Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla ei mene oikein jakeluun tää äitien ajattelutapa joululahjojen suhteen!

Vierailija
17.12.2005 |

Palstaa lukiessani, olen huomannut, että ostatte lapsillenne joululahjaksi pyjamoita, pyyhkeitä, vaatteita... Miksi? Nehän on ihan perus kamaa jota jokainen lapsi tarvitsee, ei lahjoja! Meillä lahjat on tavaroita jotka ovat jollain tavalla ekstraa, esim kalliimpia leluja, pelejä tai kirjoja. Ei siis sellaista mitä ostetaan muutenkin ympäri vuoden. Vai onko tuo joku tapa, että pääsee sanomaan muille, että meidän Nico-Petteri sai vanhemmilta 16 pakettia!

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


joululahjoina aikoinaan esim. keinun, keinutuolin, jne. Villasukkia, pussilakanoita, yöpukuja tuli kanssa. Yleensä yksi isompi lelu ja loput tarpeellista. Kaikki yhtä odotettuja ja arvostettuja lahjoja.

Arvatkaas mitä? Pikkuveljeni aloitellut omaa elämää ja ostin hänelle pussilkanasetin ja hygieniatuotteita joululahjaksi. Tavisshampoota jne, mutta sen tietää, ettei hänellä ehkä ole moisiin edes varaa.

Vierailija
22/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotin saavani hyvän kirjan kummeiltani, ihanan yöasun isovanhemmiltani ja jotain lempisuklaata äidiltäni (Mozartin kuulat, After Eight) ja sitten vetäydyin lukemaan kirjaa ja syömään suklaata uudessa yöpuvussani. Tämä ainakin siitä asti kun opin lukemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskokaa tai älkää,tykkäsin siitä joka vuosi :)

Vierailija
24/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain toki leluja ja kirjojakin, mutta arvostin myös vaatelahjoja.

Vierailija
25/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummisetäni kuoli parisen vuotta sitten syöpään ja mummini vielä vähän sitäkin aiemmin samaan tautiin. ukki ei osta lahjoja, ei halua ilman mummia. antaa suklaarasian ja sitten kirjekuoren jossa rahaa. kummitätini antaa nykyään sen hyvän kirjan tyttärilleni, mutta pakettikorttia ei ole enää kirjoitettu kummisedän käsialalla. *niisk*



24

Vierailija
26/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

toida. itse tykkäsin kyllä kouluikäisenä erityisesti vaatelahjoista, mutta minulla ei silloin liikaa vaatteita ollutkaan. mitä lahjoihin tulee niin kivahan se on kun on paljon paketteja. itsekin tykkään niitä saada. eikä sen väliä mitä sisällä on. ne on vaan niin kauniita, niitä on kiva paketoida ja antaa ja saada. mielestäni leluja kannattaa ainakin ekoille lapsille ostella, koska eivät vanhat lelut vastaa enää kehitystä. on hienoa, kun poika (kohta 4v) oppii esim. pelaamaan pelejä ja rakentelemaan. mm. tämmöisiä leluja meillä ei vielä ole vaikka paljon muuta löytyykin. Mielestäni joulun viettoon kuuluu myös lasten kanssa oleminen. ( en ole ikinä ollut niitä joille ruokapöytä näyttelee pääosaa). ja siis uusilla leluilla yhdessä leikkiminen ja pelaaminen. Huomautan lisäksi että ilmeisen materialistisesta äidistä huolimatta kumpikaan pojista ei ole suostunut mitään joululahjatoivetta edes kertomaan eivätkä halua kaupastakaan mitään tavaroita ja ei meillä niitä niin hirveesti normaalisti ostella. eli materialistisuus ei liene opittua vaan ihan persoonallisuuskysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen aaton töissä, ja kotiin pääsen vasta myöhään illalla. Hoidan niitä vanhoja ihmisiä joilla ei ole minne mennä, vaikka kukaan heistä ei kaipaa niin akuuttia hoitoa, etteikö voisi lähteä jouluksi kotiin.

Joku sitten murehtii sitä, että jos lahjapaketissa onkin vaan shampoota lapsille.

Vierailija
28/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme tosiaankaan osta joka viikko uusia vaatteita! Kiva, jos ap:n perhe niin tekee.Meistä sekin on turhaa.Ostamme kerralla enemmän tarpeellista, eikä koko ajan kanneta jotain kotiin.

Jouluna lapset saattavat saada jonkin kalliimman vaatteen, jossa on joku just tämän hetken in-juttu.Esim. pojalla on nyt menossa spiderman-buumi.Ne ovat sen verran kalliimipia, kun perusvaatteet, ettei niitä nyt jatkuvasti ostella.

ja mites jos joka juhlaan tuodaan vain leluja ym?Eikös siinä ole paikat aika täynnä kaikenlaista?

Meillä oli lasten toivomuslistalla jotain tiettyjä vaatteita, ja he saavatkin ne.Ja lahjojen määräkin on meillä rajattu.

Mutta jokainen tyylillään...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen lisäksi paketeista kolmelle lapselle löytyy lautapeli kullekin, videoita, 2xPC peli, laadukas autorata, iso nukkevauvan hoitoasema, useita leluja mm. Batmobile.



Onko lahjamme pohjanoteeraus - olisko tuon autoradan pitänyt olla 150 euron sijasta vaikkapa se 250 euron malli, jotta olisi tarpeeksi hieno lahjaksi?

Vierailija
30/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


itse olen aaton töissä, ja kotiin pääsen vasta myöhään illalla. Hoidan niitä vanhoja ihmisiä joilla ei ole minne mennä, vaikka kukaan heistä ei kaipaa niin akuuttia hoitoa, etteikö voisi lähteä jouluksi kotiin.

Joku sitten murehtii sitä, että jos lahjapaketissa onkin vaan shampoota lapsille.

Kukaan ei MUREHDI mitään, vaan käy ajankulukseen keskustelua siitä, miten eri lailla lahjoja annetaan.

Kyse ei myös ainakaan minun tulkintani mukaan ole siitä, antaako vähävarainen shampoota lahjaksi, vaan siitä, pitääkö kaikki mahdollinen joulun aikaan ostettu tavara suurin piirtein vaipoista ja hammastahnoista lähtien pakata pakettiin, että tulisi mahdollisimman iso tavaravuori. Siis sen sijaan, että annettaisiin vähän, mutta suunnitellumpaa.

No, en kyllä ole tästä tulkinnasta visuvarma, koska ap ei ole täsmentänyt ajatustaan.

- eli ap: kummasta puhut, kaiken mahdollisen pakkaamisesta pakettiin VAI siitä, annetaanko lapsille pelkästään hyödyllisiä lahjoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on minulle lähinnä kuin ruoka, välttämätön perustarvike. Juhlamekko on sitten on ehkä se lahjaksi annettava suklaarasia. Lapset rakastaa leluja, piirtämistä, puuhastelua, pelaamista, lukemista yms., mielelläni ostan heille kasvun myötä ikään vastaavia uusia välineitä siihen. -21-

Vierailija
32/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaatekin voi olla hyvä lahja.

Meidän 5v tyttö odottaa jännityksellä, saako kovasti toivomansa prinsessa yömekon, jossa on hienoja rimpsuja:). hänellä kun on " vaan" paita-housut-pyjamia...

Toivoi toki muutamaa leluakin :D, mutta tuosta yöpuvusta puhuu koko ajan.

(ja kyllä saa sen :)) )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei, minusta ei kaikkea, siis esim samppoota tarvitse laittaa pakettiin...vaikka hirmu kivoja ovat ne lasten muumisamppoo+saippua-paketit :).



Riippuu niin kovasti ;)

Vierailija
34/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli toisista on kiva että on paljon lahjoja, oli ne sitten mitä vaan ja toisista taas lahjojen pitää olla kivoja, määrällä ei niin väliä. Ja se mikä on kivaa, riippuu tietysti ihmisestä, lapsenakin. Jostakin vaatteet on ihania, toisesta kurjia.



Itse kuulun siihen laatu-lahjakuntaan, eli mieluummin vähän todella mieluisaa kuin paljon pientä sälää jolla ei ole niin väliä. Hinta _ei_ siis ratkaise, halpakin voi olla saajalleen tosi laatulahja. Joskus tuttujen kanssa keskusteltiin näistä lahjoista, ja musta pohjanoteerauksia ovat olleet tavallinen deodorantti (pirkka tms. halpis) ja perussukat, -alushousut ja -sukkahousut (yksivärisiä ilman mitään koristeluja, tarjoustalo-tyyliin). Moiset joululahjat olis ainakin mulle olleet suuri pettymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviurheilukamoja ja vaatteita ostamme sitten talvialesta.

Vierailija
36/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leluilla kun ei ton ikäinen enää leiki. Vaatteita toivoo itse, ja niitä sitten saa. Pari kalliimpaa lahjaa saa. Muutaman krääsäpaketin ostan kyllä ihan sen takia, että pikkuveli tulee saamaan aika paljon lahjoja, mutta ne ovatkin sitten halvempia. Onneksi vanhempi lapsista ei enää usko joulupukkiin ja tietää mistä lahjat ovat peräisin.

Vierailija
37/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelemassa ovat usein myös isovanhemmat, kummit, sukulaiset ja kirjava joukko muuta porukkaa! Jopa isä ;) Yhden mielestä alusvaatesetti on vuodesta toiseen sopiva joululahja, toisen mielestä ei, mutta lapsellehan se on kuitenkin yleensä ihan ajatuksella ostettu.

Vaikka olen yh, ei lahjojen ostaminen ole ns. " rahasta kiinni" vaan voisin toki ostaa lapsille kasapäin sitä paljonpuhuttua laadukasta extraa. Mutta miksi ihmeessä ostaisin vain sitä? Minusta (lapsuudessa opittua, koettua) on erittäin hyvä juttu että mukana on myös arkisempaa, pehmeitä paketteja ja muuta. Vaikka sitten ihan vaan kylpysetti shamoineen ja vaahtoineen. Tai uusi jännä pyyhe, yöpaita, uudet lakanat tai vaikkapa satsi sukkia. Muista en tiedä, mutta itse sisaruksieni ja serkkujeni kanssa aikoinamme koimme että joulupukin tuomat jutut olivat aina vähän parempia kuin muuten saadut/hankitut. Muistan miten jännää oli heti aattoiltana vaihtaa sänkyyn uudet lakanat ja pukeutua uuteen yöpaitaan. Mitä siinä on nyt niin kummaa tai paheksuttavaa? Ihan höpöä on pikemminkin hankkia pukinkonttiin pelkästään jotain superleluja...

Joku jo sanoikin heillä olevan tapana että jokin erityinen spesiaalilelu tms. voidaan hankkia vuoden mittaan yllätyksenä ilman sen kummempaa syytä. Samoin on meillä. Ja ihan hyvin on pärjätty sillä periaatteella.

Hyvää joulua kaikille -- tasapuolisesti.

Vierailija:


Palstaa lukiessani, olen huomannut, että ostatte lapsillenne joululahjaksi pyjamoita, pyyhkeitä, vaatteita... Miksi? Nehän on ihan perus kamaa jota jokainen lapsi tarvitsee, ei lahjoja! Meillä lahjat on tavaroita jotka ovat jollain tavalla ekstraa, esim kalliimpia leluja, pelejä tai kirjoja. Ei siis sellaista mitä ostetaan muutenkin ympäri vuoden. Vai onko tuo joku tapa, että pääsee sanomaan muille, että meidän Nico-Petteri sai vanhemmilta 16 pakettia!

Vierailija
38/41 |
17.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle, niin heti on kyse krääsästä, jota kertyy hirveästi nurkkiin??? Tietty on eri asia ostaa teini-ikäiselle vaatteita, kun hän niitä toivoo kuin jollekin leikki-ikäiselle, joka ei niistä piittaa. Tää on taas tätä av:maista rivien välistä muka-lukemista.

Vierailija
39/41 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli sen sisällä sitten villasukat tai toivelelu. Kaikkea ihasteltiin tasapuolisesti. Pakettien määrä on lapsille tärkeää, ei pelkästään sisältö. Pakettien avaaminen on yhtä jännää, oli sisällä sitten shampoo tai peli.

Vierailija
40/41 |
18.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tärkeää, että lapset saavat lahjaksi ihan tavallistakin tavaraa, kuten vaikka pussilakanat ja muita " pehmeitä paketteja" . Lapset oppivat nauttimaan ihan tavallistenkin tavaroiden saamisesta ja ettei kaikki voi olla vaan ihania ja upeita leluja. Lasten lahjamäärä on pehmeine paketteineenkin pysynyt aisoissa, n. 12 per nuppi.





Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän viisi