Brittien omituiset tavat
Voisitteko viisaammat vastata kolmeen yksinkertaiseen (ikuisuus)-kysymykseen, joihin suomalaistunut brittimieheni ei pysty vastaamaan:
1) Miksi ihmiset vapaaehtoisesti laittavat koteihinsa kokolattiamattoja? 2) Miksi uusiinkiin asuntoihin asennetaan erilliset kuuma- ja kylmavesihanat? 3) Miksi tiskeja ei huuhdella?
Kommentit (6)
Kokolattiamatot alkavat olla historiaa. Puulattiat ovat cool, ja yhä enemmän ihmiset repivät niitä pois.
Oikeasti noista kokolattiamatoista on juteltu ihan viime viikolla juuri tyokavereitten kanssa ja ovat kovasti selittaneet sita, etta muunlainen lattia tuntuu kylmalta jalkoihin. Mika on kummaa, koska britithan usein pitavat kenkia jalassa sisalla kuitenkin, mika yhdistettyna kokolattiamattoihin on viela suurempi mysteeri - ihan kuin olisi otettu tavoitteeksi mahdollisimman likaiset lattiat. Pitaa kylla sanoa, etta aika moni tuttu brittikin vihaa kokolattiamattoja. Itse taas talla hetkella olen ihan ok mattojeni kanssa (paitsi siella helvatan kylpyhuoneessa!), kun ne ovat upouudet ja puhtaat ja vaaleat.
Tuosta hanasta, luulen etta eivat vaan tule ajatelleeksi sekoitehanoja. On totuttu kahteen hanaan ja ne nayttavat perinteisemmilta. Heh, ja noista tiskeista varmaankin sama asia. Aikoinaan opastin miesta tiskien huuhteluun ja selitin, kuinka musta oli inhottavaa olla huuhtelematta, kun jaavat saippuaisiksi ja ovat vain olleet siina pesuvedessa, jossa ne kaikki liatkin lilluvat. Mies oli kylla heti samaa mielta ja alkoi huuhdella tiskit, ja totesi, etta ei vaan ollut koskaan tullut ajatelleeksi, etta huuhdellakin voisi/pitaisi. Etta kun ne nyt ovat olleet vedessa, jossa on
pesuainetta
niin totta kai ovat puhdistuneet...
Noista kokolattiamatoista ensinnakin. Me ostettiin mieheni ( joka myoskin britti ) reilu vuosi sitten talo sielta Englannista ja alakerta laitettiin melkein kokonaan uusiksi, niin etta tammipuulattia olkkariin ja laatat keittioon. Nuo laatat ovat aivan ihanat mutta jaatavan kylmat talviaikaan. Puu on ehka vahan parempi. Suosiolla ollaan siis pidetty kokolattiamatto ylakerrassa ja makkareissa, vaikka en fani olekaan. Jotenkin vaan nuo talot on rakennettu niin etta kylma karkaa sisaan :) ja lammitys ei todellakaan ole korkealuokkaista. Siinapa muuten toinen kulttuuriero. Mieheni laittaa aina lammityksen pois paalta paivasaikaan ja osaksi yota, mika ei esim Suomessa tulisi kuuloonkaan!
Meilla myos nuo 2 hanaa jotka nayttaa kylla tosi makeilta hot ja cold merkintoineen ja kurvikkaine muotoineen, mutta kaytanossa sit onkin eri juttu! Enkkulassa on muutenkin monessa asiassa periaate, et kun nain on tehty viimeiset 100 vuotta, niin miksi sita hyvaa kaytantoa vaihtamaan...
Astioiden huuhtelusta. Olen kuullut teorian veden korkeasta kalkkipitoisuudesta, ja pesuaine tavallaan suojelee niita kalkkiintumiselta. Asuessani Saksassa huomasin saman asian, ja nain se mulle selitettiin.
Kokolattiamatot minä kyllä ymmärrän täällä, koska taloissa ei ole eristeitä ja lattiat vetoisia ja kylmiä. Meillä kaikissa wc:issä ja kylpyhuoneessa on laattalattiat ilman lattialämmitystä. Ei ollut kiva laittaa aina kenkiä jalkaan wc-käyntiä varten, joten ostin niihin matot, joita Suomessa inhosin.
Meidän ystävämme täällä Englannissa kyllä kulkevat kodeissaan sukkasillaan tai tohveleissa, mutta ne ovatkin lapsiperheitä. Eikä meidän ole tarvinnut kehoittaa vieraitamme riisumaan kenkiä, koska he vilkaisevat meidän sukkiamme ja riisuvat kenkänsä. Tosin meillä ei ole kotona ollutkaan hienoja juhlia.
Meillä on talossa joka paikassa yksiotehanat, mutta kuuman veden tulo kestää niin kauan, että käytännössä pesaisen kädet aina " kuumalla" . Ehkäpä vesi on niin kallista, että britti laittaa tulpan ja laskee veden altaaseen. Meidän vesimaksu ei ole riippuvainen kulutuksesta.
Astianpesukone pesee tiskit brittiystäviemme kodeissa, joten huuhtelematta jättämisestä en tiedä. Tuo kalkkivesi-teoria kyllä kuullosti hyvältä.
Britithän haluavat tehdä kaiken niinkuin ennenkin on tehty. Itseäni ärsyttää joskus sisäänpäin aukeavat ulko- ja wc:n ovet. Kiva kun yleinen wc on muutenkin postimerkin kokinen ja sitten vielä ovi aukeaa sisäänpäin. Siinä sitten koetat litistäytyä pytyn ja seinän väliin, jotta saat oven avattua ja minä sentään olen normaalikokoinen :-)
Summa summarum: Talonrakentamisesta britit eivät tiedä mitään, puhumattakaan lvi-tekniikasta, mutta ovat kyllä muuten mukava kansa.
Pakko tulla kommentoimaan tuota sun vessa-juttua! Se on vaan niiiiiin totta, ja kaiken huipuksi monissa on viela se ' eteinen' , eli pikkuriikkinen huone johon juuri ja juuri saa ovet avattua, eika muuta kayttotarkoitusta ole.. Vai onko :)
Nuo kokolattiamatot jotenkin ymmarran lammon ja aanen eristeena. Olin viime viikolla hammaslaakarin vastaanotolla ja muksut siina odotellessa leikkivat legoilla odotushuoneen laminaattilattialla ja meteli oli melkoinen (siis pelkista palikoista lattialla!)
Entiseen asuntoomme kylpyhuoneremonttia tehtaessa putkimies ihmetteli hirveasti kun halusimme yhden hanan. Vaitii niiden olevan niin monimutkaisia " sisuskaluiltaan" etta aina sohlaavat. No ongelmia ei ole ollut, mutta ehka tuo on tiukkaan juurtunut uskomus. Toisaalta taallahan aika monet pesevat katensa laittamalla altaaseen vetta. Meilla on 4v:n kanssa taistelu menossa oikeasta tavasta pesta kasia. Kerhontadit laittavat vetta altaaseen ja kadet pestaan siina. Minua tuo tapa kuvottaa varsinkin yleisissa vessoissa kun lavuaarit ovat hygieniatasoltaan sita mita ovat. Ottaa paahan kun kerhontati on niin suuri auktoriteetti.