Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten te jaksatte täysimettää isoja vauvoja?

Vierailija
14.06.2008 |

Olin ajatellut pelkästään imettää tuota poikaa lähemmäs puolta vuotta. Näin olin toiminut tyttöjenkin kanssa. Nyt kuitenkin olen tuon vajaa 4kk kanssa ihan loppu imettämiseen. Isokokoisena lapsena vaatii järkyttävän paljon maitoa. Nyt kun painoa on yli 7kg ja pituuttakin 66cm, niin roikkuu rinnalla jatkuvasti. Ei ole kyse mistään tiheän imun kudesta, koska on kestänyt yli kuukauden. Ei puhettakaan yli kahden tunnin syöttöväleistä. Yötkin aivan toivottomia. Jos illalla antaa maitoa pullosta, saattaa nukkua kahdeksankin tuntia putkeen. Enkä usko että johtuu imemisen tarpeesta, koska pullomaidon jälkeen on monta tuntia tyytyväinen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 4,5 kk poika ja pituutta huimat 70 cm. Ei hän ole maidolla pärjännyt enää kuukauteen... Kiinteitä syö jo kolme kertaa päivässä.

Vierailija
2/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvat syö eri tahtiin. meidän poika ei koskaan syönyt yli 2 tunnin välein, eikä tullut mieleenkään etteikö maito olisi riittänyt. Ja kiinteiden aloittaminen ei ainakaan auttanut asiaa: alkoi syömään öisinkin hirveän useasti kun eihän mikään puuro nälkää pidä...

Jos et jaksa imettää, niin voi voi. Sitten on vaan annettava kiinteitä tai korviketta. mutta mitään epänormaalia tuo ei välttämättä ole, ainakaan jos vauva kasvaa hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perhessä tiheimmin on syönyt kaikista pienin lapsi.

Isommat ovat jaksaneet huomattavasti pidemmillä syöttöväleillä ja ovat alkaneet nukkua yönsäkin aiemmin (molemmat olleet selvästi vielä isompiakin kuin sinun poikasi).

Mutta, jos sinulla ei maito riitä niin ota kiinteitä hiljalleen ruokavalioon.

Vierailija
4/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika nukkui tuossa iässä 11 tuntia putkeen "vaivaisen" puuron avulla ja niin tekee vieläkin, nyt ikää melkein vuosi.

Vierailija
5/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en jaksanut täysimettää meidän isoa poikaa kuin reilun 4 kk. Laihduin itse aivan mehupilliksi, vaikka söin koko ajan ja alkoi väsyttämään ihan kauheasti. Tuntui että poika kirjaimellisesti kuppasi mut kuiviin, maitoa kyllä tuli koko ajan hyvin. Nyt tyttö on paljon sirompaa tekoa ja jaksan paljon paremmin toimia meijerinä kun maitoakin tarvitaan vähemmän.

Vierailija
6/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauva kasvaa käyrällään, pissaa ja kakkaa, niin hän saa tarpeeksi maitoa, vaikka olisikin tiuhaan rinnalla.

Vierailija
7/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vaan sitä kivempaa mitä kauvemmin lapsi viihtyy rinnalla. Koko sen ajan saan hyvällä omallatunnolla lukea kirjoja, nukkua, tai surffailla netissä. Yhtäkin lapsistani imetin vuoden ajan joka toisen tunnin vuorokaudesta ;) soi yksivuotiaaksi melkein yksinomaan rintamaitoa, muu ei maistunut.

Vierailija
8/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin oli raskaampaa imettää 3100 g syntymäpainoista esikoista kuin toista lasta, joka painoi syntyessään 4200 g. Ehkä esikoista on raskainta imettää?

Serkkuni totesivat, että "hyvähän sinun on imettää noin pientä...", kun heidän imetys loppui lyhyeen mukamas lapsen suuren koon vuoksi. Minulle syntyi sitten yhtäpainava lapsi kuin heidän lapsensa ja sitten he päivitteleivät, että "miksi aina vaan täysimetät. Kuinka jaksat?"Jouduin toteamaan, että "kuulkaas, imetin sisulla kevyempää esikoista ja tämä painavamman imetys on ollut siihen nähden helppoa.!

Vierailija
9/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuohon vauvan painon ja imetyksen vaikeuden suhteeseen. Meillä esikoinen syntyi 2,5kg painoisena ja oli todella haastava imetettävä. Alkuun sai tehdä todella töitä että edes oppi imemisen ja jatkossakin sai olla jatkuvasti kiinni vauvassa eikä lapsi silti kasvanut käyrien mukaan. Lopulta 4,5kk iässä oli pakko alkaa ottaa kiinteitä mukaan jotta saataisiin paino nousuun.

Kuopus taas syntyi 4,5kg painoisena ja kaikki kauhistelivat ettei tuollaisen imettämiseen riitä kenenkään maito, varsinkaan minun jolla oli vaikeaa ja pari kilioa pienemmän kanssa! Kuitenkin imetys sujui hyvin ihan lausta asti ja 6kk täysimetyksen aikana lapsi kasvoi komeasti. Eikä roikkunut rinnalla läheskään yhtä paljoa kuin veljensä.

Vierailija
10/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli mulla kyllä tosiaan on ollut vaikeuksia sen kanssa, kun pieni vaan rinnalla olisi koko ajan ja toinen pieni joka tarvii vielä apua ja neuvontaa kaikissa asioissa + seuraa koko ajan jää tosi paljon huomiotta sen takia, että toinen olisi koko ajan tissi suussa. Tämä pätee myös yöllä eli ei nuku jollei saa olla tissi suussa koko ajan ja mä en taas nuku, jos vauva on vieressä eli nukun istualleen pari tuntia yössä torkkuen, joten ei ole juhlaa tämäkään. Imetän siis, mutta en tästä pidä laisinkaan, kaikki ei siis pidä imetyksestä, mutta ei se sitä tarkoita etten imettäisi, juuri koska olen sitä mieltä, että se on parasta ravintoa lapselleni.

Vierailija
11/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Ekaa imetin 1v4 kk joista täysimetystä lähes vuoteen asti (vähän maistelua jo sitäkin ennen)

Vierailija
12/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(viestissä 21 lainattuun kommenttiin siis selvennys niille, joille termit ei ole hallussa)

Vierailija
13/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pikemminkin tosi rentouttavaa kun vauva "pakotti" mutkin lepäämään ja loikoilemaan niin paljon. Katselin imettäessäni paljon elokuvia, luin kirjoja, puhuin puhelimessa kaverien kanssa... Ja yöllä en tosiaankaan jaksanut valvoa kun vauva söi, siinähän se omia aikojaan imi kun minä nukuin.

Vierailija
14/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo tutkimus, josta numero 21 luulee jotain ymmärtävänsä ei lehtijulkisuudesta huolimatta sano missään kohdassa pitkän IMETYKSEN lisäävän allergiariskiä. SEn sijaan pitkä, yli 7 kk TÄYSIMETYS (ei siis mitään muuta kuin äidinmaitoa, ei kertaakaan) SAATTAA lisätä allergiariskiä.

Tutkimuksen pohdinnoissa myös puhutaan siitä, että tulos saattaa olla vino, koska nimenomaan allergisia lapsia TÄYSimetetään pitkään, kun sopivia kiinteitä ei löydy tai kiinteitä ei uskalleta edes aloittaa kun jonkinlainen tasapaino on saavutettu äidin imetysdieetillä... Jos lapselle annetaan kiinteitä 6 kk iästä asti ei ko. tutkimuksen mukaan pitkästä imetyksestä ole muta kuin hyötyä lapselle -- läheisyys, vasta-aineet ja suoli pitkään turvassa lehmänmaidon vierailta proteiineilta.

Yhä vielä kaikkien tutkimusten ja suositusten mukaan lapsen PÄÄASIALLINEN ravinto ensimmäisen vuoden ajan on äidinmaito. Kiinteät aloitetaan 6 kk iässä tai aikaisemmin jos on jouduttu turvautumaan korvikkeisiin. Toisen vuoden imetys on harvinainen lahja lapselle. Pitkään jatkuva TÄYSimetys voi tosiaan altistaa lasta allergioille, mutta 6 kk pitkästä täysimetyksestä ei ainakaan tuon tehdyn tutkimuksen mukaan ole lapselle kuin hyötyä.

. Onneksi olkoon, lapsellasi on suurempi riski sairastua allergioihin.

Vierailija
15/23 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan maidolla isoksi kasvaneelle pojalle pitäisi alkaa antaa kiinteitä etuajassa. Maitohan sen lapsen on kasvattanut;)

Vierailija
16/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse koe imettämistä rasittavana, koska surffailen tai katson telkkaa. Istumistahan se imettäminen vain on.

En todellakaan anna lehmämaitoa pienelle - lyhyt aika tämä kuitenkin on.

Vierailija
17/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täysimetin poikaani vähän yli 6kk ikään, jolloin hän oli 72cm ja 10,5kg. Imetysvälit vaihtelivat 1,5 tunnista 7 tuntiin, en kokenut imetystä ollenkaan hankalaksi. Paljon hankalampaa musta on tehdä soseita, lämmitellä niitä ja syöttää lusikalla. Erityisesti kaupungilla, reissussa tms. imetys olisi paljon helpompi vaihtoehto! Mutta pakkohan sitä oli vähitellen alkaa kiinteitäkin antaa kun ikää kuitenkin oli jo sen verran... En ole kyllä huomannut minkäänlaista paranemista yöunissa ainakaan tähän mennessä, kun vauva nyt syö kaksi kiinteää ateriaa päivässä. Saa nähdä sitten auttaako se puuro...

Vierailija
18/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikaan ei ole ikinä saanut tippaakaa korviketta tai velliä. Esikoista täysimetin 4kk ja kuopusta 6kk. Molemmat söivät iltapuuron, kus se oli sallittua, mutta yöuniin ei vaikuttanut yhtään mitään. Molemmat heräsivät 2-3 kertaa yössä 1v4kk asti ja imivät rintaa n.3 minuuttia kerralla. En todellakaan kokenut imetystä missään vaiheessa rasittavaksi!

Vierailija
19/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän poitsu hyvin pärjäs pelkällä tissillä puolivuotiaax, jolloin painoa oli jo yli 10 kiloa! kuten myös tyttöni, joka oli 1,5 kiloa hoikempi! poika söi 1,5 tunnin välein koko puoli vuotta, tytöllä taas pitemmät välit alusta asti, tyypistä kiinni tuokin ;)

Vierailija
20/23 |
14.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä on äärettömän helppoa, tilanteessa kuin tilanteessa mutta varsinkin öisin. Tissi vaan suuhun ja antaa unen jatkua, tänäänkin nukuttiin aamukymmeneen ja vain imetyksen avulla... Eikä tarvi maitoa kannella mukana ja mahdollisesti niitä pitää vielä lämmittää jne. mieletön vaiva ja rahantuhlausta. Ihmisen maidossa on asioita jotka kehittää ihmisaivoja, tiedät varmaan minkä aivoja lehmänmaito kehittää... En keksi mitään syytä miksi en imettäisi vaikka joinakin öinä saakin olla vähän väliä imettämässä, mut mun mielestä se on vaan ihanaa! Vauva nyt vajaa 7 kk, pikkuhiljaa on ruokia alettu maistella. Ekaa imetin 1v4 kk joista täysimetystä lähes vuoteen asti (vähän maistelua jo sitäkin ennen)