Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kirkollisveroja käytetään?

Vierailija
14.12.2005 |

Haluaisin tietoa siitä, kuinka suuri osuus menee ns. hyväntekeväisyyteen. Täällä moni puolustaa kirkollisveroja siksi, että kirkko tekee paljon " hyvää" . Kertoisitteko konkreettisesti mitä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näemme siis miten veromarkkamme käytetään. Toimiiko kirkko samalla avoimuuden periaatteella. Ts. julkistaa tulonsa ja niiden käytön.

Vierailija
2/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon lapsityötä esimerkiksi.Tämmöinen on seurakunnan työntekijälle turhauttavaa kun ei voida asioista ottaa selvää...Leirit lapsille ja nuorille??Täydellä ylläpidolla, vakuutuksilla.Toimintaa ikäihmisille.Milläs kirkot ja seurakuntatalot ylläpidetään?Tuossa nyt muutama esimerkki.Ajatelkaa, pohtikaa?!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin ikäihmisten retket... ei niitä ilmaiseksi tehdä...

Vierailija
4/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kiinnostunut kuulemaan niistä todellisista hyväntekeväisyystoimista. Suuri osa esim. tuosta kerhotoiminnasta kun käsittääkseni koskee normaaleita suomalaisia ihmisiä. Ihmisiä, joilla on palkkatyö, eläke tai muu toimeentulo. Tukeeko kirkko esim. alkoholisteja, asunnottomia tai narkomaaneja tai muita todella huonossa asemassa olevia syrjäytyneitä? Sellaisia, jotka todella ovat avun, eivät aktiviteettitoiminnan tarpeessa.

Sinulle, hyvä seurakunnan työntekijä. Olen pahoillani, jos keskustelu tai sen taso loukkaa. En kysy kiusallani. Kysyn uteliaisuuttani. En vähättele työtäsi.

Vierailija
5/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 päivän lasten leiri huimat 13 euroa meillä päin ; ) sisältää vakuutuksen, ohjatun toiminnan, aamupala, 2 lämmintä ateriaa, välipala ja iltapala.(Leireillä on keittäjä mukana), kaikki askartelutarvikkeet ym, ym..

Minkähän verran seurakunta mahtaa maksumiehenä olla?Aika ison osan maksaa siis seurakunta tuollaisestakin leiristä ?

Vierailija
6/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa minun asuinkuntani veromarkoista menee valitettavasti ihan muualle. Mielestäni pitäisi tiedottaa paremmin verovarojen käytöstä.

Vierailija
7/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hommaan sotketaan valtio tuon kirkollisveron maksun muodossa (ja ties miten muuten)?

Vierailija
8/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko kirkollisveron käyttökohteet julkisia? Jos eivät, niin miksi? Avoimin korteinhan pelaa valtiokin oman budjettinsa kanssa.

Ei takerruta enää tuohon kerho- ja leiritoimintaan. Minä kun en sitä hyväntekeväisyyteen luokittelisi.

Vierailija
9/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni huomaa kirkollisveron tärkeyden vasta silloin, kun omassa lähipiirissä sattuu kuolemantapaus. Oppii arvostamaan sitä, että läheisen hauta ympäristöineen pidetään hoidettuna.

Vierailija
10/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
11/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ite ollut hautausmaalla töissä ja me hoidimme vain tietyt merkityt haudat, joista omaiset olivat maksaneet hoitomaksut. Muuten vaan ajeltiin ruoho ympäriltä.

Vierailija
12/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvennän siis, lukekaapa tuo diakoniatyö tuolta ; )

Vierailija
13/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oon ite ollut hautausmaalla töissä ja me hoidimme vain tietyt merkityt haudat, joista omaiset olivat maksaneet hoitomaksut. Muuten vaan ajeltiin ruoho ympäriltä.

Ihmiset yleensä nimenomaan haluavat hoitaa itse hautaa. Mutta jos ei itse ehdi, siitä voi maksaa ja seurakunta hoitaa.

Vierailija
14/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos yrityksestä. Linkistä näkyivät ne muodot, joilla kirkko on mukana kirkollisveroa maksavan ihmisen arjessa. Minkä noista sinä luet hyväntekeväisyyteen? Kuinka suurella osalla se edustaa hyväntekeväisyyttä, ei aktiviteettitoimintaa? Yhä edelleen. Löytäisitkö julkista budjettia.

Vierailija
15/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

2004 seurakuntien yhteenlasketut toimintakulut olivat 819 miljoonaa euroa, mistä henkilöstökulut olivat reilut 500 miljoonaa, palveluja ostettiin 150 miljoonalla, aineita ja tarvikkeita 90 miljoonalla, vuokria maksettiin 20 miljoonaa ja avustuksia annettiin 34 miljoonaa.

Kirkon keskusrahaston budjetti on parisataa miljoonaa, josta eläkerahaston osuus on noin 150 miljoonaa. Loppu sisöltää kirkon yhteiset menot ja seurakunnille annettavat avustukset.

Vierailija
16/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hautausmaiden ylläpito,

- väestorekisterin pitäminen jäaseniensä osalta,

- diakoniatyö (joka siis tarkoittaa yhtä kuin sosiaalityö. Usein - yhteistyössä kaupungin/kunnan sossun kanssa),

- päiväkerhot, iltapäiväkerhot, leirit niin vanhuksille, lapsille kuin nuorillekin,

- ilmaiset tilat ja papit ihmisille, jotka haluavat avioitua, tulla haudatuiksi, kastaa lapsensa kirkossa (pappi ei siis maksa mitään vaikka häntä käytettäisiin illalla ja viikonloppuna)

- kirkkorakennusten ylläpito (ko. rakennukset ovat kulttuurihistoriallisesti yhteistä perintöämme, eikä niistä vastaa yksikään kaupunki tai kunta, vaikka kyseessä olisi esimerkiksi keskiaikainen rakennus)

Olisko tässä nyt jotain edes alkuun?

Vierailija
17/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin tehokasta. Kyse on instituutiosta, jonka ylläpitokulut tuntuvat olevan melkoiset.

Mitäköhän nuo avustuskohteet ovat olleet?

Vierailija
18/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka vuosi! Voihan sieltä kirkosta erota ja lahjoittaa ne varat ihan mihin hyväntekeväisyyskohteeseen haluaa. Kyllä kirkollisverosta osa menee mm. lähetystyöhön. Kirkolta saa myös ruoka-apua, vähänvaraisille/työttömille on joulujuttuja, ruokailuja ym. Minusta on tärkeää että kirkko auttaa myös kotimaan " hädässä olevia"

Me käymme kirkon kerhoissa ja muissa tilaisuuksissa, leireillä, perheretkillä ja tapahtumissa. Esim. perheretken hinta saattaa olla aikuiselta 10¿ ja lapselta 5¿. Sisältää matkat, ruuat, elokuvan/teatterin/jonkin tapahtuman sisäänpääsyn ym. Ja tuo on todella halpa hinta mielestäni eikä todellakaan vastaa todellisia kuluja. Jo pelkkä ruokailu on usein oikeasti tuon 10 euron arvoinen.

Voihan jokainen osallistua kirkon tilaisuuksiin ja tuollaisiin retkiin! Katselee vaan ilmoituksia lehdestä.

Vierailija
19/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin,netistä saa tietoa kun viitsii etsiä.Minun talouttani ei onneksi kirkollisvero kaada : /

Vierailija
20/23 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisitko mitä lähetystyö pitää sisällään? Muistaakseni jokunen vuosi sitten kirkko harrasti lähetystyötä Venäjän juutalaisten keskuudessa. Heidän muuttoansa Palestiinaan tuettiin.

Kertoisitko myös, onko jouluaterian tarjoaminen kodittomalle alkoholistille tarpeeksi terapeuttinen toimi? Itse kokisin, että kerho- ja leiritoimintaan suunnatut varat vievät resursseja todelliselta hyvältä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi