Meillä on nyt TONTTI!! Rakentajat HUOM!
Siis oikeasti, käsittämätöntä. Saimme tutuntuntulta ostettua 1700m2 tontti sopuhintaan täältä pk-seudulta (ei kuitenkaan Hki tai Espoo). Olemme pidemmän ajan katselleet tontteja sillä silmällä, mutta siltikin tämä yllätti.
SIIS TE,JOTKA OLETTE RAKENTANEET TALON!
Mitä nyt? Lainalupaus pankista on, rakennuslupa tontilla oli jo mutta enempää emme ole tehneet.
Parhaat vinkit, neuvot, linkkivinkit kehiin. Mitä EI koskaan kannata tehdä, mitä pitää aina muistaa? Paljonko talopaketti tulee maksamaan todellisuudessa?
Kaikki apua on tarpeen. Tämä yö taitaa mennä netissä tietoa etsiessä..
Kommentit (13)
minkä mallinen talo on, minkä kokoinen, miten paljon pystytte itse tekemään rakennus- ja aputöitä, mitä materiaaleja valitsette taloonne, joudutteko kenties paaluttamaan, jne.
Ei kannata lähteä rakentamaan liian isoa taloa. Yksi tuttavaperheemme rakensi unelmiensa talon ja nyt ovat myymässä sitä, kun velkaa on pirusti ja talon kustannukset ovat hirveät.
Riippuu tietysti millaisia ratkaisuja ja materiaaleja käytätte.
Suunnitteluun kannattaa panostaa, kilpailuttaa ja vertailla hintoja. Niissä on nimittäin isoja hintaeroja, esimerkiksi keittiöissä. Samanlaiset ovet ja muut kalusteet voit saada melkein puolet halvemmalla, kun et käytä ns. tunnettuja merkkiliikkeitä.
aikaa ja hermoja. Onhan parisuhteesi varmasti kunnossa, nimittäin jos ei ole, niin... :(
No, sen verran kuitenkin tiedän että jos talopaketti maksaa 50 000 euroa, niin kun sen kertoo kolmella tai neljällä, niin ollaan aika lähellä valmiin hintaa. Sitten tontti, luvat, liittymät, vastaava mestari, piha yms. päälle niin alkaa olla realistinen hintahaarukka.
Jos ei ole raksamies tai nainen ammatiltaan, niin jättäisin suurimman osan ammattilaisille tehtäväksi ja hoitelisin itse apuhommia. Kansantaloudellisestikin on tehokkainta, että jokainen tekee sitä missä on paras, eli jos olet opettaja niin jatkat opettamista ja maksat palkastas työmiehille (eikä niin että lopettaisit omat työt ja tekisit päivät taloa itse).
Perusteita edelliselle ovat:
*Talo valmistuu PAAAALLLJOOON nopeammin kun antaa isomman osan urakasta ammattilaisille. Itse kun tekee pitkän kaavan mukaan, menee helposti 2-3 vuotta ennen kuin homma on valmis. Ammattilaisilla menee 6-12 kk normaalin rauhalliseen tahtiin.
*Voi itse käydä rakennusaikana normaalisti töissä (toki lomilla ja viikonloppuna voi raksata 24/7) ja ansaita rahaa.
*Vähemmän virheitä, vähemmän korjattavaa
*Kuinka monta avioliittoa on päätynyt talonrakennusprojektin takia (äärimmäisen stressaavaa jos monta vuotta tekee putkeen). En suosittele testaamaan oman liiton rajoja.
*Vaikka tekisitte itse vain 10% projektista, saatte silti tehdä hommia aivan varmasti kyllästymiseen asti.
Ottakaa nyt yhteyttä johonkin ammattilaiseen joka osaa neuvoa alusta loppuun asti asiat. Toivotan onnea ja voimia projektille....kun synkkä päivä koittaa niin koittakaa uskoa että talo on kuitenkin valmis jonakin päivänä ja siitä tulee teidän unelmatalonne :) Älkää luovuttako liian aikaisin tähän projektiin kuuluu niin tyyntä kuin myrskyäkin mutta kaikki on sen arvoista ap.
kairataan ja tutkitaan mitkä perustukset, tuleeko paalutusta tms. jos pohjatyöt kovin työläät voi rahaa mennä paljon eli kannattaa selvitää ettei budjetti leviä käsiin. Sitten tarkistatte kaavamääräykset jos on kaava-alue niin ne sanelee yleensä kerrosluvun, talon materiaalin, värin, katon kaltevuuden, värin, kuinka paljon tontille saa rakentaa...
Suosittelisin vastaavan mestarin tai muun asiantuntijan hankkimista pian. Meillä oli jo, kun valitiin tonttia. Sitten, kun tiedätte budjetin ja millaisen talon saa rakentaa, niin mietitte millaisella valmiusasteella talon haluatte, ja sitten vain talomalleja vertailemaan. Kannattaa muistaa, että erkkerit ja talon kulmat maksaa hunajaa eli kannattaa pitää pää kylmänä. Tontin muoto ja ilmansuunnat kannattaa huomioida ja se usein antaa suuntaviivat huoneiden sijoitukselle. Meillä budjettia on laskettu noin 1400 euroa neliö, on meidän vastaavan mukaan ok, kun itse ei ehditä ihan järjettömiä tehdä. Talon malli on suorakaide.
Onnea matkaan :-) niin ja kannattaa tilailla kaikkea mahdollista materiaalia.
Oikeastaan vain hullu olisi jättänyt tuon tontin ostamatta, jos emme ryhdy rakentamaan niin pistämme edelleen myyntiin. Tontit näillä seuduilla on käsittämättömissä hinnoissa, ja tämä tuli vähän puskan takaa, erittäin sopuhinnalla rakennusluvan kera.
Tästä on hyvä jatkaa!
Ja eiköhän se parisuhdekin kestä, johan tässä on tahkottu 15 vuotta ala- ja ylämäkiä, hitosti suurempiakin kun taloasiat..
Niitä linkkivinkkejä vielä kaipaisin.
niin talohan on jo päätetty. Mitään yleislupaahan ei myönnetä vaan rakennuslupa myönnetään aina talopiirustusten mukaan. Eli mukana olisi pitänyt sitten tulla teille myös kuvat millaiselle talolle lupa on myönnetty, Jos teette siihen muutoksia, niin uusi lupa hakuun vaan!
perustaloa yhdessä tasossa. Perhemme on pieni (4hlöä) joten emme tarvitse biljardisalia, kirjastoa tai uima-allasta ;-)
t.ap
Eikähän jossakin ole kustannusarviolaskureitakin netissä. Kuulin asiasta mutta en kuolemaksenikaan muista missä! Oli vielä kolme eri versiota- ilmainen- ammattilaisille ja vielä joku kolmaskin. Ne kaksi muta maksoivat jotakin
Itse kiinnitin huomiota vain lausekkeeseen, jossa oli päätetty minkäkokoisen/tyyppisen (okt tai paritalo) saa rakentaa ko.tontille.
t.ap
Vierailija:
niin talohan on jo päätetty. Mitään yleislupaahan ei myönnetä vaan rakennuslupa myönnetään aina talopiirustusten mukaan. Eli mukana olisi pitänyt sitten tulla teille myös kuvat millaiselle talolle lupa on myönnetty, Jos teette siihen muutoksia, niin uusi lupa hakuun vaan!
Meillä Espoossa nimittäin rakennuslupaa ei saa, jos ei ole piirrutuksia talosta eli etteko te itse pääse suunnittelemaan taloanne?
Mutta, joka tapauksessa onnea taloprojektiin!!!
Ehkä tarkoitit, että teille on haettu poikkeuslupa rakentamiseen? Jos nimittäin ei kaava-alueella.
- yksi- vai kaksikerroksinen
- tiili/puu/rapattu
- puurunko/tiilirunko/kivirunko
- tasakatto (en suosittele!)/ aumakatto/pulpettikatto vai mikä
Sitten otatte yhteyttä talovalmistajiin, jos olette pakettia ajatelleet. Pyydä kuvastot, kysy miten paljon niihin saa omia toiveita/laajennuksia/lisätilaa ullakolle jne jne
- sitten tarjoukset niiltä valmistajilta, joita voitte harkita
- varmistakaa, että saatte vastaavan mestarin
- varmistakaa hyvä putki- ja sähköurakoitsija