Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lemmikkiä harkitsevat huomio! Vanhan kissamme saattaminen HAUTAAN maksoi melkein tonnin!

Vierailija
09.02.2013 |

Siis pelkästään eläinlääkärikulut viimeisen kahden kuukauden ajalta olivat 1000 euron luokkaa. Siihen sisältyi mm. röntgeniä, verikokeita, ultraääntä, erikoisruokavaliota, lääkkeitä, kontrollia, nesteytystä jne. Ja lopuksi tietenkin piikki kotona ja tuhkaus. Ja lääkäri oli kaiken lisäksi sitä mieltä, että oltaisiin voitu yrittää vielä jotain kolmatta hoitoa, joka olisi voinut tuoda vähän lisäaikaa elämään. Me päätimme päästää vanhan pois kärsimästä.

Eli tämä muistutuksen sanana niille persaukisille, jotka ajattelevat, että maatiaiskissa on ilmainen. Ei muuten ole, jos siitä on valmis pitämään kunnolla huolta!

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
22.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, aina vaan hämmästyttää ja puistattaa joidenkin ihmisten täydellinen piittaamattomuus eläimistä. Ettekö osaa yhtään ajatella, että se lemmikki ei ole omistajalleen mikä tahansa luontokappale (ei verrattavissa kuoliaaksi läiskäistävään kärpäseen eikä koukkuun laitettavaan kastematoon eikä myrkytettävään rottaan), vaan siihen lemmikkiin on kiinnytty syvästi vuosien varrella. Ei "Pate" ole mikä tahansa kapinen rakki, vaan se otus joka oli äitin kanssa mukana kun käveltiin elämän ekaa kertaa kouluun ja saman otuksen turkkiin itkettiin ehkä 10v myöhemmin ne sydäntäraastavat itkut kun eka poikaystävä ikinä jätti törkeästi. Minä itse, analyyttisenä luonnontieteilijänä, alan itkeä kun muistelen vanhaa kissaamme, tai koiraamme, tai marsuani. Esim. kissa oli kuitenkin osa elämääni lähes neljännesvuosisadan ajan. Muistan kuinka se tuotiin pikku-Fiatilla pahvilaatikossa johon oli leikattu hengitysaukkoja, muistan kuinka sille rakennettiin oma kiipeilypuu, muistan kuinka raisusta villikissasta tuli vuosien varrella sylissä löhöämistä rakastava löllykkä ja muistan kun äitini kertoi sen kuolleen. Ja hänkin, maalla asuva yli viisikymppinen nainen kertoi itkeneensä tätä kissaa.

Ja mulle ainakin lemmikki tulee ennen miestä. Lemmikit ovat harrastus, elämäntapa. En minäkään voi sanella kenellekään miehelle, että nyt alat vegaaniksi ja lopetat sen futiksen ja salillakäymisen ja kalliokiipeilyn. Eikä yksikään mies voi sanella mulle, että mun täytyy luopua harrastuksestani hänen takiaan.

No, en minä kissalle lähtisi kovin raskaita hoitoja "tarjoamaan", juuri siksi, että tutkimukset ym aiheuttavat eläimelle vain pekoa ja kipua jonka merkitystä se ei ymmärrä. Toisaalta en kyllä itse ymmärrä sitäkään miksi esim. yli 70-vuotiaita elvytetään (eikö se olisi jo ihan ok ikä kuolla ja parempi mennä rysäyksellä kuin sitten kitua hapenpuutteen aheuttamine aivovaurioineen elvytyksen jälkeen puolison hoidettavana..).

Vierailija
2/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2013 klo 00:42"]

Siis pelkästään eläinlääkärikulut viimeisen kahden kuukauden ajalta olivat 1000 euron luokkaa. Siihen sisältyi mm. röntgeniä, verikokeita, ultraääntä, erikoisruokavaliota, lääkkeitä, kontrollia, nesteytystä jne. Ja lopuksi tietenkin piikki kotona ja tuhkaus. Ja lääkäri oli kaiken lisäksi sitä mieltä, että oltaisiin voitu yrittää vielä jotain kolmatta hoitoa, joka olisi voinut tuoda vähän lisäaikaa elämään. Me päätimme päästää vanhan pois kärsimästä.

Eli tämä muistutuksen sanana niille persaukisille, jotka ajattelevat, että maatiaiskissa on ilmainen. Ei muuten ole, jos siitä on valmis pitämään kunnolla huolta!

[/quote]

Kuolleelle kissalle riittää kun se kuopataan mihin tahansa metsään tai pellon reunaan. Ei maksa mitään.

Tai sitten:

http://www.bookcrossing.com/journal/4936285

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2013 klo 00:53"]

Saahan elukoihin rahaa menemään vaikka kuinka jos vaan haluaa. Suurinpiirtein satasella olisitte saaneet kissan pussiiin jos vaan olisitte sen ymmärtäneet piikittää ennen kalliita tutkimuksia. Oikeesti, parikymppinen katti...

Tiedän, kuulostaa kylmältä, mutta...kissa!

[/quote]

Näin kolmen kissan omistajana (tai orjana) ymmärrän hyvin, että kissaan tuhlataan rahaa. Mutta rehellisesti sanottuna, en olisi noin vanhalle kissalle antanut muuta kuin viimeisen piikin. Jos olisi ollut vaikkapa 10 vuotta nuoremmasta kissasta kyse, asia olisi ollut eri.

Meillä ei ole ollut kuluja kuin kolmen kissan leikkaukset, yksi silmätulehdus ja yksi korvapunkkitapaus. Edellinen kissa lopetettiin eli kuluja tuli tästä eläimestä vain tuon viimeisen piikin verran. Kissa oli 13v. ja yhtäkkiä meni takapää alta. Käytettiin eläinlääkärillä, joka oli sitä mieltä että olisi turhaa tehdä jatkotutkimuksia. Kissa oli kuulemma jo suht iäkäs joten takapään halvaantuminen saattoi johtua mistä tahansa. Olisi vain kissan kiusaamista alkaa tehdä tutkimuksia. Raskain mielin päätimme lopettaa kissa.

Vierailija
4/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksityiset eläinlääkärit ovat tosiaan tuottoisaa bisnestä, ja eiköhän jokainen lemmikinomistaja tiedä, ettei pelkkien ruokapussien ostamisella pärjää.

Vanha kissamme sairastui pahasti reilu 10-vuotiaana, jolloin kunnaneläinlääkäri totesi, että turha on lemmikkiä rääkätä leikkauksilla, sillä loppuelämä ei olisi elämisen arvoista. Se, että kissa elää keskimäärin 18-vuotiaaksi, ei tarkoita, että sitä pitäisi siihen asti keinolla kun keinolla pitää.

Kyllähän kissoilla kaikennäköistä masennusta ja diabetesta on, mutta se on sitten omistajan päätettävissä, onko lääkitettävää kissaa järkevää pitää. Varsinkin jos ei ole taloudellisesti varautunut.

Vierailija
5/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen köyhä opiskelija. Olen halunnut kissoja jo 4vuotiaasta asti, ja pari vuorta sitten sain 2 leikattua poikakissaa eläinsuojeluyhdistykselta. Kissoihin menee kuussa 60e, koska käytan laadukasta kissanhiekkaa ja eläinkauppa ruokaa. Rokotuksiin menee vuodessa 100e, vaikka kissat ovat sisäkissoja. En halua ottaa mitaan riskiä. Pystyn maksamaan nämä niin, että en käy baareissa yms. Kissani ovat minulle yhta rakkaita kun läheiset ihmiset. Poikaystava tietaa, etta kissat tulevat aina ennen miehiä. Jos ne sairastuisivat vakavasti, niin myisin vaikka koko omaisuuteni eläinlaakarilaskujen rahoittamiseen. Ei ihmistakaan laiteta piikille

Vierailija
6/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu ja satatonniakin menee jos kissa vielä voi paremmin lämpimässä. Jokatalviset hawajinlomat käy kukkarolle mutta kyllä meidän mirrin pitää ne saada. Hei kamoon, se on saatana vaan kissa!

Vierailija
7/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi ei tonnilla vielä mitään isoja hautajaissaattueita pysty järjestämään, jos koko porukalle pitäisi vielä tarjota kahvit ja jotain evästä jälkeenpäin.

Vierailija
8/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin kissa, niin kylä siitä pitää pitää huoli. Meillä katille tuli virtsatulehdus, ja hintaa hoidolle noin 200 e. Olis varmaan maksanut enemmänkin, mutta ollaan tavallaan sukua eläinlääkärille, varmaan jatkokokeita ja uudet lääkkeet saatiin ilmaiseksi (siis tutkivat bakteerit tarkkaan, eli mikä lääke tehoaisi ja sitten pitikin antaa pistoksina)

Vierailija
9/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissalle ei tosiaan kannata ottaa vakuutusta. Kun hankin ensimmäisen kissani, katsoin kyllä vakuutusehtoja, mutta _koko kissan elinaikana myönnettävä_ maksumäärä (siis kaikista vaivoista yhteensä) oli niin pieni vakuutusmaksuihin nähden, että muutamassa vuodessa oli se summa säästetty vaikka säästötilille samaa maksutahtia. Kissa on kyllä tullut kalliiksi (on mm. jouduttu lähettämään verinäytteitä kuriiripostina analysoitavaksi USA:han), mutta ei kaduta.

Vierailija
10/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ACHTUNG! PROVOKAZION!

Vierailija
11/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissa kokee hoitotoimenpiteistä ja tutkimuksesta aiheutuvan kärsimyksen ja epämukavuuden kuten ihminenkin, mutta toisin kuin ihminen, kissa ei ymmärrä että näiden kurjuuksien kautta on tarkoitus saada hieman lisää elinaikaa, vaan se kärsii mielestään turhaan. Eläin elää tässä ja nyt. Eli jos eläin on jo vanha, ei kannata turhaan pitkittää sen kärsimyksiä.

Vierailija
12/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2013 klo 00:47"]

kyllä nykyään kannattaa olla vakuutus, ja lähes kaikille koirille se taidetaan jo ottaa, kissoista en niin tiedä.

[/quote]

rotukissoille saa ainakin vakuutuksen ja se kannattaa ilman muuta ottaa. Tosin siinä on usein korvauskatoksi asetettu lemmikin arvo eli maksettu hinta, rotukissalla kai yleensä sellainen 700-900 euroa?

Vierailija
13/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:15"]

Kissalle ei tosiaan kannata ottaa vakuutusta. Kun hankin ensimmäisen kissani, katsoin kyllä vakuutusehtoja, mutta _koko kissan elinaikana myönnettävä_ maksumäärä (siis kaikista vaivoista yhteensä) oli niin pieni vakuutusmaksuihin nähden, että muutamassa vuodessa oli se summa säästetty vaikka säästötilille samaa maksutahtia. Kissa on kyllä tullut kalliiksi (on mm. jouduttu lähettämään verinäytteitä kuriiripostina analysoitavaksi USA:han), mutta ei kaduta.

[/quote]

:D Minä en maksais edes mummolleni mitään kuriiriposteja USA:han, mutta tässä on varmaan jotain kulttuurieroja, esim Porvoon ja muun Suomen välillä.

Vierailija
14/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kaksi kissaa ja tykkään niistä kovasti mutta en laittaisi tonnia kissan hoitoihin. Mielummin piikille. uuden kissan saa parilla kympillä.

Vierailija
15/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kappas, vanha ketjuni on nostettu ylös. En enää tarkalleen tietenkään muista noita kattini sairaalakuluja, mutta tässä yhteenveto vaivoista, joita sillä oli.

Ensin tuli korvatulehdus, joka vaati labrakokeita ja antibiootit. Lopulta korvat jouduttuttiin ylihoitamisen vuoksi puhdistamaan nukutuksessa, mutta kissa paranikin sen jälkeen heti. Missään vaiheessa kissan kunto ei ollut huono, vaan se söi, kakkas ja kehräs aivan entiseen malliin. Ei tullut mieleenkään viedä piikille, eikä sitä kukaan ehdottanut. Hintaa operaatiolle 300 euroa.

Seuraavalla viikolla kissa onnistui jotenkin loukkaamaan jalkansa, joten veimme hänet päivystykseen tikattavaksi. Taas nukutus ja antibiootit. Samaan syssyyn otettiin kontrollina verikokeet, kaikki kunnossa. Hintaa yhteensä 200 euroa.

Pian tämän jälkeen alkoikin lopullinen sairastelu. Kissa oksenteli silloin tällöin, mutta söi, kakkas ja kehräs entiseen tapaan. Veimme sen kuitenkin lääkäriin, jossa otettiin taas verikokeet. Kaikki kunnossa, edelleen. Saatiin pahoinvointilääkkeet. Muutaman päivän seurasimme tilannetta, mutta oksentelu jatkui. Menimme uudelleen lääkäriin, jossa otettiin röntgen. Mitään ei löytynyt. Kissa sai kortisonia ja me ohjeet seurata tilannetta viikko. Kissan yleiskunto oli koko ajan hyvä. Kolmannella lääkärikeikalla tehtiin ultra, jossa todettiin mahdollinen lymfooma. Tämän kuultuamne kissa saikin sitten lopetuspiikin meidän toivomuksesta kyseisen viikon lopussa. Lääkäri tuli kotiin lopettamaan kissan. Lisäksi tilasimme tuhkauksen. Hinta yhteensä reilut 500 euroa.

Kaiken kaikkiaan kissa sairasti toki useamman kuukauden, mutta vasta viimeisen viikon aikana tilanne oli oikeasti vakava. Pelkän oksentelun takia hyvässä yleiskunnossa olevaa kissaa ei kukaan lääkäri kehottanut lopettamaan. Olkoonkin kuinka vanha kissa tahansa.

-ap-

Vierailija
16/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n viestistä tuli mieleen sanonta "On moraalisesti väärin antaa tyhmien pitää rahansa". 

Uskoakseni ennenpitkää on lemmikeillä kaikenlaisia tekoniveliä, proteeseja ja mitävaan kun niistä tekee kunnon tiliä.

Tuo kissa saunan taakse olinainoa järkevä vastaus. Kissa on vaan kissa. Uusia tosiaan saa ilmaiseksikin.

Vierailija
17/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:26"]meillä on kaksi kissaa ja tykkään niistä kovasti mutta en laittaisi tonnia kissan hoitoihin. Mielummin piikille. uuden kissan saa parilla kympillä.

[/quote]

Ja Kiinasta voi adoptoida lapsen jos oma sattuu kuolemaan. Kissat ovat yksilöita, jokainen ainutlaatuinen. Omat kissani vielä niin yli ihania, että meinaa vieraat ottaa ne kotiin mukaan ;).

Vierailija
18/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:38"]

Tuo kissa saunan taakse olinainoa järkevä vastaus. Kissa on vaan kissa. Uusia tosiaan saa ilmaiseksikin.

[/quote]

Ja ihminen on vaan eläin joka tuhoaa maapalloa minkä kerkeää. Kaikki voisi viedä saunan taakse

Vierailija
19/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:21"]

:D Minä en maksais edes mummolleni mitään kuriiriposteja USA:han, mutta tässä on varmaan jotain kulttuurieroja, esim Porvoon ja muun Suomen välillä.

[/quote]

No sorry vaan, ei siinä hirveästi ollut vaihtoehtoja, kun kissalla oli tuskalliset oireet ja eläinlääkärin oma labra ei löytänyt mitään syytä. Maksoi 600 euroa eli melkein saman verran kuin itse kissa. Hoidettiin Kissaklinikka Felinassa Helsingissä, eli ei ihan Porvoossa kuitenkaan. ;)

t. Se kissan verinäytteitä kuriirilla lähettänyt

Vierailija
20/61 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 22:08"]

Itse olen köyhä opiskelija. Olen halunnut kissoja jo 4vuotiaasta asti, ja pari vuorta sitten sain 2 leikattua poikakissaa eläinsuojeluyhdistykselta. Kissoihin menee kuussa 60e, koska käytan laadukasta kissanhiekkaa ja eläinkauppa ruokaa. Rokotuksiin menee vuodessa 100e, vaikka kissat ovat sisäkissoja. En halua ottaa mitaan riskiä.

[/quote]

Mä en kyllä tuota laadukasta kissanhiekkaa ymmärrä. Miks siitä pitäis (varsinkin köyhänä opiskelijana) maksaa itsensä kipeeksi, kissalle kyllä riittää kunhan vessa on siisti. Ei se kissan terveyttä paranna, käyttää sitten euroshopperin puruja tai luksusmerkkejä.

Sisäkissoja ei tarvitse rokottaa joka vuosi, harvemmallakin aikavälillä riittää se rutto- tms. rokotus. Näin minulle ainakin eläinlääkärissä kerrottiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä