Mulla ei mene oikein jakeluun tää äitien ajattelutapa joululahjojen suhteen!
Palstaa lukiessani, olen huomannut, että ostatte lapsillenne joululahjaksi pyjamoita, pyyhkeitä, vaatteita... Miksi? Nehän on ihan perus kamaa jota jokainen lapsi tarvitsee, ei lahjoja! Meillä lahjat on tavaroita jotka ovat jollain tavalla ekstraa, esim kalliimpia leluja, pelejä tai kirjoja. Ei siis sellaista mitä ostetaan muutenkin ympäri vuoden. Vai onko tuo joku tapa, että pääsee sanomaan muille, että meidän Nico-Petteri sai vanhemmilta 16 pakettia!
Kommentit (41)
mutta muista että on perheitä (niitäkin , joissa raha ei mene kaljoitteluun, vaan joissa oikeesti ollaan vähävaraisia) , joissa ei normaalisti ole varaa ostella esim uusia pyyhkeitä vaan käytetään 10 v vanhoja mummonperintö pyyhkeitä: silloin voi uusi pyyhe olla loistokas, ja silti tarpeellinen lahja. Jos kaikki sukat ovat reikäisiä tai liian pieniä, uudet sukat voivat olla luksusta. Yltäkylläisyydessä eläjällä voi olla kaikkea, paitsi ehkä sisäitettyä tietoa siitä miten muut elävät. Jos syksy on vedetty eu-avustuskaurahiutaleilla, voi Fazerin sininen olla kuin sinulle ruotsinlaivan notkuva pöytä.
Puhun kokemuksesta.
Esimerkiksi saimme aina jonkinlaiset " yleispakkaukset" , jossa oli sukkaa ja alkkaria, sampoota ym. Minusta se oli hauskaa ja on yhä!
Mielestäni se, että antaa lelujen lisäksi tarpeellisia tavaroita lahjaksi, on omiaan myös ohjaamaan pienestä pitäen vastuulliseen kuluttamiseen. Kuulostaa ehkä ilottomalta, mutta näin ajattelen.
Lisäksi nykylapselle kertyy nurkat täyteen mitä käsittämättömintä krääsää, vaikka kuinka koettaisi pitää kiinni " laatulelu" -ajattelusta.
(Leluvuorista huolimatta lasten leikkiaika on vähentynyt ja vähenee yhä, muuten, jos nyt asian viereen eksyn.)
Meidän perheessä tosin ostetaan joskus ihan yllätyksen vuoksi jokin parempi toivelelu muuten vain.
destä. Vähävaraisten on kaiketi turha tästä siten suuttua, kyse ei ole teistä.
Itselläni on sisko, joka miehineen ansaitsee liki parikymmentä tonnia bruttona/kk. Siis ihan sikahyvätuloinen perhe. Heillä on silti tapana pakata joululahjaksi kaikki arkinenkin sälä, jota ovat joulun aikaan tulleet ostaneeksi.
Minusta joululahjoissa ei ole tuo määrä itsetarkoitus. Mieluummin yksi tai kaksi kivaa lahjaa kuin 20 pakettia, joista puolet on arkitavaraa (siis juuri esim. sukkia, shampoota tms.)
Toisten mielestä taas on kivaa, kun paketteja on mahdollisimman PALJON. Viis siitä, mitä niissä on sisällä.
Kyse on siis pikemminkin lahjojen mieltämistapojen erosta kuin varallisuudesta.
Etenkin kun kyseessä on sen ikäinen lapsi joka ei osaa vielä mitään haluta, pakettien auki repiminen on se hauskin osuus, joten sinne on laitettu myös yöpukuja ja muita vaatteita.
Miehelläni on myös tapana ostaa koko perheelle lahjoja, jotka yleensä tulevat minun nimelläni, esim. niinkin romanttista kuin paistinpannu ym. keittiötarvikkeita. Siis sen lisäksi että hän ostaa minulle henkilökohtaisia lahjoja, hän ostaa myös kaikkea sellaista mitä ollaan aina ajateltu että tuo voisi olla kiva muttei sitten olla viitsitty hankkia. Minusta se on kiva tapa.
En tiedä, onko hän sitten kummajainen, mutta mieltää myös tarpeelliset lahjat oikeiksi lahjoiksi.
miten mulla oli semmonen kuva että paras lahja on juuri sellainen joka tulee TARPEESEEN.
Meillä roinan ostamisesta huolehtii mummi, joten me ostimme lapsellemme tarpeellista. Rahaa ei ole liikaa, eikä meitä kiinnosta opettaa lastamme materialistiks. No ei nyt ihan vaippapakettia pakettiin laiteta, eikä ruokaa.
Ja ihan kiusallamme ostamme hänen serkkutytölleenkin jotain hyödyllistä, vaikka toivoikin jotain nykyajan turhia leluja (hänellä on jo nurkat pullollaan leluja, mummi huolehtinut siitä puolesta hänellekin).
Usein lapsen vanhemmat tietävät mitä lapsi tarvitsee, ja ostavat sitä. Muut taas ostavat sellaista joka sopii ylipäätään sen ikäiselle.
poika tykkää vaatelahjoista, on itseasiassa toivonutkin vaatetta, lelujen lisäksi..
Meillä lapset ei juuri edes leiki leluilla, vaan enimmäkseen askartelevat, lukevat, rakentavat majoja... ja kyseessä on poikalapset + pienempi tyttölapsi, jonka suurinta huvia on levittää vaatteitaan ja keittiövälineitä ympäriinsä.
Meillä lapset ilahtuvat kyllä suuresti esim. tyynystä. Tarpeellinen, mutta kallis hankinta oli myös kännykkä, jonka esikoinen sai. Samoin esikoinen arvosti suuresti sitä, kun kummitäti vei hänet syntymäpäivän kunniaksi elokuviin ja syömään. Syöminen oli muuten hienompi juttu kuin elokuva :). Mielestäni meillä ei eletä köyhästi, mutta ei kyllä yltäkylläisestikään, ettei ihan päästä kyllästymään kaikkeen hienoon. Ja tiedän, että esikoinen olisi ikionnellinen, jos ehtisin hänelle kutomaan joululahjaksi kaulaliinan. Keskimmäinen ilahtuisi valtavasti laadukkaista puuväreistä tai kimalleliimasta, ja pienimmäinen arvostaisi eniten Ruskovillan uutta villakerrastoa. Eivät kaikki lapset ole samanlaisia. Ja tähän tulokseen olen omieni kohdalla tullut, kun olen heitä katsellut ja kuunnellut, eli eivät ole ihan vaan omia päätöksiäni, että " näistä varmasti lapset tykkäisi" , vielä ei ainakaan ole kenellekään edes noita juttuja hankittu.
Lisäksi mamma kutoo aina lapsenlapsilleen sukkia joulupakettiin. Ei hän niitä pitkin vuotta kudo. Ja itsekin sain melkein joka joulu yöpaidan paketista. Miksei sellaista voisi laittaa pakettiin, mistä on tarvetta. Leluja meillä on jo niin paljon neljän lapsen jäljiltä, että ei viitsi kovin montaa lisää ostaa. Eipä niilläkään niin kovin paljon leikitä kuitenkaan. Onhan se sen hetken kivaa, kun avaa sen paketin, mutta kauanko se on kivaa. Kuitenkin joku vaatelaja tulee ihan todelliseen tarpeeseen. En minä ainakaan aikoinani pettynyt, jos paketista tuli uusi pyyhe ja joku ihana suihkugeeli. Kummilapsillekin on useasti ostettu vaatelahja, kovasti on tykänneet ja yleensä ostetaan kuitenkin laadukasta.
Nytkin on omien lasten paketeissa esim. toivottu saunatakki, Legon pussilakanasetti ja varmasti mammalta villasukkia ja talvikintaita. Tarpeeseen kaikki!
aina vaan vähemmän ja vähemmän ekstralta joka vuosi. Mitä sitten ostat 15-vuotiaalle, joka on joka joulu saanut sellaista joka on ikäänkuin ylimääräistä.. 15 joulua ylimääräistä ja hienoa, niin siinä saa laittaa jo rahaa kehiin ja kekseliäisyyttä.
Ehkä niistä kasvaa sitten niitä aikuisia joiden pitää aina saada enemmän ja hienompaa.
Tarpeelliset lahjat kunniaan!
ja vannon, että se on yksi suokkarilahjoista :-)
Onkohan se erikoista vai tavallista?
Älä ap hemmottele lastasi pilalle...
Ja ihan itse niitä toivoivat!!
Siskonpojalle lähtee meiltä erityistoiveena ollut Bionicle-pyyhe ja samaan pakettiin laitan saman sarjan puseron,jota oli toivinut siinä sivussa :)
Oma poika on ihastellut kaupassa Tikru-paitaa jo useampaan otteeseen ja saa meiltä parin lelun ohella tuon paidan.
Oletko tullut ajatelleeksi että ehkä jotkut haluavat esim.vaatteita lahjaksi?Me ainakin olemme kiitollisia kaikista lahjoista! Kummallinen ajattelutapa sulla.Mieluummin toivoisin järkeviä lahjoja enemmän kuin krääsää.Itse olen vaatekaupassa töissä ja saan hyvän alen,ostan kaikille sukulaislapsille vaatteita,koska ovat toivoneet niitä.Alkuperäisellä ei taida olla lapsia...
Niillä on tota lelua ja roinaa niin hirveästi, että pyysin kahta lasten jakkaraa sekä pussilakanasettiä. Buhuhuu, jos jonkun mielestä lapseni nyt kärsivät. He saavat yhden suuren, itsetehdyn lelun tänä jouluna ja se saa riittää.
tosi kiva aukaista paketteja, ja jos parissa niistä oli sitten jotain vähän erityisempää, niin joulu oli pelastettu! :-) Muutoin ihan arkitavaroiden saaminen paketeista oli hauskaa vähän niin kuin joulukalenterissa: " mikähän kuva luukusta tänään tulee" , vaikka suunnilleen tiesi, että joka vuosi luukuista tulee jossain järjestyksessä suunnilleen samat kuvat. Se pakettien määrän hauskuus hälveni suunnilleen samassa iässä kuin innostus tutkia mitä kuvia joulukalenterin luukkujen takana on. :)
myös leikkivät. Lisäksi suosin pelejä, askartelutarvikkeita, tytölle hiusjuttuja yms. ja esim. eskarilainen saa tänä jouluna rannekellon, kun ensi syksynä alkaa sitten se koulutaival. Vaatteita saatan ostaa jonkun juhlamekon tai -kengät, mutta en mitään tavista arkipaitaa.
Eli olen kyllä aikalailla tuon ap:n kanssa samaa mieltä siitä näistä lahjoista.
joululahjoina aikoinaan esim. keinun, keinutuolin, jne. Villasukkia, pussilakanoita, yöpukuja tuli kanssa. Yleensä yksi isompi lelu ja loput tarpeellista. Kaikki yhtä odotettuja ja arvostettuja lahjoja.
Arvatkaas mitä? Pikkuveljeni aloitellut omaa elämää ja ostin hänelle pussilkanasetin ja hygieniatuotteita joululahjaksi. Tavisshampoota jne, mutta sen tietää, ettei hänellä ehkä ole moisiin edes varaa.
ennemmin kuin käytännöllinen pyjama tms. Vaatteita ostetaan joka tapauksessa ympäri vuoden tarpeen tullen ja tietty lelujakin, mutta ainakin omien lasten lahjojen haluan olevan etupäässä kivoja ja hauskoja leluja, joista saavat hyvän mielen eikä villasukkia, jotka heitetään nurkkaan saman tien, jos paketti nyt viitsitään aukaista. Kummilapsille annan lelun lisäksi myös käytännöllistä vaatetta.