Ei kelpaa tutti eikä -pullo, vain äiti, ja äiti on loppu - apua -
Vauva 2 kk, ja tilanne viimeisen viikon ollut se että nukutaan öisin ekaan syöttöön, jonka jälkeen tunnin välein rinnalle. Harvemmin mitään syödään, mutta rinnalle on päästävä. Olen koettanut rauhoittaa sänkyyn ja koettanut rauhoittaa syliin, mutta muu kuin tissi ei kelpaa.
Tämä sama show on myös aina nukkumaan mennessä + iltahuudot päälle. Mä olen nyt väsynyt.
Oisiko kellään vinkkejä, konsteja miten saada vauva innostumaan jostain muustain kuin rinnasta. En valittaisi muuten, mutta kun yöunet on viimeiset 8,5 viikkoa ollut max 2-3 h kerrallaan ja ja jatkuvasti saa pompata vauvan luo ja kaivaa tissiä esiin, niin olen nyt sellaisessa kierteessä etten väsymykseltä pysty enää edes nukkumaan. Viime yönä vauva nukahti yhden jälkeen ja minä itkin ja valvoin vielä kolmelta :(
Viereen en voi ottaa, joten se ei ole meidän tapauksessa avuksi.
Kommentit (8)
Meillä tytöllä on ikää jo 5kk ja sama meno jatkuu. Ensimmäiset 3kk sentään tutti kelpasi, mutta ei enää sen jälkeen. Siitä lähtien olen itse toiminut tuttina. Tyttö nukahtaa vain ja ainoastaan rinnalle ja rauhoittuu vain siihen. Illalla ei kukaan muu voi häntä nukuttaa. Nukumme perhepedissä ja aiemmin yöt sujuivat suht hyvin, kun työnsin tissin vain tytön suuhun ähinän alkaessa ja jatkoimme molemmat tyytyväisinä unta, mutta....Viime viikkoina tyttö onkin roikkunut rinnalla koko yön! Käytännössä siis " syö" ihan jatkuvasti. Nälkä hänellä ei ole, kunhan vain lupsuttelee. Nukkuu sikeästi siinä samalla. Auta armias, jos erehdyn irroittamaan hänen otteensa. Alan olla jo aika loppu, kun en itse pysty nukkumaan oikeastaan ollenkaan. Millä saisin tytön oppimaan nukahtamaan itsekseen, ettei aina tarvitsisi tissiä antaa?
teillä on tosiaan paha vaihe menossa.
en tiedä oko näistä sanottavaa apua, mutta meillä saatiin vähän apua tilanteeseen näin:
a) nukutin vaavia päivällä kantoliinassa, jolloin poika sai kaipaamaansa läheisyyttä. meillä pikku-mies oli ensimmäiset 3 kk todella läheisyyden kipeä. halusi nukkua vain ja ainoastaan sylissä (välillä ilman tissiä välillä tissin kanssa). liinassa on sekin hyvä puoli, että isä tai joku muu voi sen avulla antaa äidille hengähdystauon.
b) heittäiydyin täysin samaan rytmiin kuin vaavi eli yritin päivisinkin nukkua aina kun mahdollista. tuolloin en kyllä sitten tehnyt mitään kotitöitä, käynyt missään, päästänyt vieraita käymään tms. kaikki kotityöt yms. jäivät miehen harteille ja elämä oli vain tissiä ja nukkumista.
c) kokeilimme kaikki mahdolliset tutit läpi ja jossain vaiheessa
löysimme ukkelille kelpaavan mallin.
d) meillä auttoi myös perhepeti. jos se ei ole teillä mahdollinen, niin koita saada vaavi mahd. lähelle itseäsi, jotta hän esim. kuule hengityksesi.
e) kun olin ihan zomie niin painelin toiseen huoneeseen tai esim. saunaan 15 minuutiksi ja sillä välin isä hyssytteli ukkelia toisessa huoneessa. välillä ukkeli itki kovastikin, mutta meikäläisen oli pakko saada pieni hengähdystauko tuohon 24/7 rumbaan.
juu ja sitten se ns. paras lääke on tietysti aika (meillä helpotti huomattavasti 3kk tietämissä). arvaan kyllä että juuri nyt sinua ei lohduta, että tilanne on vain väliaikainen.
KOVASTI VOIMIA!
sellainen lisäys tuohon äskeiseen, että katoliinaan nukuttaminen vaati pientä opettelua, mutta kun saimme ukkelin nukahtamaan liinaanensimmäisen kerran, niin ukkeli tajusi, että ilman tissiäkin voi silloin tällöin nukahtaa.
Meillä tyttö nyt 2,5kk ja tuollaista oli vielä hetki sitten. Ekan pätkän tyttö nukkui yöllä n.3h, sitten heräiltiin tunnin-kahden välein loppuyö, eikä siis nukahtanut uudelleen kuin tissille. Eli yöllä tuli syötyä jopa 6 kertaa, välillä enemmänkin. Eikä edes joka kerta syönyt, halusi vain tissin suuhun. Mikään muu ei saanut uudelleen uneen. Nyt ehkä viikon verran on yöunet yht´äkkiä pidentyneet ja tyttö nukkuu pidempiä pätkiä syöden n. 3 kertaa vain! On jopa nukkunut pari viiden tunnin pätkää.
Muuta en osaa sanoa kuin ehkä aika auttaa, ja koita päivisin nukkua, jos mahdollista! Jaksamisia!! :)
että aamuyöstä uni muuttuu tytöllä paljon levottomammaksi, joten nukkuu loppuyön vieressäni. Näin saamme kumpikin paremmin nukuttua aamuun asti, kunnes esikoinen tulee herättämään!
eli olen pitänyt tissivierotuskoulun ja nyt nukkuu hyvin. Minulla ei valitettavasti ole mitään neuvoja mutta vertaistukea saat! harmi ettet voi nukkua vauvan vieressä, se oli ainoa keino mikä pelasti minut. Kokeilin kaikki mahdolliset tutit mutta vauva ei niitä huoli(nut). Ekat puoli vuotta vauva heräili tunnin/kahden välein, sen jälkeen rupesi nukkumaan tissi suussa, heräsi heti jos yritin liikkua. Sitten 8-kuisena vierotin yötissistä.
Etkö tosiaan voisi nukkua vauvan vieressä? Tai voisiko vauva olla sänkysi vieressä sivuvaunussa niin ei olisi niin hankalaa syöttää ja laittaa vauva takas? Minulle ainakin on heräämisissä mieletön eri siinä joudunko nousemaan vai " vaan" imettämään.
Meillä toimii kapalointi ja tutti(ilman kapalointia vauva ei varmasti rauhoittuisi välillä ollenkaan). Tutti ei ensin kelvannut, mutta saimme vinkin kostuttaa sen veteen, ja tämän jälkeen rupesi kelpaamaan. Toivottavasti teille olisi hyötyä näistä. Ai niin, pisimmät yöunet(4 h) eilen kun olin itse poissa ja mies vain kotona nukuttamisvaiheessa- muuten nuo pätkät kuulostavat aika tutuilta.
Voimia!
t. kasperina
Käytätkö luonnonkumista tuttia vai silikoni? Meillä ainakaan se silikonitutti ei tytölle kelpaa. Kokeile muun mallista, jos vaikka se auttaisi. Yksi konsti kokeilla tutin syömistä on myös se, että laita d-vitamiinitippoja tuttiin, jos vaikka tutti alkaisi maistumaan tuolla konstilla paremmin.
Meillä on auttanut myös se, että nukutaan tytön kanssa käsikädessä, minä omassa sängyssä ja tyttö omassaan. Jos yhtään lohduttaa niin tuo on vain vaihe, joka kyllä menee ohi.:)