Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lyöjä on koulussa aina se jota rangaistaan,

Vierailija
08.02.2013 |

useinhan väkivaltaan turvautuva lapsi on juuri se kiusattu ja äärimmilleen ärsytetty. Miksei tällaisissa tilanteissa myös ärsyttäjä/kiusaaja saa rangaistusta. Onko tämä taas sitä Kiva-koulu höpönlöpöä????

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävarjelu on kyllä määritelty: "Oikeus hätävarjeluun turvautumiseen on rajattu tiukasti. Puolustautuminen on sallittua vasta, kun hyökkäys on välittömästi uhkaamassa tai jo alkanut. Hätävarjeluoikeus päättyy välittömästi, kun hyökkäys on päättynyt ja suojeltavia oikeushyviä koskeva vaara on poistunut. Liian myöhään eli oikeudettoman hyökkäyksen jo loputtua aloitettu puolustautuminen muuttuu itse hyökkäykseksi, jota vastaan toinen osapuoli voi mahdollisesti käyttää hätävarjelua."

Lyöminen on väärin kaikissa muissa tapauksissa. Piste.

Vierailija
42/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi et vaadi sitä, jota lyötiin, kertomaan mitä tapahtui ennen lyömistä?

Kamalaa ajatella että' opettajat voivat olla näin puusilmäisiä. Ei mitään hajua psykologiasta, ja silti ovat mielestään oikeutettuja jakamaan rangaistuksia sille joka oikeasti on heikommassa asemassa?"

Juu, ja tämä kiusaaja ja ärsyttäjä sitten kertoisi auliisti, että ärsytin ja kiusasin? No tietenkin lapsi puolustautuu, eikä näe tekosissaan mitään väärää. Pari kertaa olen olen KIva-koulu keskusteluissa mukana oman lyöneen lapseni takia ja noissa tilanteissa lyöjällä on juuri oiva tilaisuus kertoa tilanne omalta kannaltaan, siellä uhri tai "uhri" ei ole paikalla. Sitten on käynytkin niin, että sanktion on saanut "uhri".

Opettajilta ei saa vaatia aivan mahdottomia, hyviäkin kouluja ja opeja on jotka puuttuvat kiusaamiseen. Ihmissuhteet ja kiusaamiset vaan ovat niin monimutkaisia, että koko kouluaika helposti menisi niiden pohtimiseen, mikä on syy missäkin, ja tulisiko silti selvyyttä? Kiusaaja asuu meissä kaikissa, emmekä itse edes tajua sitä. Eli se ärsyttäjä on saattanut loukkaantua syystä lyöjän käytöksestä ja kostaa sen, ja lyöjä ratkaisee asian vetämällä lättyyn, josta ärsyttäjä saa taas liää vettä myllyyn...jne...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaista ongelmia.. Oppilaalla on monta muutakin tapaa hoitaa asia ja reagoida siihen.

Mitään rangaistusta kiusaajille ei voi antaa lain mukaan.

Oikeasti ei ole mitään muuta keinoa. Poliisi EI TEE MITÄÄN. Lastensuojelu EI TEE MITÄÄN. Koulu EI TEE MITÄÄN.

Saat turpaasi joka päivä. Niin kerroppa mikä muu auttaa?

Jos yhteiskunta ei auttaisi mun lasta, jota kiusataan joka päivä, niin kyllä suojaisin lapsen päivittäiseltä väkivallalta. Ottaisin lapsen pois koulusta ja miettisin radikaaleja ratkaisuja, joilla voisin lastani suojella. Jos joka päivä kiusatun vanhempi päästää lapsensa tilanteeseen, jossa tulee turpaan, niin herää kysymys, mikä on vanhemman vastuu?

Vierailija
44/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiusattiin ala-asteella, nimittelyä, tönimistä yms. Lopulta löin kiusaajaaa nyrkillä palleaan ja polvella munille. Siihen loppui kiusaaminen.

Ei voi kuvitellakaan että kukaan olisi kertonut opettajijlle kiusaamisesta eikä rökityksestäkään.

Jos välituntivalvojat eivät näe ja lopeta kiusaamista lapset tekevät sen lopulta itse, mutta kyllä on koulukulttuuri muuttunut jos kiusaaja lähtee aikuisille itkemään jos saa turpiinsa.

Vierailija
45/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätävarjelu on kyllä määritelty: "Oikeus hätävarjeluun turvautumiseen on rajattu tiukasti. Puolustautuminen on sallittua vasta, kun hyökkäys on välittömästi uhkaamassa tai jo alkanut. Hätävarjeluoikeus päättyy välittömästi, kun hyökkäys on päättynyt ja suojeltavia oikeushyviä koskeva vaara on poistunut. Liian myöhään eli oikeudettoman hyökkäyksen jo loputtua aloitettu puolustautuminen muuttuu itse hyökkäykseksi, jota vastaan toinen osapuoli voi mahdollisesti käyttää hätävarjelua."

Lyöminen on väärin kaikissa muissa tapauksissa. Piste.

Vierailija
46/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ratkaista ongelmia.. Oppilaalla on monta muutakin tapaa hoitaa asia ja reagoida siihen.

Mitään rangaistusta kiusaajille ei voi antaa lain mukaan.

Oikeasti ei ole mitään muuta keinoa. Poliisi EI TEE MITÄÄN. Lastensuojelu EI TEE MITÄÄN. Koulu EI TEE MITÄÄN.

Saat turpaasi joka päivä. Niin kerroppa mikä muu auttaa?

Jos yhteiskunta ei auttaisi mun lasta, jota kiusataan joka päivä, niin kyllä suojaisin lapsen päivittäiseltä väkivallalta. Ottaisin lapsen pois koulusta ja miettisin radikaaleja ratkaisuja, joilla voisin lastani suojella. Jos joka päivä kiusatun vanhempi päästää lapsensa tilanteeseen, jossa tulee turpaan, niin herää kysymys, mikä on vanhemman vastuu?

Eli lapsesi ei enää käy koulussa? Rankaiset lastasi siitä että sitä kiusataan. Sitä kiusaajat haluavat. Ne haluavat lapsesi pois. Juuri tuolla kiusaaminen jatkuu.

Mitä jos kiusaajat asuvat samalla pihalla? Hakkaavat lapsesi joka päivä. Mitä teet?

Tiedätkö että monesti kiusaajilla on kavereita? Jos laitat lapsesi toiseen alueen kouluun niin hän saa sielläkin turpaansa.

Edelleenkään viranomaiset ei tee mitään. MITÄ TEKISIT?

Vierailija
47/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaistaan kaikkia osapuolia.

Kiva koulu kyseessä. Käytössä myös verso ja muutoksen neljähuonetta ja mitähän kaikkea muuta.

Olen itse nähnyt sen kun kiusaaminen jatkuu vuosia, koululle ilmotuksesta, poliisille soittamisista ja lastensuojeluun ilmoittamisesta huolimatta. Kun ne ei tee mitään. Puhuminen ei ratkaise ongelmia. Kiusaajat nauravat päin naamaa. Kostavat sen jälkeen

Vierailija
48/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olen siellä koulun pihalla välituntivalvoja, minun on erittäin helppo omin silmin nähdä, jos joku lyä toista.

Sen sijaan minun on täysin mahdotonta tietää, mitä sanottiin ennen sitä lyömistä. Siksi lyöjä on se, joka saa rangaistuksen varsinkin jos hän ei edes millään tavalla selitä tekemistään.

Se on taas eri asia, mistä syystä neljäs- ja kuudesluokkalainen ovat pitäneet kiinni pientä kakkosluokkalaista siten, että kukaan ei havainnut mitään ennen kuin pikkuinen löi.

Onko reilua, että ne kiusatuksi joutuvat eivät millään tavalla odota aikuisten puuttuvan asiaan, vaan käyttävät "oman käden oikeutta"?

aika monta kertaa käyneet "lyömässä kättä päälle" siellä rehtorin kansliassa, ja kun ovi on mennyt kiinni, on kiusaaminen taas alkanut.

Todella monet opettajat ovat täysin munattomia puuttumaan kiusaamiseen.

Vierailija
49/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse kiusattu koko helvetin yläasteen, enkä lyönyt koskaan ketää. Siitä (väkivallattomuudesta) ei ollut mitään hyötyä koskaan.

Sen näkee ikävä kyllä jo kolme vuotiaasta lähtien kenestä tulee kusipääkiusaaja, kuka on täysin empatiakyvytön mulkku.

Oma poika on erittäin empaattinen, reilu ja muut huomioon ottava. Leikkii kaikkien kanssa eikä syrji ketään. Ottaakin sitten erittäin raskaasti sen kun naapurin kusipääpoika liittoutuu toisen pojan kanssa ja kiusaa ja haukkuu todella törkeästi.

En todellakaan opeta poikaa vaan kuuntelemaan haukkumista ja kestämään kiusaamista. Ja kun puhe ei tunnu auttavan, niin neuvon ja opastan tempaisemaan turpaan.

Näin olen omianikin ohjeistanut. Eivät ole vielä nyrkkejään käyttäneet.

Vierailija
50/50 |
08.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei lopu, niin sitten on mielestäni aika ottaa tilanne omiin käsiin. En nyt tiedä onko lyöminen hyvä vaihtoehto, jotain kuitenkin.

Mutta ottamatta nyt kantaa lyömiseen, niin ärsyttää se, että usein ylipäätään ja se joka menee kertomaan kiusaamisesta, on usein se ainoa uhri. Itse ala-asteella paras ystäväni ei antanut minun olla muiden kanssa kaveri, jos olin muiden seurassa, kynsi, nipisteli ja puski minua, ja puhui minustaa pahaa kavereilleni. Jossain vaiheessa meni hermo aloin kiusaamaan takasin uuden kaveriporukan kanssa. Se oli sanailua, eikä siihen takaisinkiusaamiseen liittynyt mitään fyysistä.

Mutta sitten tämä kaveri meni valittamaan opettajalle ja tuli kunnon puhuttelu, jossa minä olin se paha. Väitän kyllä, että hänen tekonsa olivat väkivaltasuuksineen ja ystävistä erottamisineen pajon pahempia... sai mitä tilasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä