Säälittekö sukulaisia, jotka joutuvat viettämään joulun yksin?
Vai mitä ajattelette, pitäiskö jonkun sukulaisen kutsua yksinäiset luokseen?
Miehen veli (40v.) on sellainen raasu, joka on vanhempiensa kanssa viettänyt aina joulun, mutta nyt vanhemmat ova lähdössä matkoille ja ovat huolissaan miten heidän poikansa pärjää. Vihjailevat, että meidän pitäis ottaa aatoksi ja joulupyhinä tarjota ruuat.
Itse olen joskus joutunut viettämään joulun yksin, kun sukulaisiin on niin huonot välit ja eihän se kivaa ollut, mutta onneksi oli sellainen työ, että sain välillä olla juhlapyhät töissä. Parempi oli yksin kuin vastentahtoisten sukulaisten kanssa.
Kommentit (6)
Eli kutsun itse esitän, jos joku perhejuhlana pidettyä pyhää joutuu yksin viettämään. Ei se juhla yhdestä ylim. vieraasta piloille mene. Moni kutsuttu saattaa sitäpaitsi kieltäytyä, mutta saapa ainakin mahdollisuuden ja paremman mielen.
Kutsun ei mielestäni kuitenkaan täydy olla monen vuorokauden täysi ylläpito- tyylinen kutsu. Tuossa teidän tapauksessa kutsu joulupöytään kenties.
Ilmiselvästi et halua häntä viettämään Joulua kanssanne joten sitten on parempi olla pyytämättä. Yleensä sen vaistoaa jos on jollekkin " riesaksi" eikä kenelläkään ole kivaa.
Mutta kyllä minä pyytäisin toki. En säälistä vaan sukulaisrakkaudesta. Enkä halua että kukaan on yksin.
Olen viettänyt useita yksinäisiä jouluja - tosi rauhallisia ja ihania. Kaikki juuri niin kuin haluankin, ei häsää eikä meteliä. Voisin silti kutsua yksinäisen meille jouluksi. Tähdentäisin kuitenkin, että ymmärrän, että yksinkin voi mainiosti viettää pyhät eikä hänellä ole mitään velvollisuutta vastata myöntävästi kutsuun.
Oli ihan rikastuttava kokemus. Miettikääpäs kuitenkin sitä faktaa, että melkoinen osa yksinäisistä ei ole siinä onnellisessa asemassa, että yksinäisyytensä vapaa-ehtoisesti on valinnut. Missä teidän joulumieli on? Perhejuhlaksi leimattu joulu on melkoinen kriisin paikka yksinäiselle. Mielenterveys on koetuksella, kun ei mittapuun mukaan kyetä juhlaa viettämään.
sta sisaruksista/vanhemmista kyse niin kutsuisin, mutta jos olisi kaukaisempi sukulainen niin en haluaisi kutsua. Minua ei säälitä jos joku joutuu joulun yksin viettämään.