Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten kauan (ajallisesti) sämpylätaikinaa pitää kohottaa ennen kuin niitä sämpylöitä alkaa pyöritellä?

Vierailija
07.11.2006 |

Siis mulla ei _ikinä_ sämpylät onnistu, ja nyt kysyisin, että miten kauan oikeesti kohotuksen tulisi kestää, ja mikä on jo liikaa? Eli kaksinkertaiseksihan sen taikinan PITÄISI kohota, mutta jos ei vaan kohoa, niin heitänkö roskiin, vai mitä teen?

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on sämpyläohje joka on ainakin minulla onnistunut hyvin. Se on alun perin kopsattu jostakin nettisivulta mutta olen itse lisännyt ohjeeseen joitakin yksityiskohtia. Tässä ainakin kerrotaan kauanko pitää kohottaa:

Maistuvat kaurasämpylät

6 dl    vehnäjauhoja

4 dl    kaurahiutaleita

2 tl    sokeria

2 tl    suolaa

1 pss    kuivahiivaa (11 g)

4 dl    lämmintä vettä (+42 asteista)

3/4 dl    öljyä (rypsi)

Sekoita kuivat aineet keskenään kulhossa. Lämmitä vesi n. +42 

asteiseksi. Lisää vesi ja öljy jauhoseokseen. Alusta taikina ja

anna kohota liinan alla n. tunnin ajan. Pyörittele sämpylöiksi.

Tee tarpeeksi suuria, sillä koko ei tästä enää paljonkaan muutu

vaikka annat vielä kohota pellillä vähän aikaa. Paista uunin 

keskitasolla 225 asteessa 10-15 min. Tulee 9 - 11 sämpylää,

mahtuvat siis yhdelle pellille.

Vierailija
42/43 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tiedät, että taikina on kohonnut?

Paina taikinaa kevyesti, 

- jos painauma ei palaudu, taikina ei ole kohonnut riittävästi tai lainkaan

- jos painauma palautuu hitaasti, on taikina kohonnut riittävästi ja sen voi leipoa/ paistaa

- jos taikina lässähtää sitä painettaessa, on se kohonnut liikaa

Samaa kikkaa voi käyttää, jotta tietää, milloin hiivalla kohotetut sämpylät ja pullat ovat valmiita uuniin

Leipätaikinalle on oma niksinsä: valmiin taikinan päälle ripotellaan hiukan jauhoja ja sitten painetaan kämmensyrjällä risti taikinan keskelle ( viivat kulkevat ristikkäin, kumpikin viiva astian reunasta reunaan). Kohotetaan liinan alla niin kauan, että risti on kohonnut umpeen. Ennen ristillä myös siunattiin taikina. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
12.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 min on yleensä hyvä jos hiiva vaan on toimivaa eikä sellaista vanhahkoa ja puolikuivaa. Noiden kanssa voi joutua odottamaan vähän kauemminkin että ne herää.

Ja sämpylöiden/pullien muotoilun jälkeen voi kohottaa pidempäänkin kuin 30 minuuttia, joskus 45 tai jopa 60 ennen uuniin laittoa. Lämpimällä säällä riittää vähempikin jos siis hiiva on toimivaa ja tuoretta. Kulahtaneen hiivan kanssa taas varmaan tunti olisi sopivampi aika.

Joku ammattikokki sanoi ettei tuo taikinan kaksinkertaistaminen ole se pääasia ekassa kohotuksessa vaan se, että se on kohonnut jonkin verran ja sitä on helpompi muotoilla erimuotoisiksi pulliksi tai sämpylöiksi.