Nooa
Hei!
Oon lueskellu näitä sivuja jo pitemmän aikaa ja jollakin teistä taisi olla poikansa nimenä Nooa. Meillä on harkinnassa Nooa nimi myös, mutta jännittää vähän, miten ihmiset siihen suhtautuvat. Millaisia kommentteja Nooa on saanut, kun hänet on esitelty vieraille. Kiusataanko poikaa esim. Ukko Nooa biisistä tms.
Nooallemme saa ehdotella toista nimeä. Sukunimi on -nen loppuinen. Vokaaleja on etunimessä niin paljon, että toinen nimi saisi alkaa konsonantilla ja loppua vokaaliin. Meillä on ollut mielessä vain Nooa Santeri. Lähinnä ollaan keskitytty arpomaan tota ekaa nimeä tähän mennessä. Toinen nimi saisi olla sellainen, ettei sen kantaminen vaadi hyvää itsetuntoa, jos vaikka poika haluaa vaihtaa sen kutsumanimeksi joskus.
Muutkin kuin Nooan äiti saavat tietysti kommentoida asiaa.
Kommentit (27)
Mulle on päinvastoin tärkeää se, että nimi kirjoitetaan suomalaisittain eli lausutaan ja kirjoitetaan samalla tavalla.
Itse välttelen ennemminkin ä ja ö kirjaimia. Ne vasta hankalia onkin ulkomaalaisille.
Asutaan englannin kielisessä maassa ja en pidä siitä englannin kielisestä J ääntämisestä.
Monet -ir- nimiset nimet on myos kauniita - mutta enkuksi se onkin sitten ö ja siitä en pidä. (Irmasta tulee ööma)
Jos etunimestä koituu noin suuri ongelma niin ainahan sen tai sen tavaamisen voi vaihtaa. Olen tyoskennelly parin kauko-idästä tulleen kanssa jotka ovat ottaneet uuden etunimen - kuten ' Tom' , niin että ei aina tulisi ongelmia. He muuttivat nimensä niin että toinen etunimi on tuo kansainvälinen - koska heillä perinteisesti oli vain etunimi ja sukunimi - joten voivat niin helpolla tehdä.
Meillä siis asustelee pieni Nooa- poika, ja olemme olleet tyytyväisiä nimivalintaan. Kyllä se on tainnut joidenkin mielestä olla hiukan erikoinen, mutta enimmäkseen nimestä on kuitenkin pidetty! (Nimi kun nimi, aina ei voi miellyttää kaikkia...) Nooa tosiaan taitaa olla yleistymässä, joten kohta se varmasti on jo ihan tuttu nimi monelle, kuka vielä kummastelee.
Aika jännää sinänsä, kun sitten taas tuo Noah on tosi yleinen ja suosittu nimi tuolla maailmalla.
Ei olla kyllä kuultu Nooan arkki tai Ukko-Nooa höpinöitä. Eikä meitä ole tuo kiusaaminen nimessä mietityttänyt, kyllä niitä syitä keksitään sitten kiusata ihan mistä tahansa jos sikseen....
Suosittelen siis lämpimästi!
Nimiehdotuksia
Nooa Viljami
Nooa Onni Ilmari
Nooa Anton
Nooa Oskari
Nooa Topias
Pidän kovasti Nooa-nimestä. Itse en pääsääntöisesti laittaisi tytölleni o-päätteistä tai pojalleni a-päätteistä nimeä, koska silloin tosiaan kansainvälisissä yhteyksissä tulee väistämättä sekaannus lähes aina (tarkemmin sanottuna eurooppalaisissa ja amerikkalaisissa yhteyksissä, Afrikassa ja Aasiassa ei liene voi puolin eikä toisin paljoakaan päätellä sukupuolesta nimien perusteella ennen kuin tutustuu kulttuuriin). Nooa-nimi muutenkaan ei tietysti ole millään lailla helppo vierasmaalaisille kolmen peräkkäisen vokaalin takia, mutta se ei minua häiritsisi, vaan olisi juuri sitä erilaisten kulttuurien rikkautta. Sen sijaan minua mietityttäisi tuo sukupuolen väärin ymmärtäminen. Onko tällä asialla sinulle merkitystä, sen päätät tietenkin vain ja ainoastaan sinä itse.
Ukko Nooa -laulu tai nimen raamatullisuus eivät minua häiritse lainkaan, ovat ehkä vain plussaa! Minullekin nimi kyllä kuulosti oudolta vauvalla silloin kun sen eka kerran kuulin vuosi pari sitten, mutta nyt olen täysin tottunut.
Ihania ehdotuksia on tullut koko nimeksi, minusta parhaita ovat olleet teidän alkuperäinen Nooa Santeri ja Nooa Nikolas.
Sanomattakin selvää että minusta tuo nimi on TODELLA ihana:D!
En ole ainakaan vielä kuullut nimestä mitään negatiivista kommenttia keneltäkään, mutta paljon ihastusta nimi on kyllä herättynyt:)! En usko että ukko Nooa- laulu tai Nooan arkki -jutut tulevat " ongelmiksi" :) Onhan niitä lauluja paljon muistakin nimistä (esim. iso Iita, pikku Lauri tms) ja kyllähän kiusanaihe keksitään ihan vaikka mistä jos on " tarpeen" ...
Meillä on Nooalla kolme nimeä; Nooa Lenni Eliel ja tuolla olikin jo paljon hyviä ehdotuksia Nooa toiseksi (ja kolmanneksi) nimeksi...
Suosittelen kyllä lämpimästi Nooa nimeä:)
T. kerrassaan suloisen hurmuri-Nooan äiti
Kyllä tässä näin taitaa käydä, että meille Nooa tuli, mutta toinen nimi on edelleen päättämättä eikä sillä vielä niin kiirettä olekaan. Pääasia, että on etunimi, jolla kutsua.
Kiitos avusta.
mutta näin käytännön kokemuksella se on yllättävän iso asia, jos aikuisena tekee kansainvälistä työtä. Vaikka tottahan meidän tavat ja kieliperinne on ihan yhtä " hyviä" kuin muidenkin, niin on tosi tympeää olla sen väärinymmärtämisen/väärin kuulemisen/tavaamisen/selittelyn/opettelun kanssa tekemisissä jatkuvasti. Miehellä on hyvin kansainvälinen työ ja on koko ajan tekemisissä uusien ihmisten kanssa. Aina sama tavaaminen, eikä yhteistyökumppanit ikinä opi lausumaan hänen nimeään oikein. Seurauksena on ueita noloja tilanteita, kun puhuttelevat häntä tai puhuvat hänestä etunimellä, mutta kukaan ei tajua, kenestä tai kenelle puhutaan. Ja vaikka hän aina muistaa jakaa käyntikortteja ja tavaa nimeään, niin sähköpostit menee usein bittiavaruuteen, ja tarvitseeko edes mainita miten hankalia tilanteita se aiheuttaa...
Lapsi elää kuitenkin suurimman osan elämästään aikuisena ja maailma on koko ajan kansainvälisempi. Yleisellä tasolla voi olla kunniakasta, että vaalitaan suomalaista kirjoitusavua, mutta kyllä olisin ottanut (ja mieskin ottaisi) riemumielin edes VÄHÄN helpomman etunimen...