Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen saanut ystäväni ei voi tehdä mitään ilman lasta (hoitajia olisi, kyse voi olla max 2 tunnin menosta, lapsi on 3 kk).

Vierailija
09.12.2005 |

Hän tuo lapsen kaikkialle, myös lapselle sopimattomiin/hankaliin paikkoihin. Nyt se sitten ihmettelee ja on loukkaantunut kun en pyydä häntä enää mukaani entiseen malliin. Mitä vastaan hänelle? Olen joutunut jättämään häntä kutsumatta esim tyttöjen illanistujaisiin, vaikka ajattelin että hänkin haluaisi tulla rentoutumaan sopivaksi katsomakseen ajaksi ilman lasta. Lapsi tulee joka kerta, eikä ole aina sopiva vieras.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmeisesti matkoineenkin poissaolo on noin 2 h ja siihen sisältyy vielä sopiva 1,5-2 h kylässäoloaika.

Vierailija:

mitä ihmeen marttyyriäitejä täällä on???? Meillä molemmat lapset ovat olleet mummolassa yökylässä jo 2kk:n iässä. Ja sitä paitsi onhan aika monella lapsella myös isä. Eipä ihme että isät lähtee baariin ja vieraisiin naisiin kun oma puoliso ei luota sen vertaa että jättäisi 3kk:n ikäisen vauvan esim. muutamaksi tunniksi isän hoiviin.

Juu, ehkä hieman karrikoidusti sanottu ( onhan imetykset ym. ) mutta eiköhän pointti tullut esille.

Vierailija
2/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on aikuisten juhlat lapsi jää kotiin. Jos ei ole hoitajaa tai ei halua jättää vauvaa hoitoon niin sitten kieltäytyy itsekin kohteliaasti kutsusta!! Ihan peruskäytöstavatkin tämän kertoo..

AP oletko kysynyt ystävältäsi miksei vauva voi olla vauvan isän kanssa jos ei halua perheen ulkopuoliselle jättää? Isä on ihan yhtä hyvä hoitaja kun äiti ja vauvallekin on tärkeää saada luoda oma suhde isäänsä ilman että äiti hössää kokoajan välissa.. Ja isän kanssa olo ei ole hoidossa oloa vaan ihan normaalia arkielämää.

Mun mielestä voit myös sanoa suoraan kutsuessasi, että olet tervetullut, kiva jos pääset, mutta tarkoitus on istua iltaa ilman lapsia. Itse en ainakaan loukkaantuisi jos minulle sanottaisiin äitinä näin. En kyllä ole ikinä ottanut vauvaa mukaan jos ei ole selkeästi kutsuttu lapsiakin. Silloin menen itse tai jos ei hoitajaa niin en mene itsekään.

Vaikka itsellä on lapsia ja jos pidämme aikuisten juhlat niin, että omat lapset on hoidossa niin kyllä mua v... jos joku vieras tulisi lapsien kanssa. Koska olisin itse ajatellut kerrankin illalta jotain muuta kun lastenhoitoja ja kakkajuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hän tällaisen äitiyden tyylin vain jaksaa, sitä parempi vauvalle. Väärin hän tekee vain siinä, että kiusaa ystäviään loputtomilla vauvajutuilla. Anyway, mietin omia iltamenojani raskaana ja pienen vauvan kanssa, ja kyllä meillä oli niitä alkoholillisia illanistujaisiakin. Näissä vauvat lähtivät jo alkuillasta (viimeistään 8-9 maissa) kotiin, eivätkä vanhemmat ottaneet viinaa, mitä nyt ehkä isät joskus pikkuisen. Ketään ei haitannut vauvojen ja isomahaisten ;) läsnäolo, päinvastoin, monia kiinnosti vauva-arjen salat, kun useimmilla oli jo suunnitelmissa lyhyen ajan sisään perheenlisäys. Jopa sinkut viihtyivät.

Paljon tekee kaveripiirin henki, meidän porukoissa lapset koetaan luonnolliseksi osaksi elämää, eikä heitä ole tarpeen roudata piiloon muilta. Illanvietot ovat myös sivistyneitä, eikä kukaan ole ehtinyt vetää perseitä olalle iltakahdeksaan mennessä (vaikka sitäkin sattuu, myöhemmin :) ).

Vierailija
4/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyllä mä jotenkin vaivaannut tai en tiedä miten olisin, jos tuollaisiin osittain tutun tyttöporukan sekaan yhtäkkiä tulisikin pikkuvauva. Olisin vaivaantunut siksi, etten tiedä, mikä sitten onkaan homman nimi, voiko ottaa viinilasillisen kuten tavallisesti jne. Etenkin jos joku minulle vieras äippä viihdyttäisi koko seuruetta kertomalla alapäähänsä liittyvistä asioista, niin pitäisin varmaan parhaana lähteä pois. Puhutteko te äidit ihan avoimesti kaikille naisille (tai ehkä miehillekin, siis seurassa kun seurassa) synnytyksestä ym intiimeistä vauva-asioista?

Vierailija
5/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on pelin henki, ja varsinkin lapsettomien bileissä vauvan mukaan raahaaminen olis todella tahditonta. Pysykööt kotona, tulkoot sitten mukaan kun voi vauvansa jättää miehelleen hoidettavaksi. Pakkoko on änkeä mukaan? Ei tajua.

Vierailija
6/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan tervettä että 3 kk:n ikäinen olisi isänsä kanssa parisen tuntia. Ei kai vaan tämä ole äiti, joka ei luota kehenkään muuhun kun itseensä?

Vierailija
7/58 |
10.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olisi ihan tervettä että 3 kk:n ikäinen olisi isänsä kanssa parisen tuntia. Ei kai vaan tämä ole äiti, joka ei luota kehenkään muuhun kun itseensä?

Imetetty kolmikuinen ei välttämättä huoli pulloa, eikä silloin välttämättä pärjää ilman äitiä noin pitkään. Kyllä äiti ja vauva saavat muutenkin olla symbioosissa, ei ole mitenkään välttämätöntä olla erossa.

Vierailija
8/58 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se 3kk vauva nälkään kuole jos on 2-3h syömättä. Voihan sitä pulloa yrittää tai sitten on ilman. Jos itkee niin, ei siitä rikki mene se vauva.. Isä sitten vaikka kävelee sen kanssa ympyrää sen 3 tuntia jos ei muu auta. Pitää vähän antaa isänkin hoitaa ja kyllä 3kk on jo sen verran " iso" että jos sitä palvellaan joka sekuntti ja viihdytetään joka sekuntti niin sitten sitä pitää kyllä viihdyttää isompanakin kokoaja. Oletteko siihen valmiita, ettei vauva viihdy yhtään isän kanssa tai esim yksin lattialla lelujen kanssa?

Jos nyt tuntuu kun on ihan muutaman kuukauden ikäinen vauva, että ei haittaa olla joka sekuntti vauvassa kiinni niin uskokaa mua kyllä se alkaa hermoille käydä jos lapsi ei osaa mitään tehdä yksin..

Vierailija
9/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä äiti olisi takuulla kertonut samoja vauvajuttuja kahta kauheammin jos olisi ollut erossa vastasyntyneestään.

Noita juttuja kuulen aina lapsettomilta kavereilta ja tutuilta - kuinka joku äiti on ekaa (tai ainakin harvoin) ulkona ja viimeistään yhden siiderin jälkeen puhuu muille suut ja silmät täyteen vauvastaan.

Hänelle voisi myös yrittää nätisti ja huumoria käyttäen kertoa että vauvajutut EI kaikkia kiinnosta puheenaiheeena. Ja että isompien lasten vanhemmat haluavat ehkä lomaa lapsiperhearjestaan.

Itse pystyn olemaan hyvin vauvoista puhumatta (yleensä) KUNNES aiheesta kysytään... Silloin on välillä vaikea pitää mielessä että miten pitkään kysellään kiinnostuksesta ja missä vaiheessa kohteliaisuudesta... Ja että kuinka tarkkoja vastauksia toivotaan... Kertomatyylini (ei lässyttävä, ei puhetta tuoksuvista nyyteistä tms) ilmeisesti viehättää monia lapsettomia tuttuja ja olen kyllä puhunut synnytyksestä saaden lisää ja lisää yhä tarkempia jatkokysymyksiä (kun ihmiset ovat kuullet synnytyksestä vain jotain " luulin kuolevani" legendoja eivätkö oikeasti tiedä siitä yhtään mitään). Tällöin oletan että aihe kiinnostaa. Osaan kuitenkin (mielestäni) myös todeta että nyt aihe on kaluttu läpi ja siirrytään seuraavaan aiheeseen.

Vauvan mukana olo ei synnytys- ja vauva-aiheiseen keskusteluhaluuni vaikuta (paitsi että jos hän ei olisi paikalla, 3 kuista EN jättäisi, juttelisin paljon enemmän lapsesta hermostuneisuuttani).

Eli itse kannan kyllä vauvaa mukana kaikkialla minnen menen mutta en puhu hänestä kuin sen verran kuin kysytään tai kuin on pakko. Toki jos kuulumisiani kysytään ne ovat usein lapsiaiheiset.

Yleensäkin minulla on sellainen etelä-Eurooppalaisempi asenne että lapset kulkevat mukana ja ihmisten seassa myös illanvietoissa (ei kyse mistään öykkärijuhlista) ja onneksi tämä sopii (olen myös joskus kysynyt) lapsettomille ystävilleni.

Vierailija
10/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla meni aikaa ennen kuin kotoa lähdin illan istujaisiin... esikko oli 2,5v ja nuorimmainen 1v kun oli ns. pakko lähteä kun oli luokkakokous tiedossa...

Vierailija
11/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todellakin (siis TODELLAKIN) järjestänyt illanviettoja, kyläänkutsumisia ym, joihin äidit lapsineen ovat tervetulleita. Osa siis tulee lasten kanssa, osa syystä tai toisesta ilman. Kyse olikin siitä että tällä kertaa järjestin iltapippaloinnit, joihin lapset eivät kovinkaan luontevasti kuulu. Lapsi sinänsä oli aivan harmiton ja oikein hyvä vieras, kiltti eikä itkenyt, mutta hänen äitinsä halusi tehdä hänestä juhlien keskipisteen ja puheenaiheen. Aivan kuin kenelläkään mulla ei olisi ollut mitään kerrottavaa ja puhumisen arvoista. Osa vieraistani oli tälle äidille entuudestaan vieraita, (jolloin minusta erityisesti korostuu molemmin puolinen keskustelu.)

Tämän äidin käytöksen arvelen olevan erityisen harmillista niille kutsutuille äiti-vieraille, jotka olivat järjestäneet omille lapsilleen hoitajan ja olivat päättäneet juhlia ilman lapsia -kun siihen kerrankin tarjoutui alkoholillisten illanistujaisten merkeissä tilaisuus.

Ja ap itse ei juo alkoholia lainkaan, mutta koska useat muut ihmiset nauttivat lasin tai pullollisenkin viiniä, olutta tai siideriä, miksei teräviäkin, olen pitänyt tapanani tarjota juhlissani myös näitä.

Terv Ap

Vierailija:

Jos todella arvostat tätä ystävääsi, voisit joskus ajatella häntäkin ja järjestää illanvieton, johon vauvan voi ottaa mukaan. Ei ole mitenkään kummallista, että joku ei halua jättää noin pientä vauvaa illaksi ilman äitiään.

Imettääkö ystäväsi muuten vauvaansa? Jos hän imettää, tilanne voi olla sellainen, että vauva ei yksinkertaisesti suostu juomaan maitoa muuten kuin suoraan rinnasta - oli maito sitten lypsettyä äidinmaitoa tai korviketta. Silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin ottaa vauva mukaansa joka paikkaan, ellei sitten halua jämähtää kokonaan neljän seinän sisälle koko imetysajaksi.

Yritä suhtautua ystävääsi hieman ymmärtäväisemmin!

Vierailija
12/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sen kokoinen ja mallinen, ettei siellä voi kovinkaan helposti vetäytyä omiin oloihinsa. Myöskin jos äiti hetkeksi kiinnittyi hoitamaan vauvaa, ja joku muu aloitti jonkun muun puheenaiheen, äiti asiansa hoidettuaan jatkoi taas edellisestä aiheesta, eli useimmiten vauvasta. Eli yksi puhui ja muut kuuntelivat -ja kyllä, tämä on tosi huonoa käytöstä sekä äideiltä että kaikilta muiltakin ihmisiltä.

Meilläkään ei tarvitse esittää olevansa lapseton sinkku, mihin liittyen kyseinen äiti-vieras teki lapsettomille sinkuille omalta kohdaltaan hyvin selväksi.

Tässä on nyt kovasti ruodittu sitä, minkälainen ystävä minä olen ja onko 3 kk:n ikäisen paikka kotona vai juhlissa, äidin kanssa ja jonkun muun, mutta olisiko kenelläkään mitään muuta ideaa, miten saisin tämän ystäväni joko suhtautumaan " yleisötilaisuuksiin" vähemmän vauvakeskeisesti tai sitten ymmärtämään, että hän itsekin ehkä nauttisi enemmän ajasta vauvan kanssa kotona vielä muutaman kuukauden mikäli ei voi lastansa jättää.

Kiitos, ap.

Vierailija:

Juhlissa on tarjottu alkoholia ja mies on sitä jopa ottanutkin. Minä itse en käytä alkoholia ollenkaan. Lapsi on nukkunut itkuhälyttimen kanssa makuuhuoneessa ja muut ovat juhlineet asunnosta riippuen talon toisessa päässä. Ja yöllä sitten pakkauduttu autoon minä, mies ja lapsi. Hyvin on mennyt ja kivaa on ollut kaikilla.

Onneksi meillä ei ole ystäviä, joille pitää esittää olevansa edelleen lapseton sinkku.

Vierailija
13/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

illanistujaisiin ei tuoda lapsia mukana. Eikä siellä tarvitse koko ajan keskustella vain imetyksestä, lapsenhoidosta ja synnytyksestä. Ystäväsi pitäisi kyetä ajattelemaan vähän muitakin bileisiin saapuvia eikä tuijottaa vain omaan napaansa. En itsekään haluaisi kuunnella vauvan kitinää tai katsella imettävää äitiä illanvietossa jossa haluaisin rentoutua ja ns. päästää irti arjesta. Vauva muistuttaa muitakin äitejä kotona odottavista lapsistaan ja se rentoutuminen ja ns. irtiotto ei onnistukaan.

t: alle vuoden ikäisen lapsen äiti

Vierailija
14/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Lapsi sinänsä oli aivan harmiton ja oikein hyvä vieras, kiltti eikä itkenyt, mutta hänen äitinsä halusi tehdä hänestä juhlien keskipisteen ja puheenaiheen. Aivan kuin kenelläkään mulla ei olisi ollut mitään kerrottavaa ja puhumisen arvoista. Osa vieraistani oli tälle äidille entuudestaan vieraita, (jolloin minusta erityisesti korostuu molemmin puolinen keskustelu.)

On ihan ymmärrettävää että tekee mieli puhua vain synnytyksestä ja vauvasta, mutta sehän on jo ihan klisee ja vanha vitsi että uudet äidit on usein uuvuttavaa juhlaseuraa (ERITYISESTI ilman lapsia hermostuneena lapsista höpistessään). Itselle ainakin tämä oli niin tuttu juttu että olin esikoisen saatuani tosi tarkka puheistani varsinkin alkuun. Eli yritän lapsettomien ja äitienkin kanssa aina välillä pysähtyä miettimään (jos puhun lapsiaiheista) että onko muut yrittäneet puhua muusta, vastaanko kysyttyyn vai meneekö sittenkin jo monologiksi jne.

Tämä mainitsemasi äiti ei vain nyt ole tajunnut miten yksitoikkoinen muiden korvissa on... Hormonipöllyissä tai vähän narsistinen ja vailla itsekontrollia. Tai sitten ei vain ole tullut ajatelleeksi että asia ei kiinnosta muita koko illan ajan. (Eikä ole koskaan kuullut juttuja uusista äideistä jotka menehdyttävät muut ikävystymiseen kakkajutuillaan.)

Jos hän on ystäväsi niin nyt olisi vakavan puhuttelun paikka.

Itsekin olisin tuolla kutsumuodollasi ottanut lapsen mukaan (joskus kysyn voiko ottaa, joskus en riippuu kyläilypaikasta) MUTTA miettinyt puhumisiani kahta tarkemmin kun kyseessä on bileillanvietto.

Vierailija
15/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin että yrittäisit saada ystäväsi ymmärtämään, että ei ole ihan sama että tuoko hän vauvan mukanaan illanistujaisiin vai ei. Että se on vähän sama asia kuin olisitte työkavereita ja hän toisi tekemättömiä töitä mukanaan juhliin, puhuisi vain työpaikalla muitakin odottavasta urakasta ja tekisi vähän töitäkin samalla juhlien lomassa.

t: 42

Vierailija
16/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaan todella väärässä kun luulin että tämä ystäväni haluaisi 3 kk:n intensiivisen vauva-ajan jälkeen nähdä myös itselleen tuttuja yhteisiä ystäviäni ja ehkä jutella vähän uusienkin ihmisten kanssa, vaikkapa nyt kahden tunnin ajan, ilman lastaan. Ilmeisesti tällaista tarvetta ei ole.

Ja niille jotka neuvovat minua olemaan ymmärtäväisempi, sanoisin, että kyse ei olekaan vain minusta. Äiti-ystävää kahden kesken tai muiden äitien lapsinensa vieraillessa puhutaan paljon lapsista. Olen kyllä antanut vilpittömän tilaisuuden äidille puhua ajatuksistaan ja arvostanut hänen luottamustaan keskusteluun todella paljon. Mutta kuten näissä juhlissa, paikalla oli myös muita ihmisiä. Lapsettomia sinkkuja, joiden tärkeät asiat ovat miehet, biletys, työelämä, opiskelu, matkailu (en tiedä järjestystä). He tulivat viettämään hauskaa ja kepeää iltaa, eivät kuulemaan yksityiskohtaisia kuvauksia synnyttämisestä ja imettämisestä. Lisäksi oli paikalla äitejä, jotka olivat jo etukäteen huohahtaneet että ihanaa päästä viettämään joskus yksi ilta ilman lasten huutoa ja melskettä. Eikö tämäkin ole ihan täällä av:lla tunnustettu äidin perusoikeus.

Voitaisiin arvioida tätä ymmärtämiskysymystä myös tältä kantilta. Ja tarkemmin sanottuna, tapahtunutta mikä tapahtunutta, jatko asian suhteen kiinnostaisi enemmän. Lohduttavaa kai, että se menee aikanaan ohi.

ap

Vierailija:

illanistujaisiin ei tuoda lapsia mukana. Eikä siellä tarvitse koko ajan keskustella vain imetyksestä, lapsenhoidosta ja synnytyksestä. Ystäväsi pitäisi kyetä ajattelemaan vähän muitakin bileisiin saapuvia eikä tuijottaa vain omaan napaansa. En itsekään haluaisi kuunnella vauvan kitinää tai katsella imettävää äitiä illanvietossa jossa haluaisin rentoutua ja ns. päästää irti arjesta. Vauva muistuttaa muitakin äitejä kotona odottavista lapsistaan ja se rentoutuminen ja ns. irtiotto ei onnistukaan.

t: alle vuoden ikäisen lapsen äiti

Vierailija
17/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikesta huolimatta,vaikka nuoresta äidistä tuntuu ihan kammottavalta.

Minulla on kokemusta, koska tyttärentytär tuli mummolaan hoitoon 3 kk ikäisenä ja meni ihan hyvin. Nuori pari meni syömään kahdestaan pitkästä aikaan ja se teki ihan hyvää heille, saivat olla ihan kahdestaanja nauttia vain tästä hetkestä.

Mummon työkaverit ihmettelivät myös, miten voin ottaa niin pienen vauvan hoitoon, mutta se meni tosi hyvin. Onhan minulla kolmen oman lapsen kokemus ja toki itsekin mietin ensimmäisen lapsen kohdalla, että voinko jättää sen hoitoon, mutta nyt voin sen todeta, että kyllä kannattaa ihan parisuhteenkin kannalta.

Vierailija
18/58 |
09.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmeen marttyyriäitejä täällä on???? Meillä molemmat lapset ovat olleet mummolassa yökylässä jo 2kk:n iässä. Ja sitä paitsi onhan aika monella lapsella myös isä. Eipä ihme että isät lähtee baariin ja vieraisiin naisiin kun oma puoliso ei luota sen vertaa että jättäisi 3kk:n ikäisen vauvan esim. muutamaksi tunniksi isän hoiviin.

Juu, ehkä hieman karrikoidusti sanottu ( onhan imetykset ym. ) mutta eiköhän pointti tullut esille.

Vierailija
19/58 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lattialla lelujen kanssa. Tätä ihmetteli eräs tuttavani, joka oli päättänyt, että lapsi saa olla 1-vuotiaaksi aina sylissä, mutta sitten " sen on opittava leikkimään jo itsekseenkin" . Eihän se osannut edes leikkiä kun sai silloin vielä suunnilleen ensimmäisen kerran jonkun lelun käteensä. Siihen asti sille oli vaan näytetty jotain helistintä jne.

Vierailija
20/58 |
11.12.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vaan kulttuurisidonnaisesti tehty niin. Mä olen ainakin ihan vauvasta asti kasvattanut lastani niin, että isä, sisarukset, kummit, mummit ja papat saavat lasta hoitaa. Olen ollut poissa näköpiiristä minuutista kahteen tuntiin, ihan alusta alkaen. En halua että lapsi huutaa aina minun perääni, vaan haluaisin että se tuntisi tutuiksi ja turvallisiksi aikuisiksi myös nuo muut mainitut.