitoakin riitti jopa luovututettavaksi asti. Ne synnytyksen jälkeiset ylimääräiset yli 10 kiloa karisivat joka kerta itsestään imetysaikana, kun en millään ehtinyt syödä niin paljon kuin kulutin.
Normaaliloissa olen hoikka, vaikka syön hyvin, sillä liikun paljon. Raskausaikana liikunta jäi supistusten vuoksi jo puolivälissä raskautta.
mulla syynä lihomiseen raskausaikana.
156cm ja painanut molempia raskauksia ennen 46-48kg.
Kaksi raskautta takana. Molemmissa raskauksissa tullut 18kg lisää.
Liikuntatottumukset pysyivät samoina, eikä ruokailussakaan mitään muutosta ollut.
Ehkä elimistö vain on todennut, että lisää lihaa tälle naiselle, jotta jaksaa koko raskauden.
Edellisestä raskaudesta jäi synnytyksen jälkeen 5kg "ylimääräistä", mikä lähti hissuksiin pois.
Eka vauva oli 3505g ja 52cm ja kuopus hieman isompi eli 3960g ja 52cm. Eli minuun verrattuna aika jätti :D
Minulla on tullut tämän raskauden aikana nyt jo melkein 20 kiloa ja raskausviikkoja on kasassa 36. Lähtöpainoni oli 56 kiloa ja pituuteni 173 cm (eli täytän tältäkin osalta hyvin tämän läskimamma -määreen, eikös juu).
Tämä on kuitenkin jo neljäs lapseni ja ainakin kaikkien kolmen edellisen lapseni kohdalla olen päässyt ihan ilman mitään laihdutuskuureja ja aktiivisia liikuntoja alkuperäisiin mittoihini erittäin nopeasti. Voihan olla että niin ei käy nyt, mutta luulenpa, että siltikään minulla ei olisi vielä painoni kanssa hälyttäviä ongelmia. Suuhuni olen laittanut sekä raskausaikana, että muutoin mitä milloinkin on mieli tehnyt. (Toki nyt raskausaikana välttäen niitä kiellettyjä aineita,
jotka voivat vahingoittaa vauvaa.)
Eli lähtöpainolla on mielestäni suuri merkitys siihen paljonko paino raskauden aikana nousee. Mutta ehkäpä nyt hiljennyn ja kiitän korkeampaa tahoa terveistä lapsistani. Aamen.