Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi toisille kertyy raskauskiloja?

Vierailija
15.06.2008 |

Onko siinä kyse vaan tuurista? Vai tuleeko raskaanaollessa syötyä kahden edestä ja löhöiltyä?

Painoin sairaalasta lähtiessä 2kg enemmän kuin ennen raskautta. Raskaana ollessa en paljon ajatellut painoa ja söin ihan tavallisesti, alkuraskaudessa tosin tosi paljon ja koko ajan. Onko niin, että toisten kropat vaan kerää kiloja ja toisten ei? Entäs sitten jos ekassa raskaudessa ei ole lihonnut, niin miten tokalla kerralla käy?

Kiinnostaa vaan, eihän niillä kiloilla ole oikeasti mitään väliä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi monet lopettavat tai joutuvat lopettamaan liikunnan, ruokailutottumukset muuttuvat epäterveellisemmäksi. Itse olen nyt rv 22 ja painoa on tullut n. 3,5 kg.

Vierailija
2/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä on se suositusten mukainen määrä. Vauva + lisämateriaalit painaa useita kiloja. Toki tämän päälle voi hyvin kerätä siiten ihan oikeaakin lihomista, esim mulla rv 13 on noussut paino jo joitain kiloja, niistä max. yksi on asiaankuuluvaa ja loput johtuu mässäilystä jolla torjun (edelleen jatkuvaa :( ) pahoinvointia... Mutta imetys vie kaiken alta aikayksikön joten eipä paljoa haittaa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli noin 15-20kg ja joka kerralla n. 5kg ylimääräistä jäänyt synnytyksen jälkeen. Ei tullut syötyä kahden edestä, mutta vaikeiden liitoskipujen ja supistelun vuoksi piti luopua kuntoliikunnasta jo alkuraskaudessa. Eipä siihen muuta tarvittu.

Vierailija
4/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-annos esimerkit vihkosissa joita neuvolasta sain olivat suurempia kuin joita olin tottunut syömään. Söin sitten "kahden edestä" ja ylimääräisiä kiloja jäi raskaudesta 5kg. Imetyskään ei niitä vienyt.

Toisen lapsen kanssa söin vain nälkään ja vähät välitin suosituksista, mutta aikaisemmin kerätyt kilot vaan pysyivät. Onneksi ei ole tämän enempää ylimääräistä painoa ja kunhan imetys alkaa loppumaan, niin yritän päästä eroon kiloista.

Vierailija
5/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja painonnoususta iso osa on "ei-läskiä", verta, vauvaa, lapsivettä, turvotusta jne. Ja kyllähän hoikka saakin kerätä painoa imetystä varten. Mulla oli paino 2 vkoa synnytyksen jälkeen alhaisempi kuin lähtöpaino, ja imetys vei vielä joku 12-15 kiloa. Olin normaalipainoinen, mutta pyöreähkö. Jos mulla ei olisi ollut noita rasvavaroja, olisin mennyt alipainoiseksi. Kyllä mä luulen, että ne joille jää kauheasti raskauskiloja myös vaan syö ihan sikana raskausaikana. Ymmärrän kyllä, tulee paljon mielitekoja ja jos on huonoa vointia, masennusta tms. niin se vielä lisää syömishaluja. Mutta en kyllä ymmärrä miksei ne imettäessä lähde, itsellä oli tekemistä että sai syötyä niin että pysyi painoindeksi yli 18,5. Ja minä olen kova syömään!

Vierailija
6/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo ennestään huono aineenvaihdunta hidastui vielä lisää. En pystynyt liikkumaan kunnolla todella kamalien selkäkipujen takia ja liikkuminen olikin lähinnä hidasta kävelyä, jota ei juuri kuntoiluksi voinut kutsua. Eli söin aivan liikaa kulutukseen nähden, nyt kiloja sitten karistellaankin poisa.

Vierailija
7/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hävisivät hetkessä onneksi. ja kiloja tuli paljon!

Vierailija
8/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin järkyttävän pahoin jos en syönyt koko ajan. Pyörrytti niin etten pystynyt seisomaan, oksetti jne. Yölläkin oli pakko nousta syömään, kun oli niin kamala olo. Helposti sillä menolla paino nousee.

Vierailija
9/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kai on vielä aika normaali määrä, mutta kyllä siinä minun kohdallani oli läskiä!! Eli mässäsin kyllä ihan kahden edestä ja nukuin ja löhöilin! =)

Onneks on läskit lähteneet suht vaivattomasti vauvan synnyttyä! =D

Vierailija
10/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin liikunta/kulutus on ollut raskaana ollessa erittäin paljon vähäisempää kuin ei raskaana ollessa. Syöminen on pysynyt ennallaan ja lisään on saattanut tulla pientä mieliteon aiheuttamaa satunnaista syöpöttelyä.

Minulla raskaudet ovat aina olleet vaivojen täyttämiä eikä minusta ole ollut mihinkään, etenkään normaaliin liikuntaan. Se on muuttunut välittömästi vauvan synnyttyä. On ollut pahaa ummetusta, rankkaa uupumusta, kovaa hengästymistä, kipuilua selässä ja vatsassa, päänsärkyä jne jne.

No jokainen raskauteni on ajoittunut niin että olen viimeisilläni koko kesän la on elo-syyskuussa. Turvotusta on tullut reilusti.

Esikoisesta tuli 24kg, kuopuksesta 18kg ja nyt odotan kolmatta rv 24+6 ja painoa on tullut tähän mennessä 7kg...

Kaikki on lähtenyt aina pois noin 6kk ajassa ihan itsestään liikunnan lisääntyessä, imettäessä ja terveellisellä syömisellä.

Vierailija
11/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla ja tokalla kerralla tuli 13kg. Normaaliin painooni pääsin molemmilla kerroilla parin kuukauden aikana. En harrasta mitään erikoista liikuntaa ja syön mitä sattuu.

Nyt rv 14 ja kiloja ei oo vielä tullut, vaikka syönkin taas mitä sattuu..

Vierailija
12/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

enemmän. Tästä iso osa oli turvotusta. Sairaalasta lähtiessäni painoin ehkä 6 kg normaalia enemmän, tästä puolet lähti parissa viikossa (eli oli varmaankin edelleen turvotusta), loput imetyksen ja liikkumisen myötä parissa kuukaudessa. Nyt kun lapsi on 1,5 vuotta 8ja tämä siis toinen lapseni), painan täsmälleen yhtä paljon kuin ennen molempia raskauksia.

Raskauden aikana en syönyt juuri normaalia enempää, ehkä söin normaalia tasaisemmin väliajoin, koska kärsin pahoinvoinnista (ehkä tuli myös naposteltua enemmän juuri pahoinvoinnin takia). Liikkuminen jäi aika nopeasti, koska kärsin ekan raskauden tavoin supistuksista jo viikolta 19 alkaen. Lisäksi kärsin verenvuodosta viikolla 24 sekä polvilumpion sijoiltaanmenosta viikolla 31. Liiku siinä sitten :-)

Vierailija
13/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

aina saman kaavan mukaan ja olen kuin pallo.

Vierailija
14/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytyksen jälkeen ekan neuvolareissulla painoin 58.. Aika nopeasti sain takaisin siihen 63, mutta painoin jopa 5 kiloa vähemmän :) En osaa sanoa mistä johtui, oksentelin kun oli pahoinvointia, sisällä pysyi vain pienet määrät ruokaa. Muistan vain juoneeni todella paljon nestettä.

Vierailija
15/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöminen ja liikkuminen on ollut aivan samanlaista.

Vierailija
16/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilusti ylipainoisten, raskausaikana mässänneiden ja lihoneiden äitien vauvoja on täälläkin vastasyntyneiden teho-osasto väärällään. Äiti antaa aika huonot lähtökohdat lapselleen, jos ei yhtään katso mitä suuhunsa laittaa raskausaikana. Nykyisin näistä nyt harvoin onneksi koituu vauvalle aivovaurioita, mutta ilman tehohoitoa tilanne olisi ihan toinen. Ne läskimammat, jotka ovat synnyttäneet terveen ja hyväkuntoiset vauvan, saavat kyllä kiittää korkeampaa tahoa.

Vierailija
17/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekassa tuli 7, kolmessa seuraavassa 8, viidennessä 6. Imetysaikoina sitten laihduin aina alipainoiseksi, mutta imetysten loputtua paino nousi normaalin alarajoille.

Vierailija
18/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: kaikista samanlailla syönyt ja silti kiloja 5 - 21 kg kerännyt

Vierailija
19/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa pyrin syömään "oikein ja säännöllisesti". Liikuin joka päivä. Sain kuitenkin raskausmyrkytyksen ja lopputulos oli +16kg.

Nyt tämän toisen kanssa olen syönyt "mitä sattuu", nyt rv32 ja paino +4,5kg. Ei turvotusta, joten nesteitä ei toistaiseksi ole kertynyt. Liikun edelleen joka päivä, mutta taaperon kanssa yhdessä. =)

Vierailija
20/26 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sokerinsietokyky on ihan erilainen raskausaikana. Eihän nyt muutenkaan lihota 30 kiloa yhdeksässä kuukaudessa ihan tuosta vaan. Minulla oli myös ihan hirveästi turvotusta, jalatkin ihan pylväät, ja kaikki lähti pois muutamassa kuukaudessa, vaikka söin koko ajan samalla tavalla.