Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Afrikkalaisten vaimot ja muut asiasta tietävät!

14.12.2005 |

Hävettää kysyä tätä, mutta kysyn nyt kuitenkin kun asiantuntijoita on lähellä.

Olen kyllä tuntenut ihmisiä Afrikan eri maista (Gambia, Nigeria, Kenia, Somalia), mutta varsinaiset erot maiden välillä ovat vielä vähän hämärät (hävettää). Mitä kulttuurieroja (tapa, ruoka, pukeutumis jne) esim. Kenian ja Nigerian välillä on? Mitä erityispiirteitä verrattuna muihin Afrikan maihin miehesi maassa on?

Pyydän vielä anteeksi, että kysyn näin typerää kysymystä. En tosiaan ole päässyt matkustamaan Pohjois-Afrikkaa etelämmäksi eikä kukaan ole osannut selventää näitä eroja. Miten afrikkalaiset kokevat itse naapurimaansa, eronsa? Tiedän, että tämä on yhtä typerä kysymys kun mitä eroa on Suomella ja Italialla, mutta kainosti tällaista nyt kysyisin jos viitsisitte sivistää...

KIITOS!

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikea lyhyesti ja ytimekkäästi selvittää. Mut yritän nyt jotakin.

Mun mieheni on nigerialainen. Ja nigerialaisia on vajaat 130 miljoonaa, joten mitään ihan yleispätevää " nigerialaista" määritelmää ei kukaan pysty antamaan kun kansa vielä koostuu yli 250 eri etnisestä ryhmästä, joista isoimmista esimerkkinä igbot (mieheni ryhmä), yorubat, hausat ja fulanit, ijawit, kanurit jne. Saati että lähtisin vertailemaan nigerialaisia muihin afrikkalaisiin ;)

Ruokakulttuureiltaan Afrikan kansat tietysti eroavat toisistaan. Onhan erikseen määriteltykin länsi-, pohjois- jne. afrikkalainen menu. Ruuan lisäksi suurimmat erot tulevat varmaankin uskonnoista. Ja nekin siis saattavat vaihdella jo maan sisällä.

Jotkut Afrikan maista on rikkaita, jotkut köyhiä. Joissakin asiat osataan hoitaa hyvin, joissakin toisissa taas ei. Joissakin kansalla on ihan kohtuulliset olot, toisissa kansa kärsii jne.

Suomessa eri afrikkalaiset ryhmät tulevat yleensä mukavasti toimeen keskenään. Erimielisyyksiä tulee yleensä vain eri uskontokuntiin kuuluvien välillä. Mut yleensä ihan vaan yksilöiden. Tai no, onhan sitten ne " jäsenten väliset" , mutta sekään ei ole pelkästään afrikkalainen ilmiö ;) Mut yhtenä huomiona se, et pohjois-afrikkalaisten on vaikea hyväksyä Saharan eteläpuoleisia... eli monen heikäläisenkin mielestä ovat itse mustia afrikkalaisia parempia.

ja jaaritteluksihan tämä meni... jatkakoot aihetta joku muu :)

Vierailija
2/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin myös väittää, että kotimaata enemmän vaikuttaa henkilön uskonto, heimo, kotiseutu (kylästä vai kaupungista, millaisesta kaupunginosasta), koulutus ja perhe.

Nigerialainen kaupungissa kasvanut, kristitty, kouluja käynyt mieheni (igbo) on hyvin " länsimainen" monissa asioissa. Tämän vastakohtana voisi olla hausanainen, joka on kotoisin Pohjois-Nigerian jostain kylästä eikä ole käynyt kouluja montaa vuotta (jos lainkaan). Ero on jo paljon suurempi kuin koskaan esim. suomalaisten välillä voi olla.

Samat erot löytyy Keniasta (vrt. joku kaupunkilainen tai esim. maaseudulla asuva masai).

Ehkä parhaiten tietoja löydät etsimällä, mitkä ovat kiinnostavan maan (suurimmat) heimot ja sitten etsimällä tietoja eri heimoista. Myös tietysti tämän maalaisten tuttavien kanssa voit jutella asioista ja kysellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

...koska on todella mahdotonta sanoa esim " nigerialaiset ovat tällaisia ja tansanialaiset sellaisia..." Itse olen vuosien aikana oppinut tuntemaan afrikkalaisia vaikka mistä maista...Monilla saman maan kansalaisilla voi olla tiettyjä samoja piirteitä tai tapoja, mutta ei todellakaan voi yleistää. Mutta vuosien aikana itse jo esim. ulkonäöstä tunnistaa, mistä päin kukin on ja viimeistään puheesta, kielestä tai aksentista. Olen käynyt Keniassa ja asunut toisessa Afrikan maassa joka taas on aivan täys vastakohta....varmaan jokaiseen Afrikan maahan! ;) Heh, kenties hieman ikäviä muistoja sieltä...;) Itse ihmisiä tunnen eniten läntiseltä puolelta, paitsi rakas " siskoni" on kenialainen.. Monissa eri maissa käyneenä, voin vain todeta, Afrikka on todellinen elämys ja toivottavasti pääsen siellä enemmän kiertelemään tulevaisuudessa!!

Vierailija
4/4 |
14.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä mieheni suku on sieltä kotoisin..asunut tosin monia vuosia Ranskassa. Onko kukaan asunut tai käynyt kyseisessä maassa? Itse olemme jossain vaiheessa menossa sinne " lomalle" ja olisi mukava kuulla kokemuksia.