Miten kauan (ajallisesti) sämpylätaikinaa pitää kohottaa ennen kuin niitä sämpylöitä alkaa pyöritellä?
Siis mulla ei _ikinä_ sämpylät onnistu, ja nyt kysyisin, että miten kauan oikeesti kohotuksen tulisi kestää, ja mikä on jo liikaa? Eli kaksinkertaiseksihan sen taikinan PITÄISI kohota, mutta jos ei vaan kohoa, niin heitänkö roskiin, vai mitä teen?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
ja tämänhän arvasinkin - ei se taikina ollut muuttunu 25minuutissa mikskään! saa olla taas viiminen kerta kun minä yritän mitään leipoa.. snif, kun ei _ikinä_ nämä onnistu. Onko tuolla taikinalla nyt enää mitään tekoa??
Mitä hiivaa käytät? Onko neste liian kylmää tai liian kuumaa?
Kuivahiivassa pitää olla aika lämmin se neste, itse jopa mittaan joskus lämmön paistomittarilla.
Aina lukee anna kohota mutta ei perkele lue koskaan kauanko
Jos ei kohoa niin taikina on liian kova
vähemmän jauhoja siis
lisää taikinaan vähän nestettä ja vaivaa uudelleen
Loraus siirappia, juoksevaa hunajaa taikinaan niin kohoaa paremmin. 👍🏻 Käy myös ruokalusikallinen sokeria.
Näin kerran videon, jossa tuore hiiva herätettiin eli nesteeseen laitettiin hiiva ja vähän sokeria annettiin olla jokusen minuutin ja sitten sekoitettiin, ja pitäisi kuplia ja sitten taikinaa alettiin työstämään. Kuivahiiva voi olla kanssa aluksi vempula,hiukan kuumempaa kuin kädenlämpöinen jos ei mittaria käytettävissä. Leivoin erään kerran suoraan pellille ja yhdellä nostatuksella uuniin. Ihan hyviä tuli niinkin.
Mä satsaan siihen kohottamiseen liinan alla. Vähintään 30 min ja ei haittaa jos unohtuu pidemmälle. Kulhossa sitä ennen annan kohota 20 min.
Ei yhtään kun laitat uunin pienemmälle lämpötilalle
"Miten kauan (ajallisesti) sämpylätaikinaa pitää kohottaa ennen kuin niitä sämpylöitä alkaa pyöritellä?"
07.11.2006 | 17:47
VUOSILUKU ON 2006!
Minun parhaassa sämpyläohjeessani käsketään jättää taikina tunniksi nousemaan, siinä ajassa se on noussut ihan tarpeeksi vaikken ole varma onko se ollut juuri kaksinkertainen. En ole tehnyt sille mitään sen tunnin aikana, siinä se on ollut pöydällä kulhossa leivinliinan alla. Pullaa en ole tehnyt pitkään aikaan joten en muista miten kauan sen nouseminen on kestänyt, mutta muistan joskus todenneeni että hiivataikinan kanssa ei kannata pitää kiirettä.
Sämpylät voi tehdä vaikka heti taikinan valmistuttua pellille valmiiksi, hyviä on tullut noinkin. Muista että sämpylä taikinan pitää olla löysempää kuin pulla taikinan. Ne kohoaa myös uunissa lisää jos taikina on onnistunut
Vierailija kirjoitti:
Jos taikina ei kohoa niin on laitettu hiivaa liian vähän kylmään maitoon tai veteen kun se pitää laittaa lämpimään. 20-30 minuuttia pitää kohottaa.
Voi sen hiivan polttaakin eli liian kuumaan sekoittaa, varsinkin tuore hiiva palaa herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Kun se riippuu lämpötilasta, 25 asteessa kohoaa nopeammin kuin 20 asteessa, eli keittiön lämpötila vaikuttaa.
Tein aamulla sämpylöitä ja annoin kohota 25 minuuttia. Hyvin onnistui sämpylät.
Pullataikina kohoaa paremmin, koska siinä on sokeria. Sokeri toimii hiivan ravintona, jolloin taikina kohoaa paremmin. Itse lisään sämpylätaikinaan hiukan hunajaa tai siirappia, jotta kohoaminen parempaa.
Tuorehiiva on tarkka nesteen lämpötilasta, joka saa olla max 37 astetta. Kuumempi tuhoaa hiivan eikä taikina kohoa.
Kuivahiiva tarvitsee puolestaan 42-45 asteisen nesteen, jotta se toimii oikein ja kohottaa taikinan. Tarvittaessa lämmön voi mitata.
Myöskään liian tiivis taikina ei kohoa eli taikinassa on liikaa jauhoja. Taikina ei kohoa silloinkaan, kun siinä on liian vähän jauhoja.
Taikinan kohotuspaikan pitää olla lämmin ja vedoton. Kuten tuolla aikaisemmin mainittiin, uunia voi lämmittää hiukan (n. 25-30 astetta). Kulho sinne peitettynä.
Mä en jaksa ymmärtää, miten ihmiset onnistuu epäonnistumaan niinkin simpelissä jutussa kuin sämpylöiden ja pullien leivonnassa.
Itse en todellakaan ole mikään leipuri, vaan ihan tavis joka on alkanut leipomaan ihan vaan netistä tai jauhopussin kyljestä katsomillani resepteillä, enkä ole koskaan vielä onnistunut sössimään sämpylöitä, leipiä tai pullia, vaikka leivon aina kaikkein halvimmilla ainesosilla mitä kapupasta on saatavilla. Lisäksi leivon aina veteen, en koskaan maitoon.
Yleensä en jaksa vaivata taikinaa kuin muutaman minuutin ja silti tulee aina kuohkeita tuotoksia niin sämpylöistä kuin pullistakin.
Vierailija kirjoitti:
Eihän siihen voi antaa mitään tarkkaa aikaa, koska se riippuu täysin lämpötilasta, missä sitä taikinaa kohotetaan ja toki myös hiivan laadusta ja määrästä. Jos esimerkiksi kohotat mikrossa tai uunissa jonka lämpötilaa esim lamppu päällä pitämisellä kohotetaan muutaman asteen huonelämpötilaa korkeammassa lämpötilassa kohotusaika nopeutuu. Jos taas kohotetaan hidaskohotuksella jääkaapissa, on kohotusaika huomattavasti pidempi, jopa parikin vuorokautta hiivan määrästä riippuen.
Mutta ellet nyt sokea ole niin näköhavainnollahan sen voi todeta, milloin taikina on kohonnut riittävästi.
Katso ohjetta vaikkapa jauhopussin kyljestä ja valmista pehmeähkö taikina.
Älä katso taikinan kohoamista kellosta, vaan siitä taikinasta. Taikinan pitäisi kohota noin kaksinkertaiseksi.
Kaada kohonnut taikina jauhotetulle pöydälle ja vaivaa sitä käsilläsi niin, että se tulee pienemmäksi ja tiiviimmäksi.
Pyöritä sämpylöitä pellille leivinpaperin päälle.
Anna sämpylöiden kohota uudelleen!
Paista 200 - 250 C noin 15 min. Kypsä sämpylä on päältä ja alta väriltään vaaleanruskea ja tuntuu käteen hieman kevyemmältä kuin taikina.
Pullataikinassa on sokeria, jota hiiva syö, ja pulla kohoaa.