Ja tällaiseen helvettiinkö pitäis lapsi pistää????????
Kommentit (24)
Jos paikalla oli 2 hoitajaa, lto ja 1 pph, sai heillä olla laskennallisesti 28 lasta. Useissa esikouluryhmissä on 19 lasta ja heidän kanssaan yksi lto ja lastenhoitaja. Heitä saa yhdellä aikuisella olla vastuullaan 13, koska heidät lasketaan puolipäiväisiksi.
Näin meidän lapsiamme hoidetaan. Pelkkinä numeroina. Tähän pitää saada muutos, niin pitkään kuin laki on tämä, ei yhteenkään päiväkotiin palkata lisää väkeä ja pk:t pysyvät lasten säilytyspaikkoina.
Omani on päiväkodissa, jossa on tällä hetkellä 7 työntekijää ja about 20 lasta. Paikka on todella suosittu opiskelijoiden ja oppisopimuslaisten keskuudessa ja siellä on aina muutama silmäpari ekstraa katsomassa lasten perään. Päiväkoti on siis todella pieni, vain yksi lapsiryhmä, silti tilat ovat ruhtinaalliset.
Itsekin olin alan opiskelijana siellä tutustumassa toimintaan ennen kuin lapseni meni sinne, joten näin käytäntöjä ja kuulin miten lapsista puhutaan ja millaisia lapsia paikassa on. Tosi hyvä paikka!
Säädökset tulee ylemmältä taholta,ja kaupungin päiväkodeissa niistä ollaan todella tarkkoja. Ensin pitäisi tarkistaa lähi-päiväkodit että jos sieltä irtoaisi työntekijä,ja harvoinhan näin on. Ja sitten että löytää pätevä/epäpätevä kehen luottaa niin siinäkin on oma hommansa. Vaikka tiedossa olisi hyviä sijaisia,heilläkin tilanne muuttuu.Pääsevät muihin töihin ym. Sitten on tällaisia joita ei kyllä enää palkata edes pvän sijaisuuksiin.Tällaiseenkin olen törmännyt.
Myöskään pph en nostaisi hirveästi jalustalle. Heissä on ihania,ammattitaitoisia,lapsirakkaita.Mutta sitten kuulee ikäviä juttuja tuolta työn puolesta. Että puolensa ja puolensa.
Taitaa olla taas joku kotiäitifriikki asialla.
10kk-3v lapsia saa olla 4kpl/hoitsu ja 3-6v lapsia 7kpl/hoitsu.
Näin sanoo päivähoitolaki. Ja tuota lakia rikotaan säännönmukaisesti ja koko ajan ihan jo siksi että päiväkoti pitää ovensa auki kauemmin kuin mitä on työntekijöiden työaika.
Eli kunkin vuoron työntekijä on päivittäin yksin vastuussa ryhmästä jossakin vaiheessa päivää.
Itse erosin tästä syystä päiväkotityöstä. Itse en kovin herkästi omaa lasta päiväkotiin laita. Minulla kuitenkin kokemusta useasta päiväkodista, koska tein 5 vuotta keikkaa opintojen ohella. Yleisempää kuin tiedetään tuo vajaalla toimiminen tai sitten vanhemmat " eivät halua tietää" .Senkin kyllä ymmärtää kun töihin useamman on vain mentävä..
Jos siis joku hoitajista sairastuu kesken päivän. Mielestäni tämä on hauska tapa, kun normaalisti sieltä soitetaan oman lapsen sairastumisesta, ei tätien. :-)
Ja meillä siis normaali tilanne 3 hoitajaa, 12 lasta, madollisesti yksi apulainen.
usein oli niin että sairastumisien yms. vuoksi paikalla oli vain 2 hoitajaa ja 20 lasta vahdittavana. mielestäni ikävin puoli tässä oli se etteivät vakituiset työntekijät oikein ymmärtäneet mikä minun paikkani tuossa kuviossa oli, esim. en saanut penniäkään enempää ylitöissä olosta kuin siitä sopimuksessa mainitusta 7:stä tunnista päivä. silti tein muutamaman kerran 10-12 tuntisia päiviä pakon edessä.
ne otetaan lyhennyksinä.Ja kelpaa ainakin mulle.
Laitosapulaiset, keittiöhenkilökunta jne. Siis myös ne, jotka eivät osallistu hoitoon. Näin saadaan nätit lukemat. Tosiasiassa hoitajien vaje on ennemmin sääntö kuin poikkeus. Opiskelijoita ei muuten lasketa, eikä voi laskea mukaan hoitohenkilökuntaan.
Vierailija:
10kk-3v lapsia saa olla 4kpl/hoitsu ja 3-6v lapsia 7kpl/hoitsu.
Näin sanoo päivähoitolaki. Ja tuota lakia rikotaan säännönmukaisesti ja koko ajan ihan jo siksi että päiväkoti pitää ovensa auki kauemmin kuin mitä on työntekijöiden työaika.
Eli kunkin vuoron työntekijä on päivittäin yksin vastuussa ryhmästä jossakin vaiheessa päivää.
Eli aikasia aamuja,ja ennen sulkemis aikaa. Niin ja tietty nukkarissa on yksin. Näin ainakin meillä on työntekijöiden työvuorot laitettu. Jos päiväkoti menee kiinni klo 17 niin toiseksi viiminen työntekijä lähtee 16.45. Ja jos on paljon lapsia,niin ei lähdetä ja jätetä ketään yksin,vaan ylitöitä..
Kyllä vaan monessa paikassa on pitkät tovit yksi ihminen hoitamassa pariakymmentä kersaa.
vastuuntuntoisen hoitajan mieleen ei tule varmasti jättää yhtä hoitajaa sellaiseen tilanteeseen.Noin joustamattomia ihmisiä ei toivottavasti ole missään
ei ikinä tullakkaan saamaan tarpeeksi porukkaa päiväkoteihin.
säännöllisesti, on pahasti jotain pielessä tuossa päivähoitosysteemissä. Mutta kiltit pikkuhoitajathan jäävät ja sillä keinolla eivät todellakaan edistä asiaa. Meteliä noista asioista pitää nostaa. Vanhemmille tietoa asioista.
Ei muuta kuin soitto vanhemmille, että tulkaapa hakemaan kullanmurut kotiin. Luulenpa että muutaman soiton jälkeen alkaa tapahtua. Peittelyllä ja ikuisella joustamisella ei saada parannusta aikaan.
Ei kai idiootti kukaan halua joka päivä tehdäkkää ylitöitä,ja siitähän ei taas ollut kyse.Mutta toi on ihan paska puhetta että yksi ihminen olisi vastuussa noinki isosta lapsi-ryhmästä mitä väitettiin.Kaupungin paikoissa syynit on niin kovat.
On ihan käsittänätöntä, ettei päiväkodeissa ole tarpeeksi henkilökuntaa. Minulla ei ole lapsia, mutta en kyllä laittaisi heitä mihinkään kunnalliseen päiväkotiin. Mieluummin hoitaisin itse, ottaisin hoitajan kotiin tai veisin lapsen perhepävähoitoon. Siskoni, joka oli Helsingissä päiväkodissa töissä puoli vuotta, sanoi, ettei hän ikinä myöskään laittaisi lapsiaan päiväkotiin.